کد خبر : 398 / /
/

نایب رئیس اتحادیه باغداران در پایان با اشاره به اینکه بیشترین فرصت صادرات در بخش باغبانی است، تصریح کرد: با وجود تنوع بالای محصولات، انتظارات مصرف کننده به طور نسبی برآورده می‌‌شود

شب یلدا بلند ترین شب سال است 

شب یلدا شاخص ترین میوه اش انار است 

شب یلدا آخرین شب پاییز که بلندترین و طولانی ترین شب محسوب می شود 

شب یلدا امروزه توسط ایرانیان به شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یک دیگر نیز می گذرد 

شب یلدا از آیین های شب یلدا به روشن کردن آتش و قصه گویی و خواندن فال حافظ  توسط ریش سفیدان نیز سپری می شود 

شب یلدا

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه محصولات باغی وجود ندارد، اظهار کرد: با وجود سرمازدگی درختان در زمان گل دهی، کمبودی در تولید محصولات باغی نداریم.

او با اشاره به اینکه ظرفیت صادرات محصولات باغی به قوت خود باقی است، افزود: گرچه رقم‌های قابل توجهی در بخش کسری صادرات نفت داشتیم، اما بخش کشاورزی و محصولات باغی یکی از شاخصه‌های اصلی جبران کاهش درآمد‌های نفتی است که این امر نقطه قوتی برای اقتصاد کلان و اقتصاد کشاورزی محسوب می‌شود.

شادلو با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد، بیان کرد: با گسترش ویروس کرونا و کاهش دورهمی‌ها، کمبودی در عرضه محصولات باغی و هندوانه به عنوان اقلام اصلی شب یلدا وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: هم اکنون هندوانه تازه برداشت شده از نوار جنوبی استان هرمزگان در حال عرضه است و به دلیل ماندگاری بالا، خانوار‌ها می‌توانند طی چند روز باقی مانده تا شب یلدا خرید خود را انجام دهند.

او با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه انار و خرمالو وجود ندارد، بیان کرد: این محصولات در مهر و آبان برداشت شده و هم اکنون از ذخایر انباری و سردخانه‌ای در حال توزیع است، آنچه در این میان حائز اهمیت است خانوار‌ها با خرید به میزان نیاز از گرانی‌های بی رویه جلوگیری کنند.

شادلو افزایش قیمت نهاده‌های تولید، ادوات کشاورزی و نیروی انسانی را از جمله دلایل گرانی محصولات کشاورزی بر شمرد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی متنوع و تولید مناسب محصولات کشاورزی، نه تنها کمبودی در عرضه وجود ندارد، بلکه شرایط برای صادرات مهیاست.

آجیل

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران اضافه کرد: قیمت مصوب برای آجیل نداریم، زیرا قیمت آجیل براساس میزان تولید، عرضه و تقاضا و نرخ ارز تعیین می شود اما برای اینکه مردم راحت تر خرید کنند و بازرسان هم بر قیمت ها نظارت داشته باشند این بازه قیمتی را برای شب یلدا در نظر گرفته ایم.

مصطفی احمدی در گفت وگو  با ایسنا درباره قیمت آجیل شب یلدا گفت: آجیل شب یلدا با قیمت کیلویی ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به مردم عرضه خواهد شد. البته ممکن است در برخی از واحدها کمتر از این رقم باشد که میزان نخودچی و کشمش آن بیشتر است و در برخی بیشتر باشد که آن آجیلهای سفارشی و تماما مغز پسته، فندق، بادام و... است.

وی ادامه داد: براساس برآوردی که انجام دادیم حدود ۸۵ درصد مردم آجیل روتین کیلویی بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان خریداری می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت آجیل تا پایان سال تغییری خواهد کرد یا خیر، گفت: صنف آجیل و خشکبار در کرونا آسیب بسیاری دیده است.  اعضای صنف ما به دنبال این هستند که اجناس خود را بفروشند تابخشی از ضرر و زیان سال گذشته را جبران کنند. از طرفی  آجیل و خشکبار قابلیت نگهداری به مدت طولانی ندارد؛ بنابراین با توجه به اینکه تولیدات امسال هم نسبت سال گذشته حدود ۴۰ درصد بیشتر شده به نظر نمی رسد که قیمت آجیل تا پایان سال افزایش داشته باشد.

احمدی با اشاره به اینکه افزایش هزینه های تولید قیمت آجیل را نسبت به سال گذشته بیشتر کرده است، گفت: افزایش هزینه های بیمه، کارگر، مالیات و  نظایر این ها باعث شده که آجیل شب یلدا امسال  حدود ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته گرانتر شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.