کد خبر : 11728 / /
/

 

معمولا با شنیدن نام پلاک خوان ذهن ما به سمت دوربین های ثبت تخلف و کاربرد آن برای نیرو های انتظامی می رود. اما جالب است بدانیم که امروزه بسیاری از منازل و مجتمع های مسکونی نیز از سیستم های پلاک خوان استفاده می کنند. با ما همراه باشید تا نحوه استفاده منازل از سیستم های پلاک خوان را بررسی کنیم.

پلاک خوان ، به مجموعه ای از نرم افزار های پردازش تصویر گفته می شود که وظیفه دارند تا پلاک خودرو های درون تصویر (که ممکن است تصویر زنده دوربین باشد یا فیلم ضبط شده) را شناسایی کرده و گزارش دهد.

از پارکینگ های هوشمند گرفته تا باسکول های خودکار، نقش پلاک خوان روز به روز در زندگی ما پررنگ تر می شود. با نزدیک تر شدن به مفهوم های شهر هوشمند و خانه هوشمند، اتوماسیون فرایند های روزمره امری بی بدیل است. از همین رو اتوماسیون گیت های کنترل تردد یکی از اصلی ترین نیازمندی های منازل مسکونی و شرکت هاست.

تا چند سال پیش، باز کردن درب ها از راه دور ایده ای روشن بینانه و دور از دسترس بود. اما امروزه، اکثر منازل و سازمان ها از درب های ریموتی با جک های مکانیکی و یا از راهبند هایی با تگ ها یا کارت های ورودی (RFID) استفاده می کنند. با وجود کاربرد زیاد این روش ها، ضعف هایی از جهت وابستگی به  دستگاه های سخت افزاری دارند و به همین دلیل، نیازمند روشی بهینه تر هستیم. اینجا جایی است که پلاک خوان وارد بازی می شود.

مشکل استفاده از گیت ها با جک مکانیکی و راهبند با کارت چیست؟

اتوماسیون به معنی خودکار سازی فرایند های روزمره است. یعنی کار هایی مثل باز کردن گیت یا راهبند باید به صورت خودکار و بدون دخالت انسان انجام شوند. اما در هنگام استفاده از گیت های خودکار، وابستگی به ریموت مشکلی اساسی است. اول از همه به این دلیل که شما به طور دائم، باید ریموت را به همراه داشته باشید و در صورت مفقود شدن یا اتمام باطری آن، امکان استفاده از گیت را ندارید.

در مورد کارت های RFID نیز همین مشکل صادق است. وقتی از کارت ها یا تگ های RFID استفاده می کنید، باید دائم آن را در اختیار داشته باشید و در صورت گم کردن آن، دردسر هایی را برای ما به همراه دارد.

در مقابل، سیستم های پلاک خوان به صورت کاملا نرم افزاری و بدون وابستگی به تجهیزات سخت افزاری کار می کنند و برای شناسایی هر خودرو، تنها نیازمند تصویر پلاک خودرو هستند که از طریق دوربین پلاک خوان دریافت می شود.

مزیت پلاک خوان

همانطور که گفته شد، پلاک خوان از طریق تصاویر زنده دوربین های مداربسته می تواند پلاک خودرو های در حال تردد را تشخیص داده و گزارش کند. از طریق نرم افزار، می توان نام صاحب هر خودرو را بر اساس پلاک آن ثبت کرد. در این صورت، با ورود خودرو و قرارگیری آن جلو دوربین مداربسته، نام و مشخصات صاحب خودرو نمایش داده می شود.

در نرم افزار های پلاک خوان، قابلیتی برای تخصیص مجوز تردد به افراد مختلف وجود دارد. بدین صورت ، نرم افزار پلاک خوان با تشخیص پلاک و شناسایی نام فرد، در صورت وجود مجوز تردد برای آن فرد می تواند فرمان باز شدن گیت تردد یا راهبند را صادر کند. این نرم افزار ها از طریق برد رله کنترلی به گیت و راهبند متصل می شوند و به طور خودکار، باز و بسته شدن آن ها را کنترل می کنند.

2

پس می توانید فرایند را بدین صورت تصور کنید : شما با خودرو خود به گیت ورودی یا راهبند نزدیک می شوید. دوربین های مداربسته تصویر خودرو شما را ضبط می کنند. نرم افزار پلاک خوان، تصویر را پردازش کرده و پلاک خودرو را تشخیص می دهد. با بررسی و تطبیق شماره پلاک با داده های ثبت شده، نام شما را تشخیص می دهد. در صورتی که شما مجوز تردد داشته باشید، نرم افزار فرمان باز شدن را به برد رله ارسال کرده و برد رله، گیت یا درب را باز می کند و در نهایت پس از عبور شما به طور خودکار آن را می بندد. همه این فرایند در کسری از ثانیه اتفاق می افتد و در صورت تنظیم بودن دوربین و نرم افزار، حتی نیازی به توقف خودرو نیز نخواهد بود!

استفاده از پلاک خوان در منازل

مجتمع ها و منازل مسکونی می توانند تمام ساکنین را در نرم افزار پلاک خوان ثبت کنند و برای هر یک از آن ها مجوز تردد تعریف کنند. این مجوز می تواند از نظر زمانی محدود یا نامحدود باشد. بدین صورت با ورود خودرو های ساکنین به مجتمع، گیت یا راهبند به صورت خودکار باز می شود.

همچنین می توان خودرو های مهمان را نیز با مجوز های محدود در سیستم تعریف کرد. بدین صورت، با نزدیک شدن خودرو مهمانان شما به گیت، به طور خودکار توسط سیستم اجازه ورود برای آن ها صادر گردیده و استقبال شایسته ای از آن ها صورت می گیرد.

3

مزیت دیگر سیستم پلاک خوان، ثبت کامل گزارشات تردد خودرو ها می باشد که می تواند برای کنترل تردد ساکنین مناسب باشد. نرم افزار پلاک خوان اطلاعات کاملی از هر تردد در دیتابیس خود ذخیره می کند و در صورت نیاز ، می توانید برای بررسی تردد ها به این گزارشات مراجعه کنید.

پس همانطور که گفته شد، استفاده از نرم افزار پلاک خوان برای منازل و مجتمع های مسکونی، نه تنها اتوماسیون کامل تردد را ممکن می سازد بلکه امکان نظارت و تامین امنیت را نیز فراهم می کند. پس عجیب نیست که منازل مسکونی به طور روز افزون در حال نصب دوربین و استقرار سیستم های پلاک خوان هستند.

از چه نرم افزار پلاک خوانی استفاده کنیم؟

تا اینجا، اهمیت استفاده از نرم افزار های پلاک خوان را متوجه شدیم. اما هرچه اهمیت کاربرد یک سامانه بیشتر باشد، انتخاب درست آن نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده از قبیل تشخیص پلاک و ثبت گزارشات، اگر دقت نرم افزار پلاک خوان استفاده شده پایین باشد، ممکن است اطلاعات به درستی ثبت نشده و باعث ایجاد دردسر شود.

اگر پلاک شما در سامانه به درستی تشخیص داده نشود، ممکن است درب یا گیت برای شما باز نشود؛ یا حالت بد تر آن که برای فرد دیگری با پلاک تقریبا مشابه، به دلیل خطای سیستم درب باز شود!

پس دقت نرم افزار پلاک خوان انتخاب شده باید بیشترین اولویت را برای ما داشته باشد.

آی پلاک ، محصول دانش بنیان ایرانی

4

نرم افزار پلاک خوان آی پلاک راهکاری امن و مطمئن برای ثبت اطلاعات خودرو های در حال تردد است. آی پلاک دقت بسیار بالایی در ثبت پلاک خودرو های در حال تردد ارائه می دهد. این نرم افزار همچنین قابلیت های متعددی در زمینه جستجو پلاک ها بر اساس پارامتر های مختلف، گزارش گیری جامع، کنترل هوشمند راهبند و گیت را در اختیار کاربران قرار می دهد.

نرم افزار آی پلاک، محصولی تخصصی است که به طور کامل توسط مهندسین شرکت دانش بنیان شهاب تولید گردیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با کارشناسان شرکت دانش بنیان شهاب تماس بگیرید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.