کد خبر : 16723 / /
/

دوچرخه‌سواری منظم به همراه یک برنامه غذایی سالم یکی از مفیدترین راه­‌ها برای دور ماندن از بیماری‌هایی مانند دیابت، ناراحتی­‌های قلبی، افسردگی و... است و از جمله ورزش­‌های سالمی محسوب می‌شوند که افراد می‌­توانند از کودکی تا بزرگسالی آن را انجام دهند. همچنین دوچرخه‌سواری جزو تفریحات سرگرم‌کننده، ارزان و بدون وارد کردن آسیب به محیط زیست است. حتی کسانی که فرصت کمی در اختیار دارند و نمی‌­توانند برای تفریح سوار دوچرخه شوند می‌­توانند این ورزش را با برنامه روزانه خود ترکیب کنند. به‌عنوان مثال برای رفتن به سرکار، خرید روزانه و مواردی این‌چنینی از این روش کارآمد استفاده می‌کنند. استفاده از دوچرخه چه برای تفریح و چه برای انجام کار‌های روزمره موجب بالا رفتن فعالیت بدنی و تقویت سیستم قلبی- تنفسی و همینطور قوی­‌تر شدن پا‌ها می‌­شود؛ علاوه بر آن این فعالیت بدنی نه تنها باعث تآثیرات مثبت جسمانی افراد می‌­شود، بلکه موجب مقاومت در برابر تنش­‌های روانی و کاهش اضطراب در آن‌ها می‌­شود. دوچرخه 24 بونیتو استرانگ 3 ویبرک - BONITO STRONG 3 V یک مدل مناسبی برای خرید دوچرخه میباشد.

ورزش کردن با دوچرخه و تأثیرات مثبت آن

سوار شدن روی دوچرخه و رکاب زدن یک تمرین عضلانی خوب برای بهبود سلامتی و ر‌هایی از کم‌تحرکی است و به مهارت­‌های فیزیکی خیلی بالایی نیاز ندارد؛ مگر آنکه بخواهند آن را به صورت حرفه‌­ای انجام دهند. به عبارتی افراد می‌­توانند براساس توانایی یا علاقه این ورزش مفرح را با شدت فعالیت کم یا به‌ صورت حرفه­‌ای دنبال کنند. از دیگر فواید دوچرخه‌سواری قرار گرفتن در یک محیط طبیعی و باز به‌صورت انفرادی یا گروهی است و زمانی که افراد شروع به رکاب زدن با دوچرخه می‌­کنند، این‌گونه نیست که فقط پا‌های آن‌ها در حال ورزش کردن باشد، بلکه قلب، ریه و رگ­‌های خونی همگی در حال فعالیت هستند و این موجب عمیق‌­تر شدن تنفس، عرق کردن و افزایش دمای بدن می‌­شود؛ اینگونه آن‌ها به تناسب اندام‌ایده‌­آل می‌­رسند.
همان‌طور که می‌­دانید اضافه وزن و ماندن در خانه از جمله عواملی هستند که ارتباط مستقیمی با افسردگی دارند و افسردگی تأثیرات منفی زیادی روی روان، تغییر ساعت و مدت زمان خواب، تغییر در اشتها، حواس‌­پرتی و موارد دیگر می‌­گذارد. این در حالیست که افراد می‌­توانند با دوچرخه‌سواری منظم هم جسم و هم ذهن و روان خود را قوی و سالم نگه دارند تا مجبور به استفاده از دارو‌های ضدافسردگی نشوند.
دوچرخه‌سواری دربردارنده فواید بسیاری از جمله شادابی و سلامت بدن، کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، حمل و نقل راحت و صرفه­‌جویی در مصرف بنزین است؛ اما متأسفانه در ایران آن‌طور که در بسیاری از کشور‌ها مانند دانمارک، هلند، کانادا، آلمان و... استفاده از دوچرخه رایج است، توجه نمی‌­شود. در حالی که دوچرخه‌سواری منظم و پایدار کمک زیادی به ارتقای روانی و بهتر شدن وضعیت خلقی هر فرد و به دنبال آن سلامت جامعه می‌­کند و این اثربخشی در هر رده سنی اثبات شده است و بهتر است از کودکی فرهنگ دوچرخه‌سواری را به فرزندانمان بیاموزیم تا روح و جسمی سالم داشته باشند؛ از طرفی اگر یک ورزش یا یک رفتار از کودکی در شخص تثبیت شود، در بقیه دوران زندگی هم ادامه خواهد داشت.

در زمان خرید دوچرخه به چه نکاتی توجه کنیم؟

دوچرخه یک وسیله حمل و نقل برای استفاده افراد در سطوح مختلف با شدت متفاوت است؛ بنابراین در زمان خرید دوچرخه باید نکاتی را در نظر گرفت. دوچرخه دارای انواع مختلفی از قبیل کراس یا جاده­ای، کوهستان، BMX و... است و هر شخص با توجه به سلیقه و هدفی که دارد در بین برند‌های مختلف، مدل دلخواه خود را خریداری می‌­کند. از جمله مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کرد سایز دوچرخه است؛ زیرا انتخاب نادرست کار رکاب زدن و استفاده از این وسیله را برای شخص سخت می‌­کند. برای فهمیدن آن می‌­توانید از طریق فرمول ارائه شده در سایت­‌های اینترنتی فریم سایز مناسب خود را پیدا کنید.
2
بودجه‌­ای که برای خرید دوچرخه در نظر گرفته‌­اید نیز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا دوچرخه­‌ها دارای تنوع بسیاری هستند و از نظر قیمتی به سه دسته ارزان، میان رده و گرانقیمت تقسیم می‌­شوند. بنابراین چنانچه قصد استفاده حرفه­‌ای از این وسیله را دارید سعی کنید بهترین برند و مناسب‌ترین سبک آن را انتخاب کنید.
تناسب دست­‌ها با دوچرخه نکته دیگری است که نباید فراموش شود؛ همچنین دوچرخه­‌های دارای انواع دسته رو به بالا، رو به پایین و صاف هستند. دسته­‌های رو به بالا بیشتر در نوع کوهستان دیده می‌­شوند که به سرنشین این امکان را می‌­دهند که به‌راحتی روی زین بنشینند و وسیله را در مسیر کنترل کنند. دسته رو به پایین برای دوچرخه­‌های جاده‌­ای و برای راندن سرعتی مناسب هستند؛ در حالی که اگر قصد دوچرخه‌سواری با سرعت عادی را داشته باشید، این دسته­‌ها به کمرتان آسیب وارد می‌­کنند و دسته­‌های صاف بیشتر در دوچرخه­‌های هیبریدی دیده می‌­شوند که باعث وارد شدن فشار کمتری به کمر می‌­شود.
این دوچرخه­‌ها بیشتر برای تردد شهری مناسب هستند؛ زیرا از لحاظ استحکام و سرعت مابین دوچرخه­‌های کوهستان و جاده­‌ای هستند. مهم‌ترین اجزای دوچرخه تنه آن است که بهتر است سبک، مقاوم و از جنس آلومینیوم باشد و اگر قصد استفاده از آن در مسیر‌های کوهستانی را دارید، تعداد چرخ دنده­‌های بیشتر مناسب هستند؛ همین‌طور در قسمت جلو و عقب دستگاه سیستم تعلیق هوا وجود داشته باشد تا بتوانید به راحتی آن را کنترل کنید؛ اما در دوچرخه­‌های جاده­‌ای نیازی به آن نیست.

سیستم ترمز دوچرخه و عملکرد آن نیز دارای 3 حالت جانبی، دیسکی و نگهبان است. ترمزهای جانبی در مسیرهای گلی و مرطوب قدرت کنترل دستگاه را ندارند؛ زیرا در لبه و حواشی چرخ ساخته می‌­شوند. ترمزهای دیسکی در شرایط آب و هوایی مختلف می‌­توانند وسیله را کنترل کنند و این ترمزها در مرکز چرخ و در لبه چرخ کار گذاشته می‌­شوند و ترمزهای نگهبان بیشتر برای دوچرخه‌­های کودکان در نظر گرفته می­‌شوند که با پدال زدن به عقب می­‌‍توان وسیله را متوقف کرد.

3

برای خرید دوچرخه به کجا مراجعه کنیم؟

توصیه می­‌شود برای خرید دوچرخه از یک فرد مطلع و آشنا به سیستم دوچرخه کمک بگیرید؛ در غیر این صورت به فروشگاه­‌های معتبر اطمینان کنید. وی راید به آدرس اینترنتی Vride.ir یکی از فروشگاه­‌هایی است که در زمینه فروش دوچرخه و لوازم جانبی و یدکی آن و...  به فعالیت مشغول است. این سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی، نشان ملی ثبت و عضو اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجاز است که هر سه نشان‌دهنده هویت و اعتبار مالک وب سایت و موجب اعتماد خریداران به فروشگاه است.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.