کد خبر : 21320 / /
/

به نقل از خبرگزاری رجا نیوز، آخرین اقدام به هنگام تکمیل خرید و فروش یک خودرو، تعویض پلاک آن است. در واقع یکی از مهم‌ترین مراحلی که خریداران و فروشندگان را با خود درگیر می‌کند همین مرحله تعویض پلاک خودرو خواهد بود. اگر شما نیز به این مرحله رسیده‌اید و سوالات بسیاری در مورد مراحل تعویض پلاک در ذهن دارید، با مطالعه این راهنما می‌توانید بدون دردسر این مرحله را پشت سر بگذارید.

9 مرحله مهم تعویض پلاک خودرو

بعد از اینکه خریدار و فروشنده قرارداد معامله خودرو را تنظیم و امضا کردند، باید برای تعویض پلاک خودرو دست به کار شوند. به عبارتی قبل از اینکه خودرو در دفتر اسناد رسمی سندیت پیدا کند، خریدار و فروشنده باید به مراکز تعویض پلاک بروند. اما در این مراکز باید چه مراحلی را پشت سر بگذارند؟

با مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید مدارک و مستندات را تحویل دهید و برای فک پلاک خودرو قبلی خود دست به کار شوید. در ادامه پلاک جدید برای مالک جدید خودرو ثبت و نصب می‌شود. در ادامه این بخش 9 مهم از مراحل تعویض پلاک خودرو را به صورت خلاصه برای شما نام می‌بریم:

  1. ورود به سایت راهور
  2. دریافت نوبت از سایت راهور
  3. سر زدن به ساختمان اداری تعویض پلاک
  4. آماده کردن مدارک الزامی
  5. تحویل مدارک خواسته شده به کارشناس حقوقی
  6. ارائه گواهی بازدید فنی انجام شده خودرو به افسر مربوطه
  7. دریافت برگه تاییدیه بازدید فنی
  8. پرداخت مبلغ مشخص شده به حساب اعلام شده جهت تعویض پلاک
  9. ارائه پلاک قدیمی و دریافت پلاک جدید

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو

12

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم یکی از مراحل اصلی مربوط به تعویض پلاک ماشین ارائه مدارک لازم به مرکز تعویض پلاک خودرو است، بنابراین توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از اتلاف وقت خود قبل از رفتن به ساختمان اداری این مرکز تمام مدارک الزامی را آماده کنید. ناگفته نماند مدارکی فروشنده و خریدار ارائه می‌دهند با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

مدارکی که فروشنده باید ارائه دهد

از آنجایی که خریدار و فروشنده در این مراحل باید با یکدیگر همکاری کنند یا روند این عمل سریع‌تر انجام شود، فروشنده نیز باید مدارکی را آماده کند و ارائه دهد. در واقع تمام مراحل این کار وظیفه خریدار نیست بلکه فروشنده نیز برای ارائه مدارک الزامی یا باید خودش حضور داشته باشد یا نماینده رسمی خود را بفرستد. ناگفته نماند اگر فروشنده به خریدار وکالت فک پلاک دهد، لازم نیست خودش یا نماینده رسمی او برای ارائه مدارک حاضر شوند.

  • سند ارائه شده توسط کارخانه سازنده خودرو
  • اصل کارت خودرو
  • اصل سند مالکیتی که توسط ناجا صادر شده
  • اصل گواهی هویتی فروشنده همانند شناسنامه و کارت ملی یا گواهی هویتی نماینده رسمی او
  • اصل گواهی بیمه‌نامه شخص ثالثی دارای اعتبار
  • برگه عدم خلافی خودرو
  • اصل فیش رسمی پرداخت مبلغ پلاک براساس تعرفه دولتی
  • اصل کارت معاینه فنی دارای اعتبار

مدارکی که خریدار باید ارائه دهد

علاوه بر 8 مدرکی که توسط فروشنده به اداره و مرکز مورد نظر ارائه می‌شود، خریدار نیز باید 2 مورد از مدارک الزامی را تهیه کند و ارائه دهد که در این بخش آنها را به صورت خلاصه نام می‌بریم. در ضمن حضور خریدار یا نماینده رسمی خود در این مرکز و برای پیش بردن این مراحل الزامی است.

  • مدارک هویتی خریدار همانند شناسنامه و کارت ملی یا مدارک هویتی نماینده او
  • قبض برق محل سکونت خریدار یا پدر او

در صورتی که قبض برق منزل خریدار یا پدر او در دسترس نباشد خریدار باید مدارک دال بر احراز سکونت خود را نیز ارائه دهد که عبارت هستند از:

  • سند مالکیت یک واحد مسکونی یا جواز کسب معتبر
  • سند اجاره یک واحد مسکونی دارای کد رهگیری
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان که با آدرس محل سکونت همخوانی داشته باشد
  • تاییدیه معتبر از شورای محل سکونت

هزینه تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

13

پیش از این نیز گفتیم یکی از اصلی‌ترین مراحل تعویض پلاک خودرو پرداخت مبلغ مورد نظر به حساب مرکز است. بنابراین مراکزی که به صورت نقدی از خریداران خودرو پول می‌گیرند روند قانونی را زیر پا می‌گذارند. توجه داشته باشید مبلغ دریافتی برای تمام خودروها یکسان است.

به عبارت دیگر فرقی ندارد ماشین شما چه ارزشی دارد، در هر صورت شما باید مبلغ 373 هزار تومان به حساب این مرکز واریز کنید و فیش آن را جزء مدارک الزامی به کارشناس مربوطه ارائه دهید. شاید برایتان سوال شود که این مبلغ را خریدار باید واریز کند یا فروشنده؟

باید گفت هزینه‌های مربوط به خلافی و عوارض خودرو و حتی هزینه انتقال سند ماشین بر عهده فروشنده است اما پرداخت این مبلغ برای تعویض به عهده خریدار خواهد بود.

مالیات قبل از تعویض پلاک خودرو

در نظر داشته باشید در قوانین جدید مالکان خودرو باید  قبل از اقدام برای تعویض پلاک ماشین خود مالیات خودرو را به طور کامل پرداخت کنند. مالیات هر خودرو ایرانی معادل 1 درصد از ارزش کل خودرو است و مالیات خودروهای وارداتی 2 درصد از ارزش کل خودرو خواهد بود.

البته با مراجعه به سایت امور مالیاتی کشور می‌توانید مبلغ دقیق مالیات ماشین خود را قبل از اقدام برای تعویض پلاک محاسبه و برآورد کنید.

نکات مهم مربوط به مراحل تعویض پلاک خودرو

بهتر است زمانی که برای پشت سر گذاشتن مراحل تعویض پلاک خودرو به ساختمان مورد نظر مراجعه می‌کنید، کارت بانکی خود را به همراه داشته باشید زیرا تمامی هزینه‌ها از طریق کارت بانکی دریافت می‌شوند. فراموش نکنید انتخاب زوج یا فرد بودن شماره پلاک تصادفی است و شما هیچ حق انتخابی ندارید. سایر نکات مهم در این روند عبارت هستند از:

  • اگر خریدار چند پلاک آزاد داشته باشد، براساس انتخاب او یکی از پلاک‌ها را برای خودرو ثبت می‌شود
  • 9 مرحله مربوط به تعویض پلاک خودرو بیش از 2 الی 3 طول نمی‌کشد البته اگر موانع و محدودیت خاصی رخ ندهد

سخن آخر

روند مربوط به تعویض پلاک خودرو امری بسیار گسترده است که نکات و جزئیات بسیاری شامل آن می‌شود ولی در این مقاله سعی کردیم تنها مراحل تعویض پلاک خودرو را به صورت مفصل و جامع برای شما توضیح دهیم. همچنین مدارک الزامی و مبالغ مورد نیاز در این مراحل را ذکر کردیم.

منبع: با مراحل تعویض پلاک خودرو آشنا شوید سایت رجا نیوز

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.