کد خبر : 22363 / /
/

 

چکیده : رزین سختی گیر مهم ترین ماده شیمیایی در تصفیه آب می باشد. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با انواع رزین های تصفیه آب آشنا نمائیم.

 

رزین های سختی گیر در شکل های کروی در سایز های متفاوت به بازارمصرف عرضه می شوند. و از تنوع بسیاری برخوردارهستند. امروزه رزین ها یکی از فناوری های روز دنیا محصوب می گردند که برای انواع جذب وفیلتراسیون مواد استفاده می گردند. عمده کاربرد رزین ها در صنعت تصفیه آب می باشد اما کاربرد های گسترده ای در صنایع دیگر چون صنایع غذایی، داروسازی، نیروگاه های هسته ای و... دارند. رزین های سختی گیر به دلیل عمکرد خوب و توانایی جذب بالای انتخابی مواد و همچنین مقرون به صرفه بودن از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

انواع رزین سختی گیر

رزین های سختی گیر یکی از بهترین جاذب ها محصوب می شوند که طیف وسیعی از مواد را با توجه به نوعشان حذف می کنند. طیف گسترده  ای از رزین ها برای حذف مواد مختلف طراحی تولیده گشته و در حال حاضر رزین های سختی گیر انواع مختلفی دارند که از معروف ترین آنها رزین های تبادل یونی می باشد. در ادامه با مجموعه هوبارت شیمی همراه باشید تا با انواع مختلف رزین های موجود در بازر مصرف و عمده کاربرد هایشان آشنا شویم.

رزین جاذب سختی گیر

رزین های جاذب پلیمری پورولیت، در شکل دانه های کروی با ساختار منفذی هستند که برای خالص‌سازی و استخراج انتخابی مولکول‌ های هدف در محلول‌ های آبی استفاده می ‌شوند. از این نوع رزین ها در صنایع بسیاری استفاده می گردد که سه زمینه اصلی مورد استفاده از رزین های سختی گیر داروسازی، استخراج گیاهان و صنعت نوشیدنی می باشد.

رزین های سختی گیر جاذب برای دارا بودن حداکثر جذب باید دارای سطح تخلخل بالا و توزیع منافذشان کنترل شده باشد.

عواملی که کارایی جذب را تعیین می کنند عبارتند از فعل و انفعالات شیمیایی، حلالیت، اندازه، وزن و ظرفیت رزین سختی گیر.

رزین های تبادل یونی

رزین های تبادل یونی از مواد پلیمری متخلخل تولید می شوند. از ویژگی های این نوع رزین ها می توان به نامحلول بودن آنها در آب ،اسید وباز ها اشاره نمود. رزین های تبادل یونی به دو دسته آنیونی و کاتیونی تقسیم می شوند که در این دو نوع چهار طبقه بندی اصلی رزین های سختی گیر وجود دارد.

تفاوت اصلی رزین های کاتیونی و آنیونی در نوع بار آنها می باشد همانطور که از نام انها مشخص است رزین های(کاتیونی) داری بار مثبت و رزین های آنیونی دارای بار منفی می باشد که تفاوت اصلی این دو نوع رزین را تشکیل می دهد. اما رزین های کاتیونی و آنیونی با تمامی تفاوت هایشان می توانند درون یک مخزن به صورت ترکیبی و یا جداگانه استفاده شوند.

آنیون پایه قوی (SBA)

رزین های سختی گیر آنیون پایه قوی معمولا در دستگاه های سختی گیر برای دمینرالیزاسیون، رقیق کردن، و سیلیس زدایی و همچنین حذف تمام مواد آلی چون کربن از این نوع رزین استفاده می شود. هر یکی از رزین های‌ آنیونی وکاتوینی داری سری مزایا و معایبی می باشند که بنا به نوع کاربرد مد نظر برای استفاده انتخاب می شوند. گروه صنعتی هوبارت شیمی با کمک متخصین توانمد در این حوضه می تواند شما را در خرید انواع رزین سختی گیر راهنمایی نمایند تا با توجه به نیاز خود بهترین نوع محصول را خریداری نمایید. ناگفته نماند رزین های سختی گیر آنیون پایه قوی به اندازی قوی هستند که بتوانند اسید هایی چون اسید کربنیک و سیلیسیک را از آب حذف نمایند.

آنیون پایه ضعیف (WBA)

رزین های سختی گیر آنیون پایه ضعیف و قوی در اکثر موارد برای کاربرد های دمینرالیزاسیون ترکیب می گردند. زیرا به صورت تکی قادر به حذف تمامی اسید ها و مواد مورد نظر نمی باشند. به همین دلیل آنیون های پایه ضعیف وآنیون پایه قوی اغلب به طور مشترک برای تکمیل فرایند تصفیه استفاده می گردند.

 

کاتیون اسیدی قوی (SAC)

رزین های سختی گیر کاتیونی اسید قوی جزو پر کاربرد ترین نوع رزین ها محصوب می شوند. زیرا در مواردی چون رفع سختی آب کاربرد دارند. زیرا در رفع یون های آب های سخت به خوبی عمل می کنند. این نوع رزین ها جزو اصلی رزین مورد استفاده در دستگهای سختی گیر به شمار می روند. رزین های کاتیون اسید قوی می توانند توسط موادی چون اکسیدان ها آسیب ببینند و در نتیجه از بازدهی آنها کاسته شود. همچینین توسط آهن یا منگنز آلوده می گردند. بنابرین باید در مراحل تصویه مراتب را رعایت نمود تا از آلودگی رزین ها جلوگیری شود.

کاتیون اسیدی ضعیف (WAC)

رزین های سختی گیر کاتیونی اسید ضعیف گزینه مناسبی برای حذف بار های کاتیون مرتبط با قلیائیت می باشند. از این نوع رزین برای دمینرالیزاسیون و دکالیزاسیون نیز استفاده می شود. از ویژگی های دیگر این نوع رزین سختی گیر می توان به دوام مکانیکی بالا ومقاومت خوب در برابر اکسیداسیون اشاره نمود.

رزین میکس بد

رزین های میکس بد از دو جز اصلی کاتیون اسید قوی به شکل هیدروژن (H+) و آنیون پایه قوی به شکل هیدروکسید (- OH ) تشکیل می شوند. آب تصفیه شده توسط رزین های میکس بد بیشتر یون های کاتیون وآنیون موجود درآب را حذف می کند. و با توجه به ریزین مورد استفاده در فرآیند تصفیه، آب با سطوح خلوص مختلف تولید می گردد.

به طور معمول از رزین های میکس بد برای تولید آب دیونیزه یا غیر معدنی استفاده می شود. استفاده از این نوع رزین برای تصفیه آب در واحد های مسکونی توصیه نمی گردد. آب دیونیزه شده بسیار تهاجمی است و می تواند لایه های فلزی از لوله ها و تجهیزات را جدا نماید. به همین دلیل با توجه به سطح خلوص آب دیونیزه شده نوشیدن این آب توصیه نمی شود.

رزین سختی گیر کیلات

رزین سختی گیر کیلات (Chelat) که با صورت چیلات نیز در زبان فارسی شناخته می شود یکی از انواع رزین های تبادل یونی محصوب می گردد. که به طور کلی از دو بخش ماتریس پلیمری و گروه کیلیت تشکیل می گردد. در این نوع رزین اتم های عملکردی بر روی رزین با یون های فلزی موجود ساختار هایی پایدار تشکیل می دهند که متفارت تر از عملکرد رزین های تبادل یونی (عمل الکترواستاتیکی) می باشد. به همین دلیل در مقایسه با رزین های تبادل یونی رزین های کیلیت نیروی اتصال قوی تر و انتخاب پذیری بهتری با یون های فلزی موجود در آب دارند.

امروزه روز به روز سیاست های حفظ محیط زیست افزایش می یابد و به طبع آن استاندارد های تخلیه فاضلاب ها نیز بالاتر می رود. حذف یونهای فلزی از فاضلاب ها یکی از استاندارد های مهم تصفیه می باشد.رزین کیلیت قابلیت حذف نیکل، مس، جیوه، بور، آرسنیک، روی و سایر یون ها را از آب دارد. و همچنین می تواند فلزات ارزشمندی چون طلا ونقره را از فاضلاب ها و... بازیابی کند. ناگفته نماند از رزین های کیلات برای کلسیم زدایی آب نمک در صنایع وفرآیند کروماتوگرافی تبادل لیگاند و تجزیه تحلیل عناصر زمین شناسی نیز استفاده می شود.

رزین سختی گیر هسته ای

رزین های میکس بد هسته ای همان طور که از نامشان مشخص است در صنایعی چون صنعت برق هسته ای ونیروگاه های هسته ای و... به وفور کاربرد دارند. از این نوع رزین ها برای اهداف مختلفی چون تولید آب فوق العاده خالص، حذف لیتیوم، حذف آلاینده ها در استخر سوخت، پاکسازی آب راکتور و... استفاده می شود.

رزین های هسته ای از یون های آنیون پایه قوی و اسید پایه قوی کاتیون ترکیب شده با  رزین های نوع NRW3240 ساخته می شوند. که اطمینان می دهد آب تصفیه شده از بالا ترین کیفیت و همچنین از مقاومت ۱۸.۳ MΩ یا رسانایی ۰.۰۵۵ μS/cm برخوردار باشد.

آب تولید شده توسط رزین های سختی گیر هسته ای در بسیاری از صنایع چون تولید آب فوق خالص، تصفیه پساب تشعشعی، ساخت و تصفیه محصولات دارویی و همچنین نیمه هادی ها استفاده می گردد و عملکردی فوق العاده ای در این صنایع دارند.

رزین هیدروفوبیک

یکی از روش های عالی برای جداسازی مولکول های زیستی استفاده از فرآیند کروماتوگرافی با استفاده از ویژگی آبگریزی می باشد. از رزین های هیدروفوبیک اغلب با ترکیب رزین های تبادل یونی ویا رزین های ژل برای خالص سازی پروتئین دناتوره کم استفاده می گردد.

رزین ژل فیلتراسیون

از رزین سختی گیر ژل معمولاً برای جداسازی پپتید ها، پروتئین ها و سایر مولکول های زیستی مانند لیپید ها، استروئید ها و هورمون ها استفاده می شود.  از رزین های سختی گیر ژل توسط فرآیند کروماتوگرافی می توان برای جداسازی ذراتی چون مولکول های کوچک، پروتئین ها، کمپلکس های پروتئینی، پلی ساکارید ها و اسید های نوکلئیک در محلول آبی استفاده کرد.

رزین بی اثر

رزین های بی اثر همان گونه که از نامشان مشخص است هیچ گونه عمل تبادل یونی ندارند و عمداتا برای جداسازی رزین های آنیونی و کاتیون در بستر های سختی گیر مخلوط استفاده می گردند تا از آلودگی مقاطع بین رزین ها جلوگیری نمایند. بنابراین رزین های بی اثر در بین لایه های مختلف رزین ها قرار می گیر که برای شستو شو معکوس ولایه بندی و بازسازی رزین ها بسیار مفید می باشد.در غیر این صورت رزین ها به صورت مقطعی آلوده می گردند.

تاثیر زیست محیطی رزین های سختی گیر

آلودگی محیط زیست عمدتا شامل انتشار گاز های زائد زباله های مایع وجامد درمحیط زیست می باشد. در صورت حذف نکردن آلودگی ها، طبعاتی چون آلودگی گسترده رود خانه ها، جو و خاک را موجب می شود. و در نتیجه سیستم های اکولوژیکی و تولید شرایط عادی زندگی انسان ها مختل وتخریب می شود.

امروز رزین های سختی گیر در بسیاری از مسائل مربوط به حفاظت از محیط زیست مورد استفاده قرار گرفته اند. در حال حاضر بسیاری از محلول های آبی حاوی یون های سمی یا مواد غیریونی هستند که می توانند با استفاده از رزین ها بازیافت شوند. از رزین ها می توان برای حذف دی اکسید گوگرد، فرمالدئید و سایر مواد موجود در گاز های زائد و همچنین گاز های آلی موجود در جو و مولکول های کوچک هیدروکربن های هالوژنه استفاده نمود.

از رزین های می توان برای حذف فلزات سنگین و بازیابی فلزات گرانبها چون طلا و نقره استفاده کرد. استفاده از رزین ها برای تصفیه، علاوه بر تولید پساب بی خطر می تواند فلزات گرانبها را نیز بازیابی نماید.

بازرسی و تعویض رزین

آنالیز دوره ای رزین ها برای برسی عملکرد رزین های سختی گیر از رسوب بیش از حد، تخریب و آلودگی آنها جلو گیری می کند و سبب بالا ماندن بازدهی رزین ها می گردد. همچنین موجب می شود بهترین زمان برای تمیز کردن رزین ها تعیین شود. رزین ها باید از نظر پایداری فیزیکی (آسیب های فیزیکی رزین ها ممکن است شامل ترک و شکستگی مهره ها باشد)، سطح رسوب و توانایی انجام فرآیند تعویض برسی شوند.

انواع رایج ساختار های رزینی

اکثر رزین های سختی گیر مورد استفاده در صنایع امروزی دارای ساختار مهره ای کوپلیمری استایرن-دیوینیل بنزن هستند. ساختار های تشکیل داده رزین ها ویژگی ها و خواص مختلفی برای استفاده به آنها می دهند.

رزین در انواع مختلف سایز با انواع مختلف تخلخل تولید می گردند به طور کلی هر چه اندازه های رزین ها کوچک تر باشد سنتیک آنها بیشتر است و بازدهی بیشتری ارائه می دهند. اما به طور کلی نمی توان گفت که هرچه منافذ و سطح تخلخل یک نوع رزین کوچک تر، بیشتر باشد در فرآیند مورد نظر عملکرد خوبی خواهد داشت. در بسیاری از فرآیند ها چون شستشوی رسوب ها ساختار منافذ بزرگ ‌تر (تقریباً 20 تا 100 نانومتر) بازدهی بهتری دارند.

خرید رزین سختی گیر

خرید رزین می تواند برای افراد به دلیل تنوع بالا فرایندی پیچیده باشد ولی نگران نباشید گروه صنعتی هوبارت شیمی با تلاش شبانه روزی متخصصین در خط تولید و یاری خداوند منان توانسته انواع مختلف رزین های سختی گیر را در بسته بند های سفارشی شده تولید و به بازار مصرفه عرضه نماید مشاوران فروش هوبارت شیمی به صورت شبانه روزه اماده ارائه مشاوره رایگان جهت انتخاب صحیح محصول در بالاترین بازدهی به شما خریداران عزیز می باشند. جهت برقراری ارتباط با مجموعه هوبارت شیمی کافیست از طریق راه های ارتباطی ما سایت مجموعه هوبارت شیمی و یا توسط شماره تماس های 09030713753-02166709528 با ما ارتباط برقرار نمایید.

 

 

برچسب ها : رزین سختی گیر,رزین تصفیه آب,رزین تبادل یونی

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.