کد خبر : 25635 / /
/

با گسترش فضای رقابتی کسب و کار‌ها امروزه دانش بازاریابی نسبت به گذشته بسیار وسیع‌تر شده است و مطالب و مفاهیمی که امروزه مدیران فروش و کارشناسان زیر مجموعه‌ی آن‌ها باید با آن‌ها آشنایی داشته باشند نیز افزایش یافته. یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که امروزه هر کارشناس یا مدیری باید با آن آَشنایی داشته باشد، مفهوم قیف فروش آیدا یا مدل بازاریابی AIDA می‌باشد. این مدل نوین بازاریابی ابزاری بسیار کاربردی و ساده است که به شما کمک می‌کند تا مشتریان اولیه یا سرنخ‌های فروش در سازمان خود را به درستی مدیریت کرده و نرخ تبدیل سازمان خود را افزایش دهید. در ادامه قصد داریم بیشتر در مورد مراحل 4 گانه‌ی مدل بازاریابی آیدا و اهمیت استفاده از این مدل در نرم افزار CRM صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

 قیف فروش آیدا AIDA

پیش از بررسی دقیق مراحل مختلف قیف فروش آیدا و اهمیت استفاده از آن در نرم افزار CRM بهتر است مفهوم این عبارت را از نظر لغوی بررسی کنیم. به طور خلاصه کلمه‌ی AIDA برگرفته از حرف اول 4 مرحله‌ی مختلف این سیستم بازاریابی می‌باشد که عبارت است از:

  • Awareness به معنی آگاهی
  • Interest به معنی علاقه‌مندی
  • Desire به معنی تمایل
  • Action به معنی اقدام

همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، در مدل بازاریابی و فروش آیدا 4 مرحله‌ی فوق به صورت عمودی از بالا به پایین، در بخش‌های مختلف یک قیف قرار می‌گیرند که این موضوع نشان دهنده‌ی میزان اهمیت و بار ورودی و خروجی هر مرحله از این مدل بازاریابی می‌باشد. در حقیقت ما در مدل آیدا بر این باوریم که هنگامی که یک فرد با محصول یا خدماتی که شما ارائه می‌دهید آشنا می‌شود، در ابتدایی‌ترین حالت ممکن می‌تواند در مرحله‌ی آگاهی قرار گیرد و اگر اقدامات درستی توسط کارشناسان فروش صورت گیرد این فرد می‌تواند مراحل مختلف قیف را پشت سر گذاشته و به مرحله‌ی نهایی Action یا اقدام که همان خرید کردن از شماست برسد.

حال که با مفهوم کلی این قیف آشنا شدید احتمالا درک بهتری نسبت به رابطه‌ی بین قیف فروش آیدا و نرم افزار CRM پیدا کرده‌اید. به طور کلی سیستم‌های CRM عموما بر این اساس طراحی و تولید می‌شوند که به کمک ابزار‌های مختلف، به کارشناسان سازمان و مدیران فروش کمک کنند تا افراد بیشتری مراحل 4 گانه‌ی قیف آیدا را پشت سر گذاشته و به مرحله‌ی اقدام یا خرید برسند. مثلا نرم افزار CRM با سیستم‌های یادآوری، سیستم کنترل رضایت مشتری، قابلیت گزارشات از کمپین‌های تبلیغاتی و ... کارشناسان را راهنمایی می‌کنند تا اقدامات مناسب‌تری در برخورد با افرادی که به شرکت شما مراجعه می‌کنند داشته باشند و همین امر موجب می‌شود میزان نرخ تبدیل سرنخ‌هایی که وارد این قیف می‌شوند افزایش یافته و فروش سازمان نیز بالا برود.

برای درک بهتر عملکرد این قیف در ادامه 4 مرحله‌ی مذکور را بیشتر شرح می‌دهیم.

 مرحله اول قیف فروش آیدا: آگاهی‌

اگر به تصویر این قیف دقت کنید متوجه خواهید شد که بزرگ‌ترین و اولین دهانه قیف مرحله آگاهی ‌بخشی است. در این مرحله مشتریان ابتدا توسط تبلیغات شما به ‌صورت حضوری یا مجازی جذب خواهند شد و این آغاز آشنایی کارشناس سازمان شما با یک سرنخ جدید فروش است که اگر درست پیگیری و مدیریت شود می‌تواند به مرحله‌ی بعدی انتقال پیدا کند.

در مورد اولین مرحله از قیف فروش یک نکته‌ی کلیدی و مهم وجود دارد. اگر دقت کنید مراحل بعدی مدل آیدا کمی باریک‌تر از مرحله‌ی اول این مدل هستند و این یعنی وجود سرنخ‌های از دست رفته در سیستم فروش امری طبیعی است. پس اگر می‌خواهید میزان درآمد و فروش شما افزایش یابد باید دو اقدام اساسی انجام دهید که عبارت است از:

  1. از طریق تبلیغات‌های فراوان ورودی قیف برای مرحله‌ی اول که آگاهی است را افزایش داده و تعداد سرنخ‌ها را بالا ببرید.
  2. به کمک ابزار‌های نوین که شما را در فرایند بازاریابی کمک می‌کنند، نرخ تبدیل قیف را برای مراحل بعدی افزایش دهید. به عنوان مثال یکی از کاربردی‌ترین و مفید‌ترین اقداماتی که در این زمینه می‌توانید انجام دهید خرید نرم افزار CRM (به خصوص نرم افزارهای CRM که به صورت یکپارچه بر اساس مدل بازاریابی آیدا طراحی شده‌اند.) برای سازمانتان می‌باشد.

مرحله دوم آیدا: علاقه‌مندی

پس از عبور سرنخ از مرحله‌ی اول نوبت آن رسیده است که مخاطب را علاقه‌مند به خدمات و محصولات خود کنید. در این روش اطلاعات زیادی از برند، خدمات و محصولات خود در اختیار مخاطب قرار می‌دهید تا او را علاقه‌مند و مجذوب محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید کنید. کیفیت عبور از این مرحله علاوه بر استفاده از ابزارهای کاربردی مثل نرم افزار CRM، به مهارت کارشناس فروش شما نیز بستگی دارد.

مرحله سوم قیف فروش AIDA: افزایش تمایل

حال که فرد مورد نظر به محصول یا خدمات مذکور علاقه نشان داده است باید تمایل وی برای خرید از شما را افزایش دهید. بنابراین برای عبور از این مرحله نیز باید پیگیری‌های درست توسط کارشناسان شما انجام شده و پیشنهادات هوشمندانه به مشتری مورد نظر ارائه گردد تا تمایل ایشان برای خرید محصول یا دریافت خدمات از شرکت شما افزایش یابد. طبیعتا استفاده از نرم افزار CRM در این مرحله نیز می‌تواند قدرت شما و کارشناسانتان را دو چندان کند.

مرحله سوم قیف فروش AIDA: افزایش تمایل

مرحله چهارم AIDA: اقدام به خرید

حال که هر سه مرحله‌ی اولیه‌ی مدل بازاریابی آیدا را پشت سر گذاشتید وقت اقدام یا خرید است. در این مرحله باید اقداماتی را انجام دهید تا مشتری مورد نظر برای خرید اقدام کنند. اقداماتی مانند معرفی طیف مختلفی از روش‌های پرداختی یا نمایش دکمه‌های Call To Action و .... در این مرحله قرار خواهند گرفت.

به یاد داشته باشید که هر چه سرنخ مورد نظر مراحل بیشتری از سیستم بازاریابی آیدا را طی می‌کند یعنی پیگیری و ارائه مشاوره به وی زمان بیشتری از کارشناسان شما گرفته و احتمال خرید وی نیز افزایش یافته است. بنابراین با عبور از هر مرحله نه تنها ارزش سرنخ کم نمی‌شود، بلکه میزان اهمیت آن بالا رفته و باید زمان بیشتری را برای پیگیری و به نتیجه رساندن آن اختصاص دهید.

انتخاب بهترین نرم افزار CRM برای اجرای مدل AIDA

حال که با فرایند مدیریت فروش و بازاریابی به کمک مدل آیدا آشنا شدید و اهمیت استفاده از این مدل در نرم افزار CRM را درک کردید شاید بهتر باشد چند نکته در مورد انتخاب بهترین نرم افزار CRM که بتواند شما را در پشت سر گذاشتن مراحل 4 گانه‌ی مدل بازاریابی آیدا یاری کند، مطرح کنیم:

  1. نرم افزار CRM بهتر است به صورت یکپارچه بر اساس مدل بازاریابی آیدا طراحی شده باشد تا شما بتوانید به کمک آن مشتریان خود را بر اساس 4 مرحله‌ی مذکور دسته‌بندی و مدیریت کنید.
  2. CRM مورد نظر باید بتواند گزارشات دقیقی از وضعیت هر کدام از مراحل مختلف آیدا ارائه دهد تا شما بتوانید تصمیمات درستی برای افزایش نرخ تبدیل سازمان خود اتخاذ کنید.
  3. نرم افزار CRM باید ابزارهای کاربردی برای سهولت گذر از مراحل چهار‌گانه‌ی قیف فروش آیدا داشته باشد، مانند: سیستم پیگیری و یاد‌آوری خودکار، سیستم مدیریت کمپین‌های بازاریابی، قابلیت گزارش‌گیری از رضایت مشتریان و عملکرد کارشناسان، محاسبه‌ی داده‌‌های آماری مختلف در بازه‌های زمانی متفاوت و ....

بهترین نرم افزار CRM

نرم افزار CRM جولیو و قیف فروش آیدا

نرم افزار CRM جولیو به عنوان یک CRM مبتنی بر هوش مصنوعی و طراحی شده بر پایه مدل بازاریابی AIDA می‌تواند انتخاب مناسبی برای افزایش نرخ تبدیل سرنخ‌های ورودی سازمان شما به مشتریان وفادار باشد. این سامانه‌ی پیشرفته به کمک ابزار‌ها و قابلیت‌های مختلفی که در اختیار شما قرار می‌دهد می‌تواند میزان فروش سازمان شما را بیش از 300% افزایش داده و درآمد کسب و کارتان را چند‌برابر کند. برای دریافت دموی رایگان 30 روزه‌ی این محصول کافیست همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید. 02174327 - 02191007447

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.