کد خبر : 25677 / /
/

کلید لمسی هوشمند از جمله تجهیزات خانه هوشمند است. از این کلیدها به منظور کنترل روشنایی، پرده برقی یا سرمایش و گرمایش استفاده می شود. اگر برای خرید کلید هوشمند بازار را جستجو کنید با گزینه های زیادی مواجه می شوید. برندهای مختلف، تکنولوژی ها و کاربردهای مختلف! در این مقاله به بیان رازهایی برای انتخاب کلید لمسی هوشمند می پردازیم.

 

خانه هوشمند

کلید لمسی هوشمند بخشی از سیستم خانه هوشمند است. آشنایی با خانه هوشمند و عملکرد آن به شناخت بهتر این ابزارک کمک می کند. خانه هوشمند مکانی است که در آن کنترل اغلب تجهیزات الکتریکی با تلفن همراه انجام می شود. یک اپلیکیشن رابط کاربر با تجهیزات هوشمند است. کاربر با ورود به اپلیکیشن و لمس آیکون مربوط به هر خروجی می تواند وضعیت آن را تغییر دهد.

 

تجهیزات هوشمند به اینترنت متصل می شوند. موبایل کاربر نیز به اینترنت وصل می شود و به این ترتیب امکان کنترل از هرجای دنیا برای کاربر فراهم می شود. کلید لمسی هوشمند به منظور کنترل لامپ و روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد. برای خاموش و روشن کردن لامپ کافی است آیکون مربوط به لامپ را در اپلیکیشن لمس کنید.

انواع کلید لمسی هوشمند

روش های مختلفی برای دسته بندی کلیدهای هوشمند وجود دارد. در ادامه به دو نمونه از رایج ترین دسته بندی ها اشاره می کنیم

کلید هوشمند چند پل؟

 ساده ترین روش، دسته بندی براساس تعداد پل کلید است. کلیدهای سنتی در انواع یک، دو و اخیرا سه پل تولید و به بازار عرضه می شوند. کلیدهای هوشمند انواع 3 و 4 پل نیز دارند. حتی کلید لمسی هوشمند گلدور در انواع 5 پل تا 10 پل نیز تولید می شود.

 

پروتکل ارتباطی

زیرساخت خانه هوشمند با سیستم سنتی یک تفاوت عمده دارد. سیستم هوشمند به منظور انجام فرآیند کاری خود نیاز به تبادل داده دارند. داده های مبادلاتی شامل دستورات کاربر، داده های کنترلی نودها و برخی اطلاعات دیگر است. تبادل داده کلید لمسی هوشمند با اینترنت و سایر نودها می تواند بر بستر سیمی یا بیسیم انجام شود.

8

 

علاوه بر زیرساخت انتقال داده، استاندارد تبادل اطلاعات یا زبان ارتباطی تجهیزات نیز متفاوت است. مجموعه زیرساخت و استاندارد تبادل داده را پروتکل می نامند. تفاوت پروتکل ارتباطی سبب تفاوت زیرساخت مورد نیاز برای اجرای سیستم هوشمند می شود.

تفاوت دیگری که با تغییر پروتکل در سیستم ایجاد می شود، اتصال سیستم به اینترنت است. برخی تجهیزات به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. گروه دیگر برای اتصال به اینترنت به یک دستگاه واسط نیاز دارند.

 

توپولوژی شبکه خانه هوشمند

منظور از توپولوژی شبکه، ساختار ارتباطی وتبادل داده بین تجهیزات خانه هوشمند است. کلید لمسی هوشمند و سایر نودهای مورد استفاده در خانه هوشمند با اینترنت در ارتباط هستند. به همین دلیل شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند و از هرجای دنیا به این تجهیزات دسترسی داشته باشید.

در اینجا قصد بررسی ساختار شبکه را نداریم و فقط به برخی نکات مهم در اینباره اشاره می کنیم. زمانی که یک سخت افزار به اینترنت متصل می شود، یک آدرس به آن اختصاص داده می شود که IP نامیده می شود. هربار که سخت افزار به اینترنت متصل می شود، آی پی تغییر می کند. از سوی دیگر سخت افزارهای مختلف تنها به کمک آی پی در اینترنت شناخته می شوند. تغییر آی پی سبب بروز اشکال در تحویل اطلاعات می شود.

9

برای غلبه بر این مشکل نیاز به تنظیم آی پی ثابت یا static IP داریم. فرآیند انجام این کار ساده است. کافی است با سرویس دهنده اینترنت تماس بگیرید و در ازای پرداخت مبلغی به صورت سالانه، یک آی پی استاتیک اجاره کنید. لازم به ذکر است آی پی استاتیک صرفا بر روی سرویس های اینترنتی تلفن ثابت قابل ارائه است.

در یک ساختمان ممکن است تعداد زیادی از نودهای هوشمند وجود داشته باشند که باید به اینترنت متصل شوند. اما امکان دریافت آی پی استاتیک برای همه نودها وجود ندارد. هر خط تلفن تنها یک آی پی استاتیک می تواند داشته باشد. برای این منظور دو راهکار عرضه شده است. روش اول استفاده از یک دستگاه واسط است که آی پی استاتیک بر روی آن تنظیم می شود. پروتکل های سیمی و بی سیم زیادی از این دستگاه استفاده می کنند.

روش دوم اتصال تجهیزات به یک سرور است. سرورها به صورت پیشفرض دارای آی پی استاتیک هستند. به عنوان مثال وقتی شما آدرس www.goldwaretech.com را در آدرس بار مرورگر می زنید، مرورگر یک آی پی استاتیک را شناسایی کرده و به آن متصل می شود. کلید لمسی هوشمند که به سرور متصل می شود، به دستگاه واسط نیاز ندارد. به همین دلیل کلید مستقل نامیده می شود. این کلیدها عموما با ارتباط وای فای به مودم و از آنجا به اینترنت متصل می شوند.

کلید لمسی هوشمند

پس از آشنایی با دلیل نامگذاری و نوع ارتباط کلیدها با اینترنت، به بیان مزایا و معایب استفاده هریک می پردازیم.

کلیدهای هوشمند تحت شبکه

در این بخش از مقاله به کلیدهایی اشاره می کنیم که جهت اتصال به اینترنت به یک دستگاه واسط نیاز دارند. دستگاه واسط به کمک آی پی استاتیک به اینترنت متصل شده و کلید لمسی هوشمند با ارتباط بی سیم یا سیمی به این دستگاه متصل می شود.

این کلیدها عموما امکان ارتباط محلی را برای کاربر فراهم می کنند. یعنی زمانی که در محیط حضور داشته باشید، بدون نیاز به اینترنت می توانید کلیدها را کنترل کنید.

از سوی دیگر استفاده از این کلیدها منوط به ثبت آی پی استاتیک برای دستگاه مرکزی است. بنابراین جهت استفاده از این تجهیزات لازم است حتما از اینترنت روی خط ثابت  (ADSL)  استفاده کنید. چنانچه در بیرون شهر باشید یا امکان تهیه اینترنت بر روی خط تلفن ثابت را نداشته باشید، رویای خانه هوشمند شما برآورده نمی شود.

چالش دیگر کلید لمسی هوشمند تحت شبکه، وابستگی کل سیستم به یک دستگاه کنترل کننده مرکزی است. عدم کارکرد صحیح یا بروز هرگونه مشکل برای این دستگاه، سیستم هوشمند شما را به کلی از مدار سرویس دهی خارج می کند.

کلید لمسی هوشمند مستقل

این کلیدها با تکنولوژی ارتباط وای فای به اینترنت متصل می شوند. توپولوژی شبکه ارتباطی این کلیدها مبتنی بر حضور سرور است. این کلیدها نسبت به نمونه قبلی مزایایی دارند که در ادامه به آن خواهم پرداخت.

  • عدم نیاز به دستگاه واسط و کاهش هزینه اولیه
  • عدم نیاز به آی پی استاتیک و امکان اتصال به اینترنت همراه
  • عملکرد مستقل و عدم والبستگی عملکرد به سایر نودهای شبکه
  • سهولت نصب و راه اندازی و انجام تعمیزات احتمالی
  • زیرساخت سنتی و عدم نیاز به تغییر سیم کشی

جمع بندی

کلید لمسی هوشمند انواع مختلفی دارد. این کلیدها را می توان براساس تعداد پل، عملکرد و همچنین نحوه اتصال به اینترنت یا پروتکل ارتباطی دسته بندی کرد. کلید لمسی هوشمند مستقل به دلیل عدم نیاز به دستگاه واسط، نصب و راه اندازی راحت و همچنین عدم نیاز به تغییر زیرساخت سیم کشی، یک گزینه ایده آل برای همه پروژه هاست.

به ویژه اگر قصد هوشمندسازی ساختمان در حال استفاده را داشته باشید به دلیل چالش های مرتبط با تغییر زیرساخت سیم کشی، این کلیدها انتخاب بهتری هستند. از جمله شرکت های ایرانی فعال در زمینه این کلیدها می توان به خانه هوشمند گلدور اشاره کرد. مشخصات و اطلاعات فنی کلید لمسی هوشمند گلدور را می توانید در سایت این شرکت مشاهده کنید.

 

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.