کد خبر : 26667 / /
/

 

هارنس ها از جمله وسایل و تجهیزات ایمنی هستند که در رشته های ورزشی گوناگون و شرایط کاری مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. هارنس ها انواع مختلفی دارند که شامل کمربند هارنس فول بادی، هارنس سنگ نوردی و هارنس کار در ارتفاع می شوند. هارنس سنگ نوردی یکی از مهم ترین تجهیزات در صعود و فرود از صخره های بلند و دشوار به شمار می رود. ورزش سنگ نوردی از جمله فعالیت هایی است که فرد می بایست قبل از شروع، از لحاظ ایمنی شرایط را کاملاً رعایت کرده باشد. این محصول از حلقه ها، پدها، دورکمری، دورپایی و... تشکیل شده که با توجه به نوع کاربرد، افراد باید مدل مناسب را انتخاب و خریداری نمایند. همچنین هارنس ها براساس سایز، جنسیت فرد و نوع کاربرد در دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

 

مشخصات هارنس سنگ نوردی

بدون تجهیزات و وسایل ایمنی نمی‌ توان برای سنگ نوردی اقدام کرد، بنابراین اگر به این رشته ورزشی علاقه مند هستید باید تجهیزات فنی مناسبی را در اختیار داشته باشید. داشتن وسایل مناسب و با کیفیت در هر رشته ورزشی از جمله سنگ نوردی از الزامات اساسی به شمار می رود. مشخصات استاندارد هارنس سنگ نوردی عبارتند از:

  • داشتن حلقه‌ پا جهت قرار گرفتن دور پا
  • داشتن گیره ها و پدهای مخصوص جهت جلوگیری از سقوط در صورت از دست دادن تعادل
  • برخورداری از قابلیت تنظیم در نگهداری بدن شما در هنگام صعود و نزول
  • داشتن پارچه هایی جهت جلوگیری از آسیب در زمان سقوط
  • ساخته شده از متریال باکیفیت، بادوام و مقاوم
  • داشتن کمربند و سگک جهت تنظیم نمودن اندازه و سایز
  • برخورداری از حلقه ابزار هارنس که برای حمل ابزار و کوییک طراحی شده اند. اغلب هارنس ها 4 حلقه ابزار دارند.
  • داشتن حلقه بالا کشی برای اتصال طناب دوم؛ توجه نمایید این حلقه برای حمل بار نیست.
  • داشتن حلقه حمایت که از محکم ترین ابزار هارنس محسوب می شود و تنها قسمتی است که برای وزن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • داشتن دو نقاط اتصال که حلقه فرود را به بدنه هارنس متصل می کند. هر طناب یا تسمه باید به هر دو این نقاط اتصال، وصل شود. این نقاط هر کدام توانایی تحمل وزن 12 تا 14 کیلوتن را دارند.
  • داشتن نوار کشی در بین دو حلقه پا و کمربند

.

8

چگونه متوجه شویم که سایز و اندازه هارنس مناسب است؟

برای این که سایز و اندازه مناسب هارنس سنگ نوردی، هارنس فول بادی و هارنس کار در ارتفاع را برای خود تشخیص دهید باید تست اندازه هارنس را به انجام برسانید. مراحل این تست عبارتند از:

  1. ابتدا حلقه ها را تا آخرین حد گشادی به طور باز کنید.
  2. درون هارنس بایستید، مراقب باشید حلقه پاها تاب نخورد و حلقه حمایت در جلو بدن قرار بگیرد.
  3. زمان بستن حلقه، کمربند روی باسن قرار گیرد.
  4. دقت کنید در قسمت کمر، بعد از محکم و سفت کردن هارنس بیشتر از 2 انگشت جای تنفس نباشد.
  5. هارنس مناسب سایز شما، باید برای یک سایز کوچک تر و یک سایز بزرگ تر در نظر گرفته شود. هارنس نباید کملا فیت شما باشد یعنی لب سایز شما نباشد.
  6. حلقه های پا باید به شما اجازه تحرک کافی را بدهند و جای 2 انگشت تنفس را داشته باشند.
  7. بهتر است قبل از خرید هارنس از دوستانتان مدل مشابه را گرفته و امتحان کنید تا از راحتی ابزار اطمینان یابید. زیرا سایزهای مختلف هارنس ممکن است برای شما در ناحیه کمر خیلی مناسب نباشد. شما با تست مدل مشابه انتخاب مناسب تری خواهید داشت.

9

نکات مهم در زمان خرید هارنس

انتخاب هارنس مناسب باید با در نظر گرفتن چند نکته و فاکتور مهم انجام شود. در زمان خرید هارنس سنگ نوردی، هارنس فول بادی و هارنس کار در ارتفاع نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

  • نوع صعود: هارنس های هیمالیایی، صعود اسپرت، دیواره نوردی و... از نظر ضخامت پد و دیگر ویژگی ها با یکدیگر متفاوت هستند. شما باید نوع صعود خود را مشخص کنید، سپس برای انتخاب و خرید هارنس مناسب اقدام نمایید. اگر قصد «صعود لنین» را داشته باشید باید یک هارنس هیمالیایی تهیه کنید. دقت نمایید که هارنس دیواره نوردی هیچ گاه برای یخ نوردی مناسب نخواهد بود.
  • سطح کار: اگر قصد صعود به ارتفاعات و درجه های بالاتر را داشته باشید، به علت شیب منفی بیشتر این قسمت ها، شما تلاش بیشتری باید به خرج دهید. بنابراین یک هارنس سبک به شما کمک می کند صعود راحت تری را تجربه کنید.  
  • 10            
  • میزان استفاده: اگر قصد دارید مدت زمان زیادی را با هارنس کار کنید، بهتر است هزینه بیشتری را در نظر بگیرید و از مدل های پیشرفته که در حالت معلق یا حمایت راحت هستند، استفاده نمایید.
  • سابقه فعالیت: اگر تازه کار هستید باید هارنسی تهیه نمایید که برای چند فعالیت مناسب باشد؛ اما اگر باتجربه باشید بهتر است برای فعالیت های مختلف چند مدل هارنس را به صورت همزمان تهیه کنید.
  • هزینه: همواره بهترین مدل ها و کامل ترین آن ها از نظر بودجه، قیمتی بسیار بالا دارند، بنابراین پیشنهاد می شود که برای حفظ سلامتی خود در این زمینه خاص در هزینه ها صرفه جویی نکنید.

11

کلام آخر

هارنس سنگ نوردی همان کمربند سنگ نوردی است که به عنوان یک وسیله ایمنی برای صعود و نزول در کوهستان و صخره ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله شامل یک کمربند قابل تنظیم، حلقه‌ هایی برای اتصال کرابین (carabiner) و سیستم ایمنی می شود که به شما اجازه می ‌دهد تا در صورت افتادن از ارتفاع، بتوانید از سقوط جلوگیری کنید. در زمان خرید هارنس سنگ نوردی، هارنس فول بادی و هارنس کار در ارتفاع حتماً نکات ایمنی را در نظر بگیرید تا از هرگونه خطری در امان باشید.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.