کد خبر : 26775 / /
/

سرسیلندر یکی از مهم‌ترین بخش‌های بلوک سیلندر محسوب می‌شود و این بلوک را به محفظه‌ای بسته برای ترکیب سوخت و هوا و احتراق تبدیل می‌کند. سرسیلندر در معرض حرارت حاصل از احتراق سوخت قرار می‌گیرد و مدام به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. به همین دلیل بعد از مدتی کهنه می‌شود و باید آن را تعویض کرد. البته گذشت زمان، تنها دلیل خرابی سرسیلندر نیست؛ اگر سرویس‌های خودرو را منظم انجام ندهید یا نکات مراقبت از موتور ماشین را در رانندگی رعایت نکنید، عمر این قطعه کوتاه‌تر می‌شود.

 

در این گزارش، دلایل خرابی سرسیلندر را توضیح می‌دهیم. همچنین درباره زمان مناسب برای تعویض این قطعه صحبت می‌کنیم و منبع معتبری برای خرید سرسیلندر باکیفیت و معتبر را معرفی خواهیم کرد.

 

۳ مورد از مهم‌ترین دلایل خرابی سرسیلندر خودرو

سرسیلندر خودرو یا دچار خوردگی می‌شود، یا ترک می‌خورد یا تاب‌خوردگی پیدا می‌کند. بعضی از افراد تصور می‌کنند سوختن واشر سرسیلندر هم از مشکلات مربوط به این قطعه است؛ اما واشر سرسیلندر قطعه دیگری از این بلوک است که در صورت سوختن، باید به صورت جداگانه تعویض شود.

در ادامه ۳ مورد از مهم‌ترین دلایل خرابی سرسیلندر را بررسی می‌کنیم و درباره هرکدام از آن‌ها توضیح می‌دهیم.

۱. وجود مشکل در سیستم خنک‌کننده خودرو

وقتی موتور فعالیت می‌کند، دمای تمام بخش‌های آن، از جمله بلوک سیلندر، بالا می‌رود. اگر دما در همین سطح باقی بماند، تمام قطعات موتور آسیب می‌بیند. نشت یا کم شدن سطح مایع خنک‌کننده یا رسوب ضد یخ در مسیر عبور این مایع،‌ متداول‌ترین مشکلاتی است که برای سیستم خنک‌کننده ایجاد می‌شود. حرارت بالای موتور و بلوک سیلندر، به سرسیلندر آسیب می‌رساند و باعث خوردگی آن می‌شود.

اگر سرویس‌های دوره‌ای ماشین را به موقع انجام بدهید، می‌توانید مشکل سیستم خنک‌کننده را پیش از اینکه به موتور یا سرسیلندر آسیب برساند، حل کنید.

5

۲. رانندگی غیراستاندارد

سبک رانندگی، بر سلامت خودرو تأثیر بسزایی دارد. اشتباهاتی که در ادامه نام می‌بریم، جزو مهم‌ترین علت‌های خرابی سرسیلندر محسوب می‌شوند.

  • رانندگی با دور موتور بالا به مدت طولانی
  • رانندگی با دنده مرده در مسافت طولانی
  • خاموش کردن ناگهانی موتور وقتی هنوز حرارت آن بالاست
  • رانندگی با سرعت بالا وقتی موتور تازه روشن شده و هنوز سرد است

اگر هرکدام از موارد بالا یک بار رخ بدهند، مشکل خاصی برای موتور ایجاد نمی‌کنند. اما اگر به عادت شما در حین رانندگی تبدیل شوند، بعد از چند هفته،‌ مشکلاتی مثل خرابی سرسیلندر یا سوختن واشر سرسیلندر ایجاد می‌کنند.

۳. تعویض نکردن روغن

روغن موتور خودرو وظیفه روان‌کنندگی بعضی از قطعات موتور خودرو، مانند سرسیلندر را برعهده دارد. وقتی روغن موتور بدون رسوب باشد، غلظت کافی برای کاهش اصطکاک بین قطعات را دارد و در خنک‌کنندگی موتور هم نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر روغن موتور را به موقع عوض نکنید، بخاطر رسوب‌هایی که جذب می‌کند، خاصیت روان‌کنندگی‌ خود را از دست می‌دهد و دیگر اصطکاک و دما را کاهش نمی‌دهد. در نتیجه سرسیلندر خودرو آسیب می‌بیند.

6

خرابی سرسیلندر چه نشانه‌هایی دارد؟

وقتی سرسیلندر پراید، پژو یا سایر ماشین‌ها خراب می‌شود، ریسک رانندگی بیشتر می‌شود و ممکن است به سایر بخش‌های موتور هم آسیب برسد. پس اینکه در کنار علت‌های خرابی سرسیلندر، علائم آن را هم بشناسید، اهمیت بسیاری دارد. زیرا به شما کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل را تشخیص بدهید و ماشین را به مکانیک متخصص نشان بدهید.

مهم‌ترین علائم خرابی سرسیلندر عبارتند از:

  • آب و روغن قاطی کردن
  • مشکل در روشن شدن خودرو و ریپ زدن موتور
  • جوش آوردن
  • کاهش عملکرد موتور یا تولید صداهای غیرطبیعی
  • خامه‌ای شدن درب محفظه روغن موتور

به طور کلی اگر خودرو را به صورت منظم سرویس کنید، پیش از اینکه خرابی سرسیلندر علامتی ایجاد کند، متوجه مشکلات آن خواهید شد و می‌توانید اقدامات لازم را برای تعمیر آن انجام بدهید. پیشگیری از خرابی، همیشه هزینه کم‌تری نسبت به تعمیر آن دارد.

سرسیلندر را تعمیر کنیم یا تعویض؟

تعمیر سرسیلندر، کاری تخصصی است که باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود. بهتر است تصمیم‌گیری درباره تعمیر یا خرید سرسیلندر را به فردی متخصص در این زمینه بسپارید. مکانیک‌های حرفه‌ای، بعد از باز کردن این قطعه و بررسی آسیب‌های آن، متوجه می‌شوند که قطعه قابل تعمیر است یا خیر. به عنوان مثال در صورتی که سرسیلندر تاب خورده باشد، می‌توان با کف تراشی، بخشی از سطح آن را تراش داد و با استفاده از واشر سرسیلندر ضخیم‌تر، ارتفاع تراش خورده را جبران کرد. این روش تعمیر، تا دو الی سه بار کاربردی است، اما بعد از آن باید قطعه را تعویض کرد.

اگر بعد از مشورت با مکانیک، بنا به تعویض سرسیلندر شد، باید به دنبال مرکز معتبری برای خرید لوازم یدکی باشید تا بتوانید نسخه اورجینال این قطعه را برای ماشینتان بخرید و از آن استفاده کنید. بعضی از راننده‌های ناآگاه، بخاطر هزینه کم‌تر تعمیرات، حتی زمانی که مکانیک تعویض سرسیلندر را توصیه می‌کند، زیر بار نمی‌روند. در این حالت، تعمیر سرسیلندر تنها برای چند ماه مشکل را حل می‌کند، اما بعد از آن دوباره با علائم خرابی این قطعه مواجه می‌شود و دیگر چاره‌ای جز تعویض نخواهند داشت.

کلام آخر؛ سرسیلندر باکیفیت را از کجا بخریم؟

دلایل خرابی سرسیلندر، غیرقابل پیشگیری هستند، اما با خرید لوازم یدکی باکیفیت و رانندگی استاندارد، می‌توان طول عمر این قطعه را افزایش داد. سرسیلندر تیون آپ ، یکی از بهترین برندهایی است که می‌توانید برای خودروی خود تهیه کنید. سرسیلندر ۴۰۵ تیون آپ، پراید، پژو پارس، پژو ۲۰۶ و سایر خودروهای داخلی در بازار وجود دارد، اما باید مراقب نمونه‌های تقلبی محصولات این برند هم باشید.       

7

ساده‌ترین روش برای اطمینان از اصالت و کیفیت قطعات، خرید لوازم یدکی آنلاین از یک فروشگاه معتبر است. ما در فروشگاه آریا پارت، انواع سرسیلندر پراید یورو ۴، سرسیلندر پراید کاربراتور و سرسیلندر ۲۰۶ تیپ‌های مختلف را عرضه می‌کنیم. آریاپارت در زمینه پخش لوازم یدکی عمده فعالیت دارد، اما برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان، زمینه فروش لوازم یدکی به صورت تکی و ارسال آن به سراسر کشور را هم فراهم کرده است. برای خرید باکیفیت‌ترین سرسیلندرهای مخصوص خودروی خود، وارد فروشگاه شوید و محصول مورد نظرتان را سفارش بدهید. بعد از ثبت نهایی سفارش، در کوتاه‌ترین زمان ممکن برایتان ارسال می‌شود.

سوالات متداول:

  1. بهترین سرسیلندر خودرو چه برندی است؟

بهترین مارک سرسیلندر در ایران عبارت اند از: عظام، سانکس، تیون آپ

  1. اگر رادیاتور ماشین سرد باشد چه قطعه ای خراب است؟ و در صورت درست نکردن ایراد چه عواقبی ممکن است به همراه داشته باشد؟

دلایل مختلفی است که باعث می شود رادیاتور خودرو سرد شود و آسیب جدی به سرسیلندر خودرو و سیلندر وارد کند. خرابی ترموستات، پمپ آب یا گرفتگی سیستم خنک کننده باشد.

  1. قبل از روشن کردن خودرو باید چه اقداماتی صورت بگیرد تا به موتور خودرو آسیب وارد نشود؟

ابتدا باید آب رادیاتور و سطح روغن موتور چک شود. بعد از آن هنگامی که استارت زده می شود می بایست چند دقیقه ای ماشین درجا کار کند و بعد شروع به حرکت شود. این اقدام اگر هر روز انجام شود دیگر خیالتان از بابت خرابی سرسیلندر راحت باشد.

  1. برای بستن واشر سرسیلندر چسب بهتر است یا رنگ یا هیچکدام؟

این بحثی است که بین خیلی از مکانیک ها مطرح است. خیلی ها معتقد هستند که باید رنگ زده شود. اما دیگر گروه مکانیک ها اعتقاد دارند چسب باید زده شود و زدن رنگ اشتباه و بسیار روش قدیمی است.

که به نظر می رسد چسب واشر سرسیلندر زده شود بسیار مناسب تر و بهتر است.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.