کد خبر : 26931 / /
/

در صنایع مختلف از مقاطع شش پر ترانس یا چهار پهلو تراس استفاده‌های فراوانی می‌شود. روش تولید این محصولات مشابه است؛ اما شکل ظاهر و کاربرهای آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درمورد این محصولات، ویژگی‌های و کاربردهای آن‌ها با شما به اشتراک بگذاریم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

شش پر ترانس چیست؟

نوعی میلگرد شش‌گوش که سطح مقطعی صاف و بدون آجر دارد. به دلیل نوع طراحی این محصولات، می‌توان از آن‌ها علاوه‌بر ماشین‌آلات، در پروژه‌های صنعتی نیز استفاده کرد. مقاومت، سختی و کشش میلگردهای گفته‌شده بسیار بالاست. برای ساخت این rebarها، از فرایند نورد گرم استفاده می‌شود و پس از آماده‌شدن، روی آن را پولیش شده تا سطح آن صاف شود. براساس تعداد دفعات پولیش، این محصولات در دو نوع تک پولیش و دو پولیش به بازار عرضه می‌شوند. در حال حاضر 2 کارخانهٔ ذوب‌آهن نیشابور و ظفر بناب، شش پر ترانس را تولید می‌کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت محصول تولیدشده، رابطهٔ مستقیم با آلیاژ و شیوهٔ پولیش‌زنی دارد. اگر از مواد اولیهٔ باکیفیت استفاده شود و مراحل صیقل‌دادن به‌درستی انجام گردد، قیمت سطح مقطع تولیدشده نیز به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. پس اگر به دنبال خرید باکیفیت هستید، به موارد گفته‌شده توجهٔ ویژه‌ای داشته باشید.

انواع میلگرد شش پر

باتوجه‌به نوع آلیاژ مصرفی و فرایند تولید، انواع مختلفی از شش‌پرها در بازار موجود است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • تک پولیش

نوعی از میلگرد که یک مرحله پولیش پس از نورد گرم روی آن انجام شده‌است و سطح آن صاف و براق است. از این محصول برای ساخت پمپ آب، نفت و سیلندرهای هیدرولیکی استفاده می‌شود. تنوع این مقاطع بسیار زیاد است و شما می‌توانید باتوجه‌به نیاز خود، از 8 تا 150 آن را تهیه کنید.

  • شش پر دو پولیش

در تولید این محصول، دو مرحله پولیش پس از نورد گرم انجام می‌شود که زیبایی و مقاومت آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. به دلیل ویژگی‌های گفته‌شده، از این سطح مقطع در تولید قطعات بیرونی خودرو، سازه‌های صنعتی و... استفاده می‌شود.

  • سنگ خورده

برای تولید این میلگرد ترانس، از دستگاه سنترلس که دقت بسیار بالایی دارد استفاده می‌شود، زیرا یک اشتباه کوچک (در حد هزارم میلی‌متر) می‌تواند کیفیت سطح مقطع تولیدشده را به‌شدت کاهش دهد. با به‌کارگیری این دستگاه، می‌توان میل‌ترانس‌هایی با ضخامت بین 3 تا 100 میلی‌متر تولید کرد. در حال حاضر دو نوع ST (سر زرد) و CK (سر قرمز) این محصولات در بازار موجود است.

  • ترانسمیسیون

برای تولید شش پر ترانس ترانسمیسون از فولاد روغنی استفاده می‌شود. محصولات تولیدشده قطری بین 10 تا 60 میلی‌متر و طولی بین 3 تا 6 متر دارند. قطعات تولیدشده ابتدا با استفاده از دستگاه‌های خاص کشش میلگرد باریک شده و سپس تاب‌گیری می‌شوند تا مشکلات احتمالی آن‌ها برطرف شود.

  • شش پر ترانس

میلگرد شش پر ترانس که برای ساخت آن از فولاد st37 استفاده می‌شود. این سطح مقطع‌ها دارای سایز و ابعاد متنوعی هستند و می‌توان از آن‌ها در صنایع مختلفی مثل تولید ماشین‌آلات نساجی، تولید قطعات خودرو و... استفاده کرد. قیمت این نوع کمی بالاتر از سایر محصولات گفته‌شده است، زیرا از دستگاه‌های مخصوصی برای تولید این Rebar استفاده می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که دلیل استفاده از فولاد به‌جای فلزی مثل استیل، کمتر بودن کشش استیل است که موجب کم‌شدن مقاومت آن می‌شود.

تسمه ترانس چیست؟

نوعی پروفیل چهارگوش که می‌تواند به شکل مربع یا مستطیل باشد. این قطعات شباهت بسیار زیادی به تسمه‌ها دارند و شکل‌پذیری آن‌ها بسیار بالاست. قیمت چهار پهلو ترانس با توجه ضخامت و مواد اولیه‌ای که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود متفاوت است. اگر قصد تهیهٔ این محصولات را دارید، ابتدا نوع موردنیاز خود را مشخص کرده و سپس اقدام به خرید کنید. به دلیل کیفیت بالای چهارپهلو، از آن در تولید تیغهٔ برش، صنعت برق و... استفاده می‌شود. اصلی‌ترین دلیل این کار، کیفیت بالا و طول عمر زیاد محصولات ساخته‌شده است که موجب شده‌است تا بسیاری از تولیدکنندگان از این مادهٔ اولیه استفاده کنند. در ساخت این تجهیزات، از فلزی مثل فولاد استفاده می‌شود، زیرا کشش استیل و سایر آلیاژها کمتر از این ماده است.

ابعاد چهارپهلو ترانس

به‌طورکلی می‌توان مقاطع تولیدشده را به زیر 10 میلی‌متر و بالای 10 میلی‌متر تقسیم کرد. در نوع اول، طول چهارپهلو ترانس‌های تولیدشده بین 4 تا 6.5 متر و در نوع دوم طول بین 5.5 تا 6.5 متر است. باتوجه‌به گران‌بودن این محصولات، بهتر است قبل از خرید نیاز خود را مشخص کنید تا مجبور به پرداخت هزینهٔ دوباره نشوید.

انواع چهارپهلو ترانس

روش‌های مختلفی برای دسته‌بندی این محصولات وجود دارد که در ادامه به دو نوع متداول آن یعنی روش تولید و مواد تشکیل‌دهنده اشاره می‌کنیم:

روش تولید

تقسیم‌بندی براساس روش تولید:

  1. چهارپهلو ترانس نورد سر

  2. چهار پهلو ترانس نورد گرم

  3. فابریک

مواد تشکیل‌دهنده

تقسیم‌بندی براساس مواد تشکیل‌دهنده به شرح زیر است:

  1. نوع ST37 که از آن در صنایع دفاعی، کشتی‌سازی و نساجی استفاده می‌شود. به دلیل نوع مواد تشکیل‌دهنده، مقاطع تولیدشده مقاومت بالایی در برابر عوامل مخرب محیطی دارند.

  2. نوع ST44 که از آن در پروژه‌های جوشکاری استفاده می‌شود. عنصر کربن موجود در این محصولات استحکام آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌است.

  3. نوع ST52 به دلیل استحکام بسیار بالا در پروژه‌های صنعتی کاربرد دارد.

  4. نوع MO40 در تولید این محصول از مولیبدن و کروم استفاده شده‌است.

  5. نوع CK45 که از آن برای ساخت پایهٔ دستگاه و اسکلت سازه استفاده می‌شود.

شش پر یا چهار پهلو ترانس

پس از این‌که د مورد شش پر و چهار پهلو اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم، قصد داریم به این سؤال مهم پاسخ دهیم که شش پر یا چهار پهلو ترانس کدام بهتر هستند؟ جواب این سؤال کاملاً به نوع نیاز شما بستگی دارد، زیرا هرکدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و در پروژه‌های خاص می‌توانند کارایی بهتری نسبت‌به دیگری داشته باشند.

 

جمع‌بندی

شش پر ترانس و چهار پهلو ترانس جزو سطح مقطع‌های پرکاربرد در صنایع مختلف هستند، به همین دلیل در این مقاله اطلاعاتی درمورد انواع، مزایای استفاده و روش هرکدام از آن در اختیار شما قرار دادیم تا براساس نیاز خود، بهترین نوع را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. برای تهیهٔ این محصول، می‌توانید به وب‌سایت شرکت کشش علم و صنعت مراجعه کرده یا از طریق شماره تماس 02136464450، با کارشناسان فروش ارتباط برقرار کنید. مدیران این مجموعهٔ بزرگ باسابقه‌ای ۳۰ساله، حاج عباس زهره وند و آرش زهره وند هستند که جزو افراد خوش‌نام این صنعت به‌حساب می‌آیند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.