کد خبر : 27110 / /
/

دستگاه ایرواشر خانگی یکی از انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی با قابلیت تنظیم دمای هوا همراه با افزایش رطوبت می باشد. ایرواشرهای خانگی مناسب استفاده در ساختمان های مسکونی، ویلاها و آپارتمان ها بوده که در سه نوع زیر سقفی، ایستاده، و پشت بامی تولید و عرضه می گردد. محل نصب این دستگاه ها با توجه به نوع آن در پشت بام، بالکن و یا سطح زمین می باشد. هوا پس از فرایند سرد و یا گرم شدن در ایرواشر، از طریق سیستم کانال کشی به قسمتهای مختلف ساختمان توزیع می گردد.

 

اجزای اصلی تشکیل دهنده ایرواشر خانگی:

قطعات تشکیل دهنده ایرواشرهای خانگی شامل بدنه اصلی، فن هوادهی، الکتروموتور، افشانک ها، پمپ آب، تشتک، کویل سرمایشی، کویل گرمایشی و فیلتر هوا می باشند.

عملکرد سرمایشی ایرواشرها به گونه ای است که نیازی به تجهیزات جانبی مانند چیلر و یا داکت اسپلیت ندارند. لذا قیمت تمام شده این دستگاه ها به مراتب بسیار کمتر از سایر سیستم های تهویه مطبوع می باشد.

نحوه عملکرد سرمایشی ایرواشر خانگی

در نحوه عملکرد سرمایشی ایرواشر خانگی، ابتدا هوای تازه بیرون از طریق فن هوادهی تعبیه شده در ایرواشر به داخل دستگاه هدایت شده و با عبور از فیلتر هوا، گرد و غبار موجود در آن جذب فیلتر می گردد. در ادامه این حجم هوا جهت عملیات خنک سازی وارد اتاقک اصلی ایرواشر می گردد. فرایند کاهش دمای هوا در اتاقک اصلی ایرواشر از طریق اسپری و پودر نمودن آب توسط نازل های (افشانک ها) پخش آب و عبور هوا از میان آنها (انبوهی از قطرات آب) صورت می پذیرد.

با توجه با اینکه فرایند کاهش دمای هوا در ایرواشر خانگی از نوع فرایند تبخیری آبی است، لذا فرایند خنک شدن هوا در ایرواشر همراه با افزایش رطوبت آن می باشد. به همین جهت ایرواشرهای خانگی در شهر هایی از کشور که دارای تابستان هایی گرم و خشک بوده، دارای عملکردی بسیار مطلوب و پر کاربرد می باشند.

 عملکرد گرمایشی ایرواشر خانگی (در زمستان)

در عملکرد گرمایشی ایرواشر خانگی در زمستان ابتدا آب گرم از طریق لوله کشی (لوله رفت)، به درون کویل گرمایشی ایرواشر هدایت می گردد. با به جریان در آمدن آبگرم در درون کویل گرمایشی و از طرفی عبور حجم هوا از میان صفحات خارجی این کویل و تبادل حرارت بین یکدیگر، دمای هوای خروجی از ایرواشر گرم می شود. هوای گرم خروجی از طریق کانال کشی به قسمتهای مختلف ساختمان هدایت می گردد. آب درون کویل گرمایشی که در جریان تبادل حرارتی با هوا،گرمای خود را از دست داده، از طریق لوله برگشت، به سمت موتورخانه مرکزی و یا پکیج گرمایی هدایت شده تا مجدداً در آنجا گرم گردد. این چرخه گرمایی همواره در زمستان برقرار است.

13

حداکثر قدرت خنک کنندگی ایرواشر خانگی

از سوالات مهمی که قبل از اقدام به خرید ایرواشر خانگی در ذهن کاربران مطرح می شود، این است که حداکثر قدرت خنک کنندگی ایرواشر خانگی تا چه میزان است؟

همانگونه که در مطالب فوق بیان گردید عملیات خنک سازی هوا در ایرواشر خانگی از طریق فرایند تبخیری آب صورت می پذیرد. لذا هرچه فرایند تبخیرآب (عملیات گرماگیری از هوا) در ایرواشر خانگی دارای سرعت و توانایی بیشتری باشد، به مراتب ایرواشر دارای قدرت سرمایشی بیشتر خواهد بود. به طور کلی حداکثر قدرت خنک کنندگی یک ایرواشر خانگی (در صورت انتخاب ظرفیت مناسب دستگاه) حدوداً  ۳ درجه بالاتر از دمای مرطوب محیط در تابستان می باشد. با توجه به اینکه شهرهای مختلف ایران دارای دماهای مرطوب متفاوت در تابستان هستند، لذا قدرت خنک کنندگی این دستگاه ها نیز در هر یک از این شهر ها متفاوت می باشد.

به عنوان نمونه برای شهر یزد که دارای دمای مرطوب 16 درجه سانتی گراد در تابستان است، در صورت استفاده از ایرواشر خانگی، این دستگاه به راحتی قادر است دمای هوا را تا 20 درجه سانتی گراد در تابستان خنک نماید.

مهمترین ویژگی ایرواشر آپارتمانی (خانگی)

از مهمترین امتیازات و ویژگی های ایرواشر خانگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت تامین هوایی خنک و نسبتاً مرطوب (مناسب شرایط آب و هوایی گرم و خشک).
  • مجهز به سیستم کامل شستشو و پاکسازی هوا.
  •  امکان تعبیه انواع فیلترهای مخصوص هوا جهت فیلتراسیون و پاکسازی هر چه بهتر هوا.
  •  مصرف انرژی برق بسیار کم ( به علت عدم نیاز به کمپرسور در دستگاه)
  • قابلیت تامین گرمایش ساختمان در زمستان(با تعبیه کویل آب گرم در ایرواشر)
  •  دارای عملکردی آرام و کم صدا.
  •  دارای قیمت اولیه بسیار مناسب در مقایسه با تجهیزات سرمایشی دیگر نظیر داکت اسپلیت و چیلر.
  •  امکان اضافه نمودن سیستم رطوبت زدن به دستگاه(مناسب استفاده در شهرهایی که دارای زمستانی سرد و خشک هستند.)
  • عدم نیاز به اجرای لوله کشی و خرید تجهیزات جانبی نظیر پمپ آب، شیرآلات و ...) انتقال هوا از طریق کانال کشی به قسمت های مختلف ساختمان.
  • دارای هزینه پایین بابت نگهداری، سرویس های دوره ای و تعمیرات احتمالی دستگاه
  •  دارای طول عمر بسیار بالا ( به علت نیاز به قطعات مکانیکی نظیر کمپرسور و.....)
  •  تامین هوایی تازه و با کیفیت (دارای سطح اکسژن بالا)مناسب مکان هایی که در دسترسی به هوای تازه بیرون محدودیت دارند.)

سخن پایانی:

ایرواشر خانگی دستگاه ای دو منظوره با قابلیت تامین سرمایش و گرمایش منازل مسکونی، ویلا ها و آپارتمان ها است که نسبت به دیگر تجهیزات سرمایشی نظیر داکت اسپلیت و چیلر به مراتب دارای قیمت مناسبی می باشد. با توجه به اینکه عملیات خنک سازی و کاهش دمای هوا در ایرواشرهای خانگی بر اساس فرایند تبخیری آب( مانند کولر آبی) صورت می پذیرد، لذا همواره فرایند کاهش دمای هوا در آنها همراه با مصرف قابل توجه ای آب است. استفاده از این دستگاه در مناطقی از کشور که آب و هوایی گرم و خشک دارند، بسیار پرکاربرد و دارای عملکردی مطلوب می باشد.

در مجموعه تخصصی دماتجهیز به عنوان اولین و  معتبرترین مجموعه تخصصی فروش انواع تجهیزات تأسیسات ساختمان از جمله ایرواشر های خانگی و صنعتی، اطلاعات فنی و قیمت های تضمین شده انواع ایرواشر دماتجهیز، یکتا تهویه اروند، کیان مبتکر پارس و... در ظرفیت های مختلف دارای 18 ماه گارانتی طلایی و شامل 10 سال خدمات پس از فروش شایسته، به منظور برخورداری شما عزیزان از حس خوب خرید بهینه و هوشمند ارائه گردیده است.

14

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.