کد خبر : 27250 / /
/

بررسی مراحل اجرای تاسیسات در سقف وافل + آشنایی با نکات اجرایی کلیدی و مهم در طراحی و نصب تاسیسات سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه

 

یکی از مهمترین مراحل احداث سقف وافل، نصب و جایگزاری این تاسیسات در نقشه مربوط به سقف است. در این زمینه باید به انتخاب درست و اصولی تاسیسات مورد نظر نیز دقت داشته باشید. در این زمینه روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک از آن ها به صلاحدید کارشناسان و کارفرمایان پروژه های ساختمانی و عمرانی انتخاب می شوند. استفاده از اجرای تاسیسات در سقف وافل در بخش داخلی سقف و قسمت های زیرین آن انجام می گیرد. برای انتخاب هر یک از این روش ها در نصب تاسیسات سقف وافل، باید به نحوه احداث سقف و ابعاد و اندازه های دال وافل دقت داشته باشید.

انواع روش های اجرای تاسیسات

برای اجرای تاسیسات در سقف وافل از شیوه های مختلفی استفاده می شود که هر یک از آن ها دشواری های خاص خود را دارند. برای اجرای این سازه ها در هر یک از بخش های سقف وافل باید به هزینه ها و مراحل کار دقت بالایی داشته باشید. به این ترتیب کیفیت کار با انجام این بررسی های دقیق بهبود می یابد.

روش اجرای تاسیسات بر روی دال وافل

اجرای تاسیسات در سقف وافل از داخل و خارج این تاسیسات به سهولت انجام می پذیرد. برخی از کارفرمایان بسته به صلاحدید و نظر کارشناسان مربوطه نصب این تاسیسات را در بخش رویی سقف نیز انجام می دهند. هر یک از این روش های اجرای تاسیسات مزایا و معایب خاص خود را به دنبال دارند. در صورتی که تاسیسات مورد نظر را بر روی سازه های وافل نصب کنید، در طولانی مدت آسیب های زیادی به این اقلام وارد می شود. عمر لوله های به کار رفته در قسمت رویی دال وافل کوتاه تر است و هر یک از آن ها در معرض آسیب های گوناگونی قرار دارند.

 

نصب و اجرای تاسیسات بر قسمت فوقانی دال وافل عمر لوله ها را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. این روش نصب بسیار هزینه بر است و به همین خاطر بسیاری از کارفرمایان از آن صرفه نظر می کنند. برای نصب تاسیسات در این روش از ماهیچه های سیمانی نیز استفاده شده و در میان فضای خالی مربوطه پوکه ریزی خواهد شد. به این ترتیب کیفیت کار کمی بهتر می شود. پس از یک لایه ملات کشی بر روی سازه مورد نظر امکان حرکت بر روی دال وافل فراهم خواهد بود. در این زمینه از نقشه های حرفه ای برای اجرای تاسیسات در سقف وافل استفاده می کنند.

اجرای تاسیسات زیر دال وافل

اجرای تاسیسات در سقف وافل در بخش زیرین این سازه ها نیز انجام می شود. ساختار این سقف ها به صورت حفره حفره طراحی شده است و به همین خاطر اجرای تاسیسات در بخش زیرین آن ها به سهولت انجام می گیرد. در این خصوص باید پیش از بتن ریزی لوله ها را در محل های تعیین شده قرار دهید. برای استفاده از این روش باید حتما از نقشه های از پیش آماده شده استفاده کنید. این روش نصب در شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد که ارتفاع سقف برای شما اهمیتی نداشته باشد. در این خصوص استفاده از سقف کاذب نیز میسر خواهد بود. با استفاده از این روش نصب تاسیسات، عمر سازه های به کار رفته در دال وافلی نیز بسیار افزایش می یابد.

اجرای تاسیسات از بخش داخلی سقف وافل

عبور دادن تاسیسات از میان سقف وافل نیز یکی از روش های مهم احداث و راه اندازی این سازه ها در ساختمان های امروزی به شمار می رود. برای استفاده از این روش ها باید به میزان باز شوندگی فضای سقف وافل دقت داشته باشید. اندازه بازشو در این روش نصب به اندازه تاسیسات مورد نظر بستگی دارد. پس از انجام این مرحله باید فرایند بتن ریزی با دقت عمل بالایی انجام شود. این روش نصب یکی از مفیدترین روش های اجرای سقف وافل به شمار می رود.

نکات اجرای تاسیسات وافل

اجرای تاسیسات در سقف های وافلی در سال های اخیر با تغییرات چشم گیری رو به رو شده است. برای نصب و راه اندازی هر یک از این سقف ها باید نوع تاسیسات مورد نیاز را انتخاب کنید و سپس نقشه های مربوطه را فراهم کنید. برخی از مهمترین نکات اجرای این تاسیسات را در ادامه مشاهده می کنید:

بررسی فاصله لوله ها

در حین اجرای تاسیسات در سقف وافل باید به فاصله لوله های آب گرم و سرد دقت داشته باشید. با این روش از اتلاف انرژی در محل نصب تاسیسات سقف وافل پیشگیری می شود.

اجرای تاسیسات در سقف وافل

تعیین فضایی برای نصب عایق لوله ها

در حین اجرای تاسیسات مکانیکال در این سازه ها باید حتما فضایی مناسب برای پیچیدن الیاف عایق نیز در نظر بگیرید. در این صورت تا حد قابل توجهی در هزینه های شما صرفه جویی می شود. به این ترتیب فضای بیشتری برای آچارکشی در این بخش ها خواهید داشت. در خصوص عایق کاری این تاسیسات از متریالی مانند پشم شیشه و ماستیک استفاده می کنند که هزینه عایق کاری سقف را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. البته عایق های الاستومریک نیز در این حوزه کارایی دارند و ساختار سقف وافل شما را تکمیل می کنند.

نصب تاسیسات در بالای سقف

یکی از نکات مهم اجرای تاسیسات در سقف وافل، عبور دادن این تاسیسات از بخش بالای سقف است. در این زمینه از بازشوهای سقف وافل استفاده می کنند. در این زمینه باید به میزان بازشوی سقف وافل دقت داشته باشید و در این خصوص از آیین نامه های تعیین شده استفاده کنید.

جمع بندی

اجرای تاسیسات در سقف وافل یکی از مهمترین مراحل راه اندازی این سقف ها در محیط ساختمان های امروزی به شمار می رود. در خصوص اجرا و نصب هر یک از تاسیسات مورد نیاز در سقف وافل باید به مجموعه نکات نام برده شده در این مطلب دقت داشته باشید. در نظر گرفتن روش های اجرای تاسیسات نیز از اصول کلیدی برای نصب اجزای مختلف دال وافل به شمار می رود. در خصوص انتخاب تاسیسات بررسی دهانه سقف و ابعاد آن نیز الزامی است. توصیه می کنیم در این حوزه از نظرات کارشناسان فنی و مهندسین عمرانی پروژه مانند شرکت نوسا https://nosacompany.com/ استفاده کرده و این فرایند را با دقت عمل بیشتری انجام دهید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.