کد خبر : 27647 / /
/

از زمان واقع شدن عقد نکاح بین زوجین رابطه زناشویی برقرار می شود و بعد از آن زن مالک مهریه می شود. لذا هر وقت که بخواهد می تواند صداق را مطالبه کند و مرد نیز در صورت مطالبه زن باید آن را بپردازد. صداق اگر عین معین باشد مانند سکه، طلا، خانه و غیره باید عینا تسلیم زن شود. ولی اگر وجه نقد باشد باید به نرخ روز پرداخت شود. قیمت مهریه به روز بر حسب شاخص تورم و با فرمول خاص محاسبه می شود.

 

تعهد ثالث به پرداخت مهریه

در عقد نکاح و مهریه شخص ثالث می تواند هر کسی به جز شوهر باشد. او می تواند متعهد پرداخت مهریه شود و در صورت متعهد شدن باید مهریه را در صورت مطالبه زن پرداخت کند. تعهد به پرداخت نیز در سند ازدواج یا در سندی جداگانه قید خواهد شد.

اگر شخص ثالث متعهد پرداخت صداق شود، زوج دیگر تعهدی به پرداخت ندارد و شخص ثالث متعهد به پرداخت خواهد بود. اگر زوج و شخص ثالث به صورت تضامنی متعهد پرداخت شوند هر دو مسئول پرداخت خواهند بود. در این صورت اگر یکی از آنها مهریه را پرداخت کند دیگری از مسئولیت پرداخت مبرا خواهد شد. در نتیجه مسئولیت تضامنی باید در سند ازدواج قید شود. ممکن است شخص ثالث متعهد به انتقال ملکی به زوجه شود که باید به تعهد خود عمل کند. صداق اگر نقدی باشد باید به نرخ روز پرداخت شود و در سامانه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز مقدار آن بر اساس شاخص تورم و با فرمول خاص بدست خواهد آمد.

18

 

در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

طبق قانون در صورتی که عقد ازدواج بنا به دلایلی باطل شود و بین زوجین رابطه جنسی برقرار نشود مهریه به زن تعلق نمی گیرد. همچنین هرگاه عقد نکاح بنابه دلایلی فسخ شود و بین زوجین رابطه ای برقرار نشده باشد، به زن صداق تعلق نمی گیرد. مگر اینکه دلیل طلاق عنن یا ناتوانی جنسی مرد باشد که در نتیجه در صورت فسخ عقد نصف مهریه به زن تعلق می گیرد. این مهریه نیز به نرخ روز پرداخت می شود و با محاسبه مهریه به نرخ روز 1402 می توان مقدار آن را بر اساس شاخص تورم بدست آورد.

روش محاسبه مهریه به نرخ روز

جهت محاسبه مهریه به نرخ روز از شاخص تورم که هر ساله و هر ماه توسط بانک مرکزی اعلام می شود استفاده خواهد شد. این شاخص در آخر هر سال و آخر هر ماه اعلام می شود که در فرمول محاسبه مهریه نیز از این شاخص استفاده می شود. طبق این فرمول عدد شاخص سال مطالبه بر عدد شاخص سال ازدواج تقسیم می شود و نتیجه حاصل شده بر مبلغ مهر درج شده در سند ازدواج ضرب خواهد شد.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.