کد خبر : 28463 / /
/

 

 بسیاری از صنعتگران بابت خوردگی و زنگ زدن ورق‌ های فولادی گلایه می کنند، به گونه ای که همیشه به دنبال راهکارهایی جهت حل این مشکل بزرگ بوده اند. خوشبختانه با تولید ورق های گالوانیزه و ورق های روغنی مقاوم این مشکل به دست فراموشی سپرده شد و دیگر کسی از بابت خوردگی، شکنندگی و اکسید آهن شکایتی نمی کند. ورق های گالوانیزه به ورق هایی گفته می شود که طی فرایند گالوانیزاسیون در مذاب روی قرار گرفته و در برابر خوردگی و اکسید آهن مقاوم شده اند. در واقع مذاب روی تمام سطح فولاد را پوشش داده و پس از سرد شده دیگر اجازه نفوذ رطوبت و همچنین خوردگی را به آن نمی دهد، اما گاهی تشخیص این ورق‌ ها از نمونه های معمولی و تقلبی سخت می شود، از این رو در ادامه چند راهکار مفید در اختیار شما خواهیم گذاشت تا به راحتی ورق گالوانیزه را از نمونه های معمولی تشخیص دهید.

15

تفاوت ورق گالوانیزه با ورق های معمولی

ورق گالوانیزه و ورق‌های معمولی تفاوت‌های مهمی دارند که در مواد و کاربردهای مختلف خود تاثیر دارند. دو تفاوت اصلی بین ورق گالوانیزه و ورق‌های معمولی عبارتند از:

  • پوشش زینک: ورق گالوانیزه یک لایه نازک از  زینک روی ورق فولاد دارد. این پوشش زینک به ورق مقاومت به زنگ زدگی می‌بخشد، در مقابل ورق‌های معمولی این پوشش زینک را ندارند و به زنگ زدگی حساس هستند.
  • مقاومت به زنگ زدگی: ورق گالوانیزه به دلیل پوشش زینک خود بسیار مقاوم به زنگ زدگی است و می‌تواند در شرایط مرطوب و محیط‌های آبی مورد استفاده قرار گیرد. ورق‌های معمولی در مقابل زنگ زدگی حساس هستند و در معرض خوردگی می‌آیند.

از ورق گالوانیزه به عنوان یک ماده ساختمانی و پوششی در پروژه‌هایی که در معرض عوامل محیطی خاصی هستند، مانند ساختمان‌سازی در نزدیکی آب یا در ساحل استفاده می‌شود. یکی از سوالات رایج در خصوص ورق های گالوانیزه در واقع نحوه تشخیص آن است. بسیاری از افراد هنگام خرید این ورق ها با چالش مواجه شده و قادر به تشخیص کیفیت و اورجینال بودن آن نیستند. به طور کلی ورق های گالوانیزه سطحی براق و صیقلی داشته و نسبت به ورق های معمولی از شفافیت فوق العاده ای برخوردارند، همچنین پوشش ورق های گالوانیزه در محدوده 10 الی 275 میلی متر بوده و دارای ضخامتی معادل با 0.18 الی 6 میلی متر هستند. وزن هر حلقه از این ورق ها نیز بین 5 الی 7 تن است. ورق های گالوانیزه به 3 دسته ورق های گالوانیزه گل درشت، بدون گل و گل ریز تقسیم شده و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. از دیگر روش های تشخیص این ورق ها می توان به لیز بودن سطح آن ها اشاره کرد. شما می توانید با ریختن آب بر روی سطح آن ها این مسئله را متوجه شوید، به طوری که اگر آب به راحتی بر روی سطح آن لیز خورد، بدین معناست که سطح ورق فولادی کاملا صیقلی و گالوانیزه است.

16

ویژگی ورق های گالوانیزه

ورق های گالوانیزه از نظر جنس و ظاهر دارای ویژگی های منحصر به فرد بوده که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت
  • مقاوم در برابر هرگونه ضربه
  • انعطاف پذیری بالا
  • استحکام بالا و ضد زنگ بودن
  • سختی بالا و سطحی مقاوم
  • استحکام کششی بالا

ورق های گالوانیزه به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد داشته و همین امر اهمیت آن ها در صنعت را افزایش داده است. برخی از کاربردهای این ورق ها به شرح زیر می باشند:

  • کاربردهای کشاورزی نظیر مخازن آب و ذخایر انرژی
  • صنعت پل سازی
  • صنعت ساختمان سازی نظیر ورق گالوانیزه سقفی، کانال هوا، اتصالات، انواع لوله و …
  • مصارف خانگی نظیر ماشین لباسشویی و بدنه یخچال
  • صنعت برق نظیر سینی های انواع کابل، تابلوهای برق

17

نحوه نگهداری از ورق های گالوانیزه

روش های مختلف نگهداری از ورق های گالوانیزه در شرایط مختلف متفاوت است و از آن جمله عبارتند از:

  • بهتر است ورق های گالوانیزه بر روی پایه های چوبی نگهداری شوند.
  • نگهداری از ورق های گالوانیزه در مکان های بدون رطوبت و دمای ثابت.
  • نگهداری از این ورق ها در مکان های تمیز و بدون گرد و خاک، گرچه ورق های گالوانیزه در برابر نفوذ گرد و غبار بسیار مقاوم هستند.
  • در صورت نگهداری از ورق های گالوانیزه در مکان های باز، بهتر است آن ها را بر روی پایه های مخصوص قرار داده و روی آن ها را با پوشش های ضد آب نظیر پلی اتیلن بپوشانید.

قیمت ورق گالوانیزه بر حسب متر مربع تعیین می شود. به تبع هرچه ضخامت و متراژ این ورق ها بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد، همچنین فاکتورهایی نظیر میزان مقاومت در برابر نفوذ آب، میزان مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار، استحکام، خوردگی، انعطاف پذیری و … در قیمت ورق گالوانیزه تاثیر گذار هستند. از آن جایی که قیمت ها مدام در حال نوسان هستند، بهتر است به سایت آهن تاپ مراجعه کنید. قیمت انواع ورق آهن تاپ به قیمت روز کارخانه است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.