کد خبر : 28570 / /
/

سحر فهیمی راد ( Sahar Fahimi Rad ) در مهرماه ۱۳۶۴ در آبادان متولد شد. از همان دوران کودکی به هنرهای تجسمی علاقه نشان داد و از ۱۵سالگی هنر حرفه‌ای را پیش گرفت، توصیه‌ها و مشاوره‌های استاد جلال شباهنگی، تحصیلات آکادمیک رو در عرصه‌ی هنرهای تجسمی در دانشکده هنرهای زیبا آغاز نمود. نام هنری آروشامهر را برای خود برگزید. با اینکه خانواده با فعالیت جدی او در زمینه‌ی هنر مخالفت داشتند اما او در نهایت مسیر خود را ادامه داد و رفته رفته به سبک اکسپرسیونیسم را پرداخت.

 

سحر فهیمی راد اکنون علاوه بر پرداختن به نقاشی و مجسمه‌سازی و دیگر هنرهای تجسمی یک گالری کوچک در هتل پارس اهواز هم دارد، با این امید که گالری‌اش بستری برای کمک به هنر، هنرمندان و هنر دوستان باشد.

 

خاستگاه هنری که سحر فهیمی راد ( Sahar Fahimi Rad ) برگزیده است

خاستگاه «هنر پردازش» ایران است و او نخستین قدم‌هایش را در این عرصه با راهنمایی استاد نادری برداشت. بعدها با ذوق خودش هنرش را پرداخت و راه خودش را پیش گرفت. سحر فهیمی راد ( Sahar Fahimi Rad ) سبک پردازش را سبکی نوظهور می‌داند که از هنرهای قدیمی نشات گرفته است و حالا او تقریبا در این عرصه یکه‌تاز است. سحر راد آشنایی با استاد عباس کاتوزیان را نقطه عطف زندگی خود می‌داند، آشنایی که جریان زندگی‌اش را تغییر داد. آروشامهر می‌گوید : پس از آن سعی کردم با جدیت بیشتری کار کنم و زیاد سخت نگیرم.

سبکی که او پیش گرفته حتی برای اروپایی‌ها هم نوپدید است و کارهای او را با تعجب و شگفتی نگاه می‌کنند. نکته‌ی شگفتی آفرین آثارش در این است که از هر زاویه‌ای به تابلوهایش نگاه کنید، سه‌بعدی دیده می‌شود. خودش گفته است که کشیدن یک تابلو در این سبک حدود شش ماه زمان می‌برد.

تخلص سحر  راد ( Sahar Rad )

سحر راد از پانزده سالگی هنرش را به صورت حرفه‌ای پیش گرفت و دوست دارد همه جا با تخلصش که آروشامهر است، شناخته و مطرح شود. آروشا به معنای درخشان و باهوش است. سال ۱۳۸۹ بود که گالری‌اش را به جهت نمایش آثارش و نه فروش آنها در هتل پارس اهواز برپا کرد و با استقبال چشمگیری مواجه شد.

گالری و نمایشگاه سحر فهیمی راد

سحر فهیمی راد ( Sahar Fahimi Rad ) دوست دارد که از دیگر هنرمندان به ویژه آنهایی که بضاعت مالی چندانی ندارند حمایت کند و برای بعضی هنرمندانی که می‌خواهند آثارشان را ارائه دهند این امکان را فراهم کند. برگزای نمایشگاه را بسته به استقبال مردم می‌داند و تا کنون بستر برگزاری چندین نمایشگاه نقاشی را  فراهم نموده ‌است. سحر فهیمی راد می‌گوید هر کاری به بستری نیاز دارد و معتقد است «هنر باید روی صندلی‌اش بنشیند».

5

 

 

برخی از نمونه‌کارهای سحر فهیمی راد ( Sahar Fahimi Rad ) این هنرمند خوش قریحه را در ادامه می‌بینیم :

6

 

7

هنر و خوزستان

هنر در استان خوزستان مظلوم است علی‌رغم اینکه هنرمندان قابلی در این استان حضور دارند. بیشتر جمعیت استان از رفاه خوبی برخوردار نیستند و همین زمینه‌ی بروز هنر می‌شود. سحر راد می‌گوید هنر همیشه از جایی برمی‌خیزد که بعضی چیزها سرجایش نباشد و اتفاقا در خوزستان هنرمندان خوبی داریم. اهواز در نگاه مردم شهری صنعتی است و بیشتر با شرکت نفت و صنعت فولاد شناخته می‌شود.

سحر فهیمی راد  معتقد است که یک هنرمند باید پایش از سبک‌های رایج فراتر بگذارد و از جایی ورای حیطه‌ی فکری‌اش به واسطه‌ی هنرش صحبت کند. دنیای امروز دنیای انسان‌های خلاق است و هنرمند باید با خلاقیتش متمایز و شاخص شود. هنرمند را باید بخاطر دیدگاهش و زاویه‌ی نگاهش ارج نهاده شود و در نزد جامعه جایگاه خاصی داشته باشد.

اعتقاد آروشامهر بر این است که فرهنگ و هنر بهم پیوسته‌اند و از هم تاثیر می‌پذیرند. تا وقتی هنر برای مردم مانند تنقلات است و صرفا به سرگرمی بدل شده‌است از لحاظ فرهنگی رشدی حاصل نخواهد شد. باید نگاه‌ها به عمق هنر باشد.

فهیمی راد می‌گوید شاید قوه‌ی شنوایی ما بی‌اختیار باشد و ناخودآگاه چیزی را بشنویم اما قوه‌ی بصری ما بدون اراده دریافتی نخواهد داشت و از همین بابت است که هنرهای تجسمی چندان دیده نمی‌شوند اما موسیقی همواره با استقبال روبه‌روست و حتی اگر خلاقانه هم نباشد دیده می‌شود و بالا می‌آید.

مطالعه راه خروج از وضعیت کنونی است

درک و فهم هنر نیاز به زمینه‌سازی و بسترسازی دارد. او می‌گوید مهم‌ترین عامل برای توسعه‌ی این مورد مطالعه است که متاسفانه مردم به آن نمی‌‌پردازند. این نکته را ضعف جامعه‌ی ما می‌داند. درک فلسفه‌ی هنر با مطالعه و بینش ممکن می‌شود. هنرمند در تلاش است تا با هنرش بی‌نظمی‌هایی که از جهان اطرافش درک می‌کند را به تصویر بکشد و فهم این موضوع میسر نمی‌شود مگر با هوشیاری مخاطب. او ادامه می‌دهد در میان مردم هستند کسانی که به عمق آثار هنری نگاه کنند اما قریب به اتفاقشان بی‌دقت و سطحی‌نگرند.

جو اغلب محافل هنری را دوست ندارم

سحر فهیمی راد ( Sahar Fahimi Rad ) می‌گوید بیشتر هنرمندان سعی دارند برای یکدیگر حاشیه‌سازی کنند و این را دوست ندارد. چون فعالیت‌های دسته‌جمعی دوستانه‌تر و سازگارانه‌تر باشد و شرکت در فعالیت‌های راحت‌تر دسته‌جمعی شرکت می‌کنم.

هنر و اقتصاد چه ارتباطی دارند ؟

سحر فهیمی راد  بر این باور است که اگر هنر دغدغه مالی در پی داشته باشد دیگر دلی نیست و جنبه‌ی سفارشی پیدا می‌کند. هنر اگر با دغدغه‌ی مالی و اقتصادی همراه باشد اثر هنرمند جنبه‌ی هنری‌اش را از دست می‌دهد و به زمره‌ی هنرهای بازاری می‌پیوندد و قدرت هنری‌اش را از دست می‌دهد. اگر برای هنرمند ارزش و جایگاهی در شان او قائل باشند دیگر نیازی ندارد که برای رفع احتیاجش کار کند. می‌گوید اگر نان‌آور خانواده بودم و هنر محل ارتزاق و کسب درآمد من بود، بی‌شک با مشکلاتی دست به گریبان می‌شدم و راهم دشوار می‌شد. در کل معتقد است آموزش هنر راه بهتری برای کسب درآمد یک هنرمند است.

راه های ارتباطی با سحر فهیمی راد

اینستاگرام سحر فهیمی راد یکی از بهترین روش ها برای ارتباط با این هنرمند دوست داشتنی می باشد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.