کد خبر : 28923 / /
/

تریلر و یا همان مهیج یک نوع ژانر است که در سینما پیشینه طولانی دارد. در واقع در ژانرهایی مانند جنایی، ترسناک و جاسوسی و همچنین در آثاری که در آن هیجان حرف اول را می‌زند، می‌توانیم ژانر فیلم را تریلر بدانیم.

 

بسیاری از افراد ژانر تریلر را بخشی از ژانر ترسناک و جنایی به حساب می‌آوردند. تمام این موضوعات و ترکیب آنها با یکدیگر ژانر پرطرفدار تریلر را تشکیل داده‌اند و باعث استقبال مخاطبان از این ژانر شده‌است.

تریلر معمولا با سینمای داستانی و معمایی ترکیب می‌شود. در تاریخ سینما هنرمندان بزرگی مثل اورسون ولز، جان هیوستون، استنلی کوبریک و بویژه آلفرد هیچکاک از بازیگرانی بودند که در ساخت اینگونه فیلم ها همکاری کردند. ( اگر پرطرفدارترین ژانرهای فیلم را نمیشناسید این مطلب را بخوانید)

بهترین فیلم‌ها در ژانر تریلر علاوه بر استفاده از دیالوگ‌های جذاب یا دوربین های پیشرفته با استفاده از هیجان تماشاگران خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند. آن‌ها دقیقا می‌دانند که در چه زمانی باید از چه عناصری برای برانگیختن هیجان مخاطبان خود استفاده کنند و آنها را تحت تاثیر قرار دهند.

در ادامه مطالب به تعدادی از فیلم ها اشاره می‌کنیم که در رده‌بندی ژانر تریلر قرار می‌گیرند. این فیلم ها در جایگاه ویژه‌ای در میان آثار سینمایی قرار دارند.

 

Joker

این فیلم 44مین فیلم پرفروش تاریخ سینما، هفتمین فیلم پرفروش سال 2019 و پرفروش‌ترین فیلم درجه آر سینما بوده‌است. بی شک این فیلم، فیلمی نیست جز جوکر (Joker). این فیلم آمریکایی در ژانر تریلر روان‌شناختی تولید شده‌است. این فیلم 1 میلیارد دلار در جهان فروش کرد و این در حالی است که بودجه ساخت آن 55 میلیون دلار بوده‌است. نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم را تاد فلیپس انجام داده‌است. این فیلم که در سال 2019 اکران شد توسط خود فیلیپس با همراهی اسکات سیلور ساخته شد که در واقع داستان آن برپایه شخصیت جوکر از دی‌سی کامیکس نوشته شده‌است.

داستان از این قرار است که سال 1981، فردی به نام آرتور فلک به همراه مادرش پنی در شهر گاتهام زندگی می‌کند. آرتور به عنوان دلقک در مهمانی‌های مختلف ظاهر شده و خرج خود را اینگونه درمیاورد. گاتهام با جرم و جنایت‌های سازمان‌یافته مواجه شده و فقر و بیکاری مردم شهر از جمله آرتور را آزار می‌دهد. آرتور به یک اختلال عصبی ناخویشتن‌داری عاطفی دچار است و در مواقعی که کنترل خود را از دست می‌دهد، به طرز هیستری می‌خندد. آرتور که در وضعیت بدی به سر می‌برد، بعد از وقایع متعدد از جمله مورد حمله قرار گرفتن توسط سارقان گاتهام، تصمیم می‌گیرد که زندگی خود را تغییر دهد که این اقدامات او به مرور منجر به شورش مردم فقیر علیه ثروتمندان در گاتهام می‌شود.

این فیلم نخستین بار در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز اکران شد و توانست برنده شیر طلایی بهترین فیلم شود. این فیلم در زمینه فیلم‌نامه، کارگردانی و اجرای فینیکس مورد تحسین واقع شد. جوکر توانست پرفروش‌ترین فیلم کارنامه فیلیپس و فینیکس و تنها فیلم تاریخ سینما با درجه نمایشی آر شود که توانست به فروش میلیاردی دست یابد.

 

Black Swan

 این فیلم در رابطه با دوره‌ای از زندگی یک بالرین می‌پردازد که در باله نیویورک تحت فشارهای سخت بیرونی و درونی قرار گرفته‌است. قوی سیاه فیلمی در ژانر تریلر روانشناسانه می‌باشد. در سال 2011 در هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار این فیلم توانست برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شود. کارگردانی فیلم را دارن آرونوفسکی بر عهده داشته است که پنجمین فیلم بلند او به حساب می‌آید. ناتالی پورتمن، ونسان کسل، میلا کونیس، باربارا هرشی و وینونا رایدر تعدادی از بازیگران فیلم هستند.

 

7
Logan

Al Coronel، Anthony Escobar، Boyd Holbrook، Dafne Keen، Daniel Bernhardt تعدادی از بازیگران گروه بازیگری فیلم Logan هستند. این فیلم در ژانر اکشن ، درام تولید شده‌است. کارگردانی فیلم توسط James Mangold در سال 2017 انجام شده است.

داستان فیلم در آینده ای نزدیک، در جایی نزدیک مرز مکزیک اتفاق می‌افتد. در این زمان لوگان که از اوضاع خسته شده، از پروفسور ایکس بیمار نگهداری می کند. به هر حال، لوگان تلاش می کند از دنیای بیرون مخفی بماند و میراث او زمانی که یک جهش یافته جوان که تحت تعقیب نیروهای تاریکی است، از راه می رسد، زیر و رو می شود. این فیلم محصولی از ایالات متحده آمریکا می‌باشد.

 

Spotlight

افشاگر یا به عبارتی (Spotlight) فیلمی به کارگردانی توماس مک‌کارتی است. این فیلم که در سال 2015 منتشر شد،  به نویسندگی جاش سینگر و توماس مک‌کارتی ساخته شده‌است. این فیلم در ژانر زندگینامه‌، جنایی است. مارک روفالو، مایکل کیتون، ریچل مک‌آدامز، جان اسلتری، استنلی توچی، لیو شرایبر و بیلی کروداپ از جمله بازیگران این فیلم هستند. این محصول آمریکایی روایت واقعی از داستان چگونگی پرده‌برداری روزنامه “بوستون گلوب” از رسوایی عظیم کودک آزاری و مخفی کاری در داخل قلمرو کلیسای کاتولیک محلی، که پایه های کل کلیسای کاتولیک را لرزاند، است.

 

8
Gisaengchung

فیلم انگل یا به انگلیسی پاراسایت و یا با عنوان اصلی (Gisaengchung) فیلمی با بازی چو یئو-جئونگ، پارک سو-دام ، چوی وو-شیک، سونگ کانگ-هو و لی سون-کیون است. این فیلم پس از اکران بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت و همچنین در جشنواره‌‌های زیادی برنده جوایز متعددی شد که از میان آنها می‌توان به کسب جایزه در هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن و جشنواره فیلم سیدنی اشاره کرد.

این فیلم درام و مهیج با بودجه 11 میلیون دلاری ساخته ‌شده‌است. این اثر در نهایت توانست در جهان به‌ فروش حدودی 88.4 میلیون دلاری برسد. این محصول که در سال 2019 توسط کره جنوبی تولید شده‌است به کارگردانی بونگ جون-هو ساخته شده‌است. داستان این اثر کره‌ای در مورد خانواده بی‌پولی است که به خانواده ثروتمندی تعدی می‌کنند اما در مخمصه می‌افتند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.