کد خبر : 28960 / /
/

فلزات سنگین، چه خطراتی برای انسان‌ها دارند؟ یکی از سوالاتی که ممکن است برای کاربران زیادی مطرح گردد؛ فلزات سنگین که شامل سرب، آلومینیوم، مس، جیوه، کادمیم، نیکل و آرسنیک می‌باشند، از عناصر خطرناک و مضر برای بدن انسان به شمار می‌آیند و در واقع، سمی هستند. گاهی از اوقات، فلزات سنگین می‌توانند به کمک ریزگردهای موجود در هوا از طریق تنفس، لمس، استنشاق و خوردن وارد بدن انسان شوند. توجه داشته باشید که اگر فلزات سنگین بیش از حد مجاز وارد بدن شوند، بیماری‌های خطرناکی به سراغ انسان می‌آیند. در این بخش، می‌خواهیم به شرح عوارض فلزات سنگین بر سلامتی انسان، بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

 

عوارض فلزات سنگین بر سلامتی انسان

یکی از سوالاتی که برای کاربران مطرح می‌گردد، این است که فلزات سنگین چه تاثیری بر سلامتی انسان دارند؟ به‌طور کلی، فلزات سنگین سبب رشد و افزایش تعداد باکتری و میکروب‌های موجود در بدن و تقویت آن‌ها می‌شوند. از طرفی دیگر، فلزات سنگین می‌توانند قدرت سیستم دفاعی بدن را به حداقل برسانند. از مهم‌ترین عوارض فلزات سنگین بر سلامتی انسان، می‌توان به ایجاد سرطان در بدن، بروز بیماری‌های بیماری پوستی، مشکلات ریوی، ایجاد اختلال در فرآیند رشد ذهن و مغز جنین و... اشاره نمود. البته نیازی نیست نگران باشید چرا که شما می‌توانید با انجام چند اقدام ساده، فلزات سنگین موجود در بدن را به بهترین شکل دفع کنید و سلامتی خود را باز گردانید.

1-ایجاد سرطان در بدن

یکی از مهم‌ترین عوارض فلزات سنگین در بدن، ایجاد سرطان است. سرطان، به معنای رشد غیر عادی سلول‌های موجود در بدن می‌باشد. زمانی که فلزات سنگین بخصوص سرب وارد بدن شوند، برخی از سلول‌های موجود در بدن تحریک می‌شوند و بیش از حد رشد می‌کنند. در چنین شرایطی، توده‌های سرطانی در تمامی نقاط بدن، پدیدار می‌شوند. توجه داشته باشید که اگر نسبت به چنین مشکل خطرناکی بی اهمیت باشید، ممکن است بیماری روز به روز بدتر و در نهایت منجر به مرگ شما شود.

2-بیماری‌های پوستی

یکی دیگر از آثار مخرب فلزات سنگین بر روی بدن، ایجاد بیماری‌های پوستی است. لمس فلزات سنگین، می‌تواند سبب افزایش تعداد میکروب و باکتری‌های موجود بر روی پوست شود. در چنین شرایطی، لکه‌هاییبه رنگ سرخ و سیاه بر روی پوست پدیدار می‌شوند و افراد به طور مداوم احساس سوزش می‌کنند. از سویی دیگر، لمس فلزات سنگین، می‌تواند مشکلات دیگری از جمله اگزما و سرطان پوست را به همراه داشته باشد.

images_1704882308_659e70848e777.jpg

3-مشکلات ریوی

بروز مشکلات ریوی نیز می‌تواند از آثار وجود فلزات سنگین در بدن محسوب شود. گاهی از اوقات، ریز دانه‌های فلزات سنگین که در هوای آلوده معلق هستند، از طریق تنفس وارد نای و ریه افراد می‌شوند. جالب است بدانید که ذرات فلزات سنگین در اطراف نای و ریه می‌چسبند اختلالاتی در تنفس افراد به وجود می‌آورند. در چنین شرایطی، افراد به طور مداوم سرفه می‌کنند. ناگفته نماند که نادیده گرفتن چنین مشکلی، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های خطرناک‌تر همچون اختلالات ریوی، آسم، تنگی نفس شدید، خفگی ناگهانی و سرطان ریه شود.

4-ایجاد اختلال در رشد مغز جنین

خوب است بدانید که فلزات سنگین، می‌توانند بر روی نوزاد و حتی جنین در شکم مادر نیز تاثیر بگذارند. وجود فلزات سنگین در بدن نوزاد که از طریق شیر مادر به آن منتقل می‌شود، می‌تواند از رشد سریع ذهن و مغز او جلوگیری کنید. علاوه بر آن، فلزات سنگین موجود در بدن جنین، سبب رشد غیر عادی و غیر اصولی سیستم عصبی آن می‌شوند.

نکات ضروری حمل فلزات سنگین

و اما نکات ضروری حمل فلزات سنگین؛ همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، فلزات سنگین می‌توانند آثار مخربی بر روی بدن انسان‌ها در هر گروه سنی داشته باشند. از این رو، باید برای حمل برخی از فلزات و فرآورده‌های فلزی همچون میلگرد CK45 دوپلیش به نکات ضروری و اصول خاصی توجه بسزایی داشته باشید.

1-پوشاندن دهان و بینی

از مهم‌ترین نکات حمل فلزات سنگین، می‌توان به پوشاندن دهان و بینی اشاره نمود. بر روی فلزات و فرآورده‌های فلزی تولید شده، ریزگردهای فلزات سنگین قرار دارند. از این رو، باید برای جلوگیری از ورود آن‌ها به بدن از طریق حلق و بینی، از ماسک‌های مخصوص استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود پس از حمل فلزات سنگین به منظور از بین بردن آثار آن‌ها در بدن، یک لیوان آب میوه یا شیر گرم بنوشید.

2-استفاده از دستکش مخصوص

یکی دیگر از نکات حمل فلزات سنگین، استفاده از دستکش‌های مخصوص است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، فلزات سنگین می‌توانند آثار مخربی را بر روی پوست افراد پدید آورند. از این رو، برای جلوگیری از بروز انواع بیماری‌های پوستی و سرطان‌ها، باید جهت حمل فلزات سنگین نظیر ورق CK45 ، از دستکش‌های مخصوص ضد عفونی شده استفاده کنید. لازم به ذکر است که عدم استفاده از دستکش، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های دیگری همچون مشکلات چشمی و گوارشی شود.

images_1704882404_659e70e485f96.jpg

3-شستشو دست‌ها پس از اتمام کار

از دیگر نکات ضروری استفاده و حمل فلزات سنگین، می‌توان به شستشو دست‌ها پس از اتمام کار اشاره نمود. پس از حمل فلزات سنگین، بایستی دست‌های خود را با استفاده از آب و صابون آنزیم دار دو الی سه مرتبه بشویید. لازم به ذکر است که شستشو دست‌ها با شوینده‌های اسیدی یا خورنده، امری کاملاً نادرست می‌باشد. برای پیشگیری از انواع بیماری و سرطان‌ها، پیشنهاد می‌شود پس از اتمام کار با فلزات سنگین، استحمام کنید.

نشانه‌های وجود فلزات سنگین در بدن 

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، برای آن که بتوانید به بهترین شکل از فلزات سنگین استفاده کنید، باید نکات ضروری را رعایت نکنید. اما برای پیشگیری از بیماری و سرطان‌های ناشی از فلزات سنگین، بهتر است نشانه‌های آن را به خوبی بدانید. همچنین عدم توجه به نشانه‌های وجود فلز سنگین در بدن، می‌تواند منجر به تشدید بیماری و سرطان گردد.

1-اختلالات عصبی و سوزش ناگهانی انگشتان

از مهم‌ترین نشانه‌های وجود فلزات سنگین در بدن، می‌توان به اختلالات عصبی و سوزش ناگهانی انگشتان دست اشاره نمود. اگر مشاهده نمودید که دست‌های شما دچار لرز شده اند، باید سریعاً به مراکز درمانی برای معاینه مراجعه فرمایید. خوب است بدانید که فلزات سنگین، به طور مستقیم بر روی سیستم عصبی بدن تاثیر می‌گذارند. عدم توجه به این مشکل، می‌تواند سبب بی حس شدن انگشتان و برخی از اعضای بدن پس از مدت زمان کوتاهی شود.

2-احساس خستگی و خواب آلودگی دائم

طبق نظر پزشکان و متخصصان، یکی دیگر از نشانه‌های وجود فلزات سنگین در بدن، احساس خستگی و خواب آلودگی دائم است. فلزات سنگین، برخی از اندام‌های بدن به ویژه قلب، ریه و کبد را تحریک می‌کنند و در عملکرد آن‌ها اختلالاتی را ایجاد می‌نمایند. در چنین شرایطی، سرعت گردش خون در بدن کاهش می‌یابد و افراد به طور مداوم احساس ضعف، کسالت و خواب آلودگی می‌کنند.

3-حالت تحوع و استفراغ شدید

اگر پس از استفاده یا حمل فلزات سنگین دچار حالت تهوع و استفراغ شدید شدید، باید سریعاً به مراکز درمانی مراجعه فرمایید. فلزات سنگین، بر روی دستگاه گوارش به ویژه معده تاثیر بسیار خطرناکی می‌گذارند. در چنین شرایطی، معده تلاش می‌کند تا با استفراغ، فلزات سمی را دفع نماید. لازم به ذکر است که حالت تهوع مکرر و دائم، نشانه بروز سرطان در بدن می‌باشد. به همین دلیل، باید این مشکل را جدی بگیرید و سریعاً اقدامات لازم را جهت درمان به عمل آورید.

راهکارهای دفع فلزات از بدن

خوشبختانه شما می‌توانید فلزات سمی را به بهترین شکل ممکن از بدن دفع کنید. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، وجود فلزات سنگین در بدن، سبب کاهش سطح سلامتی و بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از رژیم شیر یا آب میوه، تمامی فلزات سنگین را از بدن دفع کنید. برای انجام این کار، باید به مدت دو الی سه روز بجای صبحانه، نهار و شام شیر گرم بنوشید. البته اگر به شیر علاقه مند نیستید، می‌توانید آب میوه‌های طبیعی را جایگزین آن کنید. افزایش تحرک و تعریق نیز می‌تواند موجب دفع آسان‌تر فلزات سنگین و سمی از بدن شود.

کلام آخر

وجود فلزات سنگین در بدن، می‌تواند امری بسیار خطرناک برای افراد به شمار آید. اما هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت؛ شما می‌توانید با رعایت نکات ذکر شده و توجه به نشانه‌های وجود فلزات سنگین در بدن و استفاده از راهکارهای طبیعی، آن‌ها را در بدن خود از بین ببرید. جهت خرید انواع فلزات سنگین، می‌توانید به مجموعه ما یعنی آرسینکو مراجعه فرمایید و یا با شماره 02166674420 برای گرفتن استعلام تماس حاصل فرمایید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.