کد خبر : 29007 / /
/

احتمالا این موضوع را می دانید که تمامی تراکنش های انجام شده توسط دستگاه پوز یا کارتخوان درآمد محسوب شده و مشمول مالیات است. در این میان، دولت برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و رشد اقتصادی، پرداخت مالیات کارتخوان را برای برخی مشاغل معاف کرده است. در این مقاله قصد داریم 7 شغل که از پرداخت این مالیات معاف هستند را برایتان شرح دهیم و همچنین شرایط معاف از مالیات کارتخوان را به شما بگوییم. علاوه بر این در مقاله با سقف معافیت از مالیات کارتخوان نیز آشنا خواهید شد.

 

 

مشاغلی که مالیات کارتخوان پرداخت نمی کنند!!!

براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، برخی از مشاغل معاف از مالیات کارتخوان هستند. این بدین معنی است که درآمد حاصل از تراکنش های انجام شده توسط دستگاه پوز به دولت واریز نمی شود. این مشاغل شامل موارد زیر می باشد:

  1. آموزشگاه های فنی و حرفه ای و دانشگاه ها
  2. مدارس غیر انتفاعی و خیریه ها
  3. کارگاه های فرش دستباف و تولید صنایع دستی
  4. انتشارات
  5. شرکت های صادرکننده مواد نفتی
  6. موسسات ورزشی مانند باشگاه ها
  7. شرکت های دانش بنیان

در هر کشوری این مشاغل متفاوت هستند که توسط دولت تعیین می شوند. لازم به ذکر است که معافیت از مالیات کارتخوان هیچ ربطی به ارسال اظهارنامه نداشته و حتی مشاغل فوق نیز موظف هستند که اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم و به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نمایند؛ چراکه عدم ارسال اظهارنامه مشمول جریمه می شود.

8

شرایط معاف از مالیات کارتخوان

امروزه بسیاری از کسب و کارها برای خرید و فروش محصولات و خدمات خود از کارتخوان استفاده می کنند. چیزی که در این میان بسیار سوال می شود این است که آیا کسب و کارهای کوچک نیز باید مالیات کارتخوان پرداخت نمایند؟ ماده 131 قانون مالیات های مستقیم پاسخ واضحی به این سوال می دهد.

9

طبق ماده 131 قانون مالیات مستقیم، درصورتی که سود سالانه آن ها از تراکنش های کارتخوان کمتر از 35.600.000 تومان باشد، از مالیات کارتخوان معاف خواهند بود.

سقف مالیات کارتخوان چقدر است؟

همانطور که بالاتر ذکر کردیم، مشاغلی که سود آن ها در طول سال کمتر از 35.600.000 است در پله اول قرار گرفته و از پرداخت مالیات معاف هستند اما سود بیشتر از آن به صورت پلکانی مشمول مالیات خواهد شد.

در پله دوم مشاغلی قرار می گیرند که سود سالانه آن ها بین 35.600.000 تا 50.000.000 تومان است و نرخ مالیات آن ها 15 درصد می باشد.

در پله سوم مشاغلی قرار دارند که سود مازاد سالانه آن ها از کارتخوان بین 50 تا 100 میلیون تومان است، شامل 20 درصد مالیات از سود سالیانه می شوند و در آخرین پله مشاغلی قرار می گیرند که سود سالیانه آن ها از 100 میلیون تومان بیشتر است که 25% مالیات به آن ها تعلق می گیرد.

همچنین دقت داشته باشید که مشاغل، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد هستند که به همین دلیل باید نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی وسواس بسیار زیادی داشته باشند.

مزیت های معافیت از مالیات کارتخوان چیست؟

10

زمانی که کسب و کارهای کوچک از پرداخت مالیات کارتخوان معاف باشند، از بزرگترین مزایای این اتفاق کاهش هزینه های مالیاتی است. همچنین در کنار این مورد، زمانی که مبلغ پرداخت مالیات تا حد بسیار زیادی کم می شود، انگیزه افراد برای راه اندازی کسب و کار و شکوفایی اقتصادی نیز بیش از پیش افزایش می یابد.

همچنین علاوه بر موارد ذکر شده، معافیت از مالیات کارتخوان سبب می شود تا پرداخت بسیار راحت تر و نقدینگی تا حد امکان کاهش پیدا کند.

نتیجه گیری

در این مقاله 7 شغلی که از پرداخت مالیات معاف هستند را به شما معرفی کردیم و همچنین شرایط معافیت های مالیات کارتخوان را برای کسب و کارهای کوچک برایتان شرح دادیم. در مرحله بعد به سقف معافیت ها و نرخ مالیات کارتخوان را براساس سود سالانه به طور مفصل پرداختیم. دقت داشته باشید که مالیات کارتخوان و قوانین مربوط به آن برای هر کسور متفاوت است و این نرخ به طور سالانه از طرف دولت تعیین می شود.

سفیر حساب، سفیر امین شما در امور مالی و مالیاتی می تواند برای رسیدگی به مالیات کارتخوان با تکیه بر تجربیات کارشناسان خود به شما در این زمینه کمک کند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.