کد خبر : 29055 / /
/

 

قبل از انجام ارتودنسی ممکن است نگران باشید که جلسه اول ارتودنسی چگونه است؟ این جلسه در واقع برای معارفه ارتودنتیست و بیمار است. ارتودنتیست ارزیابی و معاینه اولیه را انجام می دهد. درباره سوابق پزشکی و دندانپزشکی شما از شما سوال می پرسد و در صورت نیاز مدارک پزشکی و عکس های ایکس ری می خواهد. دندانپزشک بر اساس این مدارک و معاینات انجام شده، درباره مشکلات دندانی شما با شما صحبت می کند و نوع درمان ارتودنسی  (ثابت یا متحرک) را مشخص می کند. جلسه اول ارتودنسی فرصتی برای شماست تا تمام سوالات و ابهامات خود را بپرسید. در این جلسه برنامه ریزی برای مدت درمان، تعداد جلسات و ترتیب آن ها انجام می شود. مدت زمان جلسه اول ارتودنسی معمولا بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد (منبع: مقاله جلسه اول ارتودنسی).

 

جلسه اول ارتودنسی چگونه است؟

شروع هر کاری با نگرانی همراه است. ممکن است شما هم در مورد اینکه جلسه اول ارتودنسی چگونه است و چه طور پیش می رود سوالاتی داشته باشید، اما جای نگرانی نیست! جلسه اول ارتودنسی بیشتر به معاینات اولیه، ارزیابی و مشاوره می گذرد. در ابتدای جلسه ی اول ارتودنسی، متخصص ارتودنتیست خود را معرفی می کند. در این جلسه ارتودنتیست درباره سابقه پزشکی و دندانپزشکی شما، وضعیت فعلی دندان ها و فک و مشکلاتی که دارید سوالاتی می پرسد. برخی از ارتودنتیست ها ممکن است از شما بخواهند فرم های کاغذی را در این باره پر کنید.

در گام بعدی نیاز است تا مدارک پزشکی بیمار تکمیل شود. بدین منظور ارتودنتیست از بیمار می خواهد که عکس های opg و سفالومتری را تهیه کنید. عکس opg موقعیت تمام دندان ها و میزان پوسیدگی آن ها را نشان می دهد. عکس سفالومتری نیز از نیم رخ گرفته می شود و نسبت های ساختاری بین فک و صورت را مشخص می کند.

پس از تهیه عکس ها، ارتودنتیست تمام مشکلات دندان ها را بررسی می کند و از بیمار می خواهد که قبل از شروع ارتودنسی، پوسیدگی ها را درمان کند و دندان های عقل نهفته را نیز بکشد.

برنامه ریزی برای درمان ارتودنسی در جلسه اول ارتودنسی انجام می شود. در این برنامه ریزی مشخص می شود که از چه نوع ارتودنسی (ثابت یا متحرک) استفاده شود. طول مدت درمان، پروسه قرار دادن تجهیزات ارتودنسی، ترتیب تغییرات در ترازبندی دندان ها و فک نیز تعیین می شود.

ارتودنتیست موظف است در جلسه ی اول ارتودنسی، عوارض و مشکلات احتمالی در طول مدت درمان را برای بیمار شرح دهد. محدودیت هایی که ممکن است برای بیمار در خوردن و بهداشت دندان ها پیش بیاید، نیز توضیح داده می شود.

جلسه اول ارتودنسی فرصت مناسبی است که بیمار هر گونه سوال و ابهامی که دارد بپرسد.

پس از اتمام توضیحات، برنامه ریزی برای جلسات بعدی مخصوصا جلسه نصب براکت ها انجام می شود.

5

 

مدت زمان جلسه اول ارتودنسی

به طور متوسط مدت زمان جلسه اول ارتودنسی بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم است. با این حال اینکه جلسه اول ارتودنسی چقدر طول میکشد به شرایط بیمار، مشکلات دندان ها و فک بستگی دارد. ممکن است بیمار از نظر سلامتی شرایط ویژه ای داشته باشد یا مشکلات دندانی و فک او پیچیده باشد، در این صورت مدت زمان جلسه اول ارتودنسی ممکن است بیشتر شود.

سوالاتتان را یادداشت کنید تا در جلسه اول از متخصص ارتودنسی بپرسید. اگر بیماری یا شرایط خاصی دارید که نیاز به مراقبت های ویژه ای دارید، حتما در جلسه اول به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید. اگر عکس ها و اسکن های قبلی دندانپزشکی را دارید، آن ها را به همراه خود به جلسه اول ببرید.

 

آماده کردن کودکان برای جلسه اول ارتودنسی

اگر کودک شما برای جلسه اول ارتودنسی مضطرب و نگران است، با زبان ساده و در قالب بازی او را برای این جلسه آماده کنید. برای او توضیح دهید که ارتودنتیست یک قهرمان است که لبخندی زیبا هدیه می دهد. اگر کودک برای گرفتن عکس های ایکس ری نگران است، این فرآیند را برای او به شکل سرگرم کننده ای توضیح دهید و اجازه دهید که کودک سوالات خود را بپرسد. به آن ها قول دهید که جایزه ای کوچک در انتظار آن هاست و بدین ترتیب آن ها را برای این فرآیند آماده و تشویق کنید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.