کد خبر : 29132 / /
/

اغلب همه ما می دانیم شخصی که دچار اعتیاد می شود، بیمار است. علت این بیماری را می توان ناشی از برخی اختلال هایی که فرد قبلا داشته یا به مرور زمان به آن دچار شده است، دانست. یکی از روش‌هایی که امروزه برای درمان این بیماران استفاده می‌شود، سم زدایی مواد مخدر از بدن فرد می‌باشد. در مرحله بعد با درمان اختلال های روانی می‌توان موجبات ترک کامل اعتیاد یک فرد مصرف کننده را ایجاد کرد.

 

یکی از روش‌های نوین در ترک اعتیاد ، استفاده از دستگاه آر تی ام اس rTMS است که برای درمان بسیاری از اختلال های روانی مثل افسردگی، اضطراب، اختلال های دو قطبی و … استفاده می شود. معمولا از این روش زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیمار به داروهای شیمیایی واکنش مثبتی نشان ندهد و یا سایر روشهای درمانی برای او موثر نباشد.درمان اعتیاد به وسیله دستگاه rTMS را می‌توان به عنوان یک روش نتیجه بخش و ایمن محسوب کرد که بیمار را از دام اعتیاد و مشکلات همراه آن رها می‌سازد.

 

روش درمان اعتیاد با rTMS

از دستگاه rTMS می‌توان برای ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر، الکل، قرص ها و داروهای روان‌گردان و یا حتی ترک کردن سیگار استفاده کرد. استفاده از این دستگاه علاوه بر ثاثیر سریع ، عوارض کمتری نسبت به سایر روش‌های دیگر داشته و می‌توان آن را ایمن‌ترین روش در درمان اعتیاد به شمار آورد. در زمان درمان اعتیاد به وسیله دستگاه آر تی ام اس لازم به ذکر است اگر شرایطی نظیر اختلالات شدید افسردگی، ابتلا به بیماری صرع و زمینه تشنج، بیماری اسکیزوفرنی، استفاده از هر نوع دارو یا مکمل دارویی و یا بارداری را دارید، لازم است قبل از شروع درمان پزشک خود را از داشتن مواردی نظیر آنچه گفته شد مطلع نمایید.کلینک اعصاب و روان راه احیا با استفاده از به روز ترین و پیشرفته ترین دستگاههایrTMS همه روزه آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به سوالات مراجعان گرامی در ارتباط با درمان انواع اختلالات عصبی و روانی می‌باشد. جهت دریافت مشاوره و رزرو نوبت با راه های تماس ما در ارتباط باشید.

فرآیند درمان اعتیاد به وسیله دستگاه rTMS

در فرآیند درمان اعتیاد با این دستگاه از یک سیم پیچی الکترومغناطیسی استفاده می‌شود که با قرار گرفتن بر روی سر امواج مغناطیسی را به نواحی خاصی از مغز ارسال می‌کند. با این روش تحریک سلول‌های عصبی مغز به وسیله این امواج مغناطیسی انجام می‌شود. در نهایت این تحریکات سبب تغییراتی در مدارهای هیپوتالاموس و هیپوفیز مغز می‌گردد که به درمان اعتیاد کمک فراوانی می‌کند. در زمان ارسال این امواج مغناطیسی به مغز به وسیله دستگاه، بیمار احساس درد نمی‌کند. بیمار در زمان درمان اعتیاد با این دستگاه نیازی به هیچگونه بی‌حسی و یا بیهوشی و یا تزریق داروی خاص ندارد. پس از به اتمام رسیدن جلسه درمانی می‌تواند روند عادی زندگی خود برگردد.

مزایای ترک اعتیاد با rTMS

ترک اعتیاد به روش rTMS نسبت به سایر روش‌ های درمانی مزایای زیادی به همراه دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • به عنوان یک روش غیر تهاجمی دردی برای بیمار ایجاد نمی کند
  • نیازی به بیهوشی در هنگام درمان نیست .
  • نیازی به استفاده از دارو به صورت همزمان نمی باشد
  • این روش درمانی نیازی به دوره ریکاوری یا گذراندن دوره نقاهت ندارد
  • اثرات بهبودی با سرعت قابل مشاهده است
  • خلق و خوی بیمار در این روش درمانی تغییر پیدا نمی‌کند و فرد دچار هیچ گونه افسردگی و اضطراب بعد از طی مراحل درمان نمی‌شود.

مدت زمان درمان اعتیاد با روش rTMS

مدت زمان لازم برای ترک اعتیاد در این روش برای بیمار معمولا بین 4 الی 5 هفته طول می‌کشد. تعداد جلسات لازم در هفته برای مراجعه به مرکز حدودا 5 نوبت می باشد. مدت زمان برای انجام هر جلسه نیز 30 دقیقه تا 1 ساعت می باشد.

مقایسه درمان اعتیاد با rTMS در مقایسه با سایر روش‌های درمانی

یکی از نکات لازم و مورد توجه برای ترک اعتیاد با دستگاه rTMS این است که این روش درمانی گزینه مناسب جهت درمان انواع اعتیاد می‌باشد. خصوصاَ برای افرادی که اعتیاد شدیدی نسبت به مواد مخدر دارند و تمایلی به استفاده از روش های دیگر درمان اعتیاد ندارند و مقاومت شدیدی برای استفاده از این روش‌های درمانی نشان می‌دهند . استفاده از روش الکتروشوک نیز موجب درمان علائم اعتیاد می‌شود ولی با روش درمانی rTMS کاملا متفاوت است. در rTMS برای ارسال پالس‌های مغناطیسی به عصب‌های سر از میدان‌های الکترومغناطیسی استفاده می‌شود. ولی در روش الکتروشوک، به وسیله الکترودهای اعمال شده بر روی پوست سر، امواج الکتریکی به مغز فرد بیمار ارسال می‌گردد. لازم است بیماران قبل از هرگونه اقدام به درمان با روشهای آر تی ام اس تحت معاینات بالینی و فیزیکی لازم تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند.

 

14

شوک‌های الکتریکی که در روش ECT در طول یک جلسه به مغز فرد بیمار ارسال می‌گردد. زمینه های پیدایش تشنج‌های کوچک در مغز را برای بیمار ایجاد می‌کنند. در این روش احتمال بروز عوارضی مانند از دست‌دادن حافظه کوتاه مدت می‌باشد. در برخی از موارد نیز بیماران در یادگیری موضوعات جدید دچار مشکل می‌شود. در موارد بحرانی تر، مشکلاتی برای حافظه بلند مدت بیمار ایجاد می‌شود. روش rTMS را در مقایسه با روش های الکتروشوک می‌‌توان یک روش غیر تهاجمی دانست. به صورتی که بعد از ارسال امواج مغناطیسی به مغز بیمار هیچ‌گونه علائم تشنجی در مغز بیمار پیدا نمی شود. با استفاده از این روش دیگر شاهد عوارضی همچون از دست‌ دادن حافظه و یا مشکلات یادگیری بعد از طی کردن دوره درمان برای بیماران نخواهیم بود. این روش جزو کم خطر‌ترین روش های درمان اعتیاد محسوب می‌شود.

کلینیک اعصاب و روان راه احیا

درمان اعتیاد با روش استفاده از دستگاه آر تی ام اس یا تحریک مغناطیسی نواحی مغزی یک روش خاص است که در کلینک اعصاب و روان راه احیا برای مراجعان گرامی قابل انجام است. کلینیک راه احیا با مدیریت دکتر ابوالفضل احیائی یک کلینیک فوق تخصصی برای تشخیص و درمان انواع اختلالات و بیماری های روانی از جمله انواع اضطراب، افسردگی و استرس و .. می باشد. برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اعتیاد با دستگاهrTMS می توانید با مشاوران ما در این مرکز تماس بگیرید. کلینیک اعصاب و روان راه احیا با استفاده از کادری مجرب و متخصص و همچنین دستگاه های فوق پیشرفته برترین کلینیک در زمینه درمان اعتیاد با دستگاه rTMS در تهران و ایران است. برای دریافت مشاوره، رزرو نوبت و آگاهی از خدمات این مرکز از طریق راههای ارتباطی با ما تماس حاصل فرمایید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.