کد خبر : 29138 / /
/

در یک تعریف کلی می توان گفت صلح نامه سهم الارث یک نوع سند است که به موجب آن یکی از وراث می تواند سهم شرعی و قانونی خود را از مقدار ارثی که به او رسیده است، به یکی دیگر از ورثه یا شخص ثالث دیگری انتقال دهد. البته باید بدانید که صلح نامه یکی از انواع عقود لازم در قانون مدنی است که صلح نامه سهم الارث یکی از انواع مختلف آن می باشد.

 

منظور از صلح نامه چیست؟

صلح نامه یکی از عقود پرکاربرد می باشد که در قانون مدنی در رابطه با آن صحبت شده و قانونگذار حالت های مختلفی را برای آن پیش‌بینی کرده است. عقد صلح در حقیقت زمانی مورداستفاده قرار می گیرد که یکی از طرفین معامله، بخواهد از قواعد و تشریفات یک معامله سرباز زند و از آن ها پیروی نکند.

صلح نامه سهم الارث یکی از حالت های عقد صلح است که در مقایسه با سایر طرح ها کاربرد بیشتری دارد و در ادامه مقاله در رابطه با آن به طور کامل صحبت خواهیم کرد. البته شما می توانید برای کسب اطلاعات کامل و بیشتر، مقاله مربوط به صلح نامه سهم الارث چیست؟ در دادخواه وکالت را مطالعه کنید.

صلح نامه سهم الارث

صلح نامه سهم الارث هم به صورت رسمی و هم به صورت عادی قابل تنظیم می باشد و فرقی ندارد که شما به چه صورت این صلح نامه را تنظیم می نمایید؛ چون در هر صورت این صلح نامه اعتبار دارد و می توان از آن در مقام دفاع یا دعوا استفاده کرد. البته اعتبار و اثر این صلح نامه، منوط به این می باشد که هنگام تنظیم سند، شرایط اساسی صحت معاملات رعایت شود. اما منظور از شرایط اساسی صحت معاملات چیست؟

شرایط اساسی صحت معاملات

  1. یکی از اصلی ترین شرایط صحت معاملات، این است که موضوع عقد صلح به طور دقیق مشخص شود. برای مثال اگر عقد صلح برای سهم الارث می باشد؛ باید تا حد ممکن در سندی که تنظیم می شود، در رابطه با اینکه مورد صلح چیست توضیح دهید و تا حد امکان مشخصات آن را نیز درج کنید.
  2. دیگر شرط اساسی صحت معاملات، مشروعیت جهت عقد صلح است. منظور از این موضوع، این است که صلح سهم الارث، غیرقانونی و غیرمشروع نباشد و از نظر دین مشکلی برای آن درنظر گرفته نشود.
  3. طرفین عقد صلح، باید اهلیت تایید شده ای داشته باشند، یعنی مصالح و متصالح و عاقل و بالغ باشند. سفیه بودن طرفین باعث ابطال صلح نامه می شوند.
  4. راضی بودن طرفین، هنگام تنظیم صلح نامه طرفین عقد باید بدون اکراه و اجبار باشد و طرفین باید با میل قلبی عقد صلح را تنظیم کنند.

انواع صلح نامه سهم الارث

همانطورکه گفتیم، صلح نامه سهم الارث یکی از انواع عقود است که به موجب آن شخص می تواند پیش از آنکه فوت کند و از دنیا برود، وصیت نامه ای تنظیم کند و با آن اموالی که دارد را بین وراث تقسیم نماید. بنابراین در ادامه وراث می توانند بدون آنکه به دادگاه مراجعه کنند، اموال را بین خودشان تقسیم کنند. فردی که وصیت نامه تنظیم می کند، می توانند در این صلح نامه تعیین کند که بخشی از اموال صرف هزینه و کفن و دفن شود. البته تنظیم صلح نامه سهم الارث انواع مختلفی دارد که در ادامه به انواع مختلف آن اشاره خواهیم کرد.

تنظیم صلح نامه سهم الارث قبل از مرگ متوفی

همانطورکه از عنوان مشخص است، فرد پیش از آنکه از دنیا برود، خودش شخصا وصیت نامه یا همان صلح نامه را تنظیم می کند و در آن هرچه می خواهد بین وراث تقسیم کند را می نویسد و آن را با امضا یا اثر انگشت اعتبار می بخشد تا وراث بتوانند در ادامه با استناد به آن ارث و آنچه به آن ها رسیده است را بگیرد.

تنظیم صلح نامه سهم الارث بعد از مرگ متوفی

حالت دیگری که وجود دارد، مربوط به زمانی می شود که فرد پیش از فوت صلح نامه ای تنظیم نمی کند، بنابراین ورثه باید بعد از فوت شخص بر سر ارث و میراث به توافق برسند. باید گفت اگر تقسیم ارث به صورت عادلانه انجام نشود و یکی از ورثه به تنظیم این عقد رضایت ندهد، تنظیم این عقد با شکست مواجه می شود و باید شخص به دادگاه مراجعه کند و اعتراض خود نسبت به این موضوع را به ثبت برساند.

کدام یک بهتر است؛ صلح نامه پیش از مرگ یا بعد از آن

اگر به دنبال این هستید که بدانید سهم الارث قبل از مرگ بهتر است یا بعد از آن، باید بگوییم برتری خاصی برای هیچ کدام وجود ندارد؛ اما بسیاری از افراد معتقد هستند اگر صلح نامه سهم الارث پیش از فوت شخص انجام شود، مزیت های بیشتری دارد.

اصلی ترین مزیتی که برای این روش می توان درنظر گرفت، این است که احتمال بروز اختلاف بین ورثه کم می شود و دیگر کسی نمی تواند نسبت به تقسیم اموال اعتراض کند. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که اگر پیش از فوت شخص، سهم الارث مشخص شود، دیگر موضوع مالیات بر ارث مطرح نخواهد شد و این موضوع یک امتیاز مثبت برای بسیاری از افراد محسوب می شود.

 

2

آیا برای تنظیم صلح نامه سهم الارث باید به محضر مراجعه کرد؟

صلح نامه سهم الارث یک سند عادی و رسمی است، بنابراین امکان تنظیم آن به دو صورت محضری و دستی وجود دارد؛ بنابراین اجباری برای مراجعه به محضر نیست. البته بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بدانند سند کدام حالت معتبر و دقیق تر است؟ در پاسخ به این موضوع باید بگوییم صلح نامه ای که در محضر انجام می شود، در حقیقت یک قرارداد قانونی است و اعتبار بیشتری نیز دارد؛ از همین رو بسیاری از افراد ترجیح می دهند که این عقد را در محضر انجام دهند تا از بابت مطمئن و قانونی بودن آن خیالشان راحت باشد.

صلح نامه سهم الارث دستی نیز همانطورکه از نامش پیداست، در محلی خارج از دفتر ثبت اسناد تنظیم می شود و افرادی که می خواهند این صلح نامه را تنظیم کنند، بر سر تقسیم ارث به توافق می رسند و مفاد قرارداد را روی کاغذ می آورند و درنهایت آن را امضا می کنند. می توان برای افزایش اعتبار این صلح نامه، از دو فرد بالغ به عنوان شاهد استفاده کرد و از آن ها خواست که پایین صلح نامه را امضا کنند.

کلام آخر

صلح نامه سهم الارث یکی از حالت های مختلف صلح نامه به شمار می آید که پیش از فوت شخص یا بعد از آن تنظیم می شود که حالت و شرایط مربوط به هریک را در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم. البته اگر سوال دیگری دارید، می توانید با مطالعه در سطح اینترنت و استفاده از سایت های حقوقی بزرگ، چون دادخواه وکالت، پاسخ سوالات دیگر خود را پیدا کنید و عملکرد بهتری در زمینه های حقوقی داشته باشید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.