کد خبر : 29144 / /
/

 

 

چندین سال است که مردم از کانکس‌ها برای ساخت یک انباری در واحد مسکونی خود، کارگاه‌های ساختمان سازی، مصارف صنعتی و ... استفاده می‌کنند. اما در سه سال اخیر یعنی از 1400 به صورت مداوم این خبر به گوش‌ها می‌رسد که بسیاری از مردم به علت افزایش نرخ اجاره و رهن آپارتمان‌ها از عهده هزینه آنها برنمی‌آیند به همین علت به اجاره کانکس‌ها و زندگی در آنها روی آورده‌اند. با شروع سال جدید و طبق آماری که بدست رسیده است از نیمه سال 1402 اجاره کانکس‌ها در تهران و دیگر شهرها دارای تقاضای بیش از 10 درصد بوده است؛ اما آیا این تقاضا فقط به علت اجاره کانکس‌ها به عنوان سکونت خانوادگی و افزایش نرخ اجاره مسکن بوده است یا دلایل دیگری در آن دخیل بوده‌اند. در این خبر به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.

دلایل افزایش تقاضا برای اجاره کانکس

طبق بررسی‌هایی که انجام شده است تنها افزایش نرخ اجاره مسکن باعث سر به فلک کشیدن اجاره کانکس نشده است بلکه دلایل دیگری نیز در این آمار حساب شده‌اند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

پروژه‌های عمرانی و ساختمانی

یکی از پرتقاضاترین کسب و کارها برای اجاره کانکس مدیران شرکت‌های ساختمانی هستند زیرا در پروژه‌های عمرانی به فضایی برای اسکان مدیران و مهندسان و نگهداری ابزار و مصالح برای پیش بردن پروژه نیاز و ضروری است. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا بیشترین آمار برای سر به فلک کشیدن هزینه اجاره کانکس در دسته پروژه‌های عمرانی قرار می‌گیرد؟ زیرا کانکس‌ها برای آنها مزایایی همچون سرعت نصب و اجرا، قابلیت حمل و نقل آسان و هزینه مقرون به صرفه را به همراه دارد. به همین علت مدیران شرکت‌های ساختمانی از اجاره کانکس برای این مصارف خود استفاده می‌کنند.

استفاده برای انبار

بسیاری از شرکت‌های انبارداری که خدمات اجاره انبار را ارائه می‌دهند دارای انواع انبارهای سوله‌ای، کانتینری، عمومی و … هستند. اما هزینه اجاره برخی از این انبارها بسیار زیاد می‌باشد، به همین علت در چند سال اخیر این شرکت‌ها کانکس‌هایی را نیز به عنوان انبار به مشتریان خود ارائه می‌دهند تا برای مثال اجاره کانکس را جایگزین انبارهای دیگری مانند سوله‌ها که هزینه اجاره آنها بسیار بالا است نمایند.

سکونت و زندگی

با افزایش هزینه اجاره و رهن مسکن، بسیاری از مردم که میزان درآمد کافی برای اجاره آپارتمان ندارند، به ناچار از اجاره کانکس استفاده می‌کنند زیرا کانکس یک سازه محکم و فلزی است و انسان‌ها می‌توانند از ایمنی آن مطمئن شوند و برای زندگی موقت اجاره کانکس را به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه در نظر بگیرند. آمار اجاره کانکس برای زندگی پایین‌تر از اجاره کانکس به عنوان انباری می‌باشد و همین آمار نشان دهنده این است که عده کمی کانکس را برای زندگی در نظر می‌گیرند.

محافظت و نگهبانی

از کانکس‌ نگهبانی برای مکان‌های مختلفی همچون حراست دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات و … استفاده می‌شود. این کانکس‌ها در ابعاد مختلفی و در جلوی درب ورودی ارگان‌ها قرار می‌گیرند تا هر فردی که می‌خواهد وارد شود ابتدا از کانکس و درب نگهبانی عبور کند. در واقع جنبه این نوع کانکس‌ها بیشتر برای امنیت یک مکان می‌باشد. در گذشته کانکس‌ها را برای این مکان‌ها خریداری می‌کردند اما امروزه با توجه به هزینه بالای خرید کانکس، از اجاره کانکس برای قرار دادن در درب جلویی این مکان‌ها استفاده می‌شود.

کانکس سرایداری

در جلوی درب ورودی ویلاها، هتل‌ها، خانه باغ‌ها و … شاهد برخی کانکس‌ها بوده ایم که به آنها کانکس‌های نگهبانی می‌گویند. معمولا افرادی که دارای ویلا یا خانه باغ هستند اگر برای مدت کوتاهی نیاز به یک سریدار یا نگهبان برای محل سکونت خود داشته باشند از اجاره کانکس استفاده می‌کنند تا در کنار هزینه کمتر، یک محیط امن مانند خانه برای نگهبان خانه خود فراهم نمایند. کمترین درصد اجاره کانکس در آماری که بدست آمده، شامل این دسته می‌شود زیرا معمولا این افراد کانکس‌ها را خریداری می‌کنند.

ساخت ویلاها

مدتی است که از کانکس و یا سازه‌ای که کانکس‌ را با آن می‌سازند برای ساخت ویلاها استفاده می‌کنند. معمولا افرادی که دارای زمین‌ اختصاصی هستند، سفارش ساخت کانکس با سقف شیب دار را می‌دهند تا با هزینه‌ای کم درون زمین خود یک ویلا داشته باشند. آخرین دسته‌بندی در آمار خرید کانکس به استفاده از کانکس‌ها برای ساخت ویلا تعلق می‌گیرد زیرا افراد کمی به این کار می‌پردازند. 

هزینه اجاره کانکس چقدر است؟

هزینه اجاره کانکس نرخ ثابتی ندارد و اگر برای اجاره کانکس به چند شرکت مختلف مراجعه کنید ممکن است هر کدام از آنها قیمت متفاوتی را به شما اعلام نمایند زیرا هزینه اجاره کانکس به عواملی همچون مدت زمان مورد نیاز برای اجاره کانکس، متراژ کانکس، امکاناتی که نیاز است درون کانکس مانند پنجره و برق وجود داشته باشد و … بستگی دارد.

معمولا هزینه اجاره کانکس در سال 1402 به صورت ماهیانه از 1 میلیون تومان می‌باشد اما باز هم این مورد بستگی به شرکتی دارد که خدمات اجاره کانکس را ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

درست است که اجاره کانکس در سال جدید سر به فلک کشیده و دارای تقاضای بیشتری نسبت به سال قبل است اما این بدان معنا نیست که همه این متقاضیان جزو افرادی هستند که به علت اجاره بالای مسکن به ناچار به اجاره کانکس روی آورده‌اند زیرا در آماری که بدست آمده است بیشتری آمار متقاضیان اجاره کانکس شرکت‌های عمرانی و ساختمانی و پس از آن شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اجاره انبار می‌باشند. مزایا کانکس مانند قابلیت جابجایی آن، هزینه کمتر، متراژهای مختلف و … باعث شده است که تقاضا برای اجاره کانکس نسبت به سالیان گذشته افزایش پیدا کند، البته ناگفته نماند که درصدی از این تقاضا مربوط نرخ تورم می‌باشد.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.