کد خبر : 29151 / /
/

تهران، به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر ایران و پایتخت کشور، جاذبه‌های دیدنی و تاریخی فراوانی دارد که شما را با گوشه‌هایی از تاریخ این منطقه آشنا می‌کند. تنوع در موزه های تاریخی تهران به‌قدری زیاد است که می‌توانید با توجه به علاقه خود از آن‌ها بازدید کنید و خاطره خوبی از سفر به تهران را به‌یادگار بگذارید. کاخ‌ها و باغ موزه های تاریخی تهران که هر کدام داستان‌های زیادی از گذشتگان نقل می‌کنند و روایت‌های شنیدنی فراوانی دارند، از محبوب‌ترین گزینه‌های گردشگری پایتخت در بین گردشگران محسوب می‌شوند. برای آشنایی با نام، ویژگی‌ها و آدرس موزه های تاریخی تهران با ادامه این مطلب همراه شوید.

 

لیست موزه های تاریخی تهران

بازدید از باغ موزه های تاریخی تهران، سفری کوتاه به برهه‌ای از تاریخ محسوب می‌شود و شما را با فرهنگ، هنر، سبک زندگی و آداب‌ورسوم مردمان گذشته این منطقه آشنا می‌سازد. رفتن به این جاذبه‌های دیدنی تهران به‌ویژه به دوستداران تاریخ، فرهنگ، هنر و عکاسی توصیه می‌شود. اگر با هدف موزه‌گردی به تهران سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌شود برای رزرو هتل تهران به موقعیت مکانی و نحوه دسترسی به موزه‌هایی که علاقه بیشتری به آن دارید، توجه داشته باشید. این کار به شما در صرفه‌جویی زمان و هزینه‌های سفر با رفت‌وآمد کمتر در ترافیک خیابان‌های پایتخت، کمک می‌کند.

هتل های تهران، بازه قیمتی بسیار متفاوتی دارند؛ به عبارتی دیگر، هزینه رزرو هتل های تهران اصولا به نسبت خدماتی که ارائه می‌کنند متغیر بوده و برای هر شب ارزش گذاری شده‌اند. تقریبا تمامی هتل‌ها در طهران، صبحانه سرو می‌کنند اما خدماتی مانند استخر، سونا، جکوزی، ماساژ و غیره خدمات لوکس به حساب می‌آیند و به همین دلیل، میزان ارزش گذاری هتل مربوطه را بیشتر می کنند. شما با توجه به بودجه و علت سفرتان می‌توانید نسبت به رزرو هتل تهران اقدام کنید. اگر قصد دارید تنها سفر کنید و سفرتان کاری و یک الی دو روزه است، پیشنهاد ما به شما انتخاب هتل های ارزان تر خواهد بود. اما اگر آسایش و راحتی بیشتری را مدنظر دارید و به دنبالی اقامتی لوکس هستید، هتل های لوکس تهران گزینه‌های بسیار خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهند؛ البته خدمات بهتر و بیشتر و همچنین اقامت در منطقه‌های شمالی تهران، هزینه بیشتری برایتان خواهد داشت.

در کنار رزرو هتل برای سفر به تهران، باید لیست گردشگری خود را برای بازدید از بناها و آثار تاریخی و معروف‌ترین موزه‌های تهران را نیز آماده کنید. گزینه‌های زیر از پرطرفدارترین و غنی‌ترین موزه‌های تاریخی پایتخت محسوب می‌شوند که بازدید از آن‌ها اطلاعات زیادی را به شما منتقل می‌کند.

موزه ملی ایران

در بین لیست بلند بالایی از موزه‌های تهران، نمی‌توان از جذابیت‌های موزه ملی ایران و آثاری که در دل خود نهفته دارد، غافل شد. با رفتن به این موزه که به موزه ایران باستان نیز شناخته می‌شود، می‌توانید آثار متنوع باستان‌شناسی را مشاهده کنید که برخی از آن‌ها به دوران پیش از اسلام تعلق دارند. به‌طورکلی، موزه ملی ایران از مهم‌ترین مجموعه‌های باستان‌شناسی است که از نظر تاریخی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

5

اشیا و وسایل موجود در موزه ملی ایران، حاصل کاوش‌های باستان‌شناسی و علمی است که در دو بخش مجزا، تحت عنوان موزه دوران اسلامی و موزه ایران باستان در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید که اشیای به‌نمایش درآمده در بخش پیش از تاریخ، دوران پارینه سنگی تا دوران ساسانی را دربرمی‌گیرد.

آدرس موزه ملی ایران: تهران، خیابان امام‌خمینی، خیابان سی‌تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

موزه مقدم

از دیگر موزه‌های جذاب و دیدنی تهران که فضایی دنج و با حال‌وهوای خاص را برای گذران ساعاتی ماجراجویانه و به‌یادماندنی فراهم کرده است، موزه مقدم نام دارد. این موزه در خانه‌ای متعلق به عصر قاجار راه‌اندازی شده است و کلکسیونی از وسایل مالک آن به‌نام محسن مقدم مانند مدال‌ها، سکه، نقاشی، شیشه، سفال و غیره را دربرمی‌گیرد. تماشای معماری باشکوه و چشم‌نواز خانه موزه مقدم با حیاطی سرسبز و حوضی فیروزه‌ای رنگ، بسیار روح‌نواز و دلچسب است.

6

بازدید از موزه‌های تهران به‌ویژه موزه مقدم با جذابیت‌های زیادی همراه است که نباید این فرصت را در سفر با تورهای گردشگری از دست بدهید. به‌طور کلی پس از قیمت، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در رزرو تور توجه به لیست گشت شهری است که قرار است مطابق با آن به گشت‌وگذار در تهران بپردازید.

تورهای گردشگری به دو صورت مستقل و گروهی قابل اجرا هستند. در تورهای گروهی برنامه‌ریزی سفر به یک مقصد خاص در بازه زمانی مشخص برای یک گروه با ظرفیت معین انجام شده است. شما با خرید تور گروهی از کلیه خدمات تور شامل محل اقامت، نوع حمل‌ونقل و گشت شهری آن همراه با یک گروه از گردشگران بهره‌مند خواهید شد. در مورد تور مستقل اما موضوع متفاوت است؛ با رزرو تور در این حالت، خدماتی مانند رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما یا قطار برای مقصد مورد نظر شما در بازه زمانی دلخواه‌تان به شما ارائه می‌شود. اگرچه برخی تورهای مستقل تخفیف‌هایی را نیز برای تفریحات گردشگری مقصد به عنوان آفر تور به مسافران ارائه می‌دهند.

آدرس موزه مقدم: تهران، خیابان امام خمینی، بعد از شیخ هادی، پلاک ۲۵۱

موزه ملی ملک

موزه ملی ملک از دیگر موزه های تاریخی تهران محسوب می‌شود که به همت فردی به‌نام حاج حسین آقا ملک، راه‌اندازی شده است. این مجموعه دیدنی و گردشگری شامل یک موزه غنی و کتابخانه‌ای کامل است که گنجینه‌ای از نسخ خطی ایران را دربرگرفته است. جالب است بدانید که برخی از کتاب‌های چاپی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک به سال 1320 خورشیدی تعلق دارد و جزو اولین کتاب‌های چاپی در کشور محسوب می‌شوند. با رفتن به موزه ملی ملک می‌توانید از این آثار تاریخی و نفیس دیدن کنید:

  • سکه‌های مربوط به ادوار مختلف تاریخی
  • آثار هنری قدیمی
  • تابلوهای نفیس
  • نقاشی
  • اشیای لاکی
  • تمبر
  • فرش
  • آثار خوش‌نویسی
  • نسخه خطی نادر
  • کتاب چاپ سنگی

7

آدرس موزه ملی ملک: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان ملل متحد، روبه‌روی وزارت خارجه

موزه پول یا تماشاگه پول

در بین موزه‌های متنوع و بی‌شمار فعال در تهران، بهتر است سری به موزه تخصصی پول بزنید و با سیر تکامل پول کاغذی و سکه در ایران آشنا شوید. موزه دائمی و تخصصی پول، انواع سکه، اسکناس و اوراق بهادار را که به دوره‌های مختلف تعلق دارند، به‌نمایش گذاشته است. موزه تماشاگه پول دارای بخش‌های مختلف و مجزایی است که هر کدام آثار مشخص شده‌ای را شامل می‌شوند، ازجمله:

  • بخش‌ سکه و اسکناس کشورهای مختلف
  • دوران قبل از پیدایش پول
  • بخش مربوط به تاریخ سکه
  • قسمت مربوط به تاریخ اسکناس

آدرس موزه پول: کیلومتر چهار اتوبان تهران-کرج، بعد از تقاطع ستاری، مجموعه فرهنگی- تفریحی ارم

سخن آخر

در این مطلب به معرفی برخی از محبوب‌ترین و خاص‌ترین موزه‌های تهران پرداختیم تا در سفر به پایتخت زیبا و توریستی ایران، از آثار غنی و به‌جامانده از گذشتگان دیدن کنید. پیش از رفتن به مجموعه‌های تاریخی باید با ویژگی‌ها و آدرس موزه های تاریخی تهران آشنا باشید تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان به بازدید از آثاری تاریخی، هنری و فرهنگی بروید. جالب است بدانید که اکثر موزه‌های تهران در کاخ‌ها، ساختمان‌ها و بناهای تاریخی با محوطه‌ها و باغ‌های سرسبز و زیبا قرار دارند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.