کد خبر : 29179 / /
/

4

 

یکی از مهم ترین پارامترهایی که در زمان محاسبه قیمت روز به مشتریان محصولات سرد پیشنهاد می شود، محاسبه وزن ورق روغنی است که راهکارهای متفاوتی دارد. سه راهکار اصلی برای محاسبه وزن این فلزات وجود دارد که شامل جدول استاندارد آن ها، مراجعه به وب سایت های آنلاین، اما معتبر و در نهایت استفاده از فرمول محاسبه وزن ورق روغنی می باشند.

برای استفاده از هر سه راهکار بهتر است بدانید سه پارامتر اصلی طول، عرض و ضخامت باید به شکل دقیق وجود داشته باشند تا محاسبه وزن نیز به شکل صحیح صورت بگیرد. جدول وزن ورق روغنی معمولاً توسط وب سایت های کارخانجات معتبر سراسر کشور عرضه می شود، اما برخی از مجموعه های فروش نیز جداولی را برای محاسبه وزن ورق های روغنی با ابعاد رایج طراحی کرده اند. در این جدول ها پارامترهای طول، عرض و ضخامت وجود دارد و با جایگذاری به راحتی می توانید وزن ورق روغنی را در مقابل آن ها مشاهده نمایید. به طور معمول ابعاد رایج ورق روغنی در این جداول وزن وجود دارند.

منظور از وب سایت های آنلاین نیز شرکت های معتبر تولیدکننده و بازرگانی هستند که در سایت های خود به محاسبه وزن ورق فولادی به شکل آنلاین می پردازند و در این راهکار نیز باید سه پارامتر ذکر شده را جایگذاری نمایید، اما مطمئن ترین راه برای محاسبه وزن ورق روغنی، استفاده از فرمول محاسبه وزن می باشد که به شرح زیر می باشد و عدد قرار گرفته در آن به عنوان چگالی فولاد یعنی فلز پایه به صورت ثابت در حاصل ضرب پارامترهای طول، عرض و ضخامت، ضرب می گردد:

طول شیت * عرض شیت * ضخامت شیت * 85/7 = وزن ورق روغنی

کاربرد ورق روغنی

محصولات روغنی کاربردهای بسیار زیادی را در صنایع به خود اختصاص می دهند و در واقع به همین دلیل به بررسی نحوه محاسبه وزن این فلزات در ابتدای مطلب پرداختیم. این فلزات با داشتن کشش قابل کنترل، گریدهای کششی مختلف، خواص انعطاف پذیری و رنگ پذیری علاوه بر زیبا سازی کاربری مد نظر خریدار، استحکام متناسبی را به همراه وزن سبک به آن می بخشند.

اصلی ترین کاربرد ورق روغنی به سبب داشتن سطحی درخشان، صاف و صیقلی در ساخت کابینت ها و قفسه های آشپزخانه می باشد. این فلزات با داشتن پوشش محافظ روغنی بر سطح خود دارای مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشند؛ از این رو برای ساخت کابینت ها و قفسه هایی که در معرض این عوامل قرار می گیرند، انتخاب مناسبی شناخته می شوند.

از ورق روغنی به سبب ویژگی های ذکر شده در ساخت مبلمان، صندلی ها و میزهای اداری استفاده می شود. همچنین علاوه بر آن ساخت برخی از لوازم آشپزخانه، نرده و محافظ، لوازم دکوراتیو، دکوراسیون منزل و ... نیز این فلزات را به کار می برند. با این وجود محصولات روغنی کاربردهای دیگری نیز دارند که شامل موارد زیر است:

  • ساخت بشکه های فلزی که برای حمل و جا به جایی مواد غذایی استفاده می شوند.
  • ساخت قطعات و تجهیزات لوازم خانگی از جمله یخچال، فریزر، لباسشویی و دیگر وسایل
  • تولید قطعات صنعت خودروسازی، تجهیزات داخل اتاقک خودرو، لوله های اگزوز، رینگ و شاسی، فیلترهای روغن اتومبیل و ...
  • قطعات الکتریکی که در ساخت رایانه ها، مانیتورها و صنعت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند.
  • تولید تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مانند بدنه بخاری، اسپلیت و ...
  • تسمه سازی
  • لوله سازی
  • ساخت پروفیل در ساختمان سازی
  • مخازن و تانکر های حمل آب
  • کمدها و قفسه های فلزی
  • تابلوهای تبلیغاتی و ...

فرآیند تولید ورق روغنی

ساخت ورق های روغنی با استفاده از انجام فرآیند نورد سرد صورت می گیرد. ماده اولیه مورد نیاز برای انجام عملیات های این فرآیند نیز همان ورق های سیاهی هستند که ابتدا تحت عملیات اسیدشویی سطح آن ها عاری از هر گونه آلودگی، گرد و غبار و اکسیداسیون خواهد شد؛ بنابراین برای تولید ورق روغنی ابتدا اسیدشویی صورت می گیرد، اما برای از بین بردن لایه های باقی مانده اسید از روی شیت های فولادی، شستشوی آبشاری این قطعات انجام می شود.

در مرحله بعدی شیت های فولادی تمیز شده، خشک می شوند و در این مرحله ورق های فول هارد نامیده می شوند. سپس شیت ها از یک سری غلتک های نورد عبور می کنند تا در آنجا با اعمال فشار توسط غلتک های رفت و برگشتی تا میزان مورد نیاز کاهش ضخامت یابند. سپس به صورت رول های فولادی در آمده و وارد کوره های آنیل یا بازپخت می شوند. دما در این کوره ها حدود 800 درجه سانتی گراد بوده و با اشباع شدن از اتمسفر هیدروژنی سبب بازیابی خواص مکانیکی ورق ها خواهند شد.

پس از پایان آنیلینگ شیت ها، آن ها را سرد می کنند و مجدداً برای از بین بردن آلودگی های سطحی آن ها به سبب غلتک ها و کوره ها، تحت فرآیند شستشوی الکترولیتی قرار می دهند. با تمیز شدن سطح ورق های سرد، این فلزات را در واحد نورد دو پوسته ای، از نظر صافی سطح، تیز بودن لبه ها و یکنواخت بودن در همه سطوح، با استفاده از دستگاه تمپر رولینگ، نورد می کنند.

به این ترتیب شیت های روغنی با خواص مکانیکی مد نظر و یکنواختی در سطح وارد مرحله تست نهایی و تأیید کارشناسان می شوند. پس از این مرحله نیز، لایه ای محافظ شبیه به روغن بر سطح شیت ها اعمال شده و در نهایت ورق روغنی با کیفیت سطح بالا و ضخامت مد نظر به شکل رول یا شیت بسته به کارخانه، تولید می گردد.

ویژگی های ورق روغنی با کیفیت برای تولید

همان طور که اشاره شد، محصولات سرد یا روغنی با کیفیت های مختلف تحت استانداردهای EN و DIN در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند، اما ویژگی های یک ورق روغنی با کیفیت برای تولید چیست؟ برای اطلاع از این موضوع بهتر است راهنمای خرید ورق روغنی را که توسط وب سایت های معتبر فروش منتشر می شود، مطالعه کنید. با این حال به صورت کلی می توان گفت شیت های روغنی با انواع سطوح ظاهری زبر، مات، براق و نیمه براق بسته به کاربرد نهایی تولید می شوند. در واقع کیفیت سطح ورق روغنی مورد استفاده در خودروسازی با ورق روغنی لوازم خانگی متفاوت است.

همچنین بهتر است بدانید این فلزات در انواع گریدهای استاندارد ST12، ST13 و ST14، EK2 و ... با خواص استحکام، نیمه کششی، فوق کششی، لعاب پذیر، ضد سایش و ... تولید می شوند و باید بسته به کاربرد خود آن ها را خریداری نمایید. به طور مثال اگر خرید ورق روغنی را برای تولید قطعاتی دارید که نیاز به کشش و پرس زیاد می باشد، کیفیت های ST14 و ST16 توصیه می شوند. در صورتی که برای صنایع خودروسازی معمولاً از گریدهای QSTE که قابلیت ضد سایش دارند، استفاده می کنند.

نکته پایانی نیز مربوط به تاریخ انقضا رول های روغنی است که برای هر کدام از کیفیت ها متفاوت بوده و بین 8 تا 18 ماه متغیر است. به طوری که ورق های روغنی در هر کیفیتی باید تا قبل از تاریخ انقضا در صنعت مورد نظر استفاده شوند تا در نهایت طول عمری بین 3 تا 10 سال داشته باشند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.