کد خبر : 29194 / /
/

زئولیت معدنی در صنایع مختلف، کاربردهای گسترده ای دارد. یکی از موارد استفاده از آن در کشاورزی و باغداری است که علاوه بر ایفای نقش اصلاح کنندگی خاک، نقش تغذیه ای داشته و سبب بهبود در رشد گیاهان می شود. نکته قابل توجه این که استفاده از این کانی در کنار فواید بی نظیرش می تواند مضراتی نیز به دنبال داشته باشد. در ادامه به بررسی بیشتر مضرات زئولیت کشاورزی می پردازیم.

 

مضرات زئولیت کشاورزی

پیش از این، مقالات متعددی در خصوص مزایای استفاده از زئولیت منتشر شده است. در این مقاله خاطر نشان می کنیم که هر دو نوع کود طبیعی یا شیمیایی اگر در زمان و مقدار مناسب و مورد نیاز استفاده نشوند، ممکن است اثرات زیانباری به دنبال داشته و حتی سرمایه و نتیجه زحمات یک فصل زارع را به باد دهند. پس در انتخاب این کود هوشمند دقت لازم را داشته باشید.

نحوه مصرف این کود طبیعی به این صورت است که آن را همراه با خاک کشاورزی یا کود دامی، کمپوست یا مواد معدنی دیگ ترکیب می کنند. سپس به صورت چالکود پای درختان اضافه کرده و با در سطح کشت پخش می کنند.

اگرینت درباره عمر مفید زئولیت گفته است:

عمر مفید این ماده معدنی جاذب به شکل خام حدود ۷ روز است اما اگر حرارت ببیند برای مثال تحت حرارت بخار قرار بگیرد، عمر مفید و کارایی آن در خاک تا حدود ۶۰ روز افزایش پیدا می کند. بسیاری از تولیدکنندگان زئولیت، عمر این ماده را نامحدود اعلام می کنند در حالی که چنین ادعایی پایه علمی و منطقی ندارد. توصیه می شود در خاک هایی که زئولیت استفاده می شود، هر سال نسبت به تجدید آن اقدام شود.

6

حتما پیش از خرید زئولیت کشاورزی ، آنالیز آن را بررسی کنید. چنانچه زئولیت حاوی سدیم بالا باشد، نه تنها اثر مفیدی در خاک نخواهد داشت، بلکه به واسطه قابلیت تبادل یونی، سدیم را وارد خاک کرده و سبب سدیمی شدن خاک و مسمومیت گیاه می شود. این از مهم ترین مضرات زئولیت کشاورزی می باشد.

همچنین زئولیت کشاورزی از نظر یون های آمونیوم، کلسیم و پتاسیم فقیر باشد، آنها را از خاک جذب کرده و سبب فقر خاک و محدودیت رشد گیاه می شود. پس هر نوع زئولیتی مناسب استفاده در کشاورزی نیست. گاها زئولیتی که تحت عنوان زئولیت کشاورزی ارائه می شود، حاوی مقادیر زیادی ناخالصی می باشد. افزودن چنین زئولیتی به خاک زراعی نه تنها هیچ اثر مفید و مثبتی نخواهد داشت، بلکه ممکن است اثرات مخربی را به دنبال داشته باشد.

توصیه می شود برای خرید این کود زراعی هوشمند، حتما مراکز معتبر فروش زئولیت سمنان و یا شهرهای معروف دیگر را انتخاب کرده و از مشاوره کارشناسان این مجموعه ها بهره مند گردید.

با انتخاب زئولیت مرغوب و مناسب کشاورزی، علاوه بر ایجاد یک چرخه اکولوژیکی سالم به نفع سلامت انسان، مصرف نهاده های شیمیایی در تولید محصولات زراعی کاهش یافته و محصول سالم تری خواهیم داشت. فارسا ارگانیک در این باره گفته است:

زئولیت کشاورزی و کودهای زئولیتی بدلیل اختلاف فشار اسمزی، خاصیت تبادل یونی و ایجاد بالانس بین زئولیت ومحیط خارجی قادرند تشخیص دهند که یک گیاه در چه زمانی به چه مواد مغذی نیاز دارند و در زمان مقتضی آن ماده را برای استفاده گیاه آزاد می‌کنند. برای همین آمریکاییان زئولیت را کود هوشمند می‌نامند.

قیمت زئولیت کشاورزی

7

زئولیت کشاورزی بسته به درجه خلوص، نوع دانه بندی، جنس کیسه های بسته بندی، نوع برند و نوع خرید ( عمده یا جزئی ) با قیمت های متفاوتی عرضه می شود. توصیه ما بر این است که پیش از قیمت، از کیفیت زئولیت خریداری شده و تاثیر مثبت آن بر کشت و زرع خود مطمئن شوید. قیمت زئولیت کشاورزی مجموعه زئولایف بر اساس دانه بندی به شرح زیر می باشد:

قیمت فله انواع زئولیت در سال 1403

8

خرید زئولیت کشاورزی سمنان

شهر کویری سمنان خاستگاه معادن غنی زئولیت می باشد که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد. زئولیت کشاورزی سمنان از کیفیت بی نظیری برخوردار بوده و فاقد شوری می باشد. زئولیت سمنان پس از استخراج از معدن به کارخانه منتقل و دانه بندی و در نهایت بسته بندی می گردد. تولیدکنندگان زئولیت کشاورزی در سمنان با بهره گیری از نیروهای متخصص و با تجربه و با استفاده از دستگاه های مدرن و پیشرفته به تولید انبوه این کالا با تضمین کیفیت و عیار دست یافته اند.

مجموعه زئولایف پیشرو در عرضه مرغوب ترین زئولیت کشاورزی سمنان در دانه بندی مورد تقاضای خریداران محترم می باشد. 

کلام آخر

زئولیت یک ماده معدنی است که کاربردهای مختلفی در صنایع دارد. یکی از موارد مصرف آن در کشاورزی به عنوان اصلاح کننده طبیعی است. مزایای متعدد و بی نظیر این ترکیب در کشاورزی سبب شده کمتر به مضرات زئولیت کشاورزی پرداخته شود. در حالی که در صورت خرید زئولیت کشاورزی شور و بی کیفیت باید در انتظار آثار مخرب آن در کشاورزی بود.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.