کد خبر : 29213 / /
/

 

 

به گزارش مرجع دانلود معماری: نمای سنگ بهتر است یا آجر؟ این سوال، یکی از سوالاتی است که ذهن اغلب کسانی که در حال ساخت ساز هستند را به خود مشغول میکند. هر یک از مصالح ساختمانی با توجه به ساختار و ویژگی های خود میتوانند در کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرند. نمای ساختمان نیز یکی از قسمت هایی است که میتواند با مصالح مختلف پوشیده شود و ظاهری زیبا از ساختمان ارائه دهد. سنگ، آجر و آجرنما، چوب، شیشه، فلز، سیمان سفید و … از جمله این مصالح هستند.

نمای آجری یا نمای سنگی؟

نمای ساختمان سبک و سلیقه ی طراح، معمار و صاحب ملک را نشان داده و میتواند جلوه ی زیبایی از ساختمان را، قبل از ورود به آن، برای افراد تداعی کند. انتخاب متریال مناسب برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان هم از همین جهت اهمیت بالایی دارد. در ادامه به بیان مزایا و معایب و ویژگی های هر دو متریال پرداخته ایم تا بتوانیم آنها را باهم مقایسه کنیم.

سنگ ساختمانی برای نمای ساختمان

سنگ های ساختمانی دارای تنوع بالایی بوده و میتوانند با استحکام و مقاومت بالای خود، سالیان سال بدون آسیب باقی بمانند. این متریال در برخی رنگ ها مانند سنگ مشکی نما، هیچ گاه تکراری نشده و اصطلاحا از مد نمی افتد. هزینه بازسازی نمای ساختمان نیز با توجه به نوع ساختمان و مصالح متفاوت است. در ادامه به بررسی بیشتر سنگ ساختمانی پرداخته ایم.

مزایای استفاده از سنگ در نما

  • اغلب سنگ های ساختمانی با توجه به جنس خود، مقاومت بالایی دارند. سنگ طبیعی فوق‌العاده بادوام است و می‌تواند در شرایط آب و هوایی سخت مقاومت کند و آن را به انتخابی مناسب برای خانه‌هایی در آب و هوای مختلف تبدیل می‌کند. بسیاری از ساختمان های زیبا از سنگ های ساختمانی ساخته شده اند که عمر برخی از آنها به سال ها پیش باز می گردد.
  • سنگ ها میتوانند به قیمت ساختمان ارزش بیشتری دهند و نوعی سرمایه گذاری محسوب میشوند.
  • سنگ طبیعی به خنک‌تر ماندن ساختمان‌ها در داخل کمک می‌کند که در ماه‌های گرم‌تر مفید است.
  • رنگ و بافت های منحصر به فرد سنگ طبیعی، حس زیبایی بی انتها را ایجاد می کند. هر سنگ یک اثر هنری از طبیعت است که طرح هر تکه از آن منحصر به فرد است.
  • سنگ های ساختمانی اگر به درستی انتخاب شوند، برای استفاده در هرنوع شرایط آب و هوایی مناسب هستند.
  • سنگ با توجه به جنس، نوع فرآوری و کیفیت آن نیاز به نگهداری خاصی ندارد که آن را به انتخابی بی دردسر تبدیل می کند.
  • تنوع فرآوری سنگ میتوانند گزینه های پیش رو برای انتخاب را بیشتر کند. سنگ بوش همر با توجه به فرآوری خود، بافتی زبر و دارای اصطکاک دارد. در حالی که همان سنگ با پرداخت بوش همرچرمی، بافتی نرم و چرمی مانند دارد که حس متفاوتی از لمس سنگ ارائه میدهد.
  • برخی از فرآوری های سنگ مانند سنگ بوش همرچرمی، جرم پذیری بسیار پایینی داشته و به راحتی قابل تمیز شدن هستند. پس از مدت ها همچنان ظاهر اولیه خود را حفظ کرده و در مدت زمان طولانی قابل استفاده اند.

معایب سنگ برای نما

  • قیمت برخی سنگ ها نسبتا گران است.
  • نصب سنگ ممکن است زمان بر و با هزینه نسبتا بالا باشد.
  • سنگ به طور طبیعی مانند آجر عایق نیست، به این معنی که این ساختمان ها در زمستان به مراتب سردتر خواهند بود. سنگ به طور طبیعی سرد است. به این معنی است که اغلب ساختمان ها به یک لایه عایق اضافی نیاز دارند، در حالی که ساختمان های آجری احتمالاً نیازی به این ندارند.

آجر در نمای ساختمان

آجر از جمله مصالح ساختمانی محبوب است که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد. این متریال کاربردی نیز دارای مزایا و معایبی است که در این مطلب به برخی از آنها اشاره شده است.

مزایای به کارگیری آجر در نما

  • آجر نیز مانند سنگ، ماندگار و بادوام است و برای ساخت برخی از قدیمی ترین ساختمان های جهان مورد استفاده قرار گرفته است.
  • آجر در مقایسه با سنگ و سایر مصالح مانند چوب، سازگار با محیط زیست است و تولید آن باعث آسیب یا تخریب محیط زیست نمیشود.
  • آجر یک ماده عایق طبیعی است که به ساختمان کمک می کند در زمستان گرم تر بماند و در نتیجه مصرف انرژی و هزینه ها را کاهش می دهد.
  • آجرها طیف وسیعی از رنگ ها و بافت ها را متناسب با سبک های مختلف طراحی ارائه می دهند.
  • به طور کلی، آجر نسبت به برخی از سنگ های طبیعی مقرون به صرفه تر است.
  • آجر در طول سالها به حداقل نگهداری نیاز دارند.

معایب آجر در نما

  • ابعاد و اندازه های کمتری از آجر در بازار موجود است، در حالی که سنگ با ابعاد، رنگ و بافت های گوناگون در بازار عرضه میشود.
  • آجرها بافت ثابتی دارند که ممکن است عمق خاصیت را که سنگ طبیعی ارائه می دهد، ارائه نکند.
  • احتمال تغییر رنگ برخی آجرها و برخی سنگ ها در مدت زمان طولانی وجود دارد.
  • برخی آجر ها ممکن است شوره بزنند.

علت محبوبیت آجر و سنگ برای استفاده در نما

قبل از اینکه به جزئیات هر ماده بپردازیم، بیایید بررسی کنیم که چرا آجر و سنگ پس سالیان سال، همچنان از جمله متریال کاربردی در نما هستند و علت محبوبیت آنها چیست. همچنین دانستن مراحل برش سنگ در کارخانه هم خالی از لطف نیست.

  • استحکام و ماندگاری

سنگ و آجر هردو متریالی هستند که از استحکام و مقاومت قابل قبولی برخوردارند. همانطور که بیان شد، این دو مصالحی هستند که سال هاست در ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرند.

  • تنوع رنگ

سنگ و آجر هردو متریالی هستند که دارای تنوع نسبتا بالایی اند. سنگ ها با توجه به جنس و نوع فرآوری خود میتوانند رنگ های مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال سنگ مرمریت لاشتر طوسی یا مایل به مشکی است. اگر برروی این سنگ فرآوری همچون صیقلی انجام شود، رنگ آن تیره تر و سطح آن براق است. در حالی که پرداخت سندبلاست میتواند سطح سنگ لاشتر را مات و رنگ آن را به طوسی روشن تغییر دهد. همچنین آجرها در مجموعه‌ای از رنگ‌ها، از قرمز سنتی گرفته تا قهوه‌ای خاکی و خاکستری کم رنگ هستند. این تنوع، امکان انتخاب طراحی خلاقانه ای را فراهم می کند که متناسب با سبک های مختلف معماری باشد.

  • شرایط نگهداری

آجر و سنگ پس از نصب، به نکات و اصول خاصی برای نگهداری نیاز ندارند. نوع فرآوری و جنس سنگ میتواند در این مورد تاثیرگذار باشد.

  • تطبیق پذیری طراحی

آجرها و سنگ ها بسیار تطبیق پذیر هستند و می توان از آنها برای ایجاد الگوها و بافت های مختلف استفاده کرد. به راحتی میتوان از این دو متریال در ترکیب با سایر متریال بهره برد.

عوامل موثر در انتخاب مصالح مناسب نما

نمای سنگ بهتر است یا آجر؟ بررسی مزایا و معایب هر کدام

انتخاب متریال مناسب برای ساختمان، نیازمند بررسی و در نظر گرفتن نکات وعوامل مختلف است. در ادامه برخی از عواملی که به شما کمک کند که نمای سنگ بهتر است یا آجر، مطرح شده اند.

  • سلیقه و سبک مورد نظر

سبک شخصی شما و شخصیت معماری که می خواهید به دست آورید نقش مهمی در تصمیم گیری دارد. اگر ظاهر کلاسیک و سنتی را ترجیح می دهید، آجر می تواند انتخاب ایده آلی باشد. از طرف دیگر، اگر هدف شما ظاهری لاکچری یا مجلل است، سنگ طبیعی می تواند جلوه دلخواه را فراهم کند. همچنین برخی سنگ ها با فرآوری های خاص مانند اینجنت میتوانند حالت کهنه یا باستانی را داشته باشند.

  • بودجه و هزینه

قبل از انتخاب مصالح، لازم است هزینه مواد، نصب و نگهداری از آنها در نظر گرفته شود. آجر به طور کلی مقرون به صرفه تر از سنگ طبیعی است. با این حال، قیمت هریک از آنها ممکن است بسته به نوع و کیفیت آجر یا سنگ انتخابی متفاوت باشد. همچنین سنگ اگر به درستی انتخاب شود، دوام و عمرمفید بیشتری خواهد داشت ضمن اینکه ظاهر اولیه خود را حفظ میکند.

  • شرایط آب وهوایی منطقه

آب و هوای منطقه خود را در نظر بگیرید. در حالی که هر دو متریال بادوام هستند، سنگ طبیعی می تواند در برابر شرایط آب و هوایی شدید مقاوم تر باشد. علاوه بر این، سنگ به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد، در حالی که آجر ممکن است نیاز به تمیز کردن گاه به گاه داشته باشد.

  • انعطاف در طراحی

سنگ اگرچه از نظر رنگ کمتر تطبیق پذیر است اما به دلیل تنوع طبیعی در هر سنگ، می تواند ظاهری منحصر به فرد با رنگ های مختلف ایجاد کند. آجر طیف گسترده ای از انعطاف پذیری طراحی را با رنگ ها و الگوهای مختلف ارائه می دهد.

  •   اثرات زیست محیطی

هم آجر و هم سنگ از این نظر که مواد طبیعی هستند دوستدار محیط زیست هستند.

  • قوانین و مقررات محلی ساختمان

بررسی قوانین و مقررات ساختمانی محلی بسیار مهم است، زیرا ممکن است مصالح یا سبک خاصی را برای منطقه شما مشخص کنند. رعایت این دستورالعمل ها برای یک روند ساخت و ساز روان، ضروری است.

نتیجه گیری

نمای سنگ بهتر است یا آجر؟ انتخاب بین آجر و سنگ برای نمای ساختمان، بخصوص نمای بیرونی، تصمیمی است که باید با توجه به نوع طراحی، بودجه، سبک زندگی شما و سایر عوامل بیان شده، هماهنگ باشد. هر دو ماده مزایا و ملاحظات منحصر به فرد خود را دارند و در نهایت انتخاب شما به ترجیحات شخصی و در نظر گرفتن عوامل گوناگون که به بررسی آنها پرداختیم، بستگی دارد.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.