کد خبر : 353 / /
/

تحریم‌های آمریکا، فعلاً به شکلی نه چندان تهدید کننده، برخی از مقامات ترکیه را نشانه گرفته اما مشخص نیست پس از استقرار و تثبیت موقعیت تیم بایدن، چه اتفاقات تازه‌ای رخ خواهد داد.

 

مطابق سنت سالیان اخیر، اعلام تحریم، با وزارت خزانه داری است. وزارت خزانه ‌داری آمریکا با صدور بیانیه ‌ای اعلام کرد که سازمان صنایع دفاعی ریاست جمهوری ترکیه و اسامی برخی از مسئولان از جمله رئیس این مجموعه یعنی «اسماعیل دمیر» را در فهرست تحریم‌های خود گنجانده است.در این بیانیه، اعلام شده که علاوه بر دمیر، اسامی سایر مقامات سازمان صنایع دفاعی ریاست جمهوری ترکیه یعنی مصطفی آلپر دنیز، سرحد گنچ‌ اوغلو و فاروق یغیت وارد فهرست تحریم‌ های وزارت خزانه ‌داری آمریکا شده است.در چارچوب این تحریم‌ها، ورود مقامات سازمان صنایع دفاعی ریاست جمهوری ترکیه به آمریکا و دریافت وام و بدهی بیش از 10 میلیون دلاری از موسسات مالی بین ‌المللی ممنوع شده است. آمریکا با استناد به بند 231 «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» به خود اجازه می دهد که علیه افراد و سازمان‌ هایی که در زمینه‌ های دفاعی و اطلاعاتی با روسیه همکاری می ‌کنند، تحریم وضع کند.

تحریم امریکا علیه ترکیه

تحریم های آمریکا، فعلاً به شکلی نه چندان تهدید کننده، برخی از مقامات ترکیه را نشانه گرفته اما مشخص نیست اما پس از استقرار و تثبیت موقعیت تیم بایدن، چه اتفاقات تازه ای رخ خواهد داد.

پامپئو دست بردار نیست

مایک پامپئو وزیر امور خارجه که قبلاً اعلام کرده بود به زودی انتقال قدرت به ترامپ در کاخ سفید صورت خواهد گرفت، حالا و حتی در آخرین روزهای دوران مسئولین خود دست از سر ترکیه برنداشته و باز هم علیه آنکارا گارد گرفته است.

پامپئو در توییتی با لحن هشدارآمیز نوشته است: با وجود هشدارهای ما، ترکیه باز هم در مسیر خرید و آزمایش سیستم S-400 از روسیه پیش رفت. تحریم های امروز SSB ترکیه نشان می دهد ایالات متحده «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» را به طور کامل اجرا می کند. ما معاملات قابل توجه ترکیه با بخش دفاعی روسیه را تحمل نخواهیم کرد.

ظریف، محکوم کرد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، از نخستین افرادی بود که اقدام آمریکا را محکوم کرده و ضمن قرار دادن هشتگ «اول همسایگان» چنین نوشت:«اعتیاد ایالات متحده به تحریم‌ها و اهانتش به قوانین بین‌المللی بار دیگر به طور کامل نمایان شد ما تحریم های اخیر ایالات متحده علیه ترکیه را به شدت محکوم می کنیم و در کنار مردم و دولت آن هستیم.»

تحریم مرد شماره یک دفاعی

اسماعیل دمیر رئیس بخش صنایع دفاعی نهاد ریاست جمهوری ترکیه است که به طور مستقیم در تحریم آمریکا، به نام او اشاره شده است.

صنایع دفاعی ترکیه تا سال 2017 به عنوان یک سازمان زیرمجموعه وزارت دفاع فعالیت می کرد و اسماعیل دمیر از سال 2014 مدیریت این گروه را بر عهده داشت. اما در سال 2017 میلادی، سازمان مزبور، به یک اداره کل تحت نظر رئیس جمهور تبدیل شد و از آن روز تاکنون، این چهره مهم دفاعی ترکیه، ریاست آن را بر عهده داشته است.

پروفسور اسماعیل دمیر 60 ساله، ابتدا در دانشگاه فنی استانبول و در رشته مهندسی هوانوردی تحصیل کرده و سپس با استفاده از بورس دولتی به آمریکا رفته و تحصیلات خود را در کارشناسی ارشد و دکترای هوافضا در واشنگتن به پایان رسانده و سپس در کانادا نیز فعالیت پسا دکترای خود را تمام کرده و برای تدریس به ترکیه بازگشته است.

اما بعدها، باز هم برای تحصیل در چند حوزه تخصصی، به آمریکا رفته و در میشیگان و واشنگتن تحصیل کرده و از نخبگانی بوده که در سال 2002 میلادی و پس از قدرت گرفتن حزب عدالت و توسعه، از او دعوت شده به ترکیه بازگردد. او پس از بازگشت به ترکیه، در معاونت فنی هواپیمایی ملی ترکیه فعالیت کرده و از سال 2014 میلادی در بدنه دفاعی قرار گرفته است.

اسماعیل دمیر در مورد تحریم آمریکا نوشته است: «تصمیم تحریم اتخاذ شده توسط ایالات متحده، عزم ما را در گامهایی که برای منافع ملی و صنعت دفاعی خود تحت رهبری رئیس جمهور برمی داریم، بیشتر می کند. ما تحت هدایت رئیس جمهور اردوغان، اراده خود را برای تقویت صنعت دفاعی کاملاً مستقل و خودکفا، نشان می دهیم. هر تصمیمی که در خارج از کشور نسبت به خودم یا موسسه ما گرفته شود، مشی من و تیم من را تغییر نخواهد داد. به هیچ وجه قادر به جلوگیری از رشد صنعت دفاعی ترکیه نخواهند بود.»

تحریم امریکا علیه ترکیه

واکنش مقامات آنکارا

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: «آمریکا را به تجدیدنظر در اعمال این تحریم‌های ناعادلانه علیه ترکیه و بازگشت از اشتباه خود فرامی‌خوانیم.»

فواد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه نیز چنین نوشته است:«تصمیم تحریم اتخاذ شده توسط ایالات متحده، عزم ما را در گامهایی که برای منافع ملی و صنعت دفاعی خود تحت رهبری رئیس جمهور برمی داریم، بیشتر می کند. تحریم و تصمیم هیچ کشوری، نمی تواند بر ایستادگی ترکیه تأثیر بگذارد. ما این تصمیم ایالات متحده را محکوم می کنیم و دعوت می کنیم که در اسرع وقت از این نگرش اشتباه بازگردند.»

ابراهیم کالن سخنگوی رئیس جمهور و رئیس تیم مشاورین سیاست خارجی و امنیت ملی نهاد ریاست جمهوری، در پیامی کوتاه، نوشته است: «ترکیه، مراحل تحقق اهداف صنایع دفاعی را به روشی پایدار و مصمم ادامه خواهد داد.»

نومان کورتولموش معاون اردوغان و مرد شماره 2 حزب عدالت و توسعه به دور جدید روابط آنکارا – واشنگتن اشاره کرده و نوشته است:«در آستانه روابط جدید ترکیه و ایالات متحده، اعلامیه تحریم های یک جانبه ایالات متحده علیه کشورمان برای آینده روابط ما بسیار غیر منطقی و ناامید کننده است. ایالات متحده باید فوراً در مورد این ناعادلانه و مغرضانه تجدیدنظر کند. این حرکت مانع پیشرفت ترکیه در صنعت دفاع ملی و راهپیمایی ما به سمت ترکی بزرگ و قدرتمند نخواهد شد.»

مصطفی شن توپ رئیس پارلمان ترکیه چنین نوشته است: «تحریم نه با روح اتحاد و نه با اراده برای به دست آوردن مجدد یک متحد مطابقت ندارد. باور به این نگرش غلط که ترکیه موظف و ناچار است فقط از محصولات آنها در صنایع دفاعی استفاده کند منسوخ شده است. ما همچنان به برداشتن هر گام لازم برای دفاع از ملت خود ادامه خواهیم داد.»

همچنین حقی اویغور رئیس بنیاد مطالعات ایران شناسی ایرام در آنکارا، از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کرده و چنین نوشته است:«آمریکا، با وجود آن که از تحریم روسیه، ایران و ونزوئلا، نتیجه استراتژیک خاصی به دست نیاورده، حالا یک متفق عضو ناتو یعنی ترکیه را تحریم کرده است. این اقدامات، نتیجه محور نیستند و صرفاً باید آنها را روند محور دانست.»

فخرالدین آلتون مسئول بخش اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری ترکیه چنین نوشته است:«ما به جای هدف قرار دادن ترکیه با تحریم، انتظار داریم که ایالات متحده، متحد ما در ناتو، در جنگ ما علیه تروریست ها و اشخاص ثالثی که برنامه های شخصی خود را در همسایگی ما دنبال می کنند پشتیبانی کند. مشارکت استراتژیک بین ترکیه و ایالات متحده بسیار مهم است و نباید فدای اهداف کوتاه مدت سیاسی و دلجویی از لابی های ضد ترکیه شود. ما امیدواریم که ایالات متحده بدون تأخیر این اشتباه بزرگ را جبران کند.»

نکته مهم در مورد موضع گیری مقامات ترکیه علیه آمریکا، این است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، ترجیح داده اند دست کم در شرایط فعلی، موضع سفت و سختی نگیرند و منتظر آن باشند که در آینده، این پرونده را با تیم بایدن مدیریت کنند. با این حال، هنوز هم مشخص نیست که تیم جو بایدن بر اساس چه رویکرد و نگرش خاصی به پرونده های روسیه، اس 400 ترکیه و شرق مدیترانه خواهد نگریست و چند و چون روابط آنکارا و واشنگتن در ماه ها و سالیان آتی به چه شکلی خواهد بود.  

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.