کد خبر : 9117 / /
/

اخبار / اخبار سلامت / اخبار واکسن کرونا

​دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور گفت: با توجه به اینکه ما در حال حاضر در پیک کرونا قرار داریم، هر علائم شبه سرماخوردگی به احتمال زیاد کرونا است چرا که ویروس شایع در گردش کووید است و بنا براین شخصی که دچار این علائم شده و همزمان نوبت تزریق واکسنش هم فرا رسیده باید تا بهبودی و رفع کامل این علائم صبر کند و سپس برای تزریق واکسن اقدام نماید و به طور کلی فردی که دچار کرونا شده یک ماه پس از بروز اولین علائمش می‌تواند واکسن بزند.

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار پیشگیری از همه گیری این ویروس محسوب می شود. ایران از جمله کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا است، اما با توجه به تاخیر در تولید انواع واکسن کرونا ایرانی، همچنان نیاز به واردات واکسن کرونا در کشورمان احساس می شود. همچنین باید توجه داشت که کند پیش رفتن روند تامین و تزریق عمومی واکسن کرونا در ماه های گذشته منجر به بروز موج پنجم کرونا در کشورمان شده است.

تزریق واکسن کرونا 

دکتر آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور در پاسخ به این سوال که افرادی که دچار علائم شبه سرماخوردگی نظیر گلودرد، سردرد و ... می‌شوند، اگر نوبت واکسیناسیون آن‌ها فرا برسد، باید چند روز تزریق واکسن را به تعویق بیندازند؟، گفت: با توجه به اینکه ما در حال حاضر در پیک کرونا قرار داریم، هر علائم شبه سرماخوردگی به احتمال زیاد کرونا است چرا که هم اکنون ویروس شایع در گردش کووید است و بنا براین شخصی که دچار این علائم شده و همزمان نوبت تزریق واکسنش هم فرا رسیده باید تا بهبودی و رفع کامل این علائم صبر کند و سپس برای تزریق واکسن اقدام نماید و به طور کلی فردی که دچار کرونا شده یک ماه پس از بروز اولین علائمش می‌تواند واکسن بزند

واکسن کرونا

وی در پاسخ به این سوال که اگر فردی بین تزریق دو دز واکسن دچار این بیماری شود و نتواند در موعد مقرر تزریق دز دوم را انجام دهد، به تعویق افتادن واکسن مشکلی را به وجود نمی‌آورد؟، توضیح داد: این امر در واکسن‌های اسپوتنیک وی روسی و آسترازنکا مشکلی را به وجود نمی‌آورد چرا که شخص ۲ تا ۳ ماه بعد از تزریق دز اول می‌تواند دزدوم را تزریق کند و اگر دچار این بیماری شود، در این بازه زمانی بهبود پیدا می‌کند.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور ضمن اشاره به اینکه عدم تزریق واکسن در موعد مقرر می‌تواند در واکسن‌های غیرفعال نظیر سینوفارم سبب کاهش اثر گذاری آن‌ها شود، افزود: فاصله بین تزریق دو دز واکسن سینوفارم ۳ تا ۴ هفته است و هر چه قدر از زمان تزریق واکسن در موعد مقرر بگذرد و واکسیناسیون با تاخیر انجام شود، احتمال اینکه ایمنی واکسن کاهش یابد، بیشتر می‌شود و از طرفی دیگر اگر فردی در بازه زمانی فاصله بین تزریق دو دز دچار کرونا شود، مجبور است از زمان شروع اولین علائمش تا یک ماه تزریق دز دوم را به تعویق بیندازد و از این رو نمی‌تواند واکسن را در موعد مقرر بزند.

این متخصص عفونی ادامه داد: هر چه قدر تزریق واکسن در دز دوم به تاخیر بیفتد میزان تولید آنتی‌بادی کاهش می‌یابد و از این رو فردی که بیمار شده باید حداقل زمان را برای به تعویق انداختن دز دوم در نظر بگیرد و پس از بهبودی در اسرع وقت و اولین فرصت آن را دریافت کند و فعلا چاره‌ای جز انجام این کار نیست.

منبع: میزان

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.