کد خبر : 1281 / /
/

​گروهی از دانشمندان مدعی شده اند که نوعی روش شیمی درمانی بسیار حساس و ظریف را کشف کرده اند که برخلاف درمان های فعلی که علاوه بر سلول های سرطانی، سلول های اطراف را هم دربرمی گیرد، تنها سلول های سرطانی را هدف قرار داده و نابود می کند.

 درمان سرطان بسته به نوع سرطان شما ممکن است میسر باشد یا نباشد. هدف از درمان سرطان یا Cancer Treatment رسیدن به درمانی برای بیماری شما می باشد که یک طول عمر عادی را برای شما به ارمغان می آورد. درمان سرطان راه های زیادی دارد که بسته به وضعیت خاص شما ممکن است یک روش درمانی دریافت کرده یا ترکیبی از دو روش را برای بهبودی خود دریافت کنید.درمان سرطان با استفاده از جراحی، پرتو درمانی، داروها و سایر روش های درمان سرطان برای کوچک کردن سرطان یا متوقف کردن پیشرفت سرطان است. موردی دیگری که وجود دارد این است که راه درمان برای کوچک کردن یا کند کردن رشد سرطان است تا مدت زمان طولانی بدون علامت به زندگی زیبای خودتان ادامه دهید. درمان سرطان با استفاده از شیمی درمانی هم ممکن است. 

قبل از هر چیز بهتر است با مفهوم کلمه سرطان بیشتر آشنا شویم و راه های درمان سرطان را بشناسیم. رشد غیر قابل کنترل سلول های غیر طبیعی در هر نقطه از بدن را سرطان می نامیم. بیش از 200 نوع سرطان وجود دارد. هر چیزی ممکن است باعث ایجاد یک سلول غیر طبیعی شود که سرطان را به وجود بیاورد. آنچه مهم است، تشخیص به موقع سرطان می باشد که امید به اثربخشی درمان را به دنبال دارد. دسته بندی کلی عوامل مرتبط با سرطان یا عوامل بیماری زا به شرح زیر است:

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا سمی

قرار گرفتن در معرض تابش یونیزان

برخی از عوامل بیماری زا

 ژنتیک انسانی

هدف از درمان سرطان

درمان سرطان

روش های درمان سرطان با استفاده از جراحی، پرتو درمانی، داروها و سایر روش های درمانی برای کوچک کردن سرطان یا متوقف کردن پیشرفت سرطان است. راه های درمان زیادی وجود دارد که بسته به وضعیت خاص شما ممکن است یک روش درمانی دریافت کرده یا ترکیبی از دو روش را برای بهبودی خود دریافت کنید. هدف از درمان سرطان یا Cancer Treatment رسیدن به درمانی برای بیماری شما می باشد که یک طول عمر عادی را برای شما به ارمغان می آورد. بسته به نوع سرطان شما ممکن است، در مان شما میسر باشد یا نباشد. موردی دیگری که وجود دارد این است که راه درمان برای کوچک کردن یا کند کردن رشد سرطان است تا مدت زمان طولانی بدون علامت به زندگی زیبای خودتان ادامه دهید.

درمان اولیه سرطان

درمان سرطان

 هدف از این درمان این می باشد که به طور کامل سرطان را از بدن شما خارج می کنند و یا تمام سلول های سرطانی را از بین می برند. از هر گونه درمان سرطان می توان به عنوان یک درمان اصلی استفاده کرد، اما متداول ترین نوع درمان اولیه برای سرطان های شایع، جراحی است.

درمان کمکی سرطان

با توجه به اینکه ممکن است سلول های سرطانی بعد از درمان اولیه باقی بمانند، این درمان به از بین بردن یا کاهش احتمال بازگشت مجدد سرطان کمک بسزایی می کند. از هر گونه درمان سرطان می توان به عنوان درمان کمکی استفاده کرد از جمله: شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون درمانی و ... .

درمان تسکین دهنده سرطان

این درمان به تسکین عوارض جانبی درمان یا علائم ناشی از خود سرطان کمک می کند. جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی همگی برای تسکین علائم Cancer مورد استفاده قرار می گیرند. در کنار این موارد استفاده از داروها ممکن است درد، تنگی نفس و ... را تسکین دهند. همچنین قابل ذکر می باشد که درمان تسکین دهنده می تواند همزمان با سایر روش های درمانی که برای درمان سرطان شما در نظر گرفته شده مورد استفاده واقع شوند.

راه های درمان سرطان

درمان سرطان

راه های بسیاری در معالجه و تشخیص سرطان وجود دارد. گزینه های درمانی شما به عوامل مختلفی مانند نوع و مرحله سرطان، سلامت عمومی و ترجیحات شما بستگی دارد. شما و پزشک مربوطه با هم می توانید از مزایا و خطرات ناشی از هر درمان سرطان برای اینکه کدام یک از روش ها برای شما بهتر و مفید تر است، استفاده کنید در این قسمت به توضیح روش های درمان و جزئیات آن می پردازیم تا دید شما را به دنیای سرطان باز کنیم. سرطان و راه های درمان آن را برای شما بشکافیم تا با دانایی و اطلاعات بیشتر از این بیماری در مقابله و مواجه با آن از اطلاعات کافی برخوردار باشید. با وجود این بیماری زندگی برایتان شیرین و لذت بخش باشد.

جراحی و درمان سرطان

درمان سرطان

جراحی یکی از قدیمی ترین راه های درمان سرطان می باشد و امروزه هم برای درمان بسیاری از سرطان ها موثر است. هدف از عمل جراحی از بین بردن سرطان یا قسمت های بیشتر سرطان می باشد. این روش به حذف تومور سرطانی می انجامد. با این حال، تضمینی برای اینکه سلول های سرطانی به بافت های اساسی نفوذ نکرده باشند و از بین بردن آن ها غیر ممکن باشد وجود ندارد.

دلایل انجام عمل جراحی

آیا سرطان شیوع یافته یا برعملکرد سایر اندام های بدن تاثیر گذاشته

برای اینکه متوجه شوید سرطان در کجا واقع شده

برای از بین بردن یا برخی از سرطان

برای بازگرداندن ظاهر یا عملکرد بدن

برای رفع عوارض جانبی

تشخیص سرطان 

جراحی رایج ترین راه درمان سرطان است

شیمی درمانی

درمان سرطان

روش دیگری که در درمان سرطان کاربرد دارد، شیمی درمانی است. داروهای شیمی درمانی با جلوگیری از تقسیم سلول های سرطانی، سرطان را درمان می کند. بدن سالم دائما از طریق تقسیم و رشد سلول ها را جایگزین می کند اما با بروز سرطان سلول ها به طورغیر قابل کنترل تولید مثل می کنند. داروهای شیمی درمانی در تقسیم و تولید مثل سلول های سرطانی تداخل ایجاد می کنند. یک دارو به تنهایی یا ترکیبی از داروها می توانند این کار را انجام دهند. داروهای شیمی درمانی می توانند منبع تغذیه سلول های سرطانی را مورد حمله قرار دهند تا مواد غذایی لازم برای رشد سلول های سرطانی به آن ها نرسد. سیستم تقسیم سلولی سرطان را با مشکل مواجه می کند و از رشد آن ها جلوگیری می نماید. سلول سرطانی را به خودکشی ترغیب می کند که در اصلاح پزشکی به آن آپوپتوز می گویند.

شیمی درمانی می تواند عوارض جانبی متعددی به دنبال داشته باشد

پرتو درمانی یا رادیوتراپی

درمان سرطان

در پرتو درمانی از پرتو های پر قدرت مانند اشعه X یا پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. پرتو درمانی به 3 دسته تقسم می شود:

رادیوتراپی خارجی

رادیوتراپی داخلی (براکی تراپی)

رادیوتراپی سیستمیک

پرتو درمانی به DNA سلول های سرطانی و ناحیه مورد هدف آسیب وارد می کند و از تقسیم و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می شود. اگر چه در این روش به سلول های سالم آسیب وارد می شود ولی اکثر سلول ها سالم بهبودی خود را بدست می آورند. هدف از این درمان حداکثر آسیب به سلول های سرطانی و حداقل آسیب به بافت های سالم است.

پرتو درماین یکی از روش های درمان سرطان است

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی بعد از جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی جز درمان های تاثیرگذار محسوب می شود. در این درمان از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان به کار گرفته می شود. سرطان می تواند بدون بررسی در بدن شما زنده بماند زیرا سیستم ایمنی بدن شما را به عنون یک متجاوز تشخیص نمی دهد. سیستم ایمونوتراپی می تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند تا سرطان را ببیند و بعد آن را مورد حمله قرار دهد.

ایمونوتراپی یکی از روش های درمان سرطان است

هورمون درمانی

درمان سرطان

برخی از سرطان ها مانند سرطان سینه توسط هورمون های بدن شما تقویت می شوند. از بین بردن هورمون ها از بدن یا مسدود کردن اثرات آنها ممکن است که سلول های سرطانی از رشد خود دست بر دارند. هورمون درمانی بیشتر زمانی انجام می شود که سلول های سرطانی دارای گیرنده های هورمونی از جمله استروژنی و پروژسترونی باشند. به معنایی دیگر این درمان در افرادی که در تومور آن ها گیرنده های استروژن و پروژسترون مثبت باشد، اثر بهتری دارد. اما در مواردی دیگر در بانوانی که بعد از یائسگی مبتلا به سرطان سینه می شوند، صرف نظر از اینکه این گیرنده ها را دارند یا خیر، این نوع درمان انجام می شود. همچنین این نکته قابل توجه می باشد که هورمون درمانی برای جلوگیری از کاهش شکستگی در زنان یائسه موثر می باشد.

هورمون درمانی از روش های درمان سرطان است

درمان سرطان

برخی از روش های درمان تاثیر بسزایی در از بین بردن سلول های سرطانی دارند اما ممکن است با اشکالاتی نیز رو به رو باشند. به عنوان مثال جراحی و پرتودرمانی مؤثر است، اما آنها فقط یک منطقه سرطان را درمان می کنند. شیمی درمانی می تواند سلولهای سرطانی را که در سراسر بدن پخش می شود ، درمان کند اما دارای عوارض جانبی بسیار سمی است. همه این درمان ها امروزه هنوز در حال استفاده هستند و احتمالاً برای مدتی مورد استفاده قرار می گیرند، گرچه آنها تنها نوع درمان نخواهند بود. با پیشرفت علم تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان برای جامعه پزشکی آسان تر شده است. هر روز با کشف روش های درمان جدید و داروهای متناسب با آن مرگ و میر مبتلایان به انواع سرطان در سراسر دنیا کمتر می شود.

یکی از عوامل مهم که به نجات دادن زندگی شما کمک می کند، تشخیص زود هنگام و به موقع سرطان می باشد. شما با مطالعه و آگاهی بیشتر نسبت به انواع سرطان و روش های پیشگیری خطر ابتلا به آن را کاهش می دهید و یا در صورت بروز مشکل به پزشک مربوطه مراجعه خواهید کرد. مجموعه درمانی پردیس شیراز در راستای حفاظت و ارتقا سلامت شهروندان گامی بزرگ برداشته است. این مرکز شامل بخش های فیزیوتراپی، آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی می باشد که در کنار آن ها به ارائه خدمات تشخیص سرطان و ارائه خدمات فوق تخصصی رادیوتراپی می پردازد. در انستیتو کانسر پردیس کادر درمانی با تجهیزات مدرن، دانش و آگاهیشان نهایت تلاش خود را برای بهبودی و سلامت شما عزیزان به کار می گیرند. 

گروهی از دانشمندان مدعی شده اند که نوعی روش شیمی درمانی بسیار حساس و ظریف را کشف کرده اند که برخلاف درمان های فعلی که علاوه بر سلول های سرطانی، سلول های اطراف را هم دربرمی گیرد، تنها سلول های سرطانی را هدف قرار داده و نابود می کند.

شیوه جدید درمان سرطان

درمان سرطان

 این شیوه جدید که به فناوری ویرایش DNA وابسته است، روی موش ها آزمایش شده و نتایج به دست آمده رضایت بخش بوده است به طوری که دانشمندان قول داده اند به زودی و طی دو سال آینده می توانند این روش را روی نمونه های انسانی نیز آزمایش کرد.

به گزارش ایندیپندنت، محققان تأکید کرده اند که این روش هیچ عوارض جانبی به همراه ندارند و معتقدند که سلول سرطانی که به این روش درمان می شود دیگر هیچ وقت فعالیت خود را از سر نمی گیرد و برای همیشه از بین می رود. این روش درمانی به طور قطع، امید به زندگی را در بیماران مبتلا به سرطان را افزایش می دهد و به درمان بیماری خود امیدوار می شوند.

این اولین باری است که در دنیا از فناوری ویرایش ژنوم Crispr استفاده می شود و با کمک آن بخشی از DNA را قطع می کنند که به طور مؤثری در درمان سرطان در حیوانات مورد استفاده قرار گرفته است. محققان از این فناوری در سه درمان به کار می رود به طوری که به کمک این روش، قادر است با قطع DNA در سلول های سرطانی، تومور را نابود کرده و آن سلول ها دیگر زنده نمی مانند.

فناوری جدید درمان سرطان

درمان سرطان

البته دانشمندان بر این باورند که همچنان باید روی این فناوری مطالعات گسترده تری صورت گیرد اما آنچه که مسلم است این است که این فناوری می تواند سلول های سرطانی را نابود کند. آنها تأکید کرده اند امید به زندگی در موش های مبتلا به سرطان که این درمان را دریافت کرده اند، دو برابر افزایش یافته و احتمال زنده ماندن آنها با ابتلا به سرطان در مقایسه با گروه تحت کنترل 30 درصد بالاتر می رود.

محققان بر این باورند که اگر این روش درمانی را بخواهیم روی انسان ها تست کنند، در قالب نوعی درمانی شخصی سازی شده باید عمل کنند به گونه ای که این درمان را در بدن هر فرد و به طور اختصاصی استفاده کنند به طوری که تزریق عمومی یا تزریق مستقیم به داخل تومور را خواهند داد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.