کد خبر : 1668 / /
/

انتخابات ۱۴۰۰ در جبهه اصولگریان به نوعی دیگر در حال رقم خوردن است، جلسه ها و نوع رایزنی ها با کمی تفاوت نسبت به احزاب اصلاح طلب ادامه داشته و دارد، بزرگان این جبهه در تلاش بوده و هستند تا با کمترین هزینه نامزد خود را برای انتخاب به افکار عمومی معرفی کنند ولی هنوز این اجماع شکل نگرفته است.

انتخابات ۱۴۰۰ در جبهه اصولگریان به نوعی دیگر در حال رقم خوردن است، جلسه ها و نوع رایزنی ها با کمی تفاوت نسبت به احزاب اصلاح طلب ادامه داشته و دارد، بزرگان این جبهه در تلاش بوده و هستند تا با کمترین هزینه نامزد خود را برای انتخاب به افکار عمومی معرفی کنند ولی هنوز این اجماع شکل نگرفته است.

فتاح: کاندیدای ریاست جمهوری نمی شوم 

رئیس بنیاد مستضعفان درخصوص ورودش به انتخابات ۱۴۰۰ و گمانه زنی‌های رسانه ای نیز گفت: من در سال ۸۴، وزیر بودم و همین شیوه و روش را داشتم؛ زمانی هم که در بنیاد تعاون سپاه و کمیته امداد بودم هم همین رفتار و روش را داشتم؛ لذا این گمانه زنی ها اشتباه است چرا که من همین شیوه و روش را در همه این سالها داشته‌ام.

کاندیدای ریاست جمهوری

وی با بیان اینکه به شدت مراقبت است که حتی در گعده‌های سیاسی رفت و آمد هم نداشته باشد گفت: من به شدت مراقبم چراکه صرف حتی نیم ساعت از وقتم را در این موضوع، حیف می‌دانم.

فتاح خاطرنشان کرد: من به بنیاد علاقمندم و به حکم رهبر انقلاب برای خدمت به مردم افتخار می‌کنم.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان، رئیس بنیاد مستضعفان در پایان درخصوص تحلیل خود نسبت به انتخابات پیش رو نیز گفت: ما حتما نیاز به مشارکت بالا داریم و دشمنان ما نیز یکی از اهدافشان برای تحت فشار قرار دادن ما، کاهش مشارکت مردمی است؛ رهبر انقلاب نیز هفته پیش همین موضوع را تاکید کردند.

وی خاطرنشان کرد: لذا این شایعاتی که برای خالی کردن دل مردم، پخش می کنند بی اثر خواهد بود و مردم درک بسیار خوبی نسبت به شرایط و اوضاع دارند و ما امیدواریم انتخابات در یک فضای آرام و امن برگزار شود و دولتی ارزشی و جوان و حزب اللهی روی کار آید.

مصباحی‌مقدم: رئیسی کاندیدا شود قطعا کاندیدای جامعه روحانیت خواهد بود

عضو شورای مرکزی و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: اگر سیدابراهیم رئیسی کاندیدا شود عضوی از جامعه روحانیت هستند و قطعاً کاندیدای جامعه روحانیت خواهند بود.

کاندیدای ریاست جمهوری

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در خصوص اظهارات علیرضا زاکانی که گفته بود «جریانی در مقابل شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهرا داعیه وحدت دارد، اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید» به ایلنا گفت: من اطلاع دقیق ندارم و سخنگوی شورای وحدت بهتر می‌تواند در این رابطه اظهار نظر کند، اما آنچه که تا اینجا می‌دانم این است که تا امروز اصلا هیچ صحبتی در خصوص اینکه از آقای لاریجانی یا هر گزینه دیگری حمایت صورت گیرد، در شورای وحدت مطرح نشده است.

وی ادامه داد: یعنی دوستان شورای وحدت اصلا وارد صحبت درخصوص کاندیدا‌ها نشده‌اند که چه کسی کاندیدا باشد و به‌نظرم آقایان آدرس غلط می‌دهند.

مصباحی مقدم همچنین درخصوص اینکه جامعه روحانیت به دلیل اینکه از قدیمی‌ترین تشکل‌های جریان راست سنتی است و به این دلیل همکاری آن‌ها با لاریجانی محتمل دانسته می‌شود، بیان داشت: اینکه جامعه روحانیت قصد حمایت از آقای لاریجانی دارد را تکذیب می‌کنم و دروغ است. این یک نوع القای دروغ است، ما چنین تصمیمی نداریم، از قبل هم نداشتیم.

وی در پایان پیرامون احتمال حمایت جامعه روحانیت از حجت الاسلام رئیسی، اظهار داشت: ما نوعی گرایش و توجه را در جامعه روحانیت به شخص ایشان مشاهده می‌کنیم؛ کمااینکه در دوره قبل یعنی سال ۹۶ پیش از اینکه جمنا (جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب) به نتیجه برسد، این جامعه روحانیت مبارز بود که اعلام موضع کرد و از آقای رئیسی حمایت کرد. اگر ایشان کاندیدا شود عضوی از جامعه روحانیت هستند و قطعاً کاندیدای جامعه روحانیت خواهند بود.

محمد مهاجری: بعید است قالیباف بخواهد نامزدی ۱۴۰۰ را به رئیسی تعارف بزند

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر آقای رئیسی نیاید، قالیباف می‌آید، چون چیزی برای باختن ندارد. او ضعیف‌تر از همه روسای ادوار مجلس ظاهر شد و امروز به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند حتی برای موضوعاتی که مدنظرش است در مجلس اجماع رأی ایجاد کند بنابراین برای ادامه حضور در جایگاه ریاست مجلس انگیزه لازم را ندارد.

به گزارش نامه نیوز، محمد مهاجری درباره اعلام عدم کاندیداتوری محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: صحبت آقای پیرهادی رئیس شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت به نظر نمی‌رسد بیان کننده واقعیت ماجرا باشد. بعید می‌دانم جریان آقای قالیباف هدف اصلی اش این باشد که نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را به آقای رئیسی تعارف کند.

وی افزود: دو حالت برای مطرح کردن خبر عدم کاندیداتوری قالیباف در ۱۴۰۰ وجود دارد نخست آنکه ببینند افکارعمومی و کنشگران سیاسی اطراف سایرکاندیدا‌ها چه واکنشی نشان می‌دهد. حالت دوم آن است که نتیجه نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد آرای منفی آقای قالیباف رشد قابل توجهی پیدا کرده است. اگر او زمانی نفر دوم بود الان تا نفر چهارم تنزل کرده بنابراین به شکلی می‌خواهند آبرومندانه آقای قالیباف را از دور رقابت‌ها خارج کنند. ضمن آنکه بسیاری از سیاسیون و تحلیلگران سفر اخیر آقای قالیباف به روسیه را نقطه ضعف بزرگی در کارنامه او ارزیابی کردند و آقای قالیباف از این جهت مورد نقد‌های فراوانی واقع شد.

این فعال مطبوعاتی تأکید کرد: امروز شاهد این مسئله هستیم که برخی می‌گویند آقای قالیباف و آقای رئیسی هیچ کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوند که من احتمال این اتفاق را ضعیف می‌دانم. معتقدم اگر آقای رئیسی نیاید فضا کاملا به نفع اصلاح طلبان خواهد بود، چون آقای رئیسی تنها کاندیدایی است که می‌تواند مورد حمایت اکثریت قاطع اصولگرایان باشد.

وی با اشاره به رأی ۱۶ میلیونی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ افزود: این ظرفیت رأی برای آقای رئیسی ذخیره است، اما با این وجود اگر آقای رئیسی نیاید، قالیباف می‌آید، چون چیزی برای باختن ندارد. او ضعیف‌تر از همه روسای ادوار مجلس ظاهر شد و امروز به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند حتی برای موضوعاتی که مدنظرش است در مجلس اجماع رأی ایجاد کند بنابراین برای ادامه حضور در جایگاه ریاست مجلس انگیزه لازم را ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به چالش‌های نامزدی قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ یادآور شد: اگر آقای قالیباف در نبود آقای رئیسی بیاید قطعا اصولگرایان متفرق خواهند شد و با کاندیدا‌های متعدد وارد انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند، چون جبهه پایداری پشت سر او نخواهد آمد بلکه نامزد خود را به صحنه می‌آورد. همچنین احتمال آنکه جامعه روحانیت از آقای قالیباف حمایت کند ضعیف است و اگر هم این حمایت اتفاق بیفتد حمایت پررنگی نخواهد بود. ضمن آنکه برخی نامزد‌های اصولگرا نیز شاید کنار نروند، چون موقعیت خود را بهتر از آقای قالیباف می‌بینند.

مهاجری در پایان گفت: اگر آقای قالیباف برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نیاید معتقدم در ۳ سال آینده می‌تواند در جایگاه ریاست مجلس موفق باشد، اما اگر بیاید و پیروزی شود معتقدم در این صورت رئیس جمهور موفقی نخواهد بود. اگر هم رأی نیاورد در آن صورت برای تداوم حضور در همین جایگاه ریاست مجلس هم با چالش‌های مواجه می‌شود.

احمدی بیغش: آذری جهرمی می‌خواهد دیده شود و قصد نامزد شدن دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به فارس، گفت: مجلس دنبال این است تا مردم از زندگی جهنمی که حاصل عملکرد هشت ساله دولت روحانی است نجات پیدا کنند نه اینکه بار گرانی را سنگین‌تر کند.

محمود احمدی بیغش نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص گران کردن اینترنت از سوی مجلس اصلاً صحت ندارد، اظهار کرد: آقای آذری جهرمی دنبال این است که دیده شود به همین دلیل حرف‌های عجیبی مطرح می‌کند.

وی افزود: قبلاً مطالبی گفته شد که وزیر ارتباطات قصد دارد کاندیدای انتخابات سال ۱۴۰۰ شود و به همین دلیل چالش‌هایی ایجاد می‌کند تا شاید از کنار این چالش‌ها برای خود مقبولیتی ایجاد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس دنبال این است تا مردم از زندگی جهنمی که حاصل عملکرد هشت ساله دولت روحانی است نجات پیدا کنند نه اینکه بار گرانی را سنگین‌تر کند.

بیغش تصریح کرد: سیاست مجلس این است که متکی به داشته‌های داخلی خود باشیم و با کمترین هزینه بهترین دستاورد‌ها را از اینترنت و فضای مجازی داشته باشیم.

کنایه یک اصولگرا به احمدی نژاد: اگر حداد عادل دست فرح را بوسید تو صورت مادر چاوز را بوسیدی

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: شخصیت ها معصوم نیستند ولی اینکه هر کسی باب میل تو نبود با بولدوزر از روی آنها عبور کنی درست نیست.

منصور حقیقت پور چهره سیاسی اصولگرا، در رابطه با کاندیداتوری علی مطهری و اجماع اصولگرایان برای کاندیداتوری از او به برنا، گفت: بعضی از آقایان شانسی ندارند که در ۱۴۰۰ مجددا مورد تایید قرار بگیرند و فقط می خواهند سر زبان ها باشند.

او افزود: با شناختی که از این جو اصولگرا دارم بعید می دانم حتی حداقل توجهی از جهت معرفی به مطهری شود.

حقیقت پور با اشاره به عدم پذیرش رییسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد: ظرفیتی که در رییسی وجود دارد می تواند تولید اجماع کند و اگر او برای کاندیداتوری بیاید هیچ یک از کاندید های اصولگرایان محلی از اعراب ندارند. ولی در نبود او سبد کاندیداتوری اصولگرایان متکثر خواهد شد و آرا اصولگرایان بین افراد مختلف پخش می شود.

او تاکید کرد: امروز فضا در تب و تاب انتخابات است و می گویند می آییم و نمی آییم و همین شوهای سیاسی است که انتخابات را خوشمزه می کند و نمی توان روی این حرف ها برای روز انتخابات حساب کرد. افراد آمدن را مزه مزه می کنند. ما نباید عصبانی و نباید خوشحال باشیم باید صبر کنیم تا ببینیم چه می شود.

حقیقت پور با اشاره به جدال اخیر حداد عادل با محمود احمدی نژاد تصریح کرد: من احمدی‌نژاد را اصولگرا نمی دانم. اگر قبلا هم احساس می کردیم احمدی نژاد اصولگرا است در اشتباه بودیم، احمدی‌نژاد بدعتی در فضای سیاسی ما گذاشته است که جرمی بسیار سنگین و نابخشودنی بوده و آن در خصوص آبروی شخصیت های نظام است‌.

او اضافه کرد: شخصیت ها معصوم نیستند ولی اینکه هر کسی باب میل تو نبود با بولدوزر از روی آنها عبور کنی درست نیست. چه کسی برای نظام ماند؟! شاید من با حداد عادل اختلاف نظر سیاسی داشته باشم اما این حرکت ها و پرونده سازی های احمدی نژاد را قبول ندارم.

این چهره سیاسی اصولگرا یادآور شد: به احمدی نژاد بگویید اگر او دست فرح را بوسیده تو روی مادر چاوز را بوسیده ای! ضمن اینکه حرف احمدی نژاد تهمت، شایعه و بهتان است. احمدی‌نژاد شخصیت بدی دارد و متاسفانه هیچ کسی را به اندازه خودش قبول ندارد.

او در پایان گفت: اگر احمدی‌نژاد می خواست رجایی زمان باشد نباید در مقابل نظر و فتوای رهبری اجتهاد می کرد که این اجتهاد باطل است.

نماینده ادوار مجلس از فضاسازی کاندیداهای پنهان انتخابات ۱۴۰۰ می گوید

یک نماینده ادوار مجلس بر این باور است که کاندیداهای واقعی نمی گویند ما کاندیدا هستیم اما نیروها و عقبه آنها اقدام به فضاسازی می کنند تا در نظرسنجی ها وزنشان بالا برود. بنابراین سکوت کرده اند.

حجت الاسلام موسی قربانی از نمایندگان ادوار مجلس بر این باور است که هنوز آنچنان که باید تنور انتخابات داغ نشده است و صرفا یک سری اظهارنظرات غیرقطعی مطرح و لیست‌های غیرواقعی در فضای مجازی منتشر و دست به دست می‌شود.

او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن اینکه به مردم توصیه می‌کند با صندوق رأی قهر نکنند اما در عین حال از آنها می‌خواهد که فریب شعارهای زیبنده و فریبنده را نخورند و حتما در انتخابشان تعقل داشته باشند.

این چهره سیاسی اصولگرا بر این باور است که کاندیداهای واقعی نمی گویند ما کاندیدا هستیم اما نیروها و عقبه آنها اقدام به فضاسازی می کنند تا در نظرسنجی ها وزنشان بالا برود. بنابراین سکوت کرده اند. نمی خواهم نام کسی را ببرم. در واقع افراد شاخصی که احتمال کاندیدشدنشان وجود دارد سکوت کرده اند اما نیروهایشان فعال بوده و در حال فضاسازی هستند.

قربانی ضمن بی اطلاعی از آمدن یا نیامدن رئیسی به انتخابات، عنوان می‌کند که اگر واقعا افراد دیگری باشند که آقای رییسی هم آنها را قبول داشته باشد و بتوانند از عهده کار ریاست جمهوری بر بیاید شاید مناسب تر باشد. در نتیجه اولویت اول این است که فرد دیگری به عنوان کاندیدا بیاید تا قوه مجریه هم مانند قوه قضاییه سامان پیدا کند اما اگر نشد چاره ای نیست.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حجت الاسلام موسی قربانی از نمایندگان ادوار مجلس را می‌خوانید؛

*آقای قربانی! فضای سیاسی کشور و آرایش جریانات سیاسی را در چند ماه مانده به انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟

فضای کنونی چندان بد نیست اما به طور دقیق‌تر، هنوز آنچنان که باید تنور انتخابات داغ نشده است یعنی فقط یک سری اظهارنظرات مطرح می‌شود مبنی بر اینکه برخی به طور مستقل برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی می‌کنند و برخی نیز از سوی دیگران برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح می‌شوند. اخیرا هم یک سری‌ لیست‌های غیرواقعی منتشر می‌شود که مشخص نیست از کجا سر در ‌می‌آورد. به نظر بنده فضای انتخاباتی به خوبی پیش می‌رود البته اگر بخواهیم انتخابات در ایران، نظم پیدا کند باید کاری کرد که انتخابات به سمت انتخابات حزبی حرکت کند.

اصلاح‌طلبانی که پس از انتخابات پُز می‌دادند الان پاسخگو نیستند!

به عنوان مثال در شرایط فعلی کشور، حتی اصلاح‌طلبان که از روحانی حمایت کردند و پس از انتخابات به تعبیری پُز دادند که ما فلان هستیم و فلانیم، اما در حال حاضر تقریبا صددرصد آنها خودشان را پاسخگو نمی‌دانند. افرادی که نامشان را سلبریتی می گذارند فضاسازی بسیاری انجام دادند اما الان کسی مسئولیت برعهده نمی گیرد این وضعیت باید اصلاح شود در واقع فردی که برای ریاست جمهوری می آید دارای جایگاه و برنامه و یا به تعبیری حساب کتاب داشته باشد. با این جایگاه، بتوان کاندیدا معرفی کرد که همان احزاب و جریانات هستند که در نهایت باید پاسخگو باشند.

مردم نباید با صندوق رأی قهر کنند 

*مردم باید چه شاخصه هایی را برای انتخاب رییس جمهور در نظر بگیرند؟

ابتدا اینکه هیچ کس نباید با صندوق انتخابات قهر کند البته هستند کسانی که دلشان می خواهد این اتفاق بیفتد اما مردم باید مشارکت فعالی داشته باشند دوم اینکه مردم فریب شعارهای زیبنده و فریبنده را نخورند. به بیانی دیگر تا حدودی در کشور ما یک سری فضاسازی هایی از سوی برخی افراد صورت می گیرد از این رو به آسانی یک موجی ایجاد می شود که مردم نیز در آن موج قرار می گیرند و رأی می دهند. تقریبا اکثر ادوار انتخابات وضعیت بدین گونه بوده است بدین معنا که یکی حرف خوبی زده و موجی راه انداخته است در نتیجه به همان حرف ها و وعده های خود عمل نکرده است. مردم باید تعقل را مدنظر خود قرار دهند نه این شعارهای احساسی و زودگذر که یکی علیه دیگری راه می اندازد به کشور ضرر و زیان می رساند.

کاندیداهای واقعی سکوت کرده‌اند اما نیروهایشان در حال فضاسازی هستند

*کاندیداتوری رییسی و قالیباف که هر دو رئیس قوه هستند را به صلاح می دانید؟ اصولگرایان کاندیدای دیگری ندارند که روسای دو قوه دیگر را وارد میدان کنند؟

در حال حاضر از نظر بنده کاندیداهای واقعی نمی گویند که ما کاندیدا هستیم اما نیروها و عقبه آنها اقدام به فضاسازی می کنند تا در نظرسنجی ها وزنشان بالا برود. بنابراین سکوت کرده اند. نمی خواهم نام کسی را ببرم. در واقع افراد شاخصی که احتمال کاندیدشدنشان وجود دارد سکوت کرده اند اما نیروهایشان فعال بوده و در حال فضاسازی هستند. بسیاری از چهره های جریانات سیاسی همواره مطرح می کنند که اگر فلانی کاندید شود موقعیتش برای انتخابات خوب است یا با فلانی اجماع کنند خوب است.

تفاوت عمده انتخابات ما با جاهای دیگر دارد بحث بررسی صلاحیت ها است یعنی تنها کسانی که سابقه تایید صلاحیت دارند آنهم نه به صورت قطعی، به احتمال زیاد می توان روی آنها حساب باز کرد در مورد بقیه افراد مشخص نیست چه اتفاقی رخ دهد چون یک سری شاخصه هایی در قانون اساسی وجود دارد که این شاخص ها خط کش درست و حسابی ندارد و فعلا خط کشی آن در اختیار شورای نگهبان است شورای نگهبان هم تاکنون زیر بار شاخص برای اینها نرفته است.

به غیر از دو سه کاندیدا، بقیه در حال رایزنی با شورای نگهبان هستند

طرحی که نمایندگان در این مجلس ارائه دادند در همان زمان مصاحبه کردم و گفتم که شورای نگهبان این طرح را تایید نمی کند دقیقا همان صحبت های بنده در نظرات شورای نگهبان درباره آن طرح آمده است به عنوان مثال اینکه بگویند کاندیداها فلان مدت سابقه مدیریت داشته باشند شورای نگهبان این موضوع را ایجاد محدودیت برای افراد تلقی کرده و آن را به دلیلی رد می کند چون وضعیت ما این گونه است اظهارنظرها هم احتمالی است.

به بیانی دیگر گاهی اوقات در درون حزب مشخص است چه کسی می خواهد بیاید نهایتا بین دو، سه نفر نظرسنجی می کنند تا روی یک نفر به جمع بندی می رسند. بنابراین نمی توان نظر قطعی ارائه داد غیر از دو سه نفری که سابقه تاییدصلاحیت دارند هرچند آنها هم چندان قطعی نیستند چون ما رییس جمهوری داشتیم که در دوره بعدی انتخابات تایید نشده است اما اغلب دو سه نفری که سابقه تاییدصلاحیت دارند تایید می شوند. بقیه کاندیداها هم در حال رایزنی هستند. به عنوان مثال در ارتباط با بحث رجل سیاسی، برخی افرادی که مطرح هستند چندان فعالیت اجرایی نداشتند اما نامشان به عنوان کاندیدا برده می شود.

برخی کاندیداها می‌خواهند خود را به جایی بچسبانند تا برُد کنند

*پس چرا به دنبال مطرح شدن هستند؟

واقعیت امر این است عده ای یا جریاناتی هستند که می خواهند خودشان را به یک جایی بچسبانند و یا به تعبیری آویزان کنند تا در بین افکار عمومی به نوعی بُرد کنند بدین معنا که اگر کاندیداتوری آنها تایید شد یک فرد وجیه المله ای محسوب می‌شوند است که متعلق به جایی است که مردم به آن علاقه دارند در نتیجه برایش امتیاز مثبت محسوب می شود اگر تایید هم نشد باز هم از این موج استفاده می کند. در هر حال بُرد با آنهایی است که افرادی را مطرح می کنند که از سوابق اجرایی قابل توجهی برخوردار نیست.

متاسفانه وضعیت بدین گونه است همه اینها متاسفانه از روند بررسی صلاحیت ها در کشور ما نشأت می گیرد. با وجود اینکه در سیاست کلی انتخابات، رهبری فرمودند شاخص هایی تعیین شود اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است. در واقع سیاست های کلی انتخابات در سال ۹۵ ابلاغ شده است اما تاکنون در راستای آن سیاست ها هیچ اتفاقی رخ نداده است نه انتخابات مجلس نه انتخابات ریاست جمهوری.

در انتخابات مجلس بحث هایی مطرح شد که چندان هم در راستای چارچوب سیاست های کلی نبود. مثلا در سیاست های کلی، کاهش محدودیت ها مطرح شد یعنی کسی به خاطر شغلش از کاندیداتوری محروم نشود اما نمایندگان علی رغم اینکه براساس سیاست کلی آمده بود که استعفاهای کسانی که می خواهند کاندید شوند کاهش پیدا کند اما همچنان به آن اضافه کردند یعنی در انتخابات مجلس این سیاست های کلی اجرایی نشد در انتخابات ریاست جمهوری نیز اتفاقی نیفتاده است طرحی از سوی مجلس ارائه شد که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته و مشخص نیست به انتخابات سال آینده می رسد یا خیر.

نمی‌دانم رئیسی می‌آید یا نه

*در رابطه با بحث کاندیداها، به نظر می رسد علی رغم مخالفت آقای رییسی با حضور در انتخابات ریاست جمهوری، اما اصولگرایان چشم امیدشان به او است حال با توجه به اینکه رییسی اولین کاندیدایی است که از جایگاه ریاست قوه قضاییه، پا به میدان انتخابات ریاست جمهوری می گذارد ارزیابی شما از این موضوع چیست؟ حضور قاضی القضات در مناظرات چالش برانگیز نخواهد شد؟

بنده دقیق نمی دانم که ایشان می آید یا نمی آید.

رئیسی در جایگاه رئیس قوه قضاییه از اطلاعاتش استفاده ابزاری نمی‌کند

*از نگاه حقوقی بخواهیم به ورود رییسی به بحث مناظرات نگاه کنیم چه چالش ها و فرصت هایی را پیش روی او می بینید؟

مشخص نیست که به این اعتبار خوب باشد چراکه در هر حال ممکن است رییس قوه قضاییه یک سری اطلاعاتی داشته باشد و از آن اطلاعات، یقینا نمی تواند استفاده ابزاری کند کمااینکه ایشان قبلا هم این اطلاعات را داشته است. رییسی در دوره قبل هم که کاندیدا شده بود معاون اول قوه قضاییه بوده و از بسیاری اطلاعاتی که داشته استفاده نکرده است.

این مسئله را درباره ایشان شایسته نمی دانم و او هم این گونه نیست که بخواهد از اطلاعاتی که ممکن است داشته باشد استفاده کند. البته این اطلاعات را دیگران دارند. تنها کسانی که از برخی اطلاعات استفاده کردند یکی احمدی نژاد بود و دیگری هم آقای روحانی. این ها وارد چنین فازی شدند. احمدی نژاد، بسیار بیشتر استفاده کرد اما روحانی کمتر.

فضاسازی برای رقیب انتخاباتی با استفاده از اطلاعات، ناجوانمردانه است

*منظورتان چه نوع اطلاعاتی است؟

مثلا احمدی نژاد، پرونده استخدامی همسر میرحسین موسوی را روی میز گذاشت. در واقع اطلاعاتی که بتواند با آن فضاسازی کند. این اقدامات، اقدامات ناجوانمردانه است. یا مثلا دیوارکشیدن هایی که مطرح می شد. اینکه بنده می گویم مردم تعقل داشته باشند بسیار مهم است.

تخریب‌ها در زمان انتخابات نباید طبیعی تلقی شود

بحث بنده این است که این تخریب ها نباید طبیعی تلقی شود اینکه بنده می گویم حزبی با برنامه وجود داشته باشد تا بعدها پاسخگو باشد منظورم این است که نباید برخی فضایی ایجاد کنند و بر موج احساسات مردم سوار شوند. اگر از همه آنهایی که به صورت رسمی، چه حزبی چه فردی از آقای روحانی حمایت کردند حاضر نیستند مسئولیت قبول کنند دلیل آن هم همین حرف ها است مبنی بر اینکه موجی ایجاد کردند و موج سواری راه انداختند و در نهایت هم پاسخگو نیستند بنابراین ما باید انتخابات را به سمتی هدایت کنیم که برنامه هه تاثیرگذار باشد.

در حال حاضر نمایندگان مجلس باید این طرح را تصویب کنند مبنی بر اینکه هر کس رییس جمهور شد، صداوسیما دقیقا در مقطع زمانی شش ماه یا یکسال، با حضور همه این کاندیداها، شعارهایی که وی داده است را نقد کنند مبنی بر اینکه درست عمل کرده است یا خیر. یعنی در جایی ممکن است حرفهایی بزنند و مردم را بترسانند مثلا اگر می خواهید جنگ نشود به فلانی رأی دهید اگر می خواهید قیمت دلار پایین بیاید به فلانی رأی دهید. به هر حال یکسری از مردم می ترسند اما وقتی انتخابات که به پایان می رسد زیر همه حرف ها و وعده هایشان می زنند.

هیچ رئیس‌جمهوری را تاکنون به خاطر شعارهای نادرست مواخذه نکرده‌ایم

ما تاکنون هیچ کس را به خاطر شعارهای نادرست مواخذه نکردیم در کل این دوازده دوره ریاست جمهوری، هیچ رییس جمهوری را مورد مواخذه قرار ندادیم اما الان بسیار راحت همان حرف ها را مطرح می کنند. بنابراین باید کاری کنیم که جلوی این کارهای احساسی و تخریبی گرفته شود و مردم هم به سراغ برنامه کاندیداها و تعقل بروند تا در نهایت پیگیر آن برنامه ها شده و آن فرد منتخب را مورد بازخواست قرار دهند.

بهتر است رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری نیاید 

*درباره آقای رییسی برخی بر این باورند که بهتر است او در همان جایگاه ریاست قوه قضاییه بماند از نگاه شما چطور؟ حضور او در مناظرات چه معایب و مزایایی دارد؟

بنده بر این باورم که اگر واقعا افراد دیگری باشند که آقای رییسی هم آنها را قبول داشته باشد و بتوانند از عهده کار ریاست جمهوری بر بیاید شاید مناسب تر باشد. آقای رییسی تسلط کافی بر امور قوه قضاییه پیدا کرده است در عین حال موفقیت های نسبی خوبی هم داشته است یک سری برنامه ها دارد که باید عملیاتی شود چراکه مدت زیادی نیست که آغاز به کار کرده اند.

شایدترجیح این است که آقای رییسی کمک کند و فرد دیگری به میدان انتخابات بیاید اما طبیعتا اگر افراد دیگری که هستند به اجماع و وحدت نرسند ممکن است گروه ها به آقای رئیسی فشار بیاورند و ایشان هم قبول کند. اگر ایشان هم قبول کند به هر حال کار خوبی است اما بنده بر این باورم که شخص آقای رییسی کمک کنند در درجه اول، فرد دیگری بیاید چون آقای رییسی به دنبال پُست شخصی نیست بلکه می خواهد خدمت کند الان در قوه قضاییه هم به خوبی می تواند خدمت کند چه بسا در بسیاری از موارد بیشتر از قوه مجریه خدمت کرده باشد.

دست آقای رییسی در قوه قضاییه باز است و مزاحمت های کمتری نیز دارد به راحتی می تواند به جامعه خدمت کند در نتیجه اولویت اول این است که فرد دیگری به عنوان کاندیدا بیاید تا قوه مجریه هم مانند قوه قضاییه سامان پیدا کند اما اگر نشد چاره ای نیست.

نمازی: اختیارات حزب کارگزاران در انتخابات شوراها به استان‌ها محول شود

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: تاکنون صحبتی درباره فعال شدن حزب در انتخابات شوراها نشده و بهتر است حزب به استانها اختیارات دهد تا نامزدهای مورد نظر خود را معرفی کند.

علی محمد نمازی در گفت و گو با ایرنا، گفت: آخرین مواضع حزب کارگزاران از سوی سخنگو اعلام شد و مرعشی درباره صبر اصلاح‌طلبان تا زمان احراز صلاحیت‌ها سخن گفت. قرار شد احزاب اصلاح طلب، نامزد خود را معرفی و در موعد مقرر ثبت نام کنند. بعد از تایید صلاحیت‌ها در نهاد ائتلافی اصلاح‌طلبان اجماع سازی ‌شود و تنها یک نفر باقی بماند.

این فعال سیاسی، نامزد حزب کارگزاران را در هر شرایطی محسن هاشمی عنوان کرد و درباره فعالیت این حزب در انتخابات شوراها، گفت:تاکنون صحبتی درباره فعال شدن حزب در انتخابات شوراها نشده و بهتر است حزب به استانها اختیارات دهد تا نامزدهای مورد نظر خود را معرفی کند.

نمازی، حزب کارگزاران را پایبند به تصمیمات سازوکار اجماعی اصلاح طلبان دانست و درباره چند دستگی میان اعضای شورای مرکزی حزب در حمایت یک نامزد شبیه آنچه در انتخابات ۱۳۸۸ رخ داد، گفت: احتمال چند دستگی در حزب کارگزاران کم است اما در کشوری که نقش حزب در انتخابات کم و تشریفاتی است چنین مساله‌ای وجود دارد.

وی درباره تلاش دستگاه دیپلماسی برای برچیدن تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها، نتیجه‌ای خلاف اسمش دارد زیرا تحریم‌ها زمانی برچیده می‌شود توافق‌نامه برجام احیا شود و همه طرف‌ها به تعهدات خود عمل کنند. نباید این وضعیت را بدتر کنیم و مصوبه مجلس، هزینه ایران برای برگشت و احیای برجام را بالا می‌برد. رییس سازمان بین المللی انرژی هسته‌ای به ایران آمد تا این موضوع را حل کند و ما از پروتکل الحاقی بیرون نیاییم.

نمازی اضافه کرد: این موضوع می‌تواند بهانه زیادی دست طرف مقابل دهد. حتی روسیه هم به ایران توصیه کرد که از پروتکل الحاقی خارج نشود. در واقع این نشان می‌دهد که روسیه هم نگران است و نمی‌خواهد ایران تعهدات خود را کم کند. الان بهترین فرصت برای پذیرش داوری سازمان ملل، عمان و قطر است تا در نشست برجام کار شروع شود.

آیا رئیسی و قالیباف وارد انتخابات ریاست جمهوری می شوند؟/ ناصر ایمانی پاسخ می دهد

یک تحلیلگر مسائل سیاسی کشور گفت: اصل بر این است کسانی که مسئولیت ریاست یک قوه را دارند، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند، اما مسئله انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است و اگر افراد توانمندی در این انتخابات شرکت نکنند احتمال حضور رئیسی یا قالیباف وجود دارد.

ناصر ایمانی در گفت وگو با ایسنا، درباره احتمال ورود رئیسی و قالیباف به انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آقای رئیسی واقعا خودش تمایل ندارد وارد انتخابات شود، زیرا اقدامات او در قوه قضاییه متوقف می‌ماند، اما عده ای از جریان های سیاسی تمایل دارند که به خاطر اهمیت جایگاه ریاست جمهوری، وی وارد انتخابات شود. به هر حال اهمیت جایگاه ریاست جمهوری از ریاست قوه قضائیه بیشتر است. این افراد معتقدند که آقای رئیسی هم میان اصولگرایان و هم میان اصلاح طلبان رای دارد. در واقع مسئله آنها اهمیت جایگاه ریاست جمهوری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر انتخاب این نیست که آقای رئیسی قوه قضائیه را انتخاب کند یا خانه نشین شود. ما در مورد این موضوع بحث نمی کنیم، بلکه مقایسه ما بین ریاست قوه قضائیه و ریاست جمهوری است و کسانی که از آقای رئیسی دعوت می کنند معتقدند ریاست قوه مجریه مهمتر از ریاست قوه قضائیه است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اعتقاد من این است که آقای رئیسی در حال حاضر تمایلی به حضور در انتخابات ندارد، اما اگر در میان کاندیدهای انتخابات کسی وجود نداشته باشد که بتواند کشور را در این شرایط برای چهار یا هشت سال به خوبی مدیریت کند، احتمال دارد که به انتخابات ورود کند.

وی درباره شکست رئیسی در انتخابات ۹۶ گفت: آن موقع شرایط به گونه دیگری بود. مردم شناخت کمتری از آقای رئیسی داشتند، زیرا او رئیس تولیت آستان قدس بود، اما در این چند سال شناخت مردم بیشتر شده است و نظرسنجی ها هم نشان می دهد که میزان رای رئیسی افزایش یافته است.

ایمانی در مورد احتمال حضور قالیباف در انتخابات هم خاطرنشان کرد: اگر رئیسی وارد انتخابات شود حتما قالیباف کاندید نمی شود، اما اگر رئیسی نیاید، احتمال کاندید شدن قالیباف وجود دارد. تفاوت قالیباف با رئیسی این است که او کارهای اجرایی و مدیریتی زیادی کرده و کارنامه مفیدی هم داشته است و ممکن است اگر رئیسی نیاید، او به انتخابات وارد شود. اگر کاندیدای قابلی وارد انتخابات نشود که تاکنون نشده، احتمال حضور قالیباف وجود دارد. من معتقدم قالیباف در جایگاه ریاست جمهوری می تواند مفیدتر از جایگاه ریاست مجلس باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان گفت: اصل بر این است کسانی که مسئولیت ریاست یک قوه دیگر را دارند، آن قوه را ترک نکرده و در انتخابات شرکت نکنند، اما مسئله ریاست جمهوری خیلی مهم است و به نظر من اگر افراد شایسته ای که توانمندی اداره یک کشور را ندارند، در انتخابات حضور نداشته باشند، احتمال حضور رئیسی یا قالیباف وجود دارد.

توصیه یک نماینده مجلس به کاندیداهای ردصلاحیت شده

نماینده نجف‌آباد در مجلس گفت: افرادی بودند که برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰ هزینه‌های کلان گدایی کردند که اینها پول کثیف است و باید دستگاه‌های امنیتی با دقت رصد کنند.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در مجلس، در رابطه با “اعلام حضور برخی از چهره های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: همانطور که کدخدایی، دبیر شورای نگهبان و ریاست پژوهشکده، به درستی بیان کرد افرادی که رد صلاحیت شدند و دلیل رد صلاحیت به انها اعلام شده در صورتی که رد صلاحیت همچنان باقی است، بهتر است نه برای خودشان، نه برای کشور و نه برای نظام هزینه درست نکنند، زیرا همین هزینه تراشی می تواند یک نکته منفی در پرونده آنها باشد. افرادی که یک بار در عرصه انتخابات رد صلاحیت شدند ولی همچنان دارای ایرادی هستند برای مملکت و شورای نگهبان هزینه تراشی نکنند و کاندیدا نشوند.

به گزارش برنا، او در پاسخ به این سوال که “آیا این امر در طرح اصلاح قانون انتخابات دیده شده است” ادامه داد: خیر اما در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودیت هایی مانند سن، مدرک تحصیلی و چهار سال سابقه کارهای بزرگ دیده شده و این تعداد ثبت نام را محدود می کند.

ابوترابی افزود: باید از ورود پول های کثیف به انتخابات با نظارت استصوابی شورای نگهبان جلوگیری شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. افرادی بودند که برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰ هزینه های کلان گدایی کردند که این ها پول کثیف است و باید دستگاه های امنیتی با دقت رصد کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی: ائمه جمعه در انتخابات از شخص حمایت نکنند 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی به لزوم تبیین شاخص‌های رئیس جمهور اصلح توسط روحانیون اشاره کرد و گفت: حلقه های صالحین باید در راستای افزایش مشارکت مردم در انتخابات فعالیت کنند.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام رضا نوری ظهر یک شنبه در نشست سرمربیان حلقه‌های صالحین خراسان شمالی که در دفتر امام جمعه بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: طرح شجره طیبه صالحین اقدام شایسته‌ای بود که مطرح و راه‌اندازی شد و تاکنون هم نتایج مناسبی در پی داشته است.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: برای انجام کار تربیتی در حوزه‌های مختلف اعم از حیطه‌های معرفتی و بصیرتی، فعالیت تبلیغی سنتی مبتنی بر منبر و صحبت یک‌طرفه کافی نیست؛ زیرا اگرچه این شیوه تبلیغی تأثیرات خود را دارد ولی در دنیای امروز تنها نمی‌توان به تبلیغ و منبر سنتی اکتفا کرد.

وی افزود: زمانی مخاطبان، مختص ما بودند و جای دیگری نمی‌رفتند؛ زیرا رسانه‌ها و فضای مجازی به‌صورت امروزی نبودند و امپراتوری رسانه‌ای درست نشده بود که اذهان جامعه را درگیر خود کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: اکنون شرایط رسانه‌ای به‌گونه‌ای شده که متأسفانه بسیاری از داخلی‌های ما هم بازنشر کننده همان مطالب لیبرال مسلک‌ها و دنیای غرب هستند؛ به‌گونه‌ای که وقتی جهان غرب مطلب و تحلیلی را کار می‌کند آن مطلب به‌کرات در داخل کشور هم بازنشر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تصریح کرد: در چنین شرایطی رسانه سنتی منبر به‌تنهایی کافی نیست؛ زیرا اگرچه منبر تحرک و انگیزه ایجاد می‌کند ولی برای پردوام بودن نیاز به کار تشکیلاتی با استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارهای مختلف دارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مصادیق کار تشکیلاتی حلقات صالحین است، اظهار کرد: راه‌اندازی حلقه‌های صالحین از اقدامات ستودنی است؛ زیرا در قالب آن علما و روحانیان به‌صورت تشکیلاتی در عرصه تربیتی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در زمینه‌های فرهنگی و تربیتی نیاز مبرمی به کار تشکیلاتی داریم که این موضوع در بستر شجره طیبه صالحین ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری تاکید کرد: برای تحقق اهداف این حوزه، باید دقت کنیم حلقه‌های صالحین یک‌طرفه نباشند؛ زیرا در این صورت کارکرد حلقه‌های صالحین همانند منبر سابق می‌شود که در دوره کنونی کارایی کافی را ندارد.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: در حالی که دشمن برای مقابله با نظام و اسلام کار تشکیلاتی می‌کند، ما هم باید با کار تشکیلاتی جلوی دشمن را بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت طرح مباحث و مسائل روز در حلقات صالحین، افزود: باید در هر جلسه‌ای مهم‌ترین مسئله آن مقطع را شناسایی کرده و راجع به آن بحث و گفت‌وگو کنیم؛ زیرا اگر در رابطه با موضوع سخن «هرچه پیش آمد خوش‌آمد» باشد این جلسات نمی‌تواند تأثیرگذاری زیادی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با اشاره به اینکه ائمه جمعه در انتخابات حق حمایت شخصی ندارند، گفت: اگر مشارکت در انتخابات کم شود طمع‌های دشمن نسبت به نظام افزایش می‌یابد و این موضوع باید برای مردم تبیین و تفهیم شود.

امام جمعه بجنورد بیان شاخص‌ها را امری ضروری دانست و بیان داشت: در این زمینه جهت‌گیری مقام معظم رهبری تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی است و ما روحانیان باید شاخص‌های مطروحه از سوی رهبر معظم انقلاب را برای مردم تبیین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در این زمینه باید تصمیم‌ساز باشیم نه تصمیم گیر، افزود: روحانیان و ائمه جمعه و جماعات می‌توانند در عرصه انتخابات بدون ورود به مصادیق، شاخص‌ها را مطرح کرده و تصمیم‌ساز باشند و کاری کنند که مردم درست تصمیم بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری در انتها گفت: باید در چند ماه منتهی به انتخابات در حلقات صالحین، در راستای افزایش مشارکت مردم و نیز بیان شاخص‌ها کار و فعالیت مضاعفی صورت گیرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.