کد خبر : 3981 / /
/

بحث یارانه‌های نقدی در دولت محمود احمدی‌نژاد به یک معضل ساختاری تشدید شده برای اقتصاد ایران تبدیل شد و به رغم نادرستی این رویکرد، کاندیداهای اصولگرا در انتخابات‌های بعدی، همین موضوع را مورد تایید و تاکید بیشتری قرار دادند.

هرچند دولت ایران با بحران یارانه‌های نقدی و همچنین سوبسیدهای پنهان دست به گریبان است و اثرات سیاست‌های حمایتی ادوار پیشین و فعلی در قالب کمک‌های یارانه‌ای، سبب تشدید تورم در کشور شده است، بازهم اصولگرایان دست از تبلیغات یارانه‌ای برنمی‌دارند. این در حالی است که اکثر کاندیداهای مشهور اصولگرا، سابقه حضور در مجلس و یا دولت دارند و با چالش‌های اجرایی کشور از جمله وضعیت پایه پولی و تورم 

ی کامل دارند. در این گزارش به مرور دیدگاه‌های کاندیداهای اصولگرای انتخابات ۱۴۰۰ درباره یارانه‌ها خواهیم پرداخت.

انتخابات 1400 رئیسی 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی

انتخابات 1400

وی که سابقه کاندیداتوری و شکست در انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه دارد، هم اکنون در مصدر ریاست قوه قضائیه حضور دارد و احتمالا به عنوان کاندیدای اصلی جریان اصولگرا در انتخابات حضور داشته باشد. هرچند تاکنون از ایده انتخاباتی خود برای یارانه‌ها پرده‌برداری نکرده است اما در دوره گذشته، وعده ده برابر کردن یارانه نقدی و رساندن آن به ۴۵۰ هزار تومان را داد و همچنین از یک بیمه بیکاری مشابه به یارانه تحت عنوان‌کارانه (مشابه ایده محمدباقر قالیباف) پرده برداشت که برای هر فرد بیکار، علاوه بر افزایش ۱۰۰۰ درصدی یارانه نقدی، بیمه بیکاری به ارزش ماهانه ۲۰۰ هزار تومان بدهد. بدیهی بود که توزیع این مبلغ در میان جمعیت ۶ میلیون نیروی بیکار وقت، ۳۹۰۰ میلیارد تومان در هر ماه و ۴۷ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان در هر سال به فرض ثابت ماندن تا پایان چهار سال (در صورت پیروزی در انتخابات) باری معادل ۱۹۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به پایه پولی کشور تحمیل می‌کرد که در صورت‌عدم تزریق نقدینگی در حالات دیگر (فرض غیرممکن)، تورم در کشور از مرز ۷۸ درصد عبور می‌کرد. 

مرد همیشه کاندیدای اصولگرایان که علاوه بر شکست در انتخابات مجلس ششم، سابقه حضور بدون پیروزی در انتخابات‌های ۱۳۸۴.۸۸ و ۹۲ را نیز دارد که هرگز منتج به پیروزی و حضور وی در دولت، حاوی نتیجه نبوده است. اکنون وی برای بار چهارم در انتخابات ریاست جمهوری پس از ۱۶ سال تلاش، حضور دارد و می‌خواهد بخت خود را آزمایش کند. وی از ابتدای سال ۸۹ و آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها مخالف پرداخت نقدی یارانه‌ها بود و آن را تورم‌زا می‌دانست. فرمانده پیشین سپاه پاسداران و دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیشتر از ایده یارانه سبز برای حمایت از تولیدات کشاورزی و دامی رونمایی کرده بود و بعدتر هم طرح حمایت از ۴ دهک را رونمایی کرد که در این طرح بنا بود به ۴ دهک یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت کند و با آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، مبالغ عایدی را به شکل تسهیلات کم بهره در اختیار صنایع قرار دهد تا به زغم خودش تولید رونق بگیرد. 

سردار رستم قاسمی

وزیر نفت پیشین در دولت احمدی‌نژاد که سابقه فرماندهی قرارگاه خاتم و مشاور فرماندهی کل سپاه قدس را در کارنامه دارد، از طرح یارانه‌ای خود در حوزه سوخت رونمایی کرد و با انتقاد از یارانه حامل‌های انرژی و به طور مشخص بنزین، مدعی شد که یارانه سوخت به شکل عادلانه توزیع نمی‌شود. مجری طرح ضربتی خودکفایی بنزین، وعده داد که در دولت احتمالی او، یارانه انرژی از طریق کد ملی به افراد تعلق بگیرد تا هرکس به اندازه نیازش از این یارانه استفاده کند. هرچند که وی بیش از یک توئیت، جزئیات بیشتری از ایده خود منتشر نکرده است و حتی در مصاحبه با یک خبرگزاری داخلی از جزئیات ایده خود درباره یارانه‌ها طفره رفته است. با این حال گفته که برنامه ویژهای برای این قضیه دارد که اجرای آن به شکل فوریتی میسر نیست و نیاز به زمان دارد. 

انتخابات 1400 سعید محمد

سردار سعید محمد 

انتخابات 1400

این کاندیدای دیگر اصولگرا، که همچون دو کانیدای دیگر سابقه نظامی دارد، پس از بروز جنجال‌هایی از فرماندهی قرارگاه خاتم کنار رفت. مجری پروژه‌های حاشیه همچون اطلس مال و سد گتوند، معتقد است که برای یارانه‌ها باید بیگ دیتا ایجاد شود و افراد پردرآمد از دریافت یارانه منع شوند. او همچنین وعده داد که به جز بنزین، که حداکثر تا سطح ۵ هزار تومان افزایش قیمت خواهد داشت، سایر حامل‌های انرژی با افزایش قیمت چندانی مواجه نخواهند شد و او قرار است که از محل افزایش مالیات اقشار ثروتمند، یارانه بیشتری به فقرا بپردازد که هنوز مبلغ مورد نظر خود را نیز اعلام نکرده است. 

تحریریه گسترش نیوز قصد دارد تا پیش از انتخابات و در راستای شعار «با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید»، اقدام به افزایش آگاهی عمومی درباره برنامه‌های اقتصادی کاندیداهای مطرح حاضر در انتخابات کرده و گزارشات مفصلی از رویکردها و برنامه‌های این افراد در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.