کد خبر : 11244 / /
/

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرده است: کمیسیون اعلام کرد، با توجه به تصمیم دولت برای استرداد لایحه دو فوریتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، این لایحه از چرخه بارگذاری در سامانه قوانین خارج شد.

به نظر می‌رسد همان اتفاقی که درباره یارانه ۴۵ هزار تومانی دولت محمود احمدی‌نژاد افتاده، درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی دولت حسن روحانی هم خواهد افتاد. سیاست‌هایی که هرچند نیاز به اصلاح دارند اما دولت‌های پس از آنها امکان آن را ندارند.

 

دقایقی پیش خبر رسید که دولت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را پس گرفت.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرده است: کمیسیون اعلام کرد، با توجه به تصمیم دولت برای استرداد لایحه دو فوریتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، این لایحه از چرخه بارگذاری در سامانه قوانین خارج شد. (مهر)

این درحالیست که حتی رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفته است: رانت و فساد یعنی اینکه شما ارز۴۲۰۰تومانی را بگیرید و کالا را با چند برابر قیمت ارز آزاد در اختیار تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دهید و از جوابگویی نیز فرار کنید.(ایسنا)

این سخنان درحالی مطرح است که برخی نگران حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای بخش دارو بودند اما به نظر می‌رسد حتی در این بخش نیز توزیع رانت و فساد قابل چشم‌پوشی نیست.

به گفته امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی نیز از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده است.

با احتساب حداقل ۲۰ هزار تومان اختلاف قیمت هر دلار با بازار، رانت این اقدام به بیش از ۲۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. ۲۴ برابر کل درآمدهای نفتی پارسال!

اما این رانت‌ها برای چه کسانی است؟ طبق آخرین اخبار این دلارهای ارزان برای واردات اقلامی مثل ذرت، خوراک دام، روغن، دارو و چند قلم محصول دیگر توزیع می‌شود که هرچند به بهانه کاهش تورم این توزیع رانت صورت می‌گیرد اما طبق آخرین بررسی‌ها تورم این بخش‌ها حتی از تورم عمومی هم بیشتر است.

چند روز پیش روزنامه وطن‌امروز که حامی دولت رئیسی است هم به این مساله اشاره کرده بود که تصویر آن را در زیر می‌توانید مشاهده کنید.

ارز 4200 تومانی

با این حال در جلسه اخیر اقتصاددانان با رئیس جمهور تعدادی از آنها نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داده بودند که به نظر می‌رسد توصیه این اقتصاددانان هرچند به بهای توزیع رانت گسترده عملی شده است. بدین ترتیب همچنان اقتصاد ایران گرفتار بلای توزیع یارانه ارزی یا همان رانت ارزی برای عده‌ای خاص خواهد بود!

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.