کد خبر : 20771 / /
/

یارانه نقدی | تغییر قیمت یارانه نقدی | یارانه نقدی 1401

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی به مردم گفت:‌ وزارت رفاه وعده داده است که در شهریور ماه پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیک را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می کند.

اخبار جدیدی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد.  تغییر یارانه نقدی در دست اعمال است. وزیر اقتصاد گفت:مردادخبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. وام یارانه قرار است پرداخت شود. همچنین زمان دقیق واریز یارانه نقدی شهریورماه مشخص شد.

یارانه نقدی

سید احسان خاندوزی درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی به مردم به همشهری آنلاین گفت:‌ وزارت رفاه وعده داده است که در شهریور ماه پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیک را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می کند.

وی افزود:‌ قرار شده است که با توجه به اجرای آزمایشی و پایلوت در برخی نقاط کشور، ایراد این طرح رفع و سپس برای توسعه آن به کل کشور تصمیم گیری شود.

خاندوزی درباره اینکه ارائه کالابرگ به مردم چه زمانی انجام خواهد شد، ادامه داد: به نظر می رسد که نتیجه این موضوع در شهریور مشخص شده و قابل اعلام باشد.

وی همچنین درمورد اثرگذاری مذاکرات وین و توافق احتمالی بر مسائل اقتصادی کشور نیز گفت: شرایط داخلی و خارجی به لحاظ اثرات واقعی و انتظاری آن در کشور بر وضعیت اقتصادی بی‌تاثیر نیست اما باید تلاش کنیم اثرات،‌ اثرات بلندمدت و پایداری باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: هر آنچیزی که بخواهد به عنوان شوک روانی جامعه را شرطی کند به این معنا که اگر مسئله تحریم حل شود بقیه مسایل هم حل می‌شود خارج از دستور کار و سیاست دولت است و باید تلاش کنیم که سیاست‌های داخلی ما بتواند القای ثبات اقتصاد کلان را در کشور داشته باشد.

در مرحله مرداد یارانه بگیران چه میزان یارانه نقدی دریافت می‌کنند؟

در مورد میزان یارانه واریزی مرداد ماه ۱۴۰۱ دولت همچنان قرار است یارانه نقدی را مطابق مراحل پیشین پرداخت کند؛ بنابراین افراد حاضر در دهک اول تا سوم در مرداد ماه به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. این میزان برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اما اگر وام کرونا را در سال ۹۹ دریافت کرده اید، از مجموع دریافتی تان ۳۵ هزار تومان کاسته می‌شود. مثلا اگر خانواده‌ای سه نفره هستید و در دهک اول تا سوم قرار دارید، باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب تان واریز شود که با کاستن قسط ۳۵ هزار تومانی وام کرونا این میزان به یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان می‌رسد.

یارانه نقدی جاماندگان کی واریز می‌شود؟

بخشی از یارانه بگیران که تا فروردین ماه یارانه نقدی به حساب شان واریز شده بود، در مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ اعلام کردند که یارانه آن‌ها قطع شده است. پس از آن دولت سامانه‌ای معرفی کرد و از آن معترضان خواست تا اعتراض خود را ثبت کنند.

در نهایت هم دولت اعلام کرد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیدگی کرده و افرادی که در دهک اول تا نهم قرار گرفته اند، یارانه مرحله تیر ماه به حساب شان واریز شده است. سخنگوی  سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم گفته بود که به محض تکمیل جریان بررسی و محاسبات، معوقه اردیبهشت و خرداد هم به حساب مشمولان واریز می‌شود.

اما پس از آن هم گروهی معترض شدند که به اعتراض آن‌ها رسیدگی نشده است، یا قرارگیری شان در دهک‌ها اشتباه محاسبه شده است. در این رابطه  سازمان هدفمندی یارانه‌ها دوباره اعلام کرد که متقاضیان همچنان می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض به دلیل قطع یارانه و یا ثبت نام برای ورود به لیست یارانه‌بگیران اقدام کنند. 

با این وجود به نظر می‌رسد، یارانه جاماندگانی که اعتراض کرده اند و ثبت اعتراض آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته، در این مرحله به حساب شان واریز شود.

دهه سوم مرداد، زمان واریز یارانه است!

به نظر می‌رسد که زمان واریز یارانه نقدی جدید متغیر است اما چندی پیش رئیس جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که زمان واریز ماهانه یارانه‌ها بیستم هر ماه است. اگرچه یارانه ماه گذشته ۲۱ تیر ماه واریز شد. هنوز نه دولت و نه سازمان هدفمندی یارانه‌ها زمان دقیق واریز یارانه مرداد را اعلام نکرده‌اند اما انتظار می‌رود که این یارانه مانند سه ماه گذشته روز بیستم یا بیست و یکم مرداد ماه واریز شود.

احتمالا تفاوتی که یارانه مرداد ماه با دفعات قبل دارد، واریز همزمان یارانه دهک‌های یک تا ۹ و یارانه جاماندگان است. چون این ماه تکلیف جاماندگان مشخص شد و انتظار می‌رود که یارانه این گروه بعد از این در تاریخ معین واریز شود.

این در حالی است که با گذشته بیش از ۱۰ روز از واریز یارانه تیر ماه، هنوز یارانه برخی از جاماندگان واریز نشده و یا هنوز قابل برداشت نیست. عدم واریز این یارانه در حالی است که رئیسی دستور داده بود یارانه جاماندگان قبل از ۲۰ تیر ماه واریز و قابل برداشت شود. او گفته بود خوشایند نیست که عده‌ای سومین مرحله یارانه را دریافت کنند، اما عده‌ای هنوز در انتظار بررسی اطلاعات خانوار خود باشند.

یارانه خرداد هنوز قابل برداشت نیست؟

«ما از جاماندگان یارانه هستیم. این ماه ۸۰۰ ریختن ولی قابل برداشت نیست. چرا؟»

«برای من یارانه تیر ماه واریز شده و قابل برداشت هم شد.اما پولی که اردیبهشت واریز شده هنوز هم مسدود هست. چرا دومی قابل برداشته اولی نه؟»

«یارانه ما از اردیبهشت قطع شد ماه قبل نفری ۳۰۰ تومن ریختن که مسدود بود دیشب هم نفری ۳۰۰ ریختن که باز هم مسدود است با توجه به اعتراضی که کرده بودیم اگر قرار است یارانه نگیریم چرا به عنوان یارانه مبلغی رو میریزن ولی قابل برداشت نیست لطفا جواب بدید»

«برای ما دونوبت یارانه ریختن ولی قابل برداشت نیست چرا؟»

«برای من علاوه بر اولی گویا دومی همواریز شده. کارت که میزنم موجودی رو نشون نمیده اما رفتم بانک گفتن مبلغ جدید به حسابم اومده. »

«من تونستم یارانه تیر رو برداشت کنم. اما اون یارانه‌ای که خرداد واریز کردن توی حسابم هست اما قابل برداشت نیست.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.