کد خبر : 20848 / /
/

حوادث | حوادث اجتماعی | حوادث تلخ

سازمان هواشناسی با پیش‌بینی وقوع سیل و آب‌گرفتگی معابر در ۹ استان از خیزش گردوخاک طی ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور خبر داد.

بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در مناطقی از شمال غرب، جنوب و شرق سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی در استان‌های تهران ، البرز، مازندران و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، روز دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی، مناطقی از غرب هرمزگان، جنوب فارس و بوشهر و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی ابرناکی، رگبار باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

طی 5 روز آینده برای نوار شرقی کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

همچنین طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه در برخی مناطق جنوب غرب و غرب کشور پدیده غبار باعث کاهش کیفیت هوا  دید افقی می‌شود. طی 5 روز آینده شرق دریای عمان، روزهای شنبه و یکشنبه تنگه هرمز و امروز تا دوشنبه دریای خزر مواج پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه رشد ابرهای همرَفتی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه 1401/05/29: شمال و شرق خوزستان، غرب چهارمحال و بختیاری، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان.

یکشنبه 1401/05/30: ارتفاعات در استان‌های تهران، البرز، مازندران، شرق خوزستان، شمال غرب کهگیلویه و بویراحمد.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها.

توصیف سامانه دوم: باد و گردوخاک

نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

شنبه 1401/05/29: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی.

یکشنبه 1401/05/30: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.