کد خبر : 12685 / /
/

در نیمه نخست سال ۸ میلیارد دلار با قیمت ۴۲۰۰ صرف واردات کالاهای اساسی و ضروری شده است.

 

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: دولت سیاستی به نام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد، بلکه قرار است یارانه ای که اکنون به نهاده های دامی، تخم مرغ، لبنیات و ... تخصیص پیدا می کند، به مصرف کننده پرداخت شود.

به گفته وی در حقیقت قرار است نوعی اصلاح نظام یارانه ای در کشور انجام شود، دولت در این اصلاحیه به جای پرداخت یارانه به صورت غیر مستقیم به نهاده ها، آن را به صورت مستقیم به مردم پرداخت می‌کند.

در بودجه سال آینده سیاست تخصیص ارز با قیمت دلار ۴۲۰۰ حذف شده است و دولت قصد دارد این کالاها را با قیمت دلاری نزدیک به بازار وارد کند. بر اساس گفته دولتمردان بخشی از منابع حاصله از فروش ارز به قیمت بازار به صورت یارانه به مصرف کننده نهایی پرداخت خواهد شد.

در نیمه نخست سال ۸ میلیارد دلار با قیمت ۴۲۰۰ صرف واردات کالاهای اساسی و ضروری شده است.

فاطمی امین همچنین در خصوص  قطع یارانه تامین دارو نیز اطمینان داده یارانه دارو حذف نخواهد شد بلکه به تدریج به سمتی پیش خواهد رفت که این یارانه از طریق شرکت های بیمه به مردم پرداخت شود و این موضوع یعنی کماکان حمایتی که باید از بیماران به ویژه اقشار خاص انجام شود، ادامه خواهد داشت.

وزیر صمت تاکید کرده است: این موضوع به معنای تغییر در نحوه پرداخت یارانه دارو است و به نوعی یارانه به جای پرداخت به دارو، به مصرف کننده نهایی تخصیص پیدا می کند.

واوی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اکنون زمان مناسبی برای اجرای اصلاح نظام یارانه ای در کشور است، گفته است: دولت ۲ انتخاب پیش رو دارد، ابتدا اینکه روند موجود یعنی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را ادامه دهد و دیگر آنکه روند اصلاح را در پیش بگیرد.

فاطمی امین  وضع موجود اقتصادی را قابل ادامه دادن، ندانسته زیرا به گفته وی  مشکلاتی را در بحث تامین بودجه و ایجاد کسری به وجود آورده است.

وزیر صمت خبر داده برای مدیریت اصلاح نظام پرداخت یارانه ها در کشور یک کارگروه منسجم به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و این کارگروه طی هفته چندین جلسه برگزار می کند. در این راستا تمامی دستگاه ها با یکدیگر هماهنگ شده‌اند و پیش بینی‌های لازم در این مورد انجام شده است.

فاطمی امین با اشاره به اینکه دولت پیش بینی های لازم را در مورد اصلاح یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور انجام داده تا این حد که اگر اصلاح قیمت نهاده‌های دامی اتفاق بیفتد، نقدینگی مرغداری ها، دامداری ها و عوامل تولید با مشکل مواجه نشود.

فاطمی امین تاکید کرده وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این موضوع پیش بینی کرده، نقدینگی نهاده واحدهای تولیدی تامین شود تا دچار وقفه ای در کشور برای تامین کالاهای اساسی نشویم. خوشبختانه طی چند ماه گذشته ذخایر کشور در خصوص مواد اولیه از جمله کنجاله، سویا، روغن خام و نهاده ها به خوبی فراهم شده و جای هیچگونه نگرانی در مورد کمبود کالا در کشور وجود ندارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.