کد خبر : 13027 / /
/

وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای وین گفت: به توافق خوب نزدیک شده‌ایم. حسین امیر‌عبداللهیان افزود: ابتکارات طرف ایرانی و مذاکرات صورت‌گرفته، ما را در مسیر مناسب و خوبی قرار داده است.» او ادامه داد: «در شرایط فعلی، روند را مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌کنیم.» پیش‌تر علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز از کاهش موارد اختلافی خبر داده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی درباره مذاکرات وین گفت: «ما به توافق خوب نزدیک شده‌ایم، اما این توافق خوب را می‌توانیم در کوتاه‌مدت به نتیجه برسانیم یا نه، باید در طرف مقابل مورد پیگیری قرار گیرد.»

وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای وین گفت: به توافق خوب نزدیک شده‌ایم. حسین امیر‌عبداللهیان افزود: ابتکارات طرف ایرانی و مذاکرات صورت‌گرفته، ما را در مسیر مناسب و خوبی قرار داده است.» او ادامه داد: «در شرایط فعلی، روند را مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌کنیم.» پیش‌تر علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز از کاهش موارد اختلافی خبر داده بود.

حسین امیر‌عبداللهیان در گفت‌وگو با برنامه «کنکاش» شبکه جهانی جام جام، تاکید کرد: « پیشنهادهای ما شفاف و واضح روی میز مذاکره است. طرف‌های مقابل ما به ویژه غربی‌ها باید حسن‌نیت نشان دهند. در سفر به نیویورک، برخی از افراد نزدیک به رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده دنبال مذاکره در نیویورک بودند، من گفتم شما نشانه و رفتاری که در عمل نشان دهد رفتارتان در قبال ایران تغییر کرده را از خودتان بروز دهید.ئ

اگر صداقت در گفت‌وگو دارید، پول‌های توقیف شده ما در خارج از کشور را (۱۰ میلیارد دلارش را) به نشانه حسن نیت برای برگشت به برجام آزاد کنید.»امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه رسیدن به ادبیات مشترک در ۲ دور اول مذاکرات سخت بود، ادامه داد: «تمام مذاکرات ۶ دور قبل در جلوی ما قرار دارد اما در عین حال ما هم پیشنهادهایی داریم. یعنی اصلا تعارف نداریم و به طرف‌های مذاکرات گفته‌ایم که این حق طبیعی ما است که به عنوان دولت جدید بر توافقات دولت قبلی، مروری داشته باشیم. رویکرد دولت قبل شتاب‌زدگی در انتها بود. اصلا فرصتی برای اشتباه نداریم و با دقت به وظایف‌مان در میز مذاکره عمل خواهیم کرد.»

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه در همین مذاکرات، در تبادل NON PAPER بین ایران و آمریکا، طرف آمریکایی ۱۰ امتیاز برای خود ذکر می‌کند و یک امتیاز به صورت نسیه می‌خواهد به ایران بدهد، توضیح داد: «طبعا میز مذاکره ساده‌ای نیست، اما ابتکارات طرف ایرانی و مذاکرات صورت گرفته، ما را در مسیر مناسب و خوبی قرار داده است. ما به توافق خوب نزدیک شده‌ایم، اما اینکه این توافق خوب را می‌توانیم در کوتاه مدت به نتیجه برسانیم یا نه، باید در طرف مقابل مورد پیگیری قرار گیرد. اعلام کردیم که اگر حسن نیت و اراده جدی دارند، همه‌چیز روشن است. اگر همه طرف‌های ما به تعهدات خود در برجام برگردند (که ناقض برجام به‌طور ویژه آمریکا است که از برجام خارج شده و سه کشور اروپایی که از آمریکا تبعیت کردند) ما نیز به نقطه توافق برجام برمی‌گردیم.»

همچنین وی ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر توافق خوب در مقطع زمانی کوتاه شکل بگیرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه گفت: «دنبال فرسایشی کردن مذاکرات نیستیم و حاضر هم نیستیم که ۱۰ امتیاز بدهیم و یک امتیاز بگیریم. حتما برای ما مهم است که از حقوق و منافع کشورمان دفاع کنیم. منطق مذاکره، بده‌بستان است. اگر اراده جدی داشته باشیم می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به یک توافق خوب برسیم. در شرایط حال، روند را مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌کنیم. در نقطه دیروز، فرانسه نقش پلیس بد را بازی می‌کرد، اما امروز رفتار معقولی دارد. دیروز طرف آمریکایی مطالبات غیرقابل قبولی داشت اما امروز تصور می‌کنیم طرف آمریکایی در NON PAPER‌های خود، با واقعیت‌های صحنه وفق پیدا کرده است. در نهایت، توافق خوب، توافقی است که همه طرف‌ها احساس رضایت داشته باشند.»

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: «وظیفه تیم اقتصادی این است که در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌ها عمل کند. یعنی قرار نیست سال‌ها معطل مذاکرات وین بمانیم. در جلسات دولت هم به همکاران گفتم وظایف ذاتی خود را با فرض اینکه تحریم‌ها به همین شکل خواهد بود، دنبال کنند. تاکید رئیس‌جمهوری هم این است که تیم اقتصادی نگاه‌شان به وین نباشد و کشور را به مذاکرات گره نزنیم.»

وی با بیان این موضوع که وظیفه ما در بخش اول، کمک به ارزآوری و تقویت دیپلماسی اقتصادی است، افزود: «بخش دیگری از وظیفه ما هنر دیپلماسی در میز مذاکره است که وظیفه ذاتی وزارت خارجه است. با منطقی متین و قوی مذاکرات را ادامه می‌دهیم و راهکارهای قابل توجهی را در مذاکرات به طرف مقابل ارائه داده‌ایم. دولت آقای رئیسی عمل‌گرا است، بنابراین در مذاکرات مصمم هستیم با رفتارهای عملگرایانه مبتنی بر منافع ملی که رویکرد دولت سیزدهم است؛ بتوانیم مذاکرات را به نتیجه برسانیم.»

وزیر امور خارجه در نهایت گفت: «در داخل کشور نیز این توافق برای توجه به منافع ملی وجود دارد. در جلسات دو ماه گذشته با تمام سردبیران و مدیران مسوول تمامی رسانه‌ها‌(چپ، راست، مستقل و...) صرف‌نظر از گرایش‌ها، اصحاب رسانه تا این لحظه در مجموع با نگاه به منافع ملی، اتفاق نظر خوبی داشتند و پشتوانه خوبی برای ما هستند. همه برای ایران پیشرفته، توسعه یافته و متحد دل می‌سوزانند.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.