کد خبر : 13977 / /
/

قیمت پراید خصوصا قیمت پراید ۱۱۱ هاچبک با وجود عدم تداوم تولید در سال جاری، همچنان یکی از مهمترین شاخصه‌های بازار ایران محسوب می‌شود .

قیمت پراید 111 به 189 میلیون رسیده است. قیمت پراید یک میلیون افزایش قیمت داشته است نسبت به هفته گذشته.  در این مطلب قیمت پراید صفر و کارکرده را در روز دو شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ به استحضار می‌رسانیم. پس اگر تمایل دارید از قیمت پراید در بازار آزاد آگاهی پیدا کنید، ادامه این خبر را از دست ندهید.  

قیمت پراید خصوصا قیمت پراید ۱۱۱ هاچبک با وجود عدم تداوم تولید در سال جاری، همچنان یکی از مهمترین شاخصه‌های بازار ایران محسوب می‌شود و در حال حاضر برابر ۱۸۹ میلیون تومان است که افزایش یک میلیونی نسبت به دو شنبه هفته قبل را نشان می‌دهد. البته در برخی منابع قیمت‌های دیگری نیز برای این خودرو اعلام شده که درمجموع به دلیل شرایط خاص فعلی و انتظار فعالان بازار برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات و رفع تحریم ها، هم اکنون نمی‎توان چندان روی ثبات و پایداری قیمت خودروها در بازار آزاد حساب باز کرد.

جدول قیمت پراید 

 سایپا ۱۵۱ یا همان پراید وانت طی روز دو شنبه ۱۸ بهمن در گرانترین مدل خود یعنی نسخه پلاس مدل ۱۴۰۰، به قیمتی نزدیک ۱۸۲ میلیون تومان رسیده که آن هم صعودی یک میلیونی نسبت به هفته پیش را نشان می‌دهد. قیمت پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ و قیمت پراید ۱۳۲ مدل ۹۸ نیز به ترتیب رکوردی در حدود ۱۷۴ و ۱۶۱ میلیون تومان را در روز دو شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ثبت کرده‌اند که حکایت از افزایش دو میلیونی قیمت پراید ۱۳۱ نسبت به دو شنبه هفته دارد.

قیمت پراید

قیمت پراید

قیمت پراید| شرط ریزش قیمت خودرو در بازار

بازار خودرو در وضعیت رکود قرار دارد. قیمت خودرو در چند هفته گذشته تغیرات کمی داشته است و همگام با نرخ دلار کاهش نیافت.

فیروز نادری، کارشناس خودرو گفت: به دلیل اینکه بازار خودرو کشور در نزدیک عید در وضعیت رکود قرار می‌گیرد قیمت خودرو همگام با نرخ دلار کاهشی نشد. همچنین کاهش نرخ دلار در بلند مدت در بازار خودرو و قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. باید نتیجه کاهش نرخ دلار را در طول چند هفته آینده مشاهده کنیم.

رکود تا چه زمانی ادامه دارد؟

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال گفت: رکود بازار و قیمت‌ ها به نتیجه مذاکرات وین و همچنین قیمت دلار بستگی دارد. اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد قیمت‌ها در بازار کاهشی می‌شود.

باز هم تغییر در قیمت کارخانه خودرو / ماجرا چیست؟

افزایش قیمت کارخانه‌ای شرکت‌های خودروساز در طرح‌های جدید فروش، انتقاداتی را متوجه آنها کرده است، این در حالی است که این افزایش قیمت ارتباطی به خودروسازان ندارد.

افزایش قیمت خودرو در مبدا مربوط به اجرای قانون جدید مالیات ارزش افزوده است که از ۱۳ دی ماه سال‌جاری توسط سازمان امور مالیاتی به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده است.

به استناد ماده ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات ارزش افزوده (مصوبه خرداد ۱۴۰۰)، از ۱۳ دی ماه سال‌جاری، انتقال سند خودرو از شرکت خودروساز به خریداران مشمول مالیات تحت عنوان «مالیات سبز» شده است. این مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودروهای داخلی، بر اساس رتبه‌‌‌بندی انرژی محصولات که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، از صفر تا ۵‌درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه می‌شود.

 

 قیمت جدید پراید، دنا پلاس و پژو پارس اتوماتیک

بررسی قیمت خودرو در مبدا نشان می‌دهد که خودروسازان این افزایش قیمت را در طرح‌های فروش جدید خود از ۱۳ دی ماه به بعد اعمال کردند.

از آنجا که مالیات سبز بر اساس میزان مصرف انرژی خودروها تعیین می‌شود، ‌درصد افزایش این مالیات به قیمت کارخانه‌ای محصولات تولیدی خودروسازان برای تمامی خودروها یکسان نیست.

بررسی قیمت‌های محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز در بهمن ماه نسبت به دی ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد اعمال این مالیات جدید بین ۲ تا ۹‌میلیون تومان به قیمت خودروها در مبدا اضافه کرده است. به طور مثال ایران‌خودرویی‌ها پیش‌تر پژو پارس LX را با قیمتی حدود ۱۷۱‌میلیون و ۲۳۴‌هزار تومان برای مشتریان فاکتور می‌کردند اما این خودرو بعد از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده حدود ۳‌درصد افزایش قیمت را در مبدا به خود دید و در حال حاضر از سوی این خودروساز با قیمتی حدود ۱۷۵‌میلیون و ۹۲۴‌هزار تومان عرضه می‌شود. به عبارت دیگر این خودرو بعد از اعمال مالیات سبز حدود ۴‌میلیون و ۶۹۰‌هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

دیگر محصول آبی‌های جاده مخصوص یعنی دنا پلاس توربو شارژ نیز بعد از اعمال مالیات سبز حدود ۸‌میلیون و ۹۱۳‌هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد. این میزان افزایش قیمت حدود ۵/ ۲درصد به قیمت این خودرو اضافه کرده است.

این خودرو، قبل از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده با قیمتی حدود ۳۳۶‌میلیون و ۱۵۷‌هزار تومان در طرح‌های فروش ایران‌خودرویی‌ها حاضر بود اما از ۱۳ دی ماه به بعد غول آبی جاده مخصوص چنانچه بخواهد این خودرو را در طرح‌های فروش خود عرضه کند قیمت آن را حدود ۳۴۵‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان اعلام خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که قیمت پایه خودرو در مبدا تغییری نکرده است و این به آن معناست که خودروسازان ریالی از این افزایش قیمت به حساب خود واریز نمی‌کنند و تمام آن را باید ذیل مواد ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات ارزش افزوده، بعد از دریافت از مشتریان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

به طور مثال قیمت دنا پلاس توربو شارژ در آخرین لیستی که از سوی سازمان حمایت در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفت حدود ۲۹۷‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان تعیین شد. قبل از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده این خودروساز حدود ۳۹‌میلیون و ۷۰‌هزار تومان را تحت عنوان مالیات، عوارض و هزینه‌های شماره‌گذاری از مصرف‌کننده دریافت و آن را به قیمت محصول خود اضافه می‌کرد اما بعد از اعمال قانون جدید مالیاتی این رقم به حدود ۴۸‌میلیون تومان افزایش یافته است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.