کد خبر : 15203 / /
/

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان، ۹ میلیون و ۳ هزار تومان، ۹ میلیون و ۷۳۵ هزار تومان و ۱۸ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان.

گفته می‌شود در دوره بعدی واریز سود سهام عدالت، افراد تمام سودهای عملکردی سال ۹۸ و ۹۹ را یکجا در سال ۱۴۰۱ دریافت خواهند کرد. کاهش ارزش نمادهای شاخص ساز در بازار سرمایه سبب افت قیمت سبد سهام عدالت شده است. ارزش سهام عدالت در هفته های گذشته با روند بورس تغییر کرده و این هفته نیز با کاهش شاخص کل بورس، با کاهش ارزش روبرو شده است. سهام عدالت یکی از سهم های بزرگ بورس تشکیل شده است، در اکثر مواقع با شاخص کل بورس همراه بوده است. سهام عدالت در یک سال گذشته با نوسان بورس پیرامون شاخص ۱.۳ میلیون واحدی، نوسان کرده است.

سهامداران عدالت در روزهای ابتدایی هفته چهارم اسفندماه، سود سهام خود را دریافت کرده اند. همین مساله باعث شده است تا بسیاری از افرادی که قصد فروش این سهام را داشتند، از این موضوع منصرف شوند.

* جا مانده ها، سود سهام عدالت را چگونه دریافت کنند؟

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت می گوید: ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت سال‌های گذشته به ۴۵ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت پرداخت شد. دو و نیم میلیون نفر از سهامداران به تناسب ارزش سبد سهام خود معادل یک میلیون تومان و باقی نیز بین ۴۸۰ تا ۵۷۰ هزار تومان سود سهام عدالت خود را دریافت کردند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار درباره سود شرکت های غیربورسی سهام عدالت گفت: در اولین جلسه شورای عالی بورس در سال آینده در مورد شیوه واریز سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت‌ تصمیم‌گیری می‌شود. تصمیم‌گیری در مورد نحوه واریز سود شرکت‌های غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت برعهده جلسه آینده شورای عالی بورس خواهد بود.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در مورد مشمولان سهام عدالتی که سود سهام خود را دریافت نکرده‌اند در اطلاعیه‌ای می گوید: به اطلاع آن دسته از مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده است، می‌رساند این گونه مشمولان باید نسبت به درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سجام به آدرس https://www.sejam.ir یا در سایت سهام عدالت به نشانی https://sahamedalat.ir اقدام کنند تا سود سهام عدالت برای این دسته از مشمولان واریز شود.

* سهام عدالت چقدر می ارزد؟

سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با افزایش ارزش مواجه شده است، اما در هفته جاری ارزش این سهام با کاهش ۱ درصدی روبرو شد. این سهام در نیمه اول بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در نیمه دوم بهمن ماه این روند نزولی متوقف شد. ارزش این سهام در هفته چهارم بهمن ماه برخلاف شاخص کل  بورس رشد کرد.

در هفته اول اسفند ماه نیز ارزش این سهام رشد داشته است، اما به دلیل استقبال سهامداران از نمادهای کوچک، در هفته دوم اسفند ماه ارزش سبد سهام عدالت با کاهش مواجه شده است. برخی از کارشناسان علت کاهش ارزش سهام عدالت را استقبال سهامداران خرد از سهم‌های کوچک بازار می‌دانند. ارزش این سهام در هفته سوم اسفندماه با رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با رشد ارزش مواجه شد. اما در هفته گذشته با کاهش ارزش سهام های شاخص ساز ارزش این سهام با افت مواجه شد.

طی هفته چهارم اسفندماه ارزش این سهام کاهش ۱ درصدی را ثبت کرد. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش ۰.۲ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس با افزایش ۰.۰۳ درصدی در این هفته داشته اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته چهارم اسفندماه به ترتیب با کاهش ۷۵ هزار تومانی، ۹۰ هزار تومانی، ۹۸ هزار تومانی و ۱۸۴ هزار تومانی نسبت به هفته سوم اسفند ماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان، ۹ میلیون و ۳ هزار تومان، ۹ میلیون و ۷۳۵ هزار تومان و ۱۸ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان.

کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته که عمدتا به خاطر ضعف مدیریت و نداشتن الگوی مدیریت مناسبی بوده، موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۵۲ درصدی مواجه شده است.

از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت ۸ میلیون و ۹۵ هزار تومانی، ۹ میلیون و ۷۳۸ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۵۲۹ هزار تومانی و ۱۹ میلیون و ۷۹۲ هزار تومانی روبرو شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.