کد خبر : 15293 / /
/

دو گروه کارمندان و کارگران بزرگترین شاغلان کشور را تشکیل می‌دهند. حقوق کارمندان را نمایندگان مجلس و حقوق کارگران را سه ضلع شورای عالی کار یعنی نماینده دولت، نماینده کارفرمایی و نماینده کارگری تعیین می‌کنند.

 

حداقل حقوق کارگران برای امسال ۵۷ درصد و برای کارمندان ۳۰ درصد افزایش یافته، حقوق سربازان نیز نسبت به دو سال پیش حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است.

دو گروه کارمندان و کارگران بزرگترین شاغلان کشور را تشکیل می‌دهند. حقوق کارمندان را نمایندگان مجلس و حقوق کارگران را سه ضلع شورای عالی کار یعنی نماینده دولت، نماینده کارفرمایی و نماینده کارگری تعیین می‌کنند.

کارگران

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل حقوق کارگران از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید.

همچنین کارگران سال آینده ۸۵۰ هزار تومان بن خواروبار و ۶۵۰ هزار تومان حق مسکن دریافت می‌کنند. این در حالی است که کمک هزینه مسکن سال جاری ۴۵۰ هزار تومان و بن کارگری ۸۵۰ هزار تومان بود.

با این حساب حداقل حقوق یک کارگر با دو فرزند در سال آینده به شش میلیون و ۷۲۵ هزار تومان می‌رسد. حداقل حقوق کارگران با یک فرزند هم شش میلیون و ۳۰۷ هزار تومان است.

در واقع حداقل حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش یافته، این میزان افزایش موجب اعتراض کارفرمایان شد اما به نظر نمی‌رسد این اعتراض‌ها راه به جایی ببرد.

کارمندان

در خصوص کارمندان نیز بر اساس مصوبه مجلس، حقوق گروه‌های مختلف کارمندان دولت، ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما مشروط به اینکه براساس آخرین حکم کارگزینی افراد، حقوق هیچ کدام از کارمندان از پنج میلیون و ششصد هزار تومان کمتر نباشد.

بر این اساس می‌توان گفت حداقل حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. این یعنی حقوق کلیه کارمندان دولت تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما حقوق افرادی که کمتر از این رقم است، بدون توجه به افزایش ۱۰ درصدی، باید به مبلغ پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد.

این میزان افزایش حقوق شامل دستگاه‌های اجرائی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشگری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات می‌شود.

سربازان

براساس مصوبه مجلس حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل شصت درصد(۶۰%)، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و حقوق سربازان متاهل نوددرصد(۹۰%) حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود و دستورالعمل آن باتوجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود.

به عبارتی دیگر حداقل حقوق سربازان در سال آینده به بیش از سه میلیون تومان برسد و میانگین حقوق سربازان نیز به چهار میلیون تومان نزدیک می‌شود که نسبت به دو سال پیش حدود ۱۰ برابر افزایش حقوق را شاهد هستیم.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.