کد خبر : 16026 / /
/

سهام عدالت| ارزش سهام عدالت| آزادسازی سهام عدالت

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، با اشاره به اینکه در زمان ثبت‌نام سهام عدالت یکی از اشتباهات این بود که این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی به مشمولان داده شد، اظهار کرد: این در حالی است که این سهام باید بر اساس دهک‌های درآمدی میان افراد توزیع می‌شد.

مشمولان جدید سهام عدالت ثبت نام می شوند. زمان ثبت‌نام سهام عدالت یکی از اشتباهات این بود که این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی به مشمولان داده شد. سهام عدالت باید بر اساس دهک‌های درآمدی میان افراد توزیع می‌شد. توزیع سهام عدالت بر اساس دهک‌های جمعیتی موجب شد که به عنوان مثال یک کارمند ساده و یک معاون وزیر هر دو با وجود تفاوت حقوق و احتمالاً دارایی و درآمد، از سهام عدالت یکسان برخوردار شوند.

ثبت نامی های جدید سهام عدالت بخوانند

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید سهام عدالت توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، با اشاره به اینکه در زمان ثبت‌نام سهام عدالت یکی از اشتباهات این بود که این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی به مشمولان داده شد، اظهار کرد: این در حالی است که این سهام باید بر اساس دهک‌های درآمدی میان افراد توزیع می‌شد؛ چراکه توزیع سهام عدالت بر اساس دهک‌های جمعیتی موجب شد که به عنوان مثال یک کارمند ساده و یک معاون وزیر هر دو با وجود تفاوت حقوق و احتمالاً دارایی و درآمد، از سهام عدالت یکسان برخوردار شوند.

رئیس کمیسون اصل ۹۰ مجلس افزود: بر این اساس اگر قرار باشد سهام عدالت جدیدی میان مشمولان جدید توزیع شود باید این نکته مدنظر قرار گیرد و اصلاحات لازم در این زمینه اعمال شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سهام عدالت از چه زمانی میان جاماندگان و مشمولان جدید توزیع می‌شود، افزود: موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در خانه ملت ادامه داد: با این وجود باید به نکاتی چون تامین مالی این سهام و نیز شیوه ثبت‌نام و مواردی از این دست دقت‌نظر شود و زمانی که جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر شد، می‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد و در صورت نیاز، پیشنهادات کمیسیون اصل ۹۰ هم به نمایندگان اعلام خواهد شد.

شجاعی افزود: در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر رسیده و آغاز شود، بدون شک اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، باید در اولویت دریافت این سهام قرار گیرند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح ثبت‌نام جدید از مشمولان سهام عدالت باید از جامعیت کامل برخوردار باشد، به‌ گونه‌ای که مواردی همچون منابع مالی مورد نیاز، نحوه ثبت‌نام، میزان سهام اختصاصی به هر فرد، نحوه آزادسازی این سهام و ... حتماً در این طرح تدبیر شود. به همین جهت این کمیسیون آمادگی خود را برای هر گونه مشاوره در این زمینه با تکیه بر مباحث کارشناسی و استفاده از نظرات کارشناسان اعلام می کند.

از سهام عدالت چه خبر؟

طبق آخرین اخبار اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت‌ منتظر معرفی نمایندگان دولت در کارگروه سهام است. ‌

حسین امینی‌خواه، رئیس هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، در مورد اصلاح آیین‌نامه سهام عدالت می‌گوید: در این راستا کارگروهی در زیرمجموعه شورای عالی بورس تشکیل شده است که همه موضوعات سهام عدالت در این کارگروه باید دنبال شود، در این کارگروه نماینده حقیقی از شورای عالی بورس، نماینده‌ای از وزارت امور اقتصادی و دارایی و نماینده‌ای از کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید حضور داشته باشند که هنوز دولت نمایندگان خود برای این کارگروه را معرفی نکرده است.

رئیس هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد معاملاتی شدن سهام عدالت اظهار داشت: برای معاملاتی شدن و برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری عدالت باید نمایندگانی برای مجامع معرفی شوند. در حال حاضر مشکلی در قانون نیست و یک عضو هیأت مدیره یا دبیرکل دبیرخانه سهام عدالت می‌تواند برای اعمال حق مردم در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور داشته باشند.

خبر دیگر در مورد معاملات سهام عدالت است. پیمان حدادی، دستیار ویژه رئیس سازمان بورس گفت: خرید و فروش سهام عدالت فعلاً متوقف است و باید آئین‌نامه معاملات سهام عدالت در شورای عالی بورس تغییر کند.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت که از سال ۸۴ وارد عرصه اقتصادی کشور شده، حدود ۴۹ میلیون سهامدار دارد که یکی از بزرگترین طرح های اقتصادی کشور بوده است. سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان فراوانی همراه بوده است. ارزش سهام عدالت در هفته سوم فروردین ماه با افزایش ۲.۵۱ درصدی روبرو شده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

در نیمه اول اسفند ماه نیز ارزش این سهام افزایش یافت، اما به دلیل استقبال سهامداران از نمادهای کوچک، در نیمه دوم اسفند ماه ارزش سبد سهام عدالت با کاهش ارزش مواجه شد. ارزش این سهام در هفته دوم فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته گذشته و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.