کد خبر : 16894 / /
/

وزیر اقتصاد گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور اگر کسی مشمول باشد، تمام مبلغ برای او واریز خواهد شد.

یارانه حمایتی واریزی مجموع یارانه قبلی و کمک های معیشتی جدید است و از این پس به صورت یکپارچه پرداخت می شود. از خردادماه تا پایان سال همه پرداخت‌های یارانه و کمک معیشتی به صورت یکپارچه و با لحاظ یارانه‌های قبل است. جزئیات تازه از پرداخت یارانه جدید را در این خبر دنبال کنید.

اعتراض به پرداخت نشدن یارانه

وزیر اقتصاد گفت: در روزهای آینده درگاه سازمان هدفمندی یارانه‌ها باز می‌شود تا افرادی که مبلغ کمک‌معیشتی را نگرفته‌اند اعتراض خود را ثبت کنند.

‍‍‍‍وزیر اقتصاد گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور اگر کسی مشمول باشد، تمام مبلغ برای او واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات فقط کالاها و خدماتی که این اقلام را دارد گران می‌شود و بر مسائلی مثل مسکن یا کرایه خودرو تاثیر نخواهد داشت.

خاندوزی افزود:در روزهای آینده درگاه سازمان هدفمندی یارانه‌ها باز می‌شود تا افرادی که مبلغ کمک‌معیشتی را نگرفته‌اند اعتراض خود را ثبت کنند. طبق دستور رئیس‌جمهور اگر کسی مشمول باشد، تمام مبلغ برای او واریز خواهد شد.

اطلاعیه جدید درباره یارانه جدید

 قرار شد آخرین جزئیات از یارانه‌های جدید از سوی سخنگوی اقتصادی دولت اطلاع‌رسانی شود. اما آخرین اطلاعیه در این خصوص چیست؟

به نقل از ایسنا، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

«ملت شریف ایران

همان‌گونه که صاحب‌نظران بارها اعلام نموده‌اند، روش جاری تخصیص یارانه ارزی برای کالاهای اساسی روشی غیرمؤثر و ناکارآمد بوده و اشکالات فراوانی دارد.

از جمله اشکالات: ایجاد فساد و رانت، افزایش واردات،‌ کاهش و تضعیف تولید داخلی، توسعه قاچاق، رشد تورم، کسری بودجه و برداشت غیرمستقیم از سفره مردم است.

بر این اساس کلیات سیاست‌های مربوط به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱- یارانه ارز ترجیحی در مورد نان و دارو همچنان برقرار بوده و شامل کلیه افراد و اقشار جامعه خواهد بود.

۲- دولت به‌منظور حمایت از اقشار مختلف جامعه بسته کمک معیشتی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان برای سه دهک درآمدی پایین و ۳۰۰ هزار تومان برای شش دهک بعدی تأمین می‌کند.

این یارانه دو ماه ابتدای اجرای طرح به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود که همزمان با اصلاح و متناسب‌سازی قیمت‌ها امکان برداشت یارانه ماه اول فراهم خواهد شد.

۳- ایجاد زیرساخت استفاده از کالا برگ الکترونیک به‌جای بسته حمایتی نقدی در دستور کار ستاد قرار دارد و با حصول نتیجه، بسته حمایتی دولت در قالب کالا برگ الکترونیک ارائه خواهد شد.

۴- برای ثبت درخواست‌های جدید شهروندان اعم از جاماندگان ثبت‌نام قبلی و موارد تغییر و اصلاح اطلاعات خانوار، به زودی سامانه‌ای ویژه راه‌اندازی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ضمن این‌که یارانه افراد جدید مشمول طرح نیز به صورت کامل و از روز اول اجرای طرح محاسبه خواهد گردید.

۵- آن‌دسته از افرادی که درخصوص دهک‌بندی‌های فعلی اعتراض دارند می‌توانند از هم اکنون درخواست خویش را از طریق سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ‌آدرس https:/hemayat.mels.gov.ir ثبت نموده تا مورد بررسی قرار گیرد.

۶- اصلاح و متناسب‌سازی قیمت کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی بنا به پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار بوده است.

این قیمت‌ها از ناحیه اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوط به واحدهای صنفی و تولیدی ابلاغ می‌شود، هرگونه افزایش قیمت بدون رعایت ضوابط و تصویب ستاد تنظیم بازار ممنوع است.

۷- نهادهای بازرسی و نظارتی ذی‌ربط و سازمان تعزیرات حکومتی با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود و نیروهای مردمی به‌صورت مستمر بر رعایت قیمت‌ها و جلوگیری از احتکار و گران‌فروشی نظارت و با متخلفان به صورت قاطع و سریع برخورد خواهند نمود.

شهروندان تخلفات واحدهای صنفی را از طریق خطوط ارتباطی ۱۲۴ و ۱۳۵ به نهادهای مذکور اطلاع‌رسانی نمایند.

نحوه واریز یارانه به حساب ها

بر اساس اعلام رییس جمهوری یارانه جدید برای هر نفر در سه دهک اول برابر با چهارصد هزار تومان و برای هر نفر در دهم چهارم تا نهم برابر با سیصد هزار تومان است.

به این ترتیب یارانه تجمیعی واریزی برای یارانه بگیران از این به بعد این مبلغ خواهد بود.

 پرداخت مبلغی شگفت انگیز بابت یارانه جدید

پیش از این برخی از واریز سومین یارانه در کنار یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، یارانه ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی معیشتی برای خانوار یک تا پنج نفره و یارانه جدید کمک معیشتی با هدف جبران افزایش قیمت ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر می‌دادند اما بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی مقامات مسئول دو یارانه پیشین یا یارانه جدید تجمیع شده و مبلغ یارانه واریزی برای هر نفر در سه دهک چهارصد هزار تومان و برای هر نفر در شش دهک برابر با سیصد هزار تومان خواهد بود .

چند نفر مشمول دریافت یارانه هستند؟

آن گونه که وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت ایران مشمول دریافت هیچ یارانه‌ای نخواهند بود. به این ترتیب با احتساب جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، نزدیک به هشت میلیون و چهارصد هزار نفر هیچ یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد و جمعیت باقیمانده مشمول دریافت یارانه خواهند بود.

در شرایط کنونی ۷۴ میلیون نفر بنا بر اعلام رسمی یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و یارانه معیشتی به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. به این ترتیب به نظر می‌رسد از ۱۰ میلیون جمعیتی که در شرایط کنونی یارانه‌ای نمی‌گیرند، حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر مشمول دریافت یارانه جدید هستند.

جاماندگان یارانه چه کنند؟

بنا بر اعلام خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، به‌رغم آنکه پایگاه رفاه ایرانیان شواهد متعددی برای ۱۰ درصدی از جامعه که مشمول یارانه‌ها نیستند در اختیار دارد، این امکان فراهم شده که افراد با مراجعه به سایت‌های مربوطه که در روزهای آینده توسط وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، درخواست دریافت یارانه خود را ثبت کنند.

طبق اعلام وزیر کار، بناست در روزهای آینده سازمان هدفمندی یارانه‌ها امکان ثبت نام برای افرادی که یارانه نمی‌گیرند را فراهم کند؛ عبدالملکی گفته به زودی سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها کار خود را دوباره شروع می‌کند و همه به هر دلیلی که یارانه نمی‌گیرند می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند. بعضا ممکن است افراد متمول و از دهک دهم باشند که وضع مالی‌شان خوب است، آن‌ها جواب مثبت دریافت نخواهند کرد، ولی کارگران اگر یارانه‌بگیر نیستند، یارانه‌شان برقرار خواهد شد.

گفتنی است در طرح جدید دولت،۷۷ میلیون یارانه‌بگیر در دو طبقه تقسیم‌بندی شده‌اند، ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصد از مردم نیز یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد. در خصوص نان و دارو، همه ایرانیان از جمله یارانه بگیران و کسانی که مشمول پرداخت یارانه نیستند، یارانه دریافت می‌کنند.

کدام یارانه به همه می‌رسد؟

طبق تصمیمات اتخاذ شده یارانه نان و دارو به تمامی جمعیت ایران، حتی ۱۰ درصدی که یارانه دریافت نمی‌کنند، تعلق خواهد گرفت اما هنوز مکانیزم تخصیص یارانه نان و سهمیه هر فرد روشن نیست.

بنا بر اعلام صورت گرفته، خرید نان با کارت بانکی به میزان سهمیه میسر است و فرد در صورتی که نانی بیش از سهمیه بخواهد، باید با قیمت آزاد نسبت به دریافت آن اقدام کند.

در حال حاضر نان فانتزی و سایر محصولات مرتبط با آرد با افزایش قیمت چشمگیری روبرو شده‌اند. ماکارونی و محصولات وابسته از ان جمله هستند .

یارانه نقدی تا چه زمانی پرداخت می‌شود؟

یارانه های جدید نقدی تنها قرار است طی دو ماه پرداخت شود. در حال حاضر یارانه مذکور به حساب برخی سرپرستان خانوار واریز شده و غیرقابل برداشت اعلام شده است .

به این ترتیب یارانه نقدی تا پایان خرداد قابل برداشت است و طبق تصمیمات اتخاذ شده و بنا بر اعلام رییس جمهوری از تیرماه یارانه نقدی در قالب کالابرگ پرداخت خواهد شد. هر چند محصولات مشمول کالابرگ اعلام نشده‌اند اما قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است برای هر نفر در ماه، مقدار مشخصی از چند قلم کالای ضروری مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و پنیر هر نفر در در نظر گرفته شده؛ مردم باید بتوانند این مقدار را با کالابرگ، به همان قیمت شهریور۱۴۰۰ بخرند.

اقتصاد ایران در مرحله تازه‌ای قرار دارد. براوردهای دولتی میزان تورم ناشی از اجرای این طرح را در محدوده شش تا هفت درصد و برآوردهای کارشناسی این تورم را در محدوده ای بیش از این میزان نشان می‎دهد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.