کد خبر : 17356 / /
/

آقای محمد یوسفی گفت: با توجه به کاهش تقاضا در برابر عرضه، قیمت مرغ و تخم مرغ همچنان کمتر از نرخ مصوب است و قیمت هر کیلو مرغ در عمده فروشی میدان بهمن ۳۷ هزار تا ۴۰ هزار تومان و در خرده فروشی ۴۵ هزار تومان است.

در این خبر به بررسی قیمت مرغ در بازار پرداختیم. قیمت مرغ به ۴۵ هزار تومان کاهش یافت. قیمت مرغ بعد از گران شدن چند قلم کالا افزایش یافت. قیمت مرغ حالا به زیر نرخ مصوب رسیده است. جدیدترین قیمت مرغ را اینجا دنبال کنید.

جدیدترین قیمت مرغ در بازار

رئیس انجمن‌ پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، مرغ حدود ۱۵ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می شود‌.

آقای محمد یوسفی گفت: با توجه به کاهش تقاضا در برابر عرضه، قیمت مرغ و تخم مرغ همچنان کمتر از نرخ مصوب است و قیمت هر کیلو مرغ در عمده فروشی میدان بهمن  ۳۷ هزار تا ۴۰ هزار تومان و در خرده فروشی ۴۵ هزار تومان است.

او می گوید: با توجه به حجم مرغ دپو شده در واحدهای مرغداری، پشتیبانی امور دام باید نسبت به جمع آوری مرغ مازاد از سطح بازار سرعت بیشتری دارد چرا که به رغم‌جمع آوری روزانه هزار تن مرغ، قیمت همچنان کمتر از نرخ مصوب است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به میزان جوجه ریزی ماه های فروردین و اردیبهشت، روزانه بیش از ۷ هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می شود که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

بنابر آمار اعلامی انجمن و تشکل های تولیدی در شرایط عادی روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تن مرغ در تهران مصرف می شود که با اصلاح نظام یارانه و افزایش قیمت، میزان مصرف به کمتر از هزار تن رسیده است.

با اصلاح نظام یارانه قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم  از ۳۱ هزار تومان به ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

قیمت مرغ

 براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است. این یعنی قیمت هر عدد تخم مرغ برای مصرف‌کننده ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان می‌شود.

در میادین میوه‌و تره بار نیز قیمت هرشانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی ۶۲ هزار تومان است.

بنابر اعلام فروشندگان، آزادسازی قیمت‌ها و به تبع آن افزایش قیمت تخم مرغ تقاضای خرید را کاهش داده‌ است و مردم تمایلی به خرید تخم‌مرغ ندارند.

قیمت مرغ گرم امروز دوشنبه (۲ خرداد ۱۴۰۱) نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد. هر کیلو مرغ کامل تازه چقدر است؟

قیمت مرغ گرم در 3 خرداد ۱۴۰۱ 

قیمت‌ها به تومان است (تحلیل بازار) :

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۶۳,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۶۸,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۷۶,۰۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۷۸,۴۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۷۶,۵۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۷۰,۰۰۰

بال کبابی ساده – بدون نوک بال

۵۷,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۴۴,۵۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۵۱,۰۰۰

فیله مرغ

۹۹,۷۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۲۰,۰۰۰

شنیتسل بدون آرد

۹۱,۲۰۰

 

yektanet.com

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۹۱,۲۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۷,۰۰۰

جگر مرغ

۱۳,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۸,۰۰۰

پای مرغ

۷,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۷۸,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۶۲,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۸۹,۰۰۰

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه‌ای(پوشش کیسه نایلونی)

۵۵,۵۰۰

مردم از خرید مرغ صرف‌نظر کردند؟

به نقل از خبرآنلاین، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت مرغ قدرت خرید مرغ را کاهش داده است یا خیر؟ اظهار کرد: مردم یارانه دریافت کرده‌اند و قیمت مرغ نیز افزایش زیادی نداشته است؛ در نتیجه رکود بازار به قدرت خرید مردم ارتباطی ندارد.

اسدالله نژاد در پاسخ به این سوال که آیا تقاضای خرید مرغ کاهش یافته است یا خیر؟ گفت: اگر چه با کاهش نسبی تقاضا مواجه شده‌ایم اما تولید هم افزایش یافته و بیش از مصرف مرغ تولید می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام نیز اقدام به جمع آوری مرغ‌های مازاد کرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور افزود: قیمت مصوب مرغ گرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است که در بازار برای مصرف‌کننده کیلویی ۳۷ تا ۴۶ هزار تومان است.

یمت مرغ| بازار عرضه گوشت مرغ

به گزارش همشهری آنلاین، براساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو مرغ گرم کامل ‌۴۲ تا ۴۶ هزار تومان است.

خبرگزاری ایسنا، قیمت هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران را ۴۲ تا ۴۶ هزار تومان اعلام کرده است.

با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم برای مصرف کننده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، پیش از این  غرفه داران در میدان بهمن تهران و سایر مراکز توریع عمده اعلام کرده بودند که مرغ به مقدار کافی موجود است و عرضه انجام می شود.

حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز تاکید کرده بود تولید مرغ به وفور در حال انجام است و هیچ کمبودی در بازار گوشت مرغ نداریم که باعث نگرانی و سردرگمی مردم شود.

قیمت مرغ در مغازه‌ها چقدر است؟

به نقل از ایسنا، براساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو مرغ گرم کامل ‌۴۲ تا ۴۶ هزار تومان است.

گفتنی است در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم برای مصرف کننده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان شده است.

با این حساب برخی خرده‌فروشی‌ها این محصول را با نرخ‌هایی پایین‌تر از ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کنند.

گویا کاهش خرید علت اصلی این ماجراست. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با تائید این خبر می‌گوید: مردم هنوز به قیمت‌های جدید عادت نکرده‌اند.

محمد یوسفی درباره عرضه مرغ با قیمت‌های کمتر از نرخ مصوب توضیح داد: به نظر می‌رسد با تکمیل پرداخت یارانه‌های ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومانی کم‌کم قیمت‌های جدید کالاهای اساسی در جامعه جا بیفتد.

او افزود: طبیعی است که مردم به افزایش قیمت مرغ و سایر کالاهای اساسی واکنش نشان دهند و آن را باور نکنند. بدین ترتیب از آن‌جایی که برخی شهروندان تصور می‌کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد، فعلا دست از خرید کشیده‌اند.

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که وقتی مرغ از کشتارگاه خارج می‌شود باید درنهایت به دست مصرف‌کننده برسد. از این رو همچنان قیمت‌ها نابسامان است و هر جایی با نرخی متفاوت ارائه می‌شود.

حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی از خرده‌فروشی‌ها مرغ با قیمت ۳۷ هزار تومان به عرضه می‌رسد. در واقع زمانی که مرغ کشتار روز به مراکز استانی می‌رسد باید تا بعد از ظهر مشتری خود را پیدا کند.

اگر مرغ‌های قابل عرضه تمام نشوند، قیمت مرغ آن‌قدر کاهش می‌یابد که سرانجام خریداری پیدا کند.

یوسفی در پایان تأکید کرد: نام این شرایط را نباید افت تقاضا یا کاهش قدرت خرید گذاشت. چراکه دولت با پرداخت یارانه جدید تا حدودی اصلاح نرخ ارز را جبران کرد. البته انتظار می‌رود تکلیف پرداخت یارانه تمام دهک‌ها زودتر مشخص شود.

روزنامه ایران نوشت: براساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران، قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل به ۴۰ تا ۴۶ هزار تومان رسیده است به همین دلیل در اکثر خرده‌فروشی‌ها قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب است، حتی در برخی نقاط این محصول با نرخ‌هایی کمتر از ۴۰ هزار تومان توزیع می‌شود.

پیش از این، هر کیلوگرم مرغ ۳۱ هزار تومان قیمت داشت. گویا پس از افزایش قیمت این محصول، خرید آن توسط مردم افت چشمگیری داشته به طوری‌که خرده‌فروشی‌ها برای خالی‌کردن یخچال‌های خود چاره‌ای جز پایین ‌آوردن قیمت‌ها نداشته‌اند. این در حالی است که ۲۲ اردیبهشت ماه بود که ستاد تنظیم بازار رسماً در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم برای مصرف‌کننده را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین کرد.

در همین خصوص رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با تأیید این خبر می‌گوید: از هفته پیش قیمت هر کیلوگرم مرغ ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان بود، اما اکنون مردم با نرخ مصوب ۶۰ هزار تومان مواجه شده‌اند. به همین دلیل مردم کمتر مرغ خریداری می کنند.

محمد یوسفی درباره عرضه مرغ با قیمت‌های کمتر از نرخ مصوب، توضیح داد: مردم هنوز به قیمت‌های جدید عادت نکرده‌اند و آن را باور ندارند. البته به نظر می‌رسد با تکمیل پرداخت یارانه‌های ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومانی کم‌کم قیمت‌های جدید کالاهای اساسی در جامعه جا بیفتد.

وی افزود: طبیعی است که مردم به افزایش قیمت مرغ و سایر کالاهای اساسی واکنش نشان دهند و آن را باور نکنند.

بدین ترتیب از آنجا که برخی شهروندان تصور می‌کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد، فعلاً کمتر خرید می کنند،‌این همه چیز در روزهای آینده به روال قبلی خود بازخواهد گشت.

با این حال از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت مرغ در بازار نسبت به قیمت مصوب آن می‌توان به افزایش عرضه مرغ در بازار، جوجه‌ریزی ۱۳۵ میلیون قطعه‌ای مرغداران، کاهش تقاضا و خرید مردم و استقبال آنها از دیگر محصولات پروتئینی و کالاهای جایگزین اشاره کرد. هم اینک بازار خرید محصولات پروتئینی جایگزین گوشت مرغ داغ شده است به طوری که مردم طی ده روز اخیر نسبت به گذشته بیشتر به سمت خرید گوشت قرمز، ماهی و میگو، گوشت بوقلمون و حبوبات گرایش پیدا کرده‌اند.

قیمت مرغ| تنظیم بازار با واردات ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز

با افزایش قیمت مرغ پس از اصلاح ارز ترجیحی، گرایش مردم به خرید گوشت قرمز افزایش یافته و با وجود اینکه تولید گوشت قرمز و تعداد دام‌های کشور با افزایش محسوسی روبه‌رو شده است اما دولت برای تنظیم بهتر بازار و مقابله با هر گونه گرانی و افزایش قیمت احتمالی در این بازار، تصمیم گرفت از کشورهای مختلف ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کند.

از طرف دیگر سید محمد آقا میری، رئیس سازمان دامپزشکی نیز در این باره می‌گوید: سازمان دامپزشکی سیاست حذف انحصار، ارزانی و کیفیت خرید، تنوع‌بخشی و توسعه امکان رقابت را دنبال می‌کند که در این راستا برای واردات گوشت از کشورهایی همچون ونزوئلا و نیکاراگوئه توافق‌هایی انجام دادیم.

بنابر آمار سال گذشته بنا به دلایل مختلف ۳۷ هزار تن گوشت از برزیل وارد شد که امسال در راستای امنیت غذایی کشورهای واردات گسترش می‌یابد.

استقبال مردم از خرید ماهی و میگو

آبزی‌پروران تا قبل از اصلاح ارز ترجیحی معتقد بودند یارانه نهاده‌های دامی فقط به بخش دام و طیور داده می‌شود که این اقدام عملاً سبب افزایش هزینه‌های ماهی و دیگر آبزیان و همچنین افزایش قیمت این محصولات و به تبع آن کاهش خرید مردم می‌شد.

این در حالی است که با تصمیم فعلی دولت، به‌دلیل کاهش فاصله قیمتی مرغ و ماهی طبیعتاً تقاضا برای خرید ماهی افزایش می‌یابد که این اقدام سبب رضایت آبزی‌پروران شده است، در همین خصوص علی اکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: طبیعتاً با افزایش قیمت مرغ، مردم استقبال بیشتری نسبت به خرید ماهی و میگو داشته‌اند به همین دلیل چون ماهی زیادی روی دست آبزی‌پروران مانده و می‌خواهیم مردم با مصرف آبزیان آشتی کنند طبیعتاً قیمت ماهی ثابت خواهد ماند و در فروش آبزیان افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

افزایش تقاضا برای خرید گوشت بوقلمون

یکی دیگر از کالاهایی که می‌تواند جایگزین مرغ شود، گوشت بوقلمون است که حاوی گوشت سفید و قرمز (۶۰ درصد گوشت سفید و ۴۰ درصد گوشت قرمز)، پروتئین، ویتامین، املاح بالا و نیز کلسترول پایین است.

با وجود افزایش قیمت مرغ، تقاضا برای افزایش سایر محصولات مانند گوشت بوقلمون افزایش یافته است.

قیمت حبوبات ثابت مانده و مردم خرید بیشتری می‌کنند

برخی از اقشار ضعیف با توجه به افزایش قیمت مرغ به مصرف حبوبات روی آورده‌اند تا پروتئین خود را از طریق حبوبات (پروتئین گیاهی) تأمین کنند. در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد مصرف حبوبات کشور از طریق واردات تأمین و ۶۰ درصد حبوبات مصرفی در استان‌های کشور تولید می‌شود.

طی سال‌های گذشته قیمت این محصول به‌دلیل نوسانات جهانی و خشکسالی در کشور با افزایش ۱۰۰۰ درصدی روبه‌رو شده بود به همین دلیل در حال حاضر قیمت حبوبات با نوسان خاصی همراه نیست که همین امر سبب افزایش تقاضای مردم برای خرید این محصولات شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.