کد خبر : 17701 / /
/

د پرداخت یارانه‌های نقدی و معیشتی متوقف شده و همه آنها در قالب یارانه معیشتی جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

یارانه معیشتی جدید از ماه گذشته پرداخت شد. یارانه معیشتی قدیم دهم هر ماه واریز میشد. مبلغ یارانه معیشتی جدید 300 الی 400 هزار تومان است. واریز یارانه معیشتی و نقدی متوقف شده است. برای اطلاع از جرئیات واریز یارانه معیشتی با این خر همراه باشید.

از آذرماه سال ۹۸ تاکنون هر ماه یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما شب گذشته یارانه معیشتی خرداد واریز نشد. علت این ماجرا چیست؟

با توجه به واریز یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، پرونده واریز یارانه معیشتی بعد از دو سال بسته شده است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد پرداخت یارانه‌های نقدی و معیشتی متوقف شده و همه آنها در قالب یارانه معیشتی جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

یارانه‌ای که بر اساس آن قرار بود خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوارهای دو نفره ۹۰ هزار تومان، خانوارهای سه نفره ۱۳۷ هزار تومان، خانوارهای چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای ۵ نفر و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه دریافت کنند.

جایگزین یارانه معیشتی و نقدی

از ماه گذشته پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی متوقف شد. این ماه هم یارانه معیشتی بنزین پرداخت نشد. قرار است این دو یارانه حذف شود اما در مقابل ۹ دهک درآمدی از ماه گذشته یارانه جدید را دریافت کردند.

بر اساس برنامه جدید دولت، سه دهک اول درآمدی یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند و شش دهک درآمدی دیگر مبلغ ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی ماهانه می‌گیرند. بر این اساس پرونده یارانه نقدی و معیشتی برای همیشه بسته شد و سرپرستان خانوار نباید بعد از این منتظر واریز کمک معیشتی بنزین ماهانه باشند.

البته قرار است پرداخت کمک معیشی جدید موقتی باشد و تنها دو ماه پرداخت شود. بعد از آن این مبلغ نقدی در قالب کالابرگ به سرپرستان خانوار تعلق می‌گیرد.

یارانه معیشتی| یارانه بنزین کیشوندان واریز می‌شود؟

اسفند سال گذشته طرح بازتوزیع یارانه بنزین به صورت آزمایشی در جزیره کیش اجرا شد. در این طرح تمام کیشوندان صرف‌نظر از داشتن یا نداشتن خودرو، ماهانه ۲۰ لیتر سهیمه بنزین دریافت کردند. فرجام این طرح در نتیجه اصلاحات ارز ترجیحی چه می‌شود؟

یک سوال مهم برای بخشی از اقشار جامعه این است که سهمیه بنزین چه می‌شود. اسفند سال گذشته طرح بازتوزیع یارانه بنزین به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شد. در این طرح به تمام کیشوندان صرف‌نظر از داشتن یا نداشتن خودرو، ماهانه ۲۰ لیتر سهیمه بنزین تعلق گرفت.

حالا با گذشت چهار ماه از آغاز این طرح و سپری شدن نزدیک به یک ماه از اجرای برنامه موسوم به اصلاح ارز ترجیحی، سرنوشت سهمیه ۲۰ لیتری سوخت کیشوندان و اهالی قشم یک سوال مهم است.

در این خصوص طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تجارت نیوز گفت: متولی و مسئول طرح بازتوزیع یارانه بنزین، وزارت نفت است و واریز این یارانه تا به امروز هیچ ارتباطی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها نداشته است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی هرچند تمام یارانه‌های نقدی سابق در هم ادغام شدند. اما تا به این لحظه خبری از ادغام و تجمیع سهیمه ۲۰ لیتری نیست و به احتمال قوی این سهیمه مطابق روال گذشته با مسئولیت وزارت نفت واریز می‌شود.

وی تاکید کرد: این سهمیه هیچ ارتباطی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها ندارد و مسئولیت آن از ابتدا بر عهده وزارت نفت قرار دارد.

در مقابل پیگیری تجارت نیوز، از دو شرکت پالایش فرآورده‌های نفتی و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع یارانه بنزین زیر نظر معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار دارد. این طرح همچنان در جزایر قشم و کیش اجرا می‌شود.

به گفته مسئولان این دو شرکت زیر مجموعه وزارت نفت، هرگونه اطلاع‌رسانی در این خصوص با شورای اطلاع‌رسانی دولت است. در عین حال مطابق حرف‌های رئیس‌جمهور، اجرای اصلاحات ارز ترجیحی ارتباطی با نحوه عرضه بنزین ندارد.

یارانه بنزین چیست؟

در طرح بازتوزیع یارانه بنزین، دولت برای شهروندان مشمول معادل ۲۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی درنظر گرفت. این بنزین به تمامی مشمولان فارغ از داشتن ماشین تعلق می‌گرفت. صاحبان آن می‌توانستند این سهمیه را بازار آزاد به نرخ سه هزار تومان بفروشند.

از سوی دیگر، بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، مشخص شد که بنزین، دارو و نان از شمول یارانه‌ جدید خارج هستند و تمامی ۱۰ دهک درآمدی جامعه می‌توانند به مانند گذشته از این خدمات عمومی به نرخ یکسان استفاده کنند.

برنامه اصلاح ارز ترجیحی از شامگاه ۱۹ اردیبهشت ماه اجرایی شد. در این برنامه دولت به شهروندان دهک‌های اول تا نهم از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان یارانه ماهانه پرداخت می‌کند.

این یارانه به هدف تامین اقلام ضروری جامعه به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ اختصاص می‌یابد و قرار است دست‌کم برای مدت دو ماه به صورت نقدی پرداخت شود.

ماه گذشته از روز بیستم به بعد شهروندان مجاز به خرج کردن یارانه جدید شدند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها همچنین در خصوص زمان آزاد سازی یارانه خرداد، گفت: به احتمال زیاد همان موعد بیستم زمان آزاد شدن حق برداشت یارانه خرداد و سایر ماه‌ها خواهد بود.

 چرا یارانه این گروه اشتباهی حذف شد؟

وزیر اقتصاد از مدنظر قرار گرفتن طرح تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری مردم برای رصد بهتر درآمدها و گردش مالی آنها به منظور پرهیز از مشکلاتی خبر داد که از جمله باعث حذف اشتباه عده‌ای از مشمولین دریافت یارانه دولتی شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست با جمعی از کارآفرینان و تولیدکنندگان بخش‌های دانش‌بنیان کشور، در پاسخ به سوالی درخصوص شکایت‌های واصله در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، اظهار داشت: دلایل شکایت‌های دریافتی متفاوت است؛ مثلا برخی موارد، ناشی از عدم ارسال اطلاعات اقتصادی کامل افراد از طرف دستگاه‌های مربوط است و برخی از موارد، مثلا ناشی از این است که من به عنوان یک شهروند، در حال استفاده از حساب خودم برای یک فعال اقتصادی دیگر هستم یا یک مجموعه خیریه یا صندوق دارم و ... به هر دلیل، عملکرد بالای حساب بانکی من لزوما به این معنا نیست که درآمد خیلی بالایی دارم.

وی گفت: برای حل این مسائل و مشکلات، تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری مدنظر دولت قرار گرفته است که توضیحات بیشتر در این خصوص بعدا اعلام خواهد شد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار غیر از امکان ثبت درخواست مجوز، امکان شکایت هم وجود دارد گفت: اگر یک دستگاه اجرایی با وجود کامل بودن مستندات متقاضی، در مهلت مقرر، جواب وی را ندهد، یا پاسخ منفی به او بدهد، پس از انجام بررسی‌های لازم، حتما با دستگاه مربوطه برخورد خواهد شد.

وزیر اقتصاد افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد، از میان تقاضاهای دریافت مجوز متقاضیان شروع کسب و کار، حدود ۶۰ درصد درخواست ها به دلیل نقصان مدرک متقاضیان با پاسخ منفی مواجه شده؛ ۲۰ درصد از درخواست ها منجر به صدور مجوز شده و در ۱۳ درصد موارد هم شاهد تأخیر در صدور مجوز از طرف دستگاه اجرایی بوده‌ایم.

خاندوزی تصریح کرد: گذاشتن هر شرط سلیقه‌ای و قابل تفسیر که می‌تواند متقاضیان را با مشکل و سردرگمی مواجه کند و این اختیار را به مقام دولتی بدهد که به هر کس دلش خواست مجوز بدهد و به هر کسی نخواست، ندهد، باید متوقف شود.

وی از متقاضیان مجوز کسب و کار خواست اگر موردی سراغ دارند که همچنان شروط سلیقه ای برای صدور مجوز باقی است، حتما معرفی کنند تا خود وی به قید فوریت، آن را در دستور کار هیئت مقررات زدایی قرار دهد و مورد رسیدگی جدی واقع شود.

خاندوزی با اشاره به موضوعات مطروح شده در نشست با کارآفرینان و تولیدکنندگان بخش‌های دانش‌بنیان کشور و استماع نقطه نظرات و مشکلات آنها، گفت: تلاش ما از این پس این خواهد بود که تمام آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی که توسط وزارت اقتصاد به هیئت دولت ارائه می‌شود، حتما با اخذ نظر نهادهای تخصصی، انجمن‌ها و تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور باشد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در آیین‌نامه مورد نظر حتما باید درج شود که نظرات کدام نهادها در تدوین آن اخذ شده است، گفت: به این ترتیب دیگر دولت قاعده‌ای را تصویب نخواهد کرد که مشکلات احتمالی آن، از قبل دیده نشده و نیازمند اصلاحات و تغییرات مکرر باشد.

وی افزود: در مورد شکایت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از سازمان امور مالیاتی نیز امشب این سازمان مکلف شد، ظرف یک ماه آینده، هیئت ویژه‌ای را برای رسیدگی به شکایت‌های این شرکت‌ها راه‌اندازی کند.

خاندوزی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، اساسا مشمول معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی هستند، افزود: در این هیئت بطور خاص، تعیین تکلیف اینگونه مسایل مالیاتی صورت خواهد گرفت.

وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به درخواست‌های متعدد شرکت‌های دانش بنیان برای دریافت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد: آیین نامه اجرایی این تسهیلات، توسط وزارت اقتصاد آماده شده است که در آن حداقل ۱۰ درصد سهم تسهیلات مذکور را برای شرکت های دانش بنیان با نرخ ترجیحی و حدود دو درصد پایین تر از سایر تولیدکنندگان اختصاص داده‌ایم.

خاندوزی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدامات دولت برای مقابله با افزایش زنجیره ای قیمت کالاها، عنوان داشت: وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار که مسئولیت کنترل قیمت ها را بر عهده دارد پیشنهاد خوبی را آورده اند که تصویب اولیه آن در ستاد اقتصادی دولت هم صورت گرفته است و به زودی و ظرف چند روز آینده رسما مصوبه مربوط به آن توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: بنا بر این مصوبه، تولیدکنندگان کشور، صرفا بار عایت قاعده و منطق کارشناسی اقتصادی، امکان افزیش قیمت خواهند داشت که تفصیل این موضوع هم توسط وزیر صمت به زودی اعلام خواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.