کد خبر : 17799 / /
/

قیمت‌های نفت دوباره به قیمت روزهای ابتدایی جنگ اوکراین بازگشته‌اند.

کاهش قیمت‌های نفت به این زودی امکان پذیر نیست. عوامل مختلفی در این مساله تاثیرگذار هستند و باعث می‌شوند قیمت نفت امکان کاهش را نداشته باشد.

قیمت‌های نفت دوباره به قیمت روزهای ابتدایی جنگ اوکراین بازگشته‌اند. به نظر نمی‌رسد این قیمت‌ها در آینده نزدیک کاهش یابند. این هفته قیمت هر بشکه نفت خام به ۱۲۴ دلار و به بالاترین مقدار خود در ماه مارس رسید. این افزایش قیمت پس از اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت روسیه تا پایان سال اتفاق افتاد.

به نقل از سی‌ان‌ان، اگر تقاضای چینی‌ها برای نفت پس از برداشتن محدودیت‌های کرونایی افزایش یابد و روسیه نیز تولیدات خود را کاهش دهد دور از انتظار نیست که قیمت هر بشکه نفت به ۱۳۹ دلار برسد. سه دلیل برای ماندگاری قیمت‌های بالای نفت وجود دارد:

افزایش هزینه‌های واردات نفت

حتی با وجود تورم، رکود اقتصادی و رشد کم سرعت اقتصاد، نیاز کشورها به نفت تغییری نمی‌کند. در واقع تقاضا نمی‌تواند تا حدی کاهش یابد که باعث کاهش قیمت‌های نفت شود. از طرفی با وجود تحریم نفت روسیه کشورهای وارد کننده نفت مجبور می‌شوند نفت خود را از منابع دور افتاده‌تری تهیه کنند. مسافت دورتر باعث افزایش هزینه حمل و نقل نفت و عدم کاهش قیمت نهایی آن می‌شود. برای مثال اتحادیه اروپا از زمان شروع جنگ اوکراین و روسیه خرید نفت را از برزیل و عراق به ترتیب ۵۰ و ۴۰ درصد افزایش داده است.

جایگزین‌های ناکافی

سال گذشته روسیه ۱۴ درصد از نفت دنیا را تامین می‌کرد و تحریم این کشور در حال حاضر هم شکاف بزرگی در بازار این کالا ایجاد کرده است. بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، روسیه در ماه آوریل نزدیک به ۱ میلیون بشکه نفت در روز از تولیدات خود کم کاست.  این مقدار می‌تواند در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به نزدیک  ۳ میلیون بشکه در روز برسد. ائتلاف اوپک و اوپک پلاس روز پنجشنبه موافقت کردند تا در ماه‌های جولای  و آگوست روزانه ۶۴۸ هزار بشکه نفت خام اضافی در روز به بازارهای جهانی ارائه کنند. این میزان   هزار۲۰۰ بشکه بیشتر از پیش‌بینی این ائتلاف‌ها است.

برخی بر این باوراند که افزایش تولیدات جهانی نفت نمی‌تواند کار آسانی باشد. حتی پیش از جنگ اوکراین هم با وجود تمایل روزافزون به انرژی‌های سبز سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت کاهش یافته بود. حتی صادرات اعضای اصلی اوپک مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز ماه گذشته میزان کمتری صادرات نفت نسبت به ماه قبل آن داشتند. احتمالا افزایش تولیدات به میزان نصف مقدار مورد نیاز امکان پذیر باشد.

تقاضای شدید جهانی

قرنطینه‌های کرونایی تقاضا برای نفت را کاهش دادند. اما این محدودیت‌ها از بین می‌روند و تقاضای کشورهای بزرگی مانند چین به حالت قبل خود بازمی‌گردد. تقاضای بالای چنین کشورهایی قیمت‌ها را در سطح بالا نگه‌می‌دارد. از طرفی چین به احتمال زیاد واردات نفت از روسیه به دلیل تخفیف ۳۴ دلاری روسیه به ازای هر بشکه نفت افزایش دهد.

تقاضا برای بنزین در ایالات متحده آمریکا نیز برخلاف قیمت‌های بالا چندان کاهش نیافته است. حتی پس از افزایش ۵۰ درصدی قیمت سوخت، تنها ۵ درصد از بنزین جایگاه‌های سوخت کاهش پیدا کرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.