کد خبر : 18962 / /
/

۲۶ اردیبهشت ماه اعلام شد یارانه نقدی جدید به حساب افرادی که پیش از این یارانه می‌گرفتند واریز شده است.

حدود ۵۰ روز از واریز یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی به حساب معترضان می‌گذرد اما این یارانه نقدی همچنان قابل برداشت نیست. سوالی که وجود دارد این است که چرا هیچ‌کدام از مقامات مسئول زمان دقیق قابل برداشت شدن یارانه نقدی را اعلام نمی‌کنند و چرا روند بررسی یارانه‌ نقدی زمان‌بر شده است؟ 

۲۶ اردیبهشت ماه اعلام شد یارانه نقدی جدید به حساب افرادی که پیش از این یارانه می‌گرفتند واریز شده است. اما همان زمان اعلام شد این مبلغ در حساب افراد مسدود است تا بررسی‌های لازم انجام شود و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بررسی کند که آیا این افراد مشمول حمایت دولت هستند یا نه.

از آن تاریخ بیشتر از یک ماه می‌گذرد. دومین مرحله یارانه جدید واریز شده و هفته آینده سومین مرحله آن، به حساب سرپرستان ۹ دهک اول درآمدی جامعه واریز می‌شود اما هنوز تکلیف جاماندگان و معترضان مشخص نیست.

این تاخیر در حالی است که هفته گذشته رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی تاکید کرد که وضعیت یارانه‌ای این گروه باید هر چه سریع‌تر مشخص شود و تا قبل از واریز نوبت جدید یارانه‌ها، این افراد تکلیف خود را بدانند و یارانه آنها قابل برداشت شود.

یک هفته از سخنرانی رئیسی هم گذشته و هنوز این وزارتخانه لیست مشمولان را اعلام نکرده است.

 پرداخت یارانه نقدی جاماندگان

بالاخره اولین خبر درباره کمک معیشتی دولت عنوان شد. روز گذشته سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد «نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام‌کنندگان یارانه‌ها مشخص شده است. این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.»

بر این اساس کلیه افرادی که به عدم دریافت یارانه‌های جدید اعتراض کرده بودند مشمول این حمایت نقدی دولت می‌شوند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از معترضان از لیست جدید خط می‌خورند.

حالا بسیاری از معترضان می‌توانند امیدوار باشند که مشمول حمایت دولت می‌شوند اما هنوز مشخص نیست زمان دقیق برداشت یارانه‌ها چه زمانی است.

اگر مبنا دستور رئیسی برای پیگیری باشد، تکلیف این گروه از مشمولان باید در هفته جاری مشخص شود و کمک معیشتی این گروه قبل از یارانه تیرماه -سومین مرحله واریز- قابل برداشت شود.

گمانه دیگری که وجود دارد این است که دولت یارانه این گروه و یارانه و ۹ دهک دیگر جامعه را همزمان با عید قربان واریز می‌کند. چون چنین اقدامی در این دولت مسبوق به سابقه است که بسیاری از واریزی‌ها و کمک‌های معیشتی را به اعیاد و مناسبت‌ها موکول می‌کند.

جزئیاتی از پرداخت یارانه نقدی جدید

«سید پرویز فتاح» در حاشیه بازدید از عملیات توزیع بسته‌های لبنی برای یک میلیون خانواده نیازمند کشور با اعلام جزئیاتی از طرح‌های قبلی بنیاد مستضعفان در توزیع بسته‌های معیشتی محرومان، اظهار کرد: بنیاد مستضعفان در طول دوره شیوع کرونا هر ۴ ماه یکبار بسته‌های معیشتی میان خانوارهای نیازمند توزیع کرد و در آخرین مرحله از این طرح که از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ ادامه داشت، یک میلیون و ۴۰۰ هزار بسته معیشتی را در سراسر کشور توزیع کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان جزئیات توزیع یک میلیون بسته لبنی برای خانواده‌های نیازمند سراسر کشور را اعلام کرد و گفت: ارزش ریالی هر بسته در بازار، ۶۰۰ هزار تومان است که برای این طرح ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: بر همین اساس برای تابستان ۱۴۰۱ با توجه به اثرات حذف ارز ترجیحی که از یک سو باعث افزایش قیمت مواد لبنی و کاهش قدرت خرید خانوارهای نیازمند شده و از سوی دیگر تولیدکنندگان را نیز با مشکل مواجه کرده بود، بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت تا در این مرحله یک میلیون بسته لبنی را میان نیازمندان توزیع کند.

وی با بیان اینکه توزیع یک میلیون بسته لبنی در این مرحله تا پایان شهریورماه ادامه دارد افزود: این بسته‌ها با اولویت خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و نیازمندان ساکن در مناطق هدف محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان توزیع می‌شود.

فتاح اضافه کرد: توزیع این بسته‌ها از ابتدای تیرماه آغاز شده و تا امروز توزیع آن در ۴ استان انجام گرفته و امروز نیز سهمیه‌های ۴ استان دیگر به حمل‌های توزیع اعزام می‌شوند.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه ارزش ریالی هر بسته در بازار، ۶۰۰ هزار تومان است گفت: بنیاد مستضعفان در این مرحله ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده و در صورت رضایت‌مندی از این طرح و میزان اثربخشی آن از نظر کالری، پروتئین، کلسیم و سایر مواد مغذی، این طرح جایگزین توزیع بسته‌های معیشتی می‌شود.

به گفته فتاح، با توجه به محتوای فسادپذیر بسته‌های لبنی، تمهیدات ویژه برای توزیع این بسته‌ها با استفاده از تریلرها، کامیون‌ها و وانت‌های یخچال‌دار از مبدأ تا مقصد دیده شده و این بسته‌ها باید در بازه زمانی مشخصی به دست خانوارهای هدف برسند.

بر اساس این گزارش، هر بسته لبنی شامل ۲۱ قلم محصولات از جمله شیر، خامه، پنیر، ماست و شیرکاکائو است که میزان کالری آنها ۱۰۷۰۰ کالری و پروتئین آن ۴۷۳ گرم است که قرار است ۵۰۰ هزار بسته برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۲۵۰ هزار بسته میان مددجویان سازمان بهزیستی کشور و ۲۵۰ هزار بسته نیز در مناطق هدف بنیاد مستضعفان توزیع شود.

برای دریافت یارانه معیشتی اینجا ثبت نام کنید  

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: ثبت نام در سامانه املاک و اسکان ضروری است و تاکنون بانک مرکزی برای صدور چک به این سامانه متصل شده است

خانم  پروانه اصلانی گفت: طبق قانون می بایست دریافت یارانه کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، ارسال اسناد و مدارک گذرنامه، ثبت نام مدارس و خوابگاه براساس  ثبت در سامانه املاک و اسکان باشد در غیر این صورت به هیچ عنوان خدماتی ارائه نمی شود.

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی  تمامی سرپرستان خانوار باید در سامانه املاک و اسکان  ثبت نام کرده و تمامی اطلاعات افراد تحت پوشش خود را در این سامانه وارد کنند؛ همچنین مستاجران هم که حتی به صورت رایگان در واحدی ساکن هستند باید ثبت نام کنند.

او می گوید: سامانه املاک و اسکان آماده  اتصال تمامی دستگاه ها به این سامانه است و تاکنون تنها بانک مرکزی به این سامانه متصل شده است.

ثبت نام در سامانه املاک و اسکان از ۱۹ فروردین سال گذشته آغاز شده و متقاضیان  هم برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن هم باید در این سامانه ثبت نام کنند.

یارانه معیشتی کی قابل برداشت می شود؟

طبق اظهارات سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام‌کنندگان یارانه‌ها مشخص شده است.

طبق اظهارات سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام‌کنندگان یارانه‌ها مشخص شده است. این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند. بر این اساس کلیه افرادی که به دریافت نکردن یارانه‌های جدید اعتراض کرده بودند مشمول این حمایت نقدی دولت می‌شوند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از معترضان از لیست جدید خط می‌خورند. اکنون بسیاری از معترضان می‌توانند امیدوار باشند که مشمول حمایت دولت می‌شوند اما هنوز زمان دقیق برداشت یارانه‌ها مشخص نیست. اگر مبنا دستور رئیسی برای پیگیری باشد، تکلیف این گروه از مشمولان باید در هفته جاری مشخص و کمک معیشتی این گروه قبل از یارانه تیر ماه -سومین مرحله واریز- قابل برداشت شود.

یارانه معیشتی جدید رئیسی کی واریز می شود؟

یک ماه و نیم است که مبلغ یارانه‌ها تغییر کرده و یارانه نقدی و معیشتی نیز حذف شده است؛ اما هنوز این سوال مطرح است که یارانه تیرماه به چه صورت خواهد بود؟ نقدی یا کالابرگ؟

بیش از یک ماه است که یارانه‌ها تغییر و تحولی داشته و دیگر واریز آن‌ها مانند قبل نیست؛ البته در همین زمان کم هم ذهن‌های بسیاری به موضوع یارانه‌ها معطوف شده است.

دلیل آن ابتدا به شیوه ادامه توزیع یارانه‌ها و پس از آن نیز به پرداخت یارانه‌ها تا به امروز بازمی‌گردد.

رییسی، در روزهای پایانی اردیبهشت ماه بود که از پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی خبر داد؛ قرار بود یارانه ۳۰۰ هزار تومانی به دهک‌های چهارم تا نهم و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی نیز به دهک‌های اول تا سوم پرداخت شود.

در این بین چند مشکل وجود داشت؛ اگر دقت کنید، همه افراد مشمول یارانه نشدند و دهک دهم یارانه نگرفت.

بنابراین عده‌ای می‌گفتند ما دهک دهمی نیستیم و یارانه نگرفتیم. عده‌ای دیگر نیز قبلا هیچ یارانه‌ای نمی‌گرفتند و یارانه جدید را می‌خواستند؛ اما مشمول نشدند؛ این افراد نیز به یارانه‌ها معترض بودند؛ در همان زمان براساس دستور رییس جمهوری قرار شد که ظرف یک ماه، به مساله این دو دسته رسیدگی شود.

باتوجه به تغییرات وزارت رفاه، هنوز خبری از این مساله نشده و این افراد هنوز نمی‌دانند تکلیف یارانه‌شان چه می‌شود؛ از سمتی دیگر مشخص نشد که ادامه یارانه‌ها نقدی می‌شود یا کالابرگ.

زیرا قرار بود دو ماه یارانه نقدی و پس از آن کالابرگ داشته باشیم که باتوجه به آخرین گفته‌های مسئولان به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌ها برای دادن کالابرگ فراهم نشده و احتمالا یارانه نقدی همچنان ادامه داشته باشد.

البته رییس جمهوری هم شنبه شب تاکید کرد که تا زمان آماده شدن زیرساخت‌ها پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

حالا باید صبر کرد و دید در این روزهای باقی مانده از تیر زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ آماده خواهد شد یا یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.

بر اساس گمانه زنی ها و با توجه به پرداختی دولت در 2 ماه گذشته به نظر می رسد یارانه تیر ماه نیز مانند ماه قبل یارانه جدید 400 و 300 هزار تومانی باشد.

دولت هنوز زمان دقیق واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده است، اما بررسی ما نشان می‌دهد که دولت در ماه های اخیر، بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که حدود سه هفته دیگر دولت برای واریز یارانه مرحله ۱۳۷ دست به کار خواهد شد.

به زبان ساده تر، اگر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستید و در اردیبهشت و خرداد ۴۰۰ هزار تومان دریافت کرده اید، در تیرماه نیز به همین میزان دریافت خواهید کرد.

در واقع افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در دهک اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند؛ بنابراین اگر به فرض مثال خانواده شما ۵ نفره باشد و در این دهک قرار بگیرید، مبلغ ۲ میلیون تومان در این ماه به حساب سرپرست خانوارتان واریز می‌شود.

برای دهک چهارم تا نهم نیز مطابق معمول، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود. یعنی اگر خانواده‌ای ۵ نفره در این دهک‌ها قرار بگیرند، مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوارشان واریز خواهد شد.

 براساس راهنمای سامانه پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی، برای ثبت‌نام و ورود به سامانه که از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشــمند انجام می‌شود، مددجویان می‌توانند با وارد کردن مشخصات موردنیاز و ورود در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به سامانه اطلاعات مددجویان سازمان بهزیستی منتقل شوند. این سامانه شامل ثبت اطلاعات محل سکونت، اطلاعات خانوار و ثبت درخواست‌های افراد است.

گام سوم ثبت درخواســت بوده که شــامل بهره‌مندی از تخفیف قبض آب، برق و گاز، تغییر آدرس/تمدید اجاره و تغییر بعد خانواده است که بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی و محل ســکونت، کاربر می‌تواند نســبت به ثبت درخواســت بهره‌مندی از تخفیف قبوض یا تغییر آدرس و بعد خانوار اقدام کند

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.