کد خبر : 19758 / /
/

ابتدای تیرماه امسال وزیر اقتصاد و امور دارایی از تخصیص اعتباری سه هزار میلیارد تومانی برای پرداخت وام به بازنشستگان صندوق کشوری خبر داد. ماجرای پرداخت این وام که مستقل از وام ضروری صندوق کشوری است، چیست؟

ابتدای تیرماه امسال وزیر اقتصاد و امور دارایی از تخصیص اعتباری سه هزار میلیارد تومانی برای پرداخت وام به بازنشستگان صندوق کشوری خبر داد. ماجرای پرداخت این وام که مستقل از وام ضروری صندوق کشوری است، چیست؟

صندوق بازنشستگی کشوری، اسامی بازنشستگان واجد دریافت وام ضروی ۱۵ میلیون تومانی را مشخص کرد. نام نویسی متقاضیان این وام بازنشستگی از اول اردیبهشت ماه به صورت اینترنتی آغاز شده بود.

به موازات این نام نویسی، وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز از اختصاص سه هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت وام بازنشستگان صندوق کشوری خبر داده بود.

پیگیری‌های از صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد که میان وام ضروری ۱۵ میلیون تومانی اخیر با تسهیلات سه هزار میلیارد تومانی که خاندوزی صحبتش را کرده بود، هیچ ارتباطی وجود ندارد.

محمود مرتضایی‌فرد، مدیرکل امور فرهنگی صندوق بازنشستگی کشوری در این باره گفت: وام‌های ۱۵ میلیون تومانی در ادامه تسهیلاتی است که در سالیان گذشته از محل رسوب پول صندوق بازنشستگی کشوری در بانک به متقاضیان پرداخت می‌شد.

وی افزود: پرداخت وام‌های دیگر مثل وام ازدواج فرزندان و یا طرح همپاد (کمک هزینه پایان نامه فرزندان دانشجوی بازنشستگان کشوری) از محل همین اعتبارات انجام می‌شود، اما وام سه هزار میلیارد تومانی که وزیر اقتصاد صحبت آنرا کرده بود به این تسهیلات ارتباطی ندارد.

وزیر اقتصاد از چه وامی صحبت کرد؟

ابتدای تیرماه امسال سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی از تخصیص اعتباری سه هزار میلیارد تومانی برای پرداخت وام به بازنشستگان صندوق کشوری خبر داد.

خاندوزی وعده پرداخت این وام را از طریق بانک صادرات داد. با توجه به اینکه عموم بازنشستگان کشوری، حقوق بازنشستگی خود را از طریق بانک صادرات دریافت می‌کنند، انتظار می‌رفت که این تسهیلات با صندوق بازنشستگی کشوری و منابع آن مرتبط باشد.

به گفته مرتضایی‌فرد، تسهیلاتی که وزیر اقتصاد راجع به آن صحبت کرده‌است، ارتباطی با صندوق بازنشستگی ندارد و به احتمال زیاد بخشی از برنامه دولت برای پرداخت تسهیلات صد میلیون تومانی بدون ضامن به متقاضیان وام است.

پرداخت تسهیلات بدون ضامن به مردم، یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم بود که با دستور شخص رئیس جمهور در نیمه دوم سال گذشته استارت خورد.

به دنبال ابلاغ این برنامه، سیستم بانکی با انبوهی از متقاضیان دریافت تسهیلات بدون ضامن مواجه شدند، اما به دلیل آنچه که محدودیت منابع عنوان شد در نهایت تنها کارمندان دولت، افراد شاغل در شرکت‌ها و موسسات معتبر و بازنشستگان مشمول دریافت این تسهیلات شناخته شدند.

برای این اساس به نظر می‌رسد دولت برای اجرایی کردن برنامه پرداخت تسهیلات بدون ضامن صد میلیون تومانی، اعتباری سه هزار میلیارد تومانی کنار گذاشته است تا میان بازنشستگان کشوری توزیع شود.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.