کد خبر : 20016 / /
/

احسان ارکانی در پاسخ این سوال که پرداخت یارانه نقدی تا کی ادامه دارد، گفت: نتیجه آخرین صحبت‌های ما با دولت این بود که هنوز زیرساخت کالابرگ وجود ندارد و فعلا ناچاریم پرداخت یارانه به صورت نقدی را ادامه دهیم.

یارانه نقدی تیر به تازگی واریز شد. یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی واریز شد. یارانه نقدی افرادی که جامانده بودند نیز قابل برداشت شد. یارانه نقدی معوق جاماندگان نیز تا آخر هفته واریز خواهد شد. اخبار درباره یارانه نقدی را در خبر روز دنبال کنید.

یک نماینده مجلس گفت: نتیجه آخرین صحبت‌های ما با دولت این بود که هنوز زیرساخت کالابرگ وجود ندارد و فعلا ناچاریم پرداخت یارانه به صورت نقدی را ادامه دهیم.

احسان ارکانی در پاسخ این سوال که پرداخت یارانه نقدی تا کی ادامه دارد، گفت: نتیجه آخرین صحبت‌های ما با دولت این بود که هنوز زیرساخت کالابرگ وجود ندارد و فعلا ناچاریم پرداخت یارانه به صورت نقدی را ادامه دهیم.

دولت همچنین در لایحه‌ای که به مجلس ارسال کرد درخواست داشت که کلمه شهریور ۱۴۰۰ ازمصوبه ارز ترجیحی حذف شود؛ زیرا افزایش قیمت‌ها فشاری ایجاد کرده که دیگر امکان تامین کالاهای اساسی با قیمتهای شهریور ۱۴۰۰وجود ندارد.

بسیاری از مردم و کارشناسان اقتصادی به یارانه نقدی اذعان داشته و می‌گویند اگر یارانه نقدی ادامه داشته باشد، بهتر است؛ ارکانی در این رابطه اظهار کرد: از نظر من اگر یارانه به صورت کالایی توزیع شود، بهتر است؛ چراکه کالابرگ به نفع مردم خواهد بود؛ برای مثال ارزش یارانه نقدی ۴۵هزار تومانی از ۱۰سال پیش تاکنون تغییر مشهودی داشته است؛ یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی هم قطعا به سرنوشت یارانه ۴۵هزار تومانی دچار خواهند شد.

وی ادامه داد: البته دولت باید زیرساخت‌های کالابرگ را آماده کند؛ در دهه۶۰ که اصلا پوز و… وجود نداشت؛ اما دولت طرح کوپن را اجرا کرده بود و در ۸سال جنگ با کوپن شرایط مدیریت شد. اینکه پس از سال‌ها بگوییم زیرساخت نیست، قابل پذیرش نخواهد بود و با این تعداد فروشگاه می‌توان شرایط توزیع را مدیریت کرد.

به اعتقاد ارکانی، برای دولت پرداخت یارانه نقدی راحت‌ترین کار است؛ چراکه نه به زیرساخت‌های کالابرگ نیاز دارد و نه قرار است افزایشی داشته باشد و رقمی ثابت خواهد بود  و یارانه نقدی برای دولت مقرون به صرفه‌تر است.

چالش جدی یارانه نقدی 

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مربوط به ۹ سال قبل بوده و حذف یارانه‌ها بر اساس این اطلاعات صورت گرفته است. احمد میدری، مسئول این پایگاه در دولت حسن روحانی، اما نظر دیگری دارد و بر به‌روزرسانی مستمر اطلاعات این پایگاه تاکید می‌کند.

محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مربوط به ۹ سال قبل بوده و حذف یارانه‌ها بر اساس این اطلاعات صورت گرفته است. احمد میدری، مسئول این پایگاه در دولت حسن روحانی، اما نظر دیگری دارد و بر به‌روزرسانی مستمر اطلاعات این پایگاه تاکید می‌کند.

احمد میدری در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره ادعای سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من هم این خبر را دیدم، اما فکر کنم مساله به‌روزرسانی اطلاعات این پایگاه به درستی منعکس نشده، چرا که اطلاعات پایگاه رفاه به صورت مستمر بروزرسانی شده و برخی از این اطلاعات روزانه، برخی ماهانه و همه اقلام آن حداکثر هر شش ماه یک بار به‌روز می‌شود.

او در ادامه تاکید کرد: در سال ۱۳۹۸ به بیش از پنج میلیون معترض حذف یارانه شناسنامه اقتصادی آنها نشان داده شد و هیچ‌کس مدعی نشد این اطلاعات مانند وضعیت شغلی، خودرو، مسافرت یا حساب‌های بانکی قدیمی است، بلکه حداکثر می‌گفتند با این وضعیت ما جز سه دهک بالا نیستیم.

ساختار خانواده کسانی که در سال ۱۳۹۳ ثبت‌نام کردند ماهانه به‌روزرسانی می‌شود

ثبت‌نام جدید یارانه شامل کسانی است که در سال ۱۳۹۳ ثبت‌نام نکرده‌اند/ به‌روزرسانی همه اطلاعات پایگاه‌های رفاه حداکثر هر ۶ ماه یک بار انجام می‌شود

میدری در اثبات گفته خود مبنی بر به‌روزرسانی مستمر اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان گفت: به‌روز بودن اطلاعات پایگاه رفاه نه تنها توسط معترضین یارانه‌ها بلکه توسط سازمان بازرسی قوه قضاییه و سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات مورد بررسی قرار گرفته و نمایندگان مجلس نیز بارها مراجعه کردند و با گرفتن نمونه‌های مختلف صحت اطلاعات را مورد بررسی قرار دادند.

مسئول پایگاه رفاه ایرانیان در دولت دوازدهم در پاسخ به این سوال که «چرا گفته شده است به زودی ثبت‌نام شروع و اطلاعات به‌روز می‌شود؟» نیز گفت: احتمالاً منظور ثبت‌نام کسانی است که در سال ۱۳۹۳ ثبت‌نام نکردند.

او ادامه داد: ساختار خانواده کسانی که در سال ۱۳۹۳ ثبت‌نام کردند ماهانه به‌روزرسانی می‌شود؛ بدین معنا که در هر ماه بیش از یکصد هزار نفر در ایران متولد می‌شوند، حدود ۳۰ هزار نفر فوت می کنند و حدود ۵۰ هزار ازدواج و طلاق صورت می‌گیرد و تمام این اطلاعات در مورد ساختار خانواده به پایگاه رفاه ایرانیان با تاخیر یک تا سه ماه منتقل می‌شود.

میدری خاطرنشان کرد: احتمالاً ثبت‌نام جدید برای کسانی است که در سال ۱۳۹۳ به هر علتی ثبت‌نام نکردند و حالا خواهان یارانه هستند، این کار قرار بود در سال ۱۳۹۹ انجام شود که به علت کرونا و با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی نشد.

یارانه نقدی | بانک‌ها به یارانه بگیران وام ۲۰۰ میلیون تومانی می‌دهند؟

در شرایطی که بانک‌ها در برابر تقاضا برای دریافت تسهیلات رویه‌ای سختگیرانه در پیش گرفته‌اند، باور این خبر که قرار است به دریافت کنندگان یارانه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات داده شود، بیش از هر زمان دیگری باور ناپذیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی به یارانه بگیران یکبار دیگر سوژه تولید محتوای رسانه‌ها در روزهای تعطیل آخر هفته شد.

در شرایطی که بانک‌ها در برابر تقاضا برای دریافت تسهیلات رویه‌ای سختگیرانه در پیش گرفته‌اند، باور این خبر که قرار است به دریافت کنندگان یارانه تا سقف دویست میلیون تومان تسهیلات داده شود، بیش از هر زمان دیگری باور ناپذیر است.

واقعیت این است که در روزهای اخیر هیچ مقام مسئولی در خصوص برنامه پرداخت وام به یارانه بگیران صحبتی نداشته است و چه برسد به اینکه نظام بانکی کشور مکلف به انجام چنین کار شده باشد. برخی رسانه‌ها نیز تکذیب این مطلب را منتشر کرده‌اند.

البته اگر درنظر داشته باشیم که تا همین چند روز پیش افراد زیادی در صف‌های مختلف برای دریافت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان یارانه یا معوقات آن در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برند، توقع از نظام بانکی برای پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان وام آن هم به پشتوانه چنین مبالغی باورناپذیر به نظر می‌رسید.

ماجرای پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی به یارانه بگیران چیست؟

با این حال محض تنویر افکار عمومی و به ویژه یادآوری مجدد به متقاضیان وام‌ها باید گفت که هنوز قانونی مصوب نشده است که بانک‌ها را وادار به پرداخت چنین تسهیلاتی کند.

در اصل سال گذشته رئیس جمهور و وزیر اقتصادش از برنامه جدیدی  برای پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن رونمایی کردند و اجرای این برنامه تا به امروز با مقاومت بانک‌ها به صورت‌های دیگری اجرا می‌شود.

اگر طالب چنین تسهیلاتی بودید، حتما تاکنون در مراجعه به بانک‌ها مطلع شده‌اید که این تسهیلات تنها نصیب عده معدودی از کارمندان رسمی دولت و بازنشستگان و در نهایت افراد شاغل در بنگاه‌های اقتصادیِ غیر دولتی معروف تعلق می‌گیرد.

در اغلب مواقع شعب بانک‌ها پرداخت چنین تسهیلاتی را منوط به داشتن حساب فعال از سوی مشتری و سپرده‌گذاری رقمی سنگین کرده‌اند که با شرایط بیشتر متقاضیان جور نیست.

در نهایت اینکه در جریان به روز شدن مقررات مربوط به اخد وثیقه حساب یارانه افراد هم می‌تواند در کنار سهام عدالت، چک، سفته، اوراق قرضه، سند ملکی و… حکم وثیقه را داشته باشد اما در عین حال بانک‌ها این اختیار دارند تا بسته به مقدار ارزش وام، نوع وثیقه را خودشان تعیین کنند.

پس اگر این خبر را جایی خواندید که می‌توان با یارانه ۳۰۰ هزار تومانی تاسقف ۲۰۰ میلیون تومان وام بانکی گرفت و یا با کسی روبرو شدید که ادعای انجام چنین کاری را داشت، خیلی خیلی جانب احتیاط را رعایت کنید تا مبادا در دام سودجویان گرفتار نشوید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.