کد خبر : 21877 / /
/

این روزها شنیده می شود که قیمت بنزین قرار است افزایش یابد، یک منبع مطلع می گوید: با وجود نظر مساعد دولت اما شخص رئیس دولت تمایلی برای افزایش قیمت ندارد و برنامه افزایش قیمت به بودجه سال آینده موکول شده است.

قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مسیر افزایش قیمت بنزین، از سه نرخی کردن آن شروع می‌شود. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

قیمت بنزین گران می شود؟

به نظر می رسد دولت برای نیمه دوم سال به جای افزایش قیمت به دنبال مدیریت مصرف از طریق طرح های غیر قیمتی است.

این روزها شنیده می شود که قیمت بنزین قرار است افزایش یابد، یک منبع مطلع می گوید: با وجود نظر مساعد دولت اما شخص رئیس دولت تمایلی برای افزایش قیمت ندارد و برنامه افزایش قیمت به بودجه سال آینده موکول شده است.

اقبال شاکری نماینده مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت گفت و گویی انجام داده است که تایید کننده این گفته ها است. این نماینده مجلس می گوید: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و استفاده از ابزارهای قیمتی برای کنترل مصرف سوخت در دستور کار ندارد و تنها با ابزارهای "غیرقیمتی" تلاش می‌کند مصرف را مدیریت کرده و از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

به اعتقاد او یکی از اقدامات قابل‌تامل وزارت نفت برای کاهش مصرف بنزین و قاچاق سوخت کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر است که در کنترل مصرف و قاچاق نقش ایفا کرده است.

نماینده  تهران، با اشاره به اینکه اگرچه دو راهکار قیمتی و غیرقیمتی پیش‌روی وزارت نفت است می گوید:  خوشبختانه تمرکز این وزارتخانه بر استفاده از ابزارها و راهکارهای غیرقیمتی است تا بدون افزایش هزینه برای مردم، جهش مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود. 

تعیین نرخ و قیمت بنزین 

وضع دولت و مجلس در شرایط فعلی حفظ دو نرخ موجود برای قیمت بنزین است و نرخ سومی تعریف نشده است، بنابراین بنزین کماکان دو نرخی خواهند ماند و طرح‌های مانند "بنزین برای همه" که در جزیره کیش به صورت پایلوت اجرا شد قرار نیست در کل کشور اجرا شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کاهش سهمیه ۲۵۰ لیتری خودروها به ۱۵۰ لیتر در استان‌های مرزی با هدف کاهش قاچاق سوخت اجرا شده است، گفت:گرانی بنزین اتفاق نخواهد افتاد،نرخ سومی برای قیمت بنزین تعریف نشده است.

 عبدالعلی رحیمی مظفری درباره آخرین وضعیت قیمت بنزین در کشور، گفت: موضع دولت و مجلس در شرایط فعلی حفظ دو نرخ موجود برای قیمت بنزین است و نرخ سومی تعریف نشده است، بنابراین بنزین کماکان دو نرخی خواهند ماند و طرح‌های مانند "بنزین برای همه" که در جزیره کیش به صورت پایلوت اجرا شد قرار نیست در کل کشور اجرا شود.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنها اتفاقی که افتاده این است قبلا خودروهای شخصی می‌توانستند از طریق کارت سوخت در هر ماه ۶۰ لیتر بنزین با قیمت ۱۵۰۰ دریافت می‌کردند و در هر ماه ۲۵۰ لیتر نیز به قیمت ۳ هزار تومان دریافت کنند که به دنبال کار کارشناسی انجام شده ۱۰۰ لیتر از سهیمه ۲۵۰ لیتر -که قیمت آن آزاد محاسبه می‌شد - کم شده و صاحبان خودرو از این به بعد فقط می‌توانند ۱۵۰ لیتر بنزین به قیمت ۳ هزار تومان دریافت کنند  البته ۶۰ لیتر بنزین به قیمت ۱۵۰۰ تومان بر جای خود باقی است.

وی با بیان اینکه کاهش سهمیه ۲۵۰ لیتری خودروها به ۱۵۰ لیتر بیشتر در استان‌های مرزی با هدف کاهش قاچاق سوخت اجرا شده است، افزود: برخی از خودروها در یک روز در فاصله‌های کوتاه دو الی سه بار به خودروهای خود بنزین می‌زدند که نشان می‌دهد؛ این تزریق با هدف دیگری صورت می‌گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی جامعه و اقتصاد کشور ظرفیت گرانی بنزین را ندارد لذا این اتفاق نخواهد افتاد، بیان کرد: شرایط حاکم بر اقتصاد جامعه این مسئله را از برنامه کار مجلس و دولت خارج کرده است.

افزایش قیمت بنزین از چه زمانی؟

کارشناسان و تحلیلگران حوزه انرژی اعتقاد دارند که تغییرات قیمتی بنزین در سال آینده بسیار محتمل است و همین امر می‌تواند زمینه را برای بالاتر بردن انتظارات تورمی مهیا کند.

به باور تحلیلگران، به‌زودی دوگانه‌ واردات و افزیش قیمت یا تولید بنزین پتروشیمی نیز به میدان خواهند آمد؛ اما در نهایت کارشناسان بر این عقیده‌اند که تغییرات قیمتی راهکار دولت برای حل مشکل خواهد بود.

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در همین خصوص در یادداشتی نوشت: مسیر افزایش قیمت بنزین، از سه نرخی کردن آن شروع می‌شود و کم‌کم نرخ‌های پایین حذف و نرخ‌های بالا پررنگ می‌شود.

به اعتقاد او، همین بازی از الان شروع شده است، اما حذف نرخ‌های پایین به دلیل نگرانی از تاثیرات اجتماعی به سال بعد موکول می‌شود.

همایون صالحی درباره تغییرات سوخت‌گیری بعد از کاهش سهمیه بنزین با نرخ دوم اظهار داشت: تاکنون مردم بیش از اینکه از کارت شخصی برای دریافت سهمیه آزاد سوخت استفاده کنند از کارت جایگاه‌دار استفاده کرده‌اند، بنابراین کاهش سهمیه از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر تغییری در افزایش و یا کاهش مراجعه برای سوختگیری ایجاد نکرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از ایلنا؛ وی با بیان اینکه طبق برآورد میدانی کاهش سهمیه با نرخ آزاد تاثیری در عرضه، فروش و قاچاق سوخت نداشته، افزود: دلیل آن این است که مردم غالبا از کارت آزاد جایگاه‌ها استفاده می‌کردند و از کارت مالک خودرو برای سوخت‌گیری نرخ آزاد کمتر استفاده شده است.

تعداد کارت جایگاه‌های مرزی کاهش یافته است

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد اینکه در حال حاضر در تهران و دیگر شهر‌ها برای هر نازل یک کارت وجود دارد، اما در جایگاه‌های استان‌های مرزی به یک تا دو کارت محدود شده، البته فعلا در مسیر اربعین به دو تا سه کارت افزایش پیدا کرده است.

سقف سوخت‌گیری در برخی استان‌ها به ۳۰ لیتر رسید

وی گفت: مسئله دیگر این است که در برخی استان‌ها امکان سوخت‌گیری چه سهمیه نرخ اول و چه نرخ دوم به سقف ۳۰ لیتر کاهش یافته که گا‌ها در برخی جایگاه‌ها تراکم ایجاد می‌کند.

۲۵ درصد نازل‌ها غیرفعالند

صالحی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون قطعات سامانه‌ها وضع اسفناکی به لحاظ استهلاک دارند، یعنی بیش از ۲۵ درصد نازل‌ها به علت اینکه قطعات سامانه هوشمند کهنه و مستعمل هستند و باید تعمیر شوند، غیرفعالند؛ بنابراین این دو عامل کاهش سقف سوخت‌گیری به ۳۰ لیتر و نازل‌های غیر فعال منجر به تراکم در برخی جایگاه‌ها می‌شود.

برای جلوگیری از قاچاق سراغ خط لوله و لنج برویم

وی تاکید کرد: در هر حال با قاطعیت نمی‌توان گفت که کاهش سهمیه منجر به جلوگیری از قاچاق می‌شود، اگر هم قاچاقی در استان‌های مرزی صورت گیرد محدود است. قاچاق سوخت بنا به گفته مسئولین از جمله فرمانده مرزبانی، ریاست مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مسئولین نظارتی و امنیتی از مبادی دیگری مثل خط لوله و لنج و به مقدار زیاد انجام می‌شود، هرچند ما بشدت مخالف قاچاق سوخت حتی یک سی‌سی و به هر طریق هستیم، اما برای جلوگیری از قاچاق از مسیر دیگری باید ورورد کنیم با محدود کردن مردم و جایگاه‌داران این مسئله حل نخواهد شد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران یادآور شد: متولیان امر با کاهش سهمیه بدنبال بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق هستند، چون مصرف از تولید پیشی گرفته بنابراین به دنبال راه حلی هستند که به واردات منجر نشود، بنابراین این محدودیت را ایجاد کردند، اما واقعیت اینکه قاچاق از مسیر دیگری انجام می‌شود.

مصرف بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسید

وی میزان مصرف بنزین را طی ۵ ماهه ابتدایی سال جاری روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: این روز‌ها به خاطر نزدیک شدن به اربعین و تعطیلات شهریور ماه که همیشه مردم بیشتر به مسافرت می‌روند، مصرف به بالاتر از ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده، اما قطعا از مهر ماه کاهش پیدا می‌کند.

تولید بنزین کاهش یافت/ احتمالا واردکننده می‌شویم

سیدحمید حسینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ارزیابی کاهش سهمیه بنزین با نرخ آزاد از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر اظهار داشت: قاعدتا با توجه به اینکه مناطق مرزی پتانسیل بالایی برای قاچاق بنزین دارند، اقدام بجایی بوده است، ضمن اینکه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای و ۱۵۰ لیتر آزاد برای یک خانوار معمولی کفایت می‌کند.

کاهش ۱۱ درصدی تولید ستاره خلیج فارس

وی افزود: با توجه به اینکه تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده برای جبران آن و کسری تولید یا باید پالایشگاه بسازیم که ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد، یا باید واردات بنزین داشته باشیم، یا به سمت تولید بنزین از پتروشیمی و یا کنترل مصرف و تقاضا داشته باشیم که قطعا سالم‌ترین و بهترین راه‌حل کنترل مصرف است.

فعلا نمی‌توانیم بنزین را با نرخ واقعی بفروشیم

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه کاهش سهمیه بنزین ۳ هزار تومانی در راستای مدیریت تقاضا و کنترل قاچاق صورت گرفته، گفت: در حال حاضر ما نمی‌توانیم به خاطر تجربیات تلخی که سال‌های گذشته در رابطه با افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی داشتیم بنزین را با قیمت واقعی بفروشیم، اختلاف قیمت بنزین ما با دیگر کشور‌ها نیز بعضا چندین برابر است، بنابراین باید مجموعه‌ای از راهکار‌ها را بکار ببریم تا این وضعیت را سامان بدهیم که یکی از راهکار‌ها این است که سهمیه بنزین خودرو‌ها مدیریت شود.

آیا در حال مقدمه چینی گران کردن بنزین هستیم؟

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: اگر بنا بر این باشد که برای خودرو‌هایی که بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مصرف دارند، کارت سوخت صادر نشود قاعدتا نرخ جدیدی به بازار تحمیل خواهد شد و صاحبان خودرو‌های لوکس مجبورند بنزین را با نرخ بالاتری خریداری کنند و این مقدمه‌ای می‌شود که دولت به این سمت برود که حداقل بنزین سوپر را گران و آزادسازی کند.

حسینی با بیان اینکه کاهش سهمیه یکی از راهکار‌های کاهش قاچاق است، اما الزاما به معنای کاهش مصرف نیست، خاطر نشان کرد: بعید است خودرو‌ها ۲۵۰ لیتر بنزین آزاد مصرف کنند، خودرو‌های با مصرف ۲۵۰۰ سی‌سی هم از ۲۵۰ لیتر بیشتر مصرف ندارند، بنابراین خودرو‌هایی که سهمیه سوخت یارانه‌ای دارند نیازی به ۱۰۰ لیتر مازاد نداشته‌اند و این میزان می‌توانست طعمه‌ای برای قاچاقچیان باشد.

تولید بنزین کم شده است

وی بیان داشت: در حال حاضر تولید بنزین از ۱۰۵ لیتر به ۱۰۱ لیتر کاهش و مصرف افزایش یافته و احتمالا به خاطر افزایش قیمت‌های جهانی سوخت و ارز ریسک برای قاچاق معنی دارد و می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در روز قاچاق صورت گیرد، بنابراین حتما این برنامه جلوی قاچاق را گرفته و مصرف را کاهش می‌دهد، علاوه بر این می‌تواند دلایلی که مصرف بنزین افزایش پیدا کرده را مشخص کند.

احتمال واردات بنزین

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: در هر حال احتمال این که دوباره واردکننده بنزین و گازوئیل شویم، وجود دارد. برای جلوگیری از این موضوع چندین راهکار وجود دارد یکی اینکه به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت خصوصا در خودرو‌ها حرکت کنیم و یا اینکه با تغییر موتور خودرو‌ها بتوانیم مصرف را کاهش دهیم، دوم اینکه خودرو‌های فرسوده را که مصرف بالا داشته و آلوده‌کننده هوا هستند، از دور خارج کنیم. راهکار بعدی کنترل مبادی خروجی، هوشمند کردن سوخت و استفاده از سامانه سوخت است که مشخص شود هر خودرویی چه میزان، چگونه و در کدام شهر‌ها سوخت دریافت کرده است، اگر از ظرفیت این سامانه استفاده می‌شد اکنون راحت‌تر تحلیل می‌کردیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، یک راهکار هم ساخت پالایشگاه و افزایش ظرفیت نیروگاهی است.

رئیسی اجازه گرانی بنزین را نخواهد داد

در همین حال مرتضوی، معاون اجرای رئیس جمهور در واکنش به برخی خبرها در خصوص گرانی بنزین گفته است: تحت هیچ شرایطی آقای رئیس جمهور اجازه افزایش قیمت بنزین را نخواهد داد. همچنین رئیس جمهور در رابطه با قیمت سایر اقلام هم تاکید دارند تا پایان سال افزایش قیمتی صورت نگیرد.

تا اینجا دولت در واکنش به شایعه های گرانی بنزین، به شدت آن را تکذیب کرده و از قرار معلوم امسال نیز افزایش قیمتی در حوزه سوخت نخواهیم داشت اما به نظر می رسد که دولت در سال آینده قیمت بنزین را افزایش خواهد داد. 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.