کد خبر : 21974 / /
/

امجد امینی می‌گوید ژینا هیچ بیماری‌ای نداشته و کسانی که می‌گویند او صرع یا بیماری زمینه‌ای داشته، دروغ می‌گویند.

مهسا امینی دختری سنندجی بود که در بزرگراه شهید حقانی تهران توسط گشت ارشاد بازداشت شد. امجد امینی می‌گوید ژینا (مهسا امینی) هیچ بیماری‌ای نداشته و کسانی که می‌گویند مهسا امینی صرع یا بیماری زمینه‌ای داشته، دروغ می‌گویند.  مهسا امینی برای مسافرت و گشت و گذار رفته بود تهران خانه خاله‌‌اش. مردم در مراسم تشییع مهسا امینی شرکت کردند.

هم‌میهن به سقز در گزارشی نوشت: از ساعت ۷ صبح، زیر کوه‌های زرد، پای بهشت محمدی، آنجا که کردها به آن می‌گویند «آیچی»، دسته‌دسته آدم‌ها، مردان با «کَوا و پنتول» و زنان با «سورانی دَر و سقزّی»، آمده بودند زیر تیغ آفتاب، «زندگی» را بدهند به خاک؛ زیر خاک. همان‌جا که مژگان خانم، مادر مهسا (ژینا) امینی، ساعت ۱۰صبح که جنازه ژینا را آوردند، دست‌هایش را بالا برده رو به آسمانِ صافِ سقز و می‌گفت تو کجا و زیر این خاک کجا؟

مژگان افتخاری و امجد امینی، کنار گودال، روی تل خاک نشسته و فریاد می‌زدند. امجد نیمه‌هوشیار بود که او را به درمانگاه بردند. او طاقت مرگ ژینا را نداشت که «دخترم خود زندگی بود، مرگ به او نمی‌آید خانم». و مژگان دست‌ها را می‌برد زیر خاک، می‌پاشید به بالا و می‌گفت: «ژینا بلند شو، ببین این مردم برای تو آمده‌اند. تو تک‌دختر من بودی، دختر من نمی‌ترسید، تو چرا ترسیدی؟ گل پرپر ما رفت… ژینا فدایت شوم. ما کنار تختت نفس به نفست می‌دادیم، تو الان اینجا چه می‌کنی؟»

کیارش، که خودشان به او می‌گفتند اشکان، او که هنگام بردن ژینا به آن ون سبز در متروی حقانی، سینه سپر کرده بود که خواهر را نجات دهد و گفته بود ما اینجا غریبیم و نتوانسته بود، سرش را تکیه داده به تابوت و زیر لب مویه کرد؛ مویه کُردی.

ساعت هنوز به ۱۰، موعد به خاک سپردن ژینا نرسیده بود که گفتند او را خاک کنید و بروید. خانواده اما اجازه ندادند. در آمبولانس را گرفتند و منتظر مردم ماندند؛ یک اتحاد کُردی. ساعت به ۱۰ که رسید، بیش از هزار نفر آمده بودند به موعد.

سقزی‌ها، همان‌ها که آوازهای کُردی از زبان‌شان نمی‌افتد در شادی و عزا، این بار در عزا دست می‌زدند و کُردی می‌خواندند؛ من رو تنها نگذارید و فریاد می‌زدند: «ِژن، ژیان، آزادی» (زنان، زندگی، آزادی)

مهسا امینی ، از تهران تا قبرستان

ساعت ۳ عصر، موعد بعدی مسجد چهار یار نبی‌سقز بود. دختردایی ژینا، با اشک‌های سرازیر، کنار مسجد می‌گفت او پروانه بود؛ آنها پروانه ما را کشتند: «ژینا مثل خواهرم بود و مثل هیچ‌کس نبود. هیچ‌وقت از خانواده‌‌اش جدا نشد، هیچ‌وقت پدر و مادرش حتی با صدای بلند هم با او حرف نمی‌زدند، مظلومیت این بچه دل ما را آتش زد.او محبوب کل فامیل بود.

ژینا برای مسافرت و گشت و گذار رفته بود تهران خانه خاله‌‌اش که او را راهی قبرستان کردند. لباس ساده‌ای پوشیده بود که او را در مترو بازداشت کردند. به ما گفتند که پیکرش را از سنندج به سقز می‌آورند، اما نصفه‌شب از تبریز سردرآورد. هیچ‌کس نمی‌دانست او را از تهران به کجا برده‌اند، پریشان بودیم. می‌خواستند مردم نیایند، اما مردم آمدند.»

او می‌گوید: «هرکی ماجرا را شنیده، آمده بود برای خاکسپاری. چه قیامتی بود. او تازه دانشگاه ارومیه قبول شده بود و حالا به جای کلاس درس راهی قبرستان شد.»

دوباره بغض دویده بود به گلوی او که پدر ژینا سررسید. آمده بود مسجد چهاریارنبی که خوشامد بگوید به مردم که «الحق ما را تنها را نگذاشتند.»: «حالم خیلی بد است. صبح هم حالم بد بود، همان موقع که دخترم را در خاک می‌گذاشتند، بستری شدم و بعد دوباره برگشتم. بعد از آنکه خبر دستگیری ژینا را شنیدم، راهی تهران شدم و او را روی تخت بیمارستان کسری پیدا کردم. این شد آخرین دیدارمان. او با دخترخاله‌هایش بود، آنها را بازداشت نکرده بودند. او را دیر به بیمارستان بردند، آنقدر دیر بردند که سکته مغزی هم کرد.»

امجد امینی می‌گوید ژینا هیچ بیماری‌ای نداشته و کسانی که می‌گویند او صرع یا بیماری زمینه‌ای داشته، دروغ می‌گویند: «او نه صرع داشت، نه بیماری قلبی. بیشترین بیماری‌ای که داشته سرماخوردگی بوده. همه این‌ها را از خودشان درآورده‌اند. این فیلمی هم که از بازداشتگاه نشان دادند، تقطیع شده بود. چرا آن موقع که دخترم را از ون پیاده کردند، نشان ندادند؟ چرا نشان ندادند در راهروهای بازداشتگاه چه اتفاقی افتاده؟ از نظر روانی به او استرس وارد کردند و این فاجعه را رقم زدند. با نظر ما گشت ارشاد جمع نمی‌شود، این تصمیم‌ها را باید در جای دیگری بگیرند. من می‌خواهم حق بچه‌ام پایمال نشود، هرکسی که این کار را کرده به سزای کارش برسد. به دادگستری تهران شکایت کرده‌ام و پرونده تشکیل شده. تا آخر پیگیری می‌کنم.»

یکی دیگر از بستگان که آمده برای تسلیت‌گویی، می‌گوید: «دوباره یک‌سری را امروز بازداشت کردند و با این کارها درد ما را بیشتر می‌کنند. ما امروز ۷۰درصد از مردمی را که به خاکسپاری آمده بودند، نمی‌شناختیم. ژینا بچه سقز بود. این پسرهایی که امروز در خیابان زخمی شدند هم جگرگوشه‌های این مردمند. دل ما آتش می‌گیرد آنها را که می‌بینیم.»

«عذرخواهی» ظریف در واکنش به فوت مهسا امینی

وزیر خارجه سابق برای درگذشت مهسا امینی پیام تسلیت داد.

، محمد جود ظریف، وزیرخارجه سابق نوشت:

دوستان سلام و تسلیت

به سهم خود شرمنده و عذرخواهم و از زبان مولانا به خودم می گویم

شیررا بچه همی ماند بدو

تو به پیغمبر بچه مانی بگو

مهسا امینی

اطلاعیه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ درخصوص «مهسا امینی»

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اطلاعیه‌ای را درباره مهسا امینی منتشر کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، اطلاعیه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ درخصوص «مهسا امینی» به شرح ذیل است: «در اجرای دستور فرمانده کل انتظامی کشور مبنی بر رسیدگی دقیق به این موضوع به فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، در همان ساعات اولیه حادثه فوق بلافاصله رسیدگی به آن بدون هیچگونه ملاحظه‌ای در دستور کار این فرماندهی قرار گرفت.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده و بازبینی دوربین‌های مداربسته نامبرده روز سه‌شنبه مورخ ۲۲ شهریورماه جاری به همراه تعدادی از افراد به‌ دلیل پوشش نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به منظور اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقرهای پلیس هدایت شدند که وی در جمع سایر مراجعه‌کنندگان در سالن اجتماعات به طور ناگهانی بیهوش شده و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک‌ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل شده که متاسفانه اقدامات درمانی مثمر ثمر واقع نشد.

لازم به ذکر است تصاویر ضبط‌ شده دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود وی به مقر انتظامی تا انتقال توسط اورژانس به رویت خانواده وی رسیده است.

توضیح اینکه بر اساس رسیدگی دقیق به‌عمل‌آمده از زمان انتقال وی به خودرو و همچنین در مکان مزبور هیچگونه برخورد فیزیکی با ایشان انجام نشده است.»

دستور قالیباف برای بررسی موضوع مهسا امینی

رئیس مجلس:

اتفاق تلخ اخیر برای یکی از بانوان در یکی از بخش‌های پلیس تهران، سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی و تاسف شدید اینجانب شد.

در این زمینه ضمن تاکید بر اینکه فصل الخطاب همه برای موضوعات مختلف از جمله مسایل اجتماعی و فرهنگی باید عمل به قانون و رفتار قانون‌مندانه باشد، به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ماموریت می‌دهم همه ابعاد این موضوع را با قید فوریت و دقت بررسی کرده و گزارش آن را به مجلس ارایه کنند.

در صورت مشاهده کوتاهی و تقصیر در گزارش ارائه شده، الزامات لازم برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد مورد توجه قرار گیرد.

کمیسیون امور داخلی و شوراها با قید فوریت حادثه رخ‌داده برای «مهسا امینی» را بررسی می‌کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس: کمیسیون با قید فوریت ابعاد حادثه رخ‌داده برای «مهسا امینی» را با حضور میدانی در صحنه دنبال کرده و گزارش آن به‌زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وزیر کشور:

به وزارت بهداشت و پزشکی قانونی دستور داده شد علت فوت را پیگیری کنند.

از فراجا خواسته شد دلایلی که موجب حادثه شد را جمع آوری کنند.

از معاون امنیتی هم خواستیم که روی این موضوع نظارت کند.

اسحاق جهانگیری: این‌گونه رفتارهای غیر اخلاقی و غیر اسلامی برای همیشه متوقف شود

رئیس‌جمهور گزارشی صریح و شفاف از این حادثه و موارد مشابه به مردم ارائه دهد.

با عوامل و مقصران آن برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد.

این‌گونه رفتارهای غیر اخلاقی و غیر اسلامی برای همیشه متوقف شود.

مهسا امینی

نماینده سقز: تا ساعات آینده ابعاد حادثه رخ داده برای «مهسا امینی» روشن‌تر می‌شود

نماینده سقز در گفتگو با ایسنا:

در حال انجام پیگیری‌ها درباره حادثه رخ داده برای «مهسا امینی» و در کنار خانواده ایشان هستیم.

دادستانی هم دستور بررسی حادثه را داده است.

ابعاد قضیه تا ساعات آینده روشن‌تر می‌شود.

فراجا سکوت نکرده بلکه منتظر اعلام نظر پزشکی قانونی است.

امینی چند روز قبل توسط گشت ارشاد بازداشت و به کما رفته بود.

به نقل از جماران، دایی وی پیش از این در مورد حال خواهرزاده‌اش گفته بود: «مغزش که از کار افتاده. قلبش هم حالا دیگر نیمه‌فعال شده و کلیه‌هایش هم دیگر کار نمی‌کنند. دکترها گفتند فقط دعا کنید.»

صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور نوشت: احمد وحیدی خطاب به مجید میراحمدی تاکید کرد: با توجه به دستور رییس جمهوری در خصوص حادثه پدید آمده برای مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.