کد خبر : 22101 / /
/

باید صبوری کنیم تا اجرای آزمایشی جدید تمام شود تا بدون هیچ کم و کاستی، پس از آن در تمام استان‌ها اجرا شود.

یارانه نقدی در مهرماه هم پرداخت می شود. تکلیف یارانه‌ نقدی 1401 روشن شد. یارانه نقدی قرار است به صورت کالا برگ اعطا شود. یارانه نقدی جدید 300 و 400 هزار تومانی چند ماه است که به حساب ها واریز می شود. جزئیات یارانه نقدی اعلام خواهد شد.

قرار بود توزیع کالابرگ الکتورنیکی در شهریور امسال اجرایی شود اما آیا این امر امکان‌پذیر است و باید منتظر توزیع باشیم؟

به گزارش منیبان، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت اجرای کالابرگ الکترونیکی گفت: این پرسش را به طور مشخص باید از وزارت رفاه داشته باشید اما به توجه به اطلاعاتی که به عنوان سخنگوی اقتصادی دارم، با توجه به اینکه وعده بر این بود تا در شهریورماه نتایج اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیکی به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بیاید و بعد درباره آن تصمیم گیری شود، این جلسه برگزار شد و وزارت رفاه توضیحاتی درباره نتایج اجرای آزمایشی دادند و درخواست وزارت رفاه این بود که یک مرحله دیگر هم در کشور اجرا شود تا در زمان اجرای سراسری مانند برخی اعتراضات که در اردیبهشت و خردادماه نسبت به مسئله یارانه‌ها صورت گرفته بود در این مرحله با اعتراض و ایجاد مشکل مواجه نباشیم.

وی ادامه داد: باید صبوری کنیم تا اجرای آزمایشی جدید تمام شود تا بدون هیچ کم و کاستی، پس از آن در تمام استان‌ها اجرا شود.

طبق بررسی‌ها همچون ماه‌های گذشته، زمان واریز یارانه مهر ۱۴۰۱ نیز دستخوش تغییر نخواهد شد و در روز چهارشنبه بیستم مهر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در این مرحله نیز یارانه افراد حاضر در دهک اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته سرپرستان خانواری که سال ۹۹ وام کرونا دریافت کرده اند، این ماه هم قسط ۳۵ هزار تومانی از حساب شان کسر می‌شود.  

درست یک ماه قبل بود که وزیر اقتصاد اعلام کرد که طرح پیشن‌های وزارت رفاه برای اجرای کالابرگ الکترونیکی در شهریور ماه در دولت بررسی می‌شود، تا در نهایت زمان اجرای طرح مشخص شود. او حالا گفته که این طرح در دولت بررسی شده است، اما هنوز زمان مشخصی برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی پیش بینی نشده است.

به گزارش فرادید، احسان خاندوزی به تازگی در مورد ماجرای بررسی اجرای کالابرگ الکترونیکی در دولت گفته است که پیش از اجرای سراسری این طرح، وزارت رفاه درخواست کرده که یک مرحله دیگر به شکل آزمایشی اجرا شود، تا اشکالات طرح برطرف شود.

طبق اعلام وزیر اقتصاد، فعلا یارانه بگیران برخی استان‌ها به شکل کالابرگ یارانه خود را دریافت می‌کنند، تا به شکل آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی مورد سنجش و بررسی قرار گیرد.

اما او نگفته که مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی آزمایشی به مدت چند ماه و در چند استان انجام می‌شود، اما به نظر می‌رسد که فعلا دولت قصد گسترش آن به کل کشور را در مهر ماه ندارد. چنانچه خاندوزی هم گفته که تخمینی برای زمان اجرای کالابرگ الکترونیک ندارند.

زمان واریز یارانه نقدی مهر ۱۴۰۱

در شرایطی که تکلیف اجرای سراسری کالابرگ الکترونیکی فعلا مشخص نشده، به نظر می‌رسد که یارانه در مرحله ۱۴۱ نیز به صورت نقدی پرداخت می‌شود؛ بنابراین همچون ماه‌های گذشته، زمان واریز یارانه مهر ۱۴۰۱ نیز دستخوش تغییر نخواهد شد و در روز چهارشنبه بیستم مهر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در این مرحله نیز یارانه افراد حاضر در دهک اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته سرپرستان خانواری که سال ۹۹ وام کرونا دریافت کرده اند، این ماه هم قسط ۳۵ هزار تومانی از حساب شان کسر می‌شود.  

محاسبات نشان می‌دهد در طول شش ماه ابتدای سال، سبد معیشت حدودا ۹ میلیون تومانی به رقم ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است و این یعنی تورم ۹۰ درصدی تمام هزینه‌های زندگی. آیا این تورم ۹۰ درصدی قرار است با یارانه ۳۰۰ یا نهایت ۴۰۰ هزار تومانی جبران شود؟

دوازدهم شهریور اعلام شد که فروش گوشت مرغ بالاتر از کیلویی ۶۰ هزار تومان به کلی ممنوع است؛ معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت «قیمت گوشت مرغ نهایتا ۶۰ هزار تومان است و فروش با قیمت بالاتر از آن، تخلف است.» در همان زمان، قیمت رسمی گوشت مرغ در همان حدود و حتی در مواردی زیر هر کیلو ۵۹ هزار تومان بود اما برای اینکه مرغداران متضرر نشوند، معاون وزارت جهاد کشاورزی، نرخ مصوب ۶۰ هزار تومان را اعلام کرد و تاکید کرد فروش به نرخ‌های بالاتر تخلف محسوب می‌شود و مشمول جرایمِ گرانفروشی است.

یارانه نقدی | هزینه یک خانواده سه نفره، ماهانه چقدر است؟

فرض کنیم مرغ در بهترین حالت با قیمت کیلویی همان ۶۰ هزار تومان در بازار پیدا شود؛ برای خرید یک مرغ سه کیلوگرمی، باید ۱۸۰ هزار تومان پرداخت (قیمت‌های در دسترس با احتساب کیلویی لااقل ۶۵ هزار تومان نزدیک ۲۰۰ هزار تومان است؛ حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۴۰ هزار تومان است؛ اگر مزایای مزدی مثل حق مسکن، حق اولاد و سنوات را به این رقم بیفزاییم، با فرض اینکه تمام کارگران مشمول حتماً این مزایا را دریافت می‌کنند، دستمزد روزانه حداکثر به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. بنابراین پول خرید یک مرغ سه کیلویی که در بهترین حالت با احتساب قیمت رسمی، ۱۸۰ هزار تومان و قیمت‌های غیررسمی حدود ۲۰۰ هزار تومان است، برابر با مزد روزانه یک کارگر است؛ یعنی یک کارگر اگر تمام مزد یک روز خود را بدهد، در نهایت می‌تواند یک مرغ بخرد و به خانه ببرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.